Adanio Napisano 13 Wrzesień 2012 Autor Napisano 13 Wrzesień 2012 Witam, udało mi się zdobyć taką monetkę ale że jestem amatorem to mimo 3 godzinnego ślęczenia nad komputerem nadal nie wiem co to jest. Więc zdecydowałem się poszukać się pomocy tutaj. Może ktoś coś wie, albo przynajmniej podpowie w która stronę szukać. Monetka jest ze srebra i jest wielkości popularnego półgrosza Zygmunta I czyli około 18mm średnicy, ale jest trochę cieńsza. Na awersie jest krzyż grecki z jakby promieniami albo przekreślony" drugim krzyżem :) Jego ramiona dzielą napis który udało mi się odczytać +si ..s mvn dvs co jak rozumiem daje nam +sigismundus". Na rewersie jest orzeł a z napisu otokowego niestety nie udało mi się odczytać nic sensownego jest tam trochę iepewnych" robaczków, po lewej chyba R" a zaraz potem O" nad głową orzełka jest krzyżyk taki sam jak widnieje w otoku na awersie. Monetka jest w marnym stanie, zeskanowałem tak żeby było cokolwiek widać, niestety nie mam możliwości zrobienia sensownego zdjęcia. Za ewentualną pomoc z góry dzięki, pozdrawiam.Fotki za chwilkę.
Adanio Napisano 13 Wrzesień 2012 Autor Napisano 13 Wrzesień 2012 Rewers. Tu poza orłem niewiele już widać.
majos Napisano 14 Wrzesień 2012 Napisano 14 Wrzesień 2012 Austria 1 Krajcar Friedrich III., 1439 - 1493
Adanio Napisano 14 Wrzesień 2012 Autor Napisano 14 Wrzesień 2012 Kopijniku - jednak Sigismundus :)Jest to krajcar tyrolski arcyksięcia Zygmunta, wybity w drugiej połowie XV wieku. Napis w otoku na rewersie to COMES TIROL. Ciekawostką jest fakt że jest to przedstawiciel pierwszych krajcarów - na awersie posiadały one właśnie taki charakterystyczny krzyż (kreuz) i to od niego powstała nazwa monetki która potem funkcjonowała przez kilkaset lat.Tu pierwszy lepszy link:http://www.forum-numismatica.com/viewtopic.php?style=1&f=57&t=64908A tu zdjęcia takiej monetki w ładnym stanie:http://www.europeana.eu/portal/record/08535/9B7C918F98DB60FE0D0EFAE70AA1900B22802FCA.htmlDzięki wszystkim za pomoc :)