Skocz do zawartości

Sreberko z krzyzem greckim +si-gis-mvn-dvs"


Adanio

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, udało mi się zdobyć taką monetkę ale że jestem amatorem to mimo 3 godzinnego ślęczenia nad komputerem nadal nie wiem co to jest. Więc zdecydowałem się poszukać się pomocy tutaj. Może ktoś coś wie, albo przynajmniej podpowie w która stronę szukać.
Monetka jest ze srebra i jest wielkości popularnego półgrosza Zygmunta I czyli około 18mm średnicy, ale jest trochę cieńsza. Na awersie jest krzyż grecki z jakby promieniami albo przekreślony" drugim krzyżem :) Jego ramiona dzielą napis który udało mi się odczytać +si ..s mvn dvs co jak rozumiem daje nam +sigismundus". Na rewersie jest orzeł a z napisu otokowego niestety nie udało mi się odczytać nic sensownego jest tam trochę iepewnych" robaczków, po lewej chyba R" a zaraz potem O" nad głową orzełka jest krzyżyk taki sam jak widnieje w otoku na awersie.
Monetka jest w marnym stanie, zeskanowałem tak żeby było cokolwiek widać, niestety nie mam możliwości zrobienia sensownego zdjęcia.
Za ewentualną pomoc z góry dzięki, pozdrawiam.
Fotki za chwilkę.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kopijniku - jednak Sigismundus :)
Jest to krajcar tyrolski arcyksięcia Zygmunta, wybity w drugiej połowie XV wieku. Napis w otoku na rewersie to COMES TIROL. Ciekawostką jest fakt że jest to przedstawiciel pierwszych krajcarów - na awersie posiadały one właśnie taki charakterystyczny krzyż (kreuz) i to od niego powstała nazwa monetki która potem funkcjonowała przez kilkaset lat.
Tu pierwszy lepszy link:
http://www.forum-numismatica.com/viewtopic.php?style=1&f=57&t=64908
A tu zdjęcia takiej monetki w ładnym stanie:
http://www.europeana.eu/portal/record/08535/9B7C918F98DB60FE0D0EFAE70AA1900B22802FCA.html

Dzięki wszystkim za pomoc :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×