Skocz do zawartości

Schrony przy moście nad Jeziorem Pakoskim na trasie kolejowej Inowrocław-Poznań


Rekomendowane odpowiedzi

Po dwóch stronach mostu kolei Poznań-Toruń i równoległego drogowego, na brzegu wschodnim, wzniesiono w 1908 dwa schrony ceglano-betonowe o kubaturze 205,2 m3, obwałowane i otoczone przeszkodami przeciwpiechotnymi, pokrywającymi 1285 m2 terenu wokół, skład zespołu wchodziły też 2 ceglane obserwatory o kubaturze 24 m3. Całość zajmowała 6600 m2 dzierżawionego gruntu III klasy - za 1 morgę którego Cesarstwo płaciło właścicielom w naturze - 25 kg żyta rocznie. Po przyłączeniu Wielkopolski do RP czynszu nie płacono - wygląda na to, że siłą rozpędu terenem zaopiekowało się MSWoj i wydzierżawiło gminie Janikowo. Opinia Szefa Biura Ścisłej Rady Wojennej z 2 V 1926 brzmiała zaś: schrony nie mają żadnej wartości obronnej, a żeby uniknąć kosztów związanych z ich rozbiórką, najlepiej byłoby zostawić je w stanie obecnym, ewentualnie przekazać do użytku kolei. Tamże mapka całości założenia 1:1000, jeszcze z czasów niemieckich."

W chwili obecnej, pozostały jedynie fragmenty bunkrów, gdyż został podniesiony poziom wody w jeziorze i duża część została zalana i zburzona przed podpiętrzeniem zbiornika.
Pozostały takie fragmenty jak na zdjęciach.
Opłaca się tu kopać? Czy czegoś szukać?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 months later...

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie