Maxxc Napisano 9 Styczeń 2007 Autor Napisano 9 Styczeń 2007 Witam wszystkich!Dlaczego taki temat?Otóż odwiedzam czasem ten obiekt, czytam artykuły na jego temat (od parunastu lat) i krew mnie zalewa. Dlaczego wszyscy przepisują od siebie w kółko to samo nie chcąc sprawdzić tego empirycznie?Dlatego też namawiam wszystkich w temacie" do podjęcia wątku. Niech inni nie wyważają otwartych drzwi - podzielmy się informacjami ze sobą. No OK trochę się rozpisałem może garść spostrzeżeń ode mnie:* Fort II posiadał DWIE bocznice kolejowe a nie jedną!!!(UWAGA: kierunki będę podawać patrząc na fort od strony koszar (czyli od yłu")- pierwsza z nich po mojej prawej ręce - idzie od strony torów przeładunkowych z Poznania Franowo - kończy się w forcie (było stanowisko do obsługi parowozu). Przebiega obok rampy długiej na ok 30 2-osiowych wagonów (szacunki sprzed paru lat - mogę zbyt dokładnie nie pamiętać...)No i uwaga - jeżeli bocznica była wybudowana w 1944 roku to skąd w podkładach gwoździe 7"??? Oznacza to podkłady z 1907 roku. Szyny (zanim je rozkradziono) też miały datowania z tych lat!!!. Może użyto do budowy torów z rozebranej innej linii, nie wiem. Jednak tą rozbieżność warto wziąć pod uwagę...- druga bocznica idzie jak poprzednia od Franowa (zwrotnica była w okolicach kzyżówki dróg gruntowych za fortem" - czyli od torów kolejowych). Prowadzi ona wzdłuż fortu do fabryki (?) będącej obok fortu (po lewej stronie - patrz uwaga).No i najciekawsze - ta bocznica też była forteczna, aczkolwiek wykorzystywana po wojnie o czym świadczą żelazobetonowe słupy lamp oświetleniowych - chyba że je rozkuto na złom...Dlaczego biegnie tam? Dochodzi do lewej baterii dołączonej - która niezupełnie była baterią, ale o tym zaraz. Na terenie fabryki ostała się jeszcze połowa (sic!) suwnicy, która miała za zadanie wyciągać sprzęt z fosy fortu i ładować na wagony.* Baterie dołączone a fort II- prawa bateria (patrząc od koszar!!!) - od góry nieodstępna - ale idzie tam wejść od fosy. Parę lat temu stała tam niemiecka taczka!!! Pewnie ją też już ukradli...Tu rodzi się pytanie dlaczego od góry jest to wszystko zasypane... Czyżby coś tam było dalej dobudowane???W końcu idąc wzdłuż płotu po prawej strone natykamy sięna dużą dziurę - obudowaną cegłą - idzie korzytarzyk i kończy się na poziomie... dachu fosy - po co to i to to odkopał???To jest trochę bezsens o ile znam sięna fortyfikacjach - taki korzytarzyk. Może jestem tępy...- lewa bateria - co tam dziwnego - podobno (w/g słów ochroniarza z fabryki) było to przejście do podziemnych hal pod fabryką - jest wysadzone. Jakaś ekipa tam kopała podchodząc do góry i doszli do warstwy trylinek (nawierzchnia drogowa) . Potem kopali w dół i dokopali się do tych hal. Aż raz po trylinkach przejechał samochód i się zapadł... Zatem dziurę zasypano. Może ktoś się zastanawiać po co ten elaborat - po prostu próbuję wskazać że anomalie występujące na tym forcie mogą ukrywać jeszcze trochę fantów". Mnie to osobiście nie interesuje, lecz warto byłoby ustalić jaki był cel i znaczenie tych przeróbek. Aha i w lewej" baterii są ślady zamurowanych szyn kolejki - zwykle w fortach tego nie było...Z ciekawszych - dlaczego całe przedpole fortu (od Franowa) wygląda jak powysadzane - górki, dołki i kupa betonu, ew. cegieł.Jeżeli ktoś się z moimi spostrzeżeniami nie zgadza proszę o KONSTRUKTYWNĄ krytykę. Dane moje mogą być nieaktualne, bo zbierane na przestrzeni parunastu lat...Wiem, że ten fort był fabryką FW, ale nie spotkałem żadnego źródła opisującego przeróbki w bok" od fortu -> hale podziemnie pod fabryką po lewej???Pozdrawiam wszystkichMaxxc
zbigniew123 Napisano 11 Styczeń 2007 Napisano 11 Styczeń 2007 link, ale pewnie widziałeśhttp://www.tutej.pl/cms.php?i=8786
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.