Jump to content

lotniska w Prusach Wschodnich


batmanek

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Zgadza się znajdowało się ono ok 1 km na wschód od miasta pomiędzy linią kolejowej oraz drogą Ełk -Augustów. Obecnie na terenie lotniska w Ełku znajduje się osiedle domków oraz Ełckie Zakłady Mięsne. W terenie widoczne sąjedynie fragmenty betonowych dróg dojazdowych
Link to comment
Share on other sites

Co do lotniska w Ełku to z tego co się orientuję budynki lotniska znajdowały się na prawo od obecnej obwodnicy idącej w kierunku Konieczek" obecnie jest tam las w którym są nadal płyty betonowe prawdopodobnie będące wcześniej pasem startowym.Czy ktoś może wie więcej na temat lotniska w Ełku ,może jakieś zdjęcia lub plany.Pozdrawiam wszystkich tropicieli.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
Mogę tylko napisać, że z lotniska w Giżycku korzystał słynny niemiecki lotnik Hans Ulrich Rudel, jako jedyny odznaczony unikatowym najwyższym niemieckim odznaczeniem bojowym. Istnieje jego kolorowa fotografia wykonana właśnie w tym mieście. Uprzedzając pytanie napisze, że jest to zdjęcie portretowe i nie widać na nim lotniska.
Link to comment
Share on other sites

do lotniska w Rostkach: Jak widać jeszcze w terenie, pod Rostkami istniało bardzo duże stacjonarne lotnisko Luftwaffe. Ciekawą relację dawnej mieszkanki zamieściły zeszyty wypędzonych Mazurów Johannisburger Hematbriefe". Goering bywał tu częściej, ponieważ było to także jego lotnisko" dla potrzeb obsługi kwatery Breitenheide" w Szerokim Borze.
Decyzja o budowie lotniska dla Luftwaffe w Rostkach (pow. Pisz) zapadła w 1936 roku. Okolicznej ludności ogłoszono, ze powstaje tu (?) cywilny aeroklub Johannisburga. Na prowizorycznych, ziemnych pasach awionetki sprawdzały warianty najdogodniejszych kierunków startów i lądowań. Biedota mazurska z radością wyzbyła się kiepskich gruntów pod lotnisko, zwłaszcza że zatrudniono wielu z nich do prac pomocniczych. Budowa trwała do 1938 roku. Powstały trzy – dwukilometrowe pasy płytowe, każdy szerokości 20 m. Zamaskowano je jako drogi dojazdowe do wioski zakrywając boki, a jeden pas ukryto pod siatkami maskującymi w lesie. Główne budynki i baraki obsługi rozmieszczono w lesie, a także wśród budynków wsi. Główna wieża lotów znajdowała się wśród wysokich sosen na wzgórzu cmentarnym nad rz. Czarna Struga, pozostały po niej ogromne betonowe podpory. Łącznie były trzy wieże obserwacyjne, niewykluczone ze jedna z nich była radarem. W jej pobliżu znajdowały się schrony obsługi i pilotów. Hangary lotnicze i składy paliwa umieszczono na końcu pasa leśnego. Mieszkańcy wsi wspominali, jak we wrześniu 1939 z zapartym tchem" obserwowali swych ohaterskich" pilotów, startujących na płd. na Stukasach i Messerschmittach. Sensacją było rozbicie się pierwszej maszyny w lesie nad j. Roś, odtąd zaczęto liczyć startujące i wracające maszyny.
Wieś fetowała, gdy liczby te były równe! Sytuacja powtórzyła się później w 1941 roku. Po oddaleniu frontu wschodniego lotnisko i samoloty przebazowano i ludność mogła swobodnie poruszać się po zamkniętym dotąd terenie (patrz zdjęcie z 1942).
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Na lotnisku w Gryźlinach od 9.10.1941 do czerwca 1941 stacjonowała BLINDFLUGSCHULE 3 czyli szkoła pilotażu tylko na przyrządy pokładowe" bez widoczności.Natomiast w okresie 21.06.44-25.6.44 stacjonowała III Grupa 3 Dywizjonu Bombowego Blitzgeschwader pod dowództwem Hauptmanna/Kapitana Martina Vettera wyposażona w samoloty bombowe Ju 88A i He 111H.Jako ciekawostkę można dodać iż to właśnie ten dywizjon w 1944 roku miał dokonać ataku na dalekie zaplecze Rosjan,przewidywano atak V-1 na bazie He-111.Planowano uszkodzić turbiny na rzekach i spowodować przerwy w produkcji.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information