Skocz do zawartości

5 groszy z 1923

kucek

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
Witam
Znalazlem 5 groszy z 1923 roku, jak rozpoznać z jakiego metalu jest zrobiona? Mam na myśli miedź lub brąz. Nie znam się na tym zupełnie..
pzdr
kucek
Napisano
No cóż.Z tym może być problem.Pokusa ustalenia czy to miedź czy brąz jest duża zważywszy na ceny katalogowe tych monet.Nie ma konkretnych przykładów i wzorców do określenia czy to bicie w miedzi czy w brązie.Jednak niektórzy podejmują próby segregacji.Przeczytałem w artykule p.Jerzego jego spostrzeżenia:
-Ciężar - moneta brązowa powinna być cięższa od mosiężnej o około 4% (0,12 grama) - trudno jednak o miarodajny pomiar, trzeba dobrać monety o bardzo podobnym stopniu wytarcia.
-"Ostrość rysunku - porównując dobrze zachowane brązowe piątki z późniejszych roczników z mosiężną monetą z roku 1923 możemy zauważyć, że rysunek monet brązowych jest "ostry, z wyraźnymi krawędziami, podczas gdy moneta mosiężna ma nieco zaokrąglone krawędzie rysunku."
Monety z brązu są unikatami(na to wszystko wskazuje)do tego stopnia że niektórzy podwarzają fakt istnienia orginałów(występowanie fałszywych monet)
Podobnie czytamy w artykule p.Jerzego Uważam, że mamy do czynienia z bardzo niefortunnym zbiegiem okoliczności. Opierając się na publikacji Wł. Terleckiego jestem przekonany, że w roku 1923 wybito próby technologiczne w brązie. Czy było ich 350, czy więcej (albo mniej) nie wiem - nie znam źródeł, z których korzystał autor. Część tych prób trafiła do muzeów, część w ręce kolekcjonerów. Burzliwe losy większości dużych kolekcji w czasie wojny mogły spowodować, że monety te trafiły między pospolite monety obiegowe. Tak niepozornie wyglądały... To mogłoby tłumaczyć ich nieobecność na rynku i w katalogach zbiorów.