Skocz do zawartości

Kto dostarczy ponad 100 zestawów do transportu czołgów?


Czlowieksniegu

Rekomendowane odpowiedzi

Jak poinformował Inspektorat Uzbrojenia MON, w postępowaniu na dostawę zestawów do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego swoje oferty w wyznaczonym terminie złożyło jedynie dwóch oferentów. Wcześniej do samego udziału w postępowaniu przetargowym zgłosiło się aż dziewięciu różnych wykonawców. Wojsko Polskie chce pozyskać łącznie nawet ponad setkę tego typu zestawów.

O kontrakt na dostawy tych systemów ubiegać będzie Jelcz Sp. z o.o. oraz konsorcjum w składzie Dobrowolski Sp. z o.o., Autobox Innovations Sp z o.o. Sp. j oraz TOP GUN Anna Goryca. Obaj oferenci złożyli oferty wycenione odpowiednio na ok. 520,553 mln (w tym ok. 154,683 mln zł zamówienia podstawowego i ok. 365,869 mln zł w ramach opcji) oraz ok. 387,492 mln zł (w tym ok. 115,893 mln zł zamówienia podstawowego i ok. 271,599 mln zł w ramach opcji). Co warte podkreślenia zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia podstawowego kwotę ok. 137,443 mln. Oznacza to, że kwocie tej mieści się jedynie drugi z oferentów.

W komunikacie Inspektoratu Uzbrojenia stwierdzono też, że Jelcz zapewnia 48-miesięczną gwarancję, podczas gdy drugi z wykonawców - 96 miesięczną. Terminy dostaw w poszczególnych etapach są zbieżne, mają one być realizowane stopniowo do października 2026 roku. Jak podał IU, obaj wykonawcy wnioskują o udzielenie zaliczek, a poza tym przedstawione przez nich warunki płatności są zgodne z SIWZ.

Rozpoczęte w maju ub.r. postępowanie dotyczy pozyskania 31 zestawów niskopodwoziowych (składających się ciągnika siodłowego i przyczepy niskopodwoziowej) w zamówieniu podstawowym oraz dodatkową opcję z 78 zestawami. Łącznie zatem pozyskanych może zostać do 109 egzemplarzy tego systemu, przeznaczonego do przewozu ciężkiego sprzętu wojskowego. W skład kryteriów oceny złożonych ofert wchodzi: cena (waga 75), gwarancja (waga 15) i własności funkcjonalne (waga 10). Dostawy mają zostać zrealizowane w trzy lata, a ich harmonogram zakłada ich rozpoczęcie w październiku 2023 roku i zakończenie w październiku 2026 roku, wykonawcy złożyli oferty zgodne z tymi warunkami.

Wymagania techniczne zakładają, że mają być to nowe egzemplarze o ładowności minimum 60 ton zdolnych do przewozu współczesnych czołgów podstawowych takich jak Leopard 2 lub Challenger 2. Dodatkowo wymagany jest także układ napędowy z napędem na wszystkie koła jezdne, zastosowanie wkładek umożliwiających jazdę przy braku ciśnienia w ogumieniu (typu Run-Flat), a także dwuosobową kabinę ciągnika. Dodatkowymi atutami mają być z kolei trzecie miejsce dla trzeciej osoby w kabinie oraz ewakuacyjny właz dachowy.

Na wyposażeniu Wojska Polskiego obecnie znajduje się kilka różnych modeli zestawów niskopodwoziowych przeznaczonych do transportu ciężkich wozów bojowych. Wśrod nich wymienić można m.in. 59 Iveco Trakker MP720T50WT i MP720T48WT, sześć Faun SLT 50-2 Elefant (te zostały pozyskane wraz z czołgami Leopard 2), dziewięć Mercedes-Benz Actros 3353AS, oraz pojedyncze egzemplarze MAN 40.464 DFAT i VOLVO FL12H. Dodatkowo w 2019 roku zakupiono 14 egzemplarzy opancerzonych zestawów opartych na ciężarówce Jelcz (z opcją na następnych dziewięć plus trzy dodatkowe ciągniki bez naczep).

https://www.defence24.pl/kto-dostarczy-ponad-100-zestawow-do-transportu-czolgow

 

Czyli państwowy Jelcz, chciał od państwowego MON "jedyne" 130 mln więcej niż prywatne konsorcjum :-) Nie mieszcząc się, przy okazji, w przewidywanej przez MON kwocie na pierwszą transzę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za przeszło 50 miliardów powinniśmy mieć naprawdę całkiem niezłą armię i do tego nowocześnie wyposażoną. A mamy bida armię wyposażoną w większości w sprzęt z czasów PRL. A więc te pieniądze gdzieś się na boku rozchodzą. Sprawdza się, że Polak [w tym wypadku MON] potrafi...

PS. Widocznie w MON nie wierzą w wojnę, ja też nie wierzę, chyba że z UPAiną o Przemyśl, Lublin i Chełm. Albo wierzą, że w razie wojny zdążą nawiać tymi Fordami w chromie i metaliku na Zaleszczyki...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie