Jump to content

Ciężarówka WP


Edmundo
 Share

Recommended Posts

Cóż to za ciężarówka z żołnierzami WP na pace, fota z drugiej połowy lat 40-tych, ewentualnie pierwszej połowy lat 50-tych. Wbrew pozorom nie jest to Star 20 ani też Star 21. Renault a może Fiat ? Samochody tychże marek były dostarczane do Polski i pomimo iż był to sprzęt ze "zgniłego zachodu" to znajdował się na stanie WP. A więc cóż to za model ciężarówki ?

1.jpg

Edited by Edmundo
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Ok, dzięki. Przeglądam właśnie wyśmienite opracowanie p.t. "Pojazdy militarne 1930-1960" autorstwa Barta Vanderveena, ale tegoż modelu nie znalazłem.

P.S. Kierowca wygląda na cywila a więc nie koniecznie tenże pojazd musiał służyć w WP. Ogólnie temat ciekawy czyli pojazdy "zachodnie" w Polsce Ludowej w latach 1945-1960, chyba jeszcze też "dziewiczy" a trochę tego sprzętu do Polski dotarło choćby za pomocą UNRRA i nie tylko. W innym temacie na tymże forum pisałem o ciężarówce Studebeaker US 6 (na 99 % to był ten model) stojącej w krzakach na przełomie 1979/1980 r. oraz o wraku innej stojącej w pozostałościach po sadzie na terenie budowanego osiedla (to lata 1981/1982). Jak teraz przeglądam różne opracowania tyczące pojazdów wojskowych to mógł być to Ford albo Chevrolet "Kanada", przynajmniej tak to utkwiło w mojej pamięci a latek troszkę już minęło.

Edited by Edmundo
Link to comment
Share on other sites

Mam książkę z 1952 roku po polsku pt. Instrukcja o obsłudze i użytkowaniu samochodów FIAT mod. 666 N7, 666 RN, SPA mod. A.10000. Skoro Ministerstwo Transportu Drogowego i Lotniczego wydało taką instrukcję, to przypuszczam, że sprowadzono wcześniej do Polski większą liczbę takich pojazdów.

Link to comment
Share on other sites

8 godzin temu, Idontcare napisał:

Skoro Ministerstwo Transportu Drogowego i Lotniczego wydało taką instrukcję, to przypuszczam, że sprowadzono wcześniej do Polski większą liczbę takich pojazdów.

Trochę o pojazdach "zachodnich" w tym kilkanaście ciekawych zdjęć jest w opracowaniu Tomasza Szczerbickiego "Pojazdy Ludowego Wojska Polskiego".

7 godzin temu, ptasznik napisał:

W 1950 roku dostarczono do Sanoka 71 podwozi do skarosowania  i miały one kierownicę po prawej stronie.

Włosi chyba jeszcze do lat 80-tych produkowali ciężarówki i autobusy z kierownicą po prawej stronie (pomimo ruchu prawostronnego) ale to wynikało raczej ze specyfiki jazdy po drogach zwłaszcza w terenach górskich.

Link to comment
Share on other sites

W dniu 21.04.2021 o 23:38, ptasznik napisał:

Fiat 666 RN to również autobus. W 1950 roku dostarczono do Sanoka 71 podwozi do skarosowania  i miały one kierownicę po prawej stronie.

Można dodać że jedyny zachowany w ,,całości'' jest od kilku lat odbudowywany w ,,muzeum'' w Otrębusach.

Link to comment
Share on other sites

Nieco prywaty. Na zdjęciu Fiat 666 mojego wujka sfotografowany Warszawie przy ul. Puławskiej róg ul. Niedźwiedzia ok. 1955 r. na Służewcu. Widać kolejkę grójecką funkcjonującą aż do 1970 r. i widać też linię tramwajową do torów wyścigów konnych Służewiec.

Uwagę zwracają wysokie burty do przewozu węgla i modyfikacja kierunkowskazów (taki tuning ?).

3.thumb.png.eb6191fb326c014eea5dad1f2a74756c.png

Wiem, że ten Fiat mojego wujka miał kierownicę po prawej stronie (niem. Kzp).

Te samochody przychodziły z wojska via UNRRA po ogromnym przebiegu, a mimo to były przedmiotem pożądania dla prywatnej inicjatywy… Wujek miał ten samochód do końca lat 60.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

20 godzin temu, Spirit of Warsaw napisał:

Te samochody przychodziły z wojska via UNRRA po ogromnym przebiegu, a mimo to były przedmiotem pożądania dla prywatnej inicjatywy…

Jak każdy inny samochód ciężarowy vel użytkowy w rękach prywatnych, takie to były czasy. O Starze 21 "kanciaku" mojego wuja odkupionym od wojska pisałem w innym temacie.

P.S. Super fotografia.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Zdaje się że są tam także ujęcia we wnętrzu zapełnionego pasażerami autobusu, tak to pamiętam (ale pamięć bywa zawodna), tu trzeba by obejrzeć film czy też jego fragment. A w roli aktora odtwarzającego widoczną w kadrze z autobusem postać Tadeusza Kościuszki wystąpił Stanisław Gronkowski czyli niejaki Kugel z któregoś tam odcinka serialu "Czterej pancerni i pies".

Edited by Edmundo
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

A jednak pamięć bywa nieco zawodna. Faktycznie ciężarowy Fiat 666 "mignął" w 46 minucie filmu "Kalosze szczęścia" i to jest właśnie ten kadr z Kościuszką machającym szablą i usiłującym zatrzymać samochód czyli jak to się mówiło "złapać okazję". Autobus i sceny wewnątrz były nieco wcześniej czyli od około 44 minuty ale jakiego to typu był autobus, niestety nie rozpoznaję, widać tylko bok, tył i troszkę wnętrza autobusu ale kierowca ewidentnie siedzi po prawej stronie (44 minuta i 45 sekunda) a więc może to jednak autobus na bazie rzeczonego Fiata ?

Cały film polecam, jest tam kilka scen z podtekstem politycznym i co najmniej jeden mocny "tekst" na który jakoś pozwoliła (albo i nie pozwoliła?) cenzura.

Edited by Edmundo
Link to comment
Share on other sites

Autobus z filmu to chyba FIAT 666 RN. Podwozia Fiata karosowane było nie tylko w Sanoku ale także w prywatnych firmach:

Zagórski w Poznaniu (10 szt.),

Molin w Skoczowie (17 szt.)

Orlicki w Krakowie (6 szt.).

Także węgierska f-ma MAVAG na podwoziach Fiata 666 rn postawiła ponad 40 karoserii.

Tył autobusu (widoczny w filmie "Kalosze szczęścia" jest taki, jaki udało mi się znaleźć (foto) a cały autobus jest taki jak na drugiej fotografii (chociaż nie identyczny-autobus z filmu ma nieco inne nadkola). Jednak okna-co do ilości, rozmieszczenia i sposobu otwierania są takie same, drabinka z tyłu i bagażnik na dachu także. Takie same są wnęki w drzwiach na klamki. Jest jeszcze kilka innych szczegółów (np. szeroka listwa pozioma pod oknami), które pozwalają sądzić, że jest to FIAT 666 RN karosowany w Polsce.

 

C.

 

Fiat 666RN prawa str..jpg

Fiat 666RN tył.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Catadero, dzięki, to będzie to. W sumie to troszkę tych autobusów na bazie Fiata 666 w Polsce było, policzmy, 71 skarosowanych w Sanoku plus 10 w Poznaniu, 17 w Skoczowie i 6 w Krakowie to razem daje 104 wozy, które zapewne parę latek pojeździły, ciekawe czy wszystkie zabudowy były wykonywane według podobnego projektu ? No i czy te 40 pojazdów z  MAVAG-a to były także dla Polski ?

Link to comment
Share on other sites

Podobno było tych autobusów około 150. Zabudowy lekko różniły się od siebie.

Można przyjąć, że autobus z filmu był karosowany w Sanoku-szeroka aluminiowa listwa zamocowana na karoserii była później elementem karoserii modeli autobusu SAN. Także widoczny w pewnym momencie trójkątny element stabilizujący drzwi pojazdu także był przez lata stosowany w innych krajowych autobusach.

 

C.

 

DSCF5091.JPG

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Catadero dzięki. Jeszcze tylko malutka uwaga, mianowicie dwa Fiaty 666 (ciężarówka i autobus) w jednym filmie fabularnym z 1958 r., to przypadek ? Być może ale mogło być też tak że na potrzeby tegoż filmu wykorzystano pojazdy z jednej bazy PKS-u w pobliżu której realizowano film a która to dysponowała pojazdami marki Fiat, ówcześnie była to chyba norma że w jednej bazie grupowano pojazdy powiedzmy że jednej, dwóch czy też trzech podstawowych marek, w celu "optymalizacji kosztów eksploatacji"?. Inna możliwość że były to pojazdy wytwórni filmowej która realizowała tenże film. Kurcze, może kiedyś ktoś pokusi się o popełnienie opracowania o użytkowych pojazdach "imperialistycznych" jeżdżących po polskich drogach w latach 50-tych i 60-tych. Troszkę brakuje takowego kompleksowego opracowania.

Edited by Edmundo
Link to comment
Share on other sites

Mój tato zawsze mi powtarzał że kopalnia Jowisz w Wojkowicach koło Będzina gdzie mieszkał jako dziecko miała luksusowy autokar Fiat z kierownicą na opak.

Mam też takie zdjęcie w swoich zbiorach                                                                              

Fiat 666.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Też pamiętam zakładowego Fiata z kierownicą po prawej, ale to musiał być chyba późniejszy model. Jakiś inny gril został mi w pamięci, sam w sobie był bardziej pudłowaty i był wielki, większy od Jelcza. Niebieski, szkoła dostawała go na wycieczki, zabierał dwie klasy. Jeździł gdzieś do 1980 więc chyba późniejszy.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

ptasznik to mógł być Fiat 682 RN lub Fiat 682 RN Viberti (Twój opis by pasował), zakupiono je w latach 50-tych dla PKS-u, Orbisu, Gromady itp. oraz dla niektórych dużych zakładów pracy (jako wycieczkowe) a jeździły ponoć jeszcze w latach 80-tych. No i oczywista kierownica była po prawej stronie jak w innych włoskich autobusach i ciężarówkach z tamtych lat a dlaczego to już pisałem wcześniej, pomimo ruchu prawostronnego obowiązującego we Włoszech.

A wracając do tematu autobusów na bazie Fiata 666 to oprócz tych "budowanych" w Polsce na dostarczanych podwoziach, zakupiono w Włoszech także oryginale "ichnie" autobusy typu Fiat 666 RN, między innymi siedem takowych sztuk jeździło w komunikacji miejskiej Łodzi w latach 1948-1950, gdzie z pewnych względów nie bardzo się sprawdziły i zostały przekazane do komunikacji międzymiastowej.

Edited by Edmundo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information