Skocz do zawartości

Amatorski szybowiec zbudowany w Strzyżewicach przez pododział Związku Strzeleckiego w 1936 roku


Rekomendowane odpowiedzi

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
W dniu 14.12.2020 o 16:00, Sedco Express napisał:

Jest to samolot szkolny Morane-Saulnier MS 35EP2 jeden z 70 zakupionych we Francji z napisem fundacyjnym "Strzelec"- sfinansowany zakup ze składek członków Związku Strzeleckiego (jeszcze dwa tego typu "Rypin I" i "Rypin II" zakupiono ze składek mieszkańców miasta Rypin).

"Strzelec" na szachownicy na stateczniku pionowym miał namalowanego orła z literą "S" na tarczy amazonek. Samolot bazował w Bydgoszczy w latach trzydziestych XX w.

 

161258674.jpg

  • Super 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Kolejna notatka prasowa o Strzyżewickim "Orliku"

Tym razem opublikowana w "Ekspresie Lubelskim i Wołyńskim" 25 września 1936 roku. Autor informuje, że budowa szybowca trwała 3 lata. Ponadto wspomina, że jest to drugi wybudowany w Lubelskim szybowiec kadłubowy. Informuje także o udanych lotach i zachowaniu maszyny w powietrzu. Jest też trochę informacji o inspiracjach i osobach wspierających.

szybowiec_notka_25_IX_1936.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...
W dniu 4.05.2021 o 09:01, bodziu000000 napisał:

page-0006.jpg

Parę takich drewnianych hangarów z międzywojnia jeszcze w Polsce zostało. Na lotnisku z takim hangarem nauczono mnie pilotować różne rzeczy. Niezapomniany jest zapach wewnątrz takiego hangaru. Takie hangary jako podłogę mają zazwyczaj drewnianą kostkę. Oby te hangary trwały, bo a nuż kiedyś jeden z nich przydałby się do jakiegoś filmu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6.thumb.jpg.a25874ff6262ab3b02fc5c48f2ce9d95.jpg

„…Pierwszy lot wyznaczono na niedzielę, przybyło wielu okolicznych mieszkańców, został sprowadzony samochód do ciągnięcia szybowca, ale warunki atmosferyczne, bardzo silny wiatr i burza pokrzyżowały plany. Kolejna próba odbyła się w kilka dni później do ciągnięcia szybowca użyto koni, maszyna wzbiła się w górę, jednak dość silny wiatr doprowadził do jej uszkodzenia i lot zakończył się rozbiciem szybowca. Pilot wyszedł z wypadku bez większych obrażeń, jednak szybowca już nie odbudowano…”

Schodząc na ziemię, czas zaorać ten wątek.

Dyskurs ? o tym pseudo-szybowcu nie ma sensu. Patrzcie na kąty skręcenia skrzydła - to …humbug. Ta konstrukcja skrzydła była wiotka jak u JD-2bis w filmie ”Sto procent miłości” od 6:00 – do 7:15 ?‍♂️

https://www.youtube.com/watch?v=f-8pkUM4qRA

                                                             

 

Edytowane przez Spirit of Warsaw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months later...
  • 4 months later...

Strona - Wilkołaz - okruchy historii  zamieściła poniższy tekst i zdjęcie dotyczące najprawdopodobniej naszego szybowca.

" Jakiś czas temu przeglądając arcyciekawą stronę FB Strzyżewickie Towarzystwo Regionalne natknąłem się na wpis dotyczący amatorskiego szybowca Orlik. Jego poświęcenie i pierwsze loty były zauważone w m.in. w Expressie Lubelskim i Wołyńskim z 25 września 1936 (nr 266, s.4, http://bc.wbp.lublin.pl/dlibra/applet...) czy w Polsce Zbrojnej. Na forum "Odkrywca" rozwinął się wątek zgłębiający temat konstrukcji szybowca oraz osób związanych z tym projektem https://forum.odkrywca.pl/.../771774-nieznany-typ.../....

Warto tu tylko wspomnieć, że inicjatorem budowy był Władysław Rybicki - nauczyciel szkoły powszechnej w Strzyżewicach-Rechcie, komendant miejscowego Związku Strzeleckiego. Oblatywaczem był Jan Jakubowski - w czasie wojny był m.in. pilotem w Dywizjonie 308. W budowie aktywnie uczestniczyli również Józef Pidek (uczestniczył w działaniach wojennych we wrześniu 1939 roku na samolocie Karaś P.23B, aresztowany przez NKWD, po wymianie jeńców więziony w niemieckich obozach) i Jan Pidek (m.in. pilot Dywizjonu 308).
Okazuje się, że wśród fotografii Jana Żytka mamy najprawdopodobniej jedną ukazującą Orlika. Przekazy ustne mówią o zdarzeniu rozbicia się takiej maszyny w okolicach Wilkołaza stąd fotografia z tego zdarzenia, ale wydaje się to nieprawdopodobne. Na samym zdjęciu widzimy wiele osób w oficjalnych strojach, nie jest to zatem spontaniczne zbiegowisko - raczej Jan Żytek uwiecznił uroczystość poświęcenia szybowca. Wskazuje na to data fotografii - 20 września 1936 (jeśli chodzi o skrupulatność datowania przez naszego fotografa - możemy mu ufać).
Szkoda tylko, że zdjęcie jest kiepskiej jakości, a na dodatek oficjele zasłaniają kadłub maszyny.
Może ktoś z Szanownych Czytelników dysponuje w swoim domowym archiwum lepszym zdjęciem z tego wydarzenia? Byłby to cenny wkład w opisanie historii tego szybowca.
Zachęcam również do obserwowania i polubienia strony Strzyżewickiego Towarzystwa Regionalnego, bo po pierwsze to nasi sąsiedzi, po drugie mamy częściowo wspólną historię - parafia Kiełczewice do 1431 roku należała do parafii Wilkołaz.
-----------------------
Fotografie:
- Jan Żytek, 20 września 1936
- zdjęcie szybowca Orlik udostępnione na stronie STR: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1941848792756204&id=1399068900367532

1936_09_20____n.jpg

 
  •  
  •  
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 months later...

Poszukiwania przynoszą efekty:

"Głos Lubelski" z października 1936 informował o kosztach budowy "Orlika" ze Strzyżewic. W zamieszczonym tekście znalazły się informacje o całkowitym koszcie budowy szybowca w kwocie 1300 zł. oraz o głównych donatorach: ówczesna Gmina Piotrowice przeznaczyła kwotę 1000 zł oraz ze zbiórki wśród mieszkańców 300 zł. 
To nie jest ostatnia informacja o budowie szybowca, gdyż był jeszcze co najmniej jeden tekst prasowy, którego jak dotychczas nie udało się odnaleźć.
 
 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months later...
  • 9 months later...

W programie „Na własne uszy” Radia Lublin, proponujemy wysłuchanie reportażu Mariusza Kamińskiego pt. „Jak na wsi zbudowali szybowiec”. W pierwszej połowie lat 30. XX wieku w Strzyżewicach w powiecie lubelskim, w zabudowaniach dworskich, udostępnionych przez Kazimierza Kołaczkowskiego, pododdział Związku Strzeleckiego z Kiełczewic Dolnych, zbudował szybowiec "Ryś".

https://radio.lublin.pl/2023/02/na-wlasne-uszy-godzina-z-reportazem-208/

Edytowane przez 1990str
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie