Jump to content
Sign in to follow this  
lumenus

Artyleria motorowa i huzarzy estońscy

Recommended Posts

Mam serdeczną prośbę o opinie na temat dwóch innych przedwojennych odznak pułkowych używanych przez wojsko II RP, pod kątem ich autentyczności. Pierwsza  to 1 Pułk Artylerii Motorowej, natomiast druga to 1  Pułk Huzarów Estońskch. Nakrętki chyba nieoryginalne, a co do reszty – dość  dobrze wykonane, jednak nie rozwiewa to moich wątpliwości. Zwraca uwagę np. tarcza herbowa w przypadku odznak „estońskiej”, różniąca się w szczegółach od odznak tego pułku licytowanych na aukcjach (z sygnaturą).  

20201126_123841.jpg

1.JPG

2.JPG

 

4_105.jpg

3a.JPG

Edited by lumenus

Share this post


Link to post
Share on other sites

" tarcza herbowa w przypadku odznak „estońskiej”, różniąca się w szczegółach od odznak tego pułku licytowanych na aukcjach (z sygnaturą). "

Tarcza, tak na początek, jest z brakiem- monogram.
A na wężu ani śladu czerwonej emalii.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minut temu, Czlowieksniegu napisał:

" tarcza herbowa w przypadku odznak „estońskiej”, różniąca się w szczegółach od odznak tego pułku licytowanych na aukcjach (z sygnaturą). "

Tarcza, tak na początek, jest z brakiem- monogram.
A na wężu ani śladu czerwonej emalii.

 

Wygląda jak odznaka z tego wątku, też bez monogramu. To może sugerować, że były różne wersje. Oczywiście przy założeniu ich autentyczności. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co do nakrętki od odznaki 1 PAM to takowe nakrętki były dość popularne w replikach pojawiających się w latach 80-tych, posiadam orła "niby" wz. 19 i małego "furażerkowego" z takimi nakrętkami które to orły zakupiłem za przysłowiowe grosze "z pudła" pełnego takowych produkcji na pewnym targu staroci gdzieś tak pod koniec lat 80-tych.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na sąsiednim forum (IOH) jest wątek poświęcony podobnej odznace tego samego 1 PAM, zdaje się, że nawet  z identyczną nakrętką. Jednak niczego mi on nie rozjaśnił. Poza tym ślady zużycia na nakrętce (miejscowo starta powierzchnia przy rancie) mogą sugerować, że odznaka (bez 100% pewności, że dokładne ta) była noszona.Chyba, że to jakieś sztuczne przetarcie w celu postarzenia. Nie wykluczam też, że to kopia odznaki z lat 60, które wtedy były produkowane dla weteranów, często na oryginalnych matrycach. Chyba raczej nie jest to współczesna kopia, ale może się mylę.

http://forum.ioh.pl/viewtopic.php?t=33871

Edited by lumenus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szanowny Kolego lumenus, ja pisałem tylko o nakrętce (bo takowe nakrętki posiadam), co do samej odznaki to nie mam pojęcia, wygląda dobrze ale czy takowa oryginalna nie powinna być numerowana ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ależ oczywiście rozumiem, że kolega odniósł się do nakrętki. Nie mam pojęcia, czy odznaka powinna być numerowana. Jeśli chodzi o kwestie oryginalności odznaki, to  założenia jestem sceptyczny. Nakrętka w istocie może sugerować lipne pochodzenie odznaki, choć słyszałem też, że takimi "współczesnymi" nakrętkami w minionych latach bardzo często uzupełniano braki oryginałów. Więc połączenie oryginalnej odznaki z powojenną niesygnowaną nakrętką też może się zdarzyć.

Edited by lumenus

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minut temu, lumenus napisał:

Więc połączenie oryginalnej odznaki z powojenną niesygnowaną nakrętką też może się zdarzyć.

Oczywiście że tak.

Edited by Edmundo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeszcze malutka uwaga co do nakrętki odznaki 1 PAM. W książce Henryka Wieleckiego i Rudolfa Sieradzkiego "Wojsko Polskie 1921-1939. Organizacja i odznaki kawalerii"  wydanej w 1997 r. na str.102-103 znajduje się opis odznaki 1 PAM z którego wynika iż odznaka była produkowana przez Adama Nagalskiego (Warszawa ul. Bielańska 16) i takowe sygnatury powinna zapewne posiadać oryginalna nakrętka tejże odznaki.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minut temu, lumenus napisał:

Dziękuję za podpowiedź. Znalazłem informacje, że odznaki tego pułku robił też W. Buszek we Lwowie, a nawet grawerzy niemieccy.

Zgadzam się tylko ta produkcja niemiecka zapewne odnosi się do powojennych odznak 1 PAM ze składu 1 DPanc. PSZ na Zachodzie, zapewne były też produkcje brytyjskie, ja pisałem w "kontekście" odznaki sprzed 1939 r. O wytwórni W.Buszka ze Lwowa nic nie wiem.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information