Jump to content

Brygady Artylerii Armat, itp.


ptasznik
 Share

Recommended Posts

Posted (edited)

No i przeskoczyło z poprzedniej strony nr 4.

Z książki (książeczki) o 23 BAA , z 1995 roku - okres karencji większości dokumentów wynosi 30 lat -.

Czyli dopiero teraz można bardziej, tylko czy ktoś to zrobi ?

Edited by ptasznik
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Godzinę temu, ptasznik napisał:

Jeśli ''Piwonii'' było tylko 8, a wymieniana/znana jest tylko 16 bateria, to czy możliwe jest istnienie 6-ego dywizjonu w formie jednej (16-tej) baterii 4 armat, z drugą (17-tą) baterią w formie skadrowanej ?

Biorąc pod uwagę struktury pokojowe innych jednostek, to zapewne tak.

Link to comment
Share on other sites

Z książki (książeczki) o 23 BAA, z 1995 roku ciąg dalszy.

Powstała w 1985 (organizacja rozpoczęta w 1984) na bazie 23 DAA, ten zaś w 1957 na bazie powstałego w 1944 23 pal.

W 1985 przyjęła dywizjon rozpoznania artyleryjskiego i baterię BM-21 z Głogowa. [Książka o 5 BAA wspomina tylko o baterii dowodzenia przekazanej do Zgorzelca.]

W 1985 przyjęła 4 dywizjon z 1 BAA z Węgorzewa.

Pod koniec 1985 posiadała trzy dywizjony 152 mm, jeden dywizjon 122 mm i jeden dywizjon BM-21.

W 1989 rozwiązano baterie szkolną kształcącą dowódców dział ''Dana'', która istniała od 1986 roku. [Czyżby to zadanie przejęło Węgorzewo ?]

Również w 1989 rozwiązano 1 i 2 dywizjon 152 mm i 122 mm tworząc w ich miejsce 2 da. 3 das ''Dana'' przemianowano na 1 das. 4 dywizjon 152 mm przezbrojono tworząc 3 dar. 5 dar otrzymał RM-70 i zmienił nazwę na 4 dar.

[Mamy więc 1 das ''Dana'', 2 da ''X'', 3 dar ''X'', 4 dar RM-70.]

Dwie strony dalej stoi o wymianie ciągnionych 122 i 152 mm na ''Dany'' i BM-21 na RM-70. Jednak ...

... Wśród zdjęć z 1995 jest; 1das przy ''Dana'', 2 dah przy 152 mm i 4 dar przy RM-70. Brak zdjęcia dla 3 dar sugeruje jego skadrowanie, a ilość zakupionych RM-70 nie wskazuje na możliwość posiadania drugiego pełnego dywizjonu. Może więc 3 dar miał jednak BM-21 lub był mieszany?

 

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, ptasznik napisał:

W 1989 rozwiązano baterie szkolną kształcącą dowódców dział ''Dana'', która istniała od 1986 roku. [Czyżby to zadanie przejęło Węgorzewo ?]

Być możliwe albowiem w tymże roku rozformowano 1 BAA i utworzono 1 OSSWRiA a ten miał w składzie dywizjon szkolny z baterią "Dan", baterią BM-21 i baterią moździerzy 120 mm (szkolącą "kaprali" dla zmechu.).

A tak na marginesie (w nawiązaniu do literatury tematu) to polecam "Zarys historii artylerii" Aleksandra Kiersnowskiego, reprint wydania z 1925 r. Pobieżnie przejrzałem kilka dni temu, ale zamówię, bo "fajna" pozycja i cena przystępna (zależy jeszcze gdzie? ).

Edited by Edmundo
Link to comment
Share on other sites

Trochę z innej beczki.

16 pułk artylerii, w latach 1951-58 46 dywizjon artylerii armat, w latach 1958-71 46 dywizjon artylerii haubic. W latach 1956-58 mimo że to dywizjon składał się z dywizjonu MŁ-20 i dywizjonu armat 130 mm M-46. Ciekawy sprzęt ten ostatni, taki bardzo BAA.

Link to comment
Share on other sites

5 godzin temu, ptasznik napisał:

W latach 1956-58 mimo że to dywizjon składał się z dywizjonu MŁ-20 i dywizjonu armat 130 mm M-46.

Ptasznik, skąd te info. Według moich "zapisków" 46 dah z 16 DPanc. miał na stanie haubice wz. 38 122 mm (na "W" sztuk 18, w czasie "P" to może 5, 7 albo 9, wiesz o czym piszę ?) tak jak każdy dywizjon artylerii ze składu dywizji pancernych (oczywista przed przeformowaniem w pułki, ale to aż do czasu wprowadzenia "Goździków" pozostawało niezmienne). A co do armat M-46 130 mm to chyba były ich w WP tylko dwie sztuki z czego jedna jest do chwili obecnej  w muzeum przy Centrum Szkolenia WRiA w Toruniu. Ale "rekomendacje" i plany co do wprowadzenie w większej liczbie na pewno były, tak samo jak z moździerzami 240 mm których de facto też nie zakupiono, chyba że w śladowej ilości. A co ciekawe moździerze 160 mm będące w "zastępstwie" były w ZN jeszcze w 1981 r. choć nie użytkowała ich oficjalnie w tymże czasie żadna jednostka artylerii i tu pytanie, gdzie miały trafić na czas "W" ?

Edited by Edmundo
Link to comment
Share on other sites

44 minuty temu, Edmundo napisał:

46 dah z 16 DPanc.

46 dah w Braniewie, w ramach16 DPanc to od 1958.

Wcześniej  w latach 1951-56 mamy 46 da przeciwdesantowej w Dziwnowie, w ramach 2. Brygady Przeciwdesantowej w Kamieniu Pomorskim.

Potem w latach 1956-58 jako 46 daa podlegał 3. Brygadzie Obrony Wybrzeża w Kołobrzegu. To wtedy właśnie. W latach 1957-58 stacjonował w Rogowie.

Myślę, że błędem jest ten dywizjon składający się z dywizjonów. Raczej chodzi o baterię, gdyż jako dywizjon w 16 DPanc znów jest podany skład z trzech dywizjonów M-30. W tym jeden skadrowany.

Link to comment
Share on other sites

Oczywista. Dodam tylko iż 46 da ze składu 2 BPdes. w 1955 r. w etacie "P" miał wpisaną 1 armatę 45 mm (zapewne mało już wartą"muchobijkę"), 1 armatę 57 mm (zapewne ZiS-2), 5 armat 76,2 mm (zapewne ZiS-3), 8 armat 122 mm (zapewne wz. 31/37), 5 haubic 122 mm (zapewne wz. 38) i jeden moździerz 120 mm (zapewne wz. 43). I jak to się "miało mieć' do struktury wojennej ?

Edited by Edmundo
Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, ptasznik napisał:

Raczej chodzi o baterię, gdyż jako dywizjon w 16 DPanc znów jest podany skład z trzech dywizjonów M-30. W tym jeden skadrowany.

Bo to chodziło zapewne o baterie.

Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, Edmundo napisał:

co do armat M-46 130 mm to chyba były ich w WP tylko dwie sztuki z czego jedna jest do chwili obecnej  w muzeum przy Centrum Szkolenia WRiA w Toruniu.

A ja myślałem że w Bydgoszczy, już kiedyś znalazłem ja na stronie tamtejszego MWL. Toruń jest ich filią ?

Co do ilości to też gdzieś coś było o ich obecności w jakiejś jednostce, przynajmniej o samym kalibrze 130 mm i to w ilości coś 10 sztuk ?

Link to comment
Share on other sites

41 minut temu, Edmundo napisał:

Oczywista. Dodam tylko iż 46 da ze składu 2 BPdes. w 1955 r. w etacie "P" miał wpisaną 1 armatę 45 mm (zapewne mało już wartą"muchobijkę"), 1 armatę 57 mm (zapewne ZiS-2), 5 armat 76,2 mm (zapewne ZiS-3), 8 armat 122 mm (zapewne wz. 31/37), 5 haubic 122 mm (zapewne wz. 38) i jeden moździerz 120 mm (zapewne wz. 43). I jak to się "miało mieć' do struktury wojennej ?

A to na ten czas mam znów o dywizjonach w dywizjonie ? Dwa A-19, jeden M-30 i jeden ZIS-3.

Link to comment
Share on other sites

W dniu 15.04.2021 o 00:59, ptasznik napisał:

A to na ten czas mam znów o dywizjonach w dywizjonie

Może dlatego iż na czas "W" dwie brygady obrony wybrzeża (utworzone w październiku 1955 r.  na bazie trzech dotychczasowych brygad przeciwdesantowych) miały zostać przeformowane w dywizje obrony wybrzeża a dywizjon artylerii miał być bazą do wystawienia dwóch samodzielnych dywizjonów artylerii armat (łącznie 36 armat wz. 31/37 122 mm) oraz dwóch samodzielnych dywizjonów artylerii haubic (łącznie 36 haubic wz. 38 122 mm). A więc łącznie tylko w tych dwóch mobilizowanych dywizjach miały być 72 armaty wz. 31/37 122 mm, tylko czy by ich wystarczyło bo w całym WP to było ich coś koło 70 sztuk (na pewno 66 sztuk w 1981 r.).

P.S. W dziedzinie literatury tyczącej artylerii pojawiła się nowość czyli "Artyleria polowa Wojska Polskiego 1939-1945" autor Leszek Szostek, a więc jest to kontynuacja wcześniejszego opracowania tegoż autora p.t. "Artyleria polowa Wojska Polskiego 1943-2018" z którego to zakupu zrezygnowałem.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
W dniu 15.04.2021 o 01:53, ptasznik napisał:

Co do ilości to też gdzieś coś było o ich obecności w jakiejś jednostce, przynajmniej o samym kalibrze 130 mm i to w ilości coś 10 sztuk ?

Wróć ! Miały być, planowano posiadanie. 1956. Może rzeczywiście były sprowadzone tylko dwie do testów ale nie wyszło. Innym jakoś wychodziło.

W dwóch DAA, w łącznie 6 brygadach, czyli również łącznie 6 dywizjonach, w łącznie 18 bateriach, w sumie nie wiadomo ile.

Każda z tych sześciu brygad miała mieć dwa dywizjony; dywizjon 152 mm i dywizjon 130 mm (z braku laku używano 122 mm). W dywizjonie trzy baterie, baterie po dwa plutony. Razem w brygadzie 18 x 152 mm (czyli plutony po 3 haubicoarmaty) i 21 x 130.

Jak 21 ??? Trzy dodatkowe w ???

21 czy 18 to  i tak 126 lub 108 luf używanych zamiennie przez 122 mm A-19, których w połowie nie było. Połowa tych pododdziałów była skadrowana, a w razie ''W'' nie było ich czym uzbroić.

Jeszcze dodatkowo

4 godziny temu, Edmundo napisał:

dwie brygady obrony wybrzeża

 

4 godziny temu, Edmundo napisał:

miały zostać przeformowane w dywizje obrony wybrzeża a dywizjon artylerii miał być bazą do wystawienia dwóch samodzielnych dywizjonów artylerii armat (łącznie 36 armat wz. 31/37 122 mm)

 

4 godziny temu, Edmundo napisał:

A więc łącznie tylko w tych dwóch mobilizowanych dywizjach miały być 72 armaty wz. 31/37 122 mm, tylko czy by ich wystarczyło bo w całym WP to było ich coś koło 70 sztuk (na pewno 66 sztuk w 1981 r.).

Jak widać już tutaj zapotrzebowanie opiewało na prawie 200 sztuk, a to nie wszystko.

Edited by ptasznik
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Defilada w Warszawie, 22 lipca 1969. Przynajmniej 12 sztuk armatohaubic 152 mm MŁ-20 z ciągnikami Mazur D-350 którejś z brygad artylerii.

Podczas tej samej defilady wystąpiły haubice 152 mm D-1 z ciągnikami Star 660 M1 (raczej) co sugeruje (ponieważ nie ma ich w opisach stanów pułków dywizyjnych), że były w tym czasie na etacie brygad artylerii.

aeb5052f4c5d3ae3b446c440fb85ef6f6685a80e3a34ab3c4e9fd6de97261e1d_max.jpg

869427438eef0cdc2ba102733c1fe63170e2e0eeec1d09cbc23e0f8aae554d71_max.jpg

fad267890d4d2a059126f1838ab862c1463b1737bc3a91cad48cb8e61cb0ff27_max.jpg

Edited by ptasznik
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...

Important Information