Jump to content

Brygady Artylerii Armat, itp.


ptasznik
 Share

Recommended Posts

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

4 godziny temu, Edmundo napisał:

Na pewno 1, 5, 6 i 23 BAA ale czy aby na pewno ? Te brygady były I liniowe

Na pewno 5 BAA i 6 BAA. 1 BAA to II rzut z WOW więc nie wiadomo, tak jak nie wiadomo co miał i co dostał 23 daa podczas transformacji w 23 BAA. Zobaczymy co się da wyliczyć.

Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, ptasznik napisał:

1 BAA to II rzut z WOW więc nie wiadomo

1 BAA pomimo że stacjonowała na terenie Warszawskiego OW była w I rzucie, na "W" podlegała bezpośrednio pod dowództwo frontu, potem po sformowaniu 23 BAA pod dowództwo 4 Armii formowanej przez Warszawski OW.

23 daa na "W" miał się przeformować w 23 paa dla 4 Armii, potem nowo utworzona 23 BAA podlegała pod dowództwo frontu w zamian za 1 BAA.

O SKOT-ach R w tejże brygadzie było coś w opracowaniu o artylerii na Warmii i Mazurach.

1 godzinę temu, ptasznik napisał:

Wyrzutnie rakietowe RM-70, było ich tylko 30, czyli 5 baterii. Wg W-1990 miały być w 1,6 i 23 BAA zamiennie z BM-21, w sumie w każdej po dywizjonie czyli razem 9 baterii. Jak było naprawdę ???

I tylko 30 sztuk nabyto czyli jeden pełny dywizjon i dwie baterie, jedna bateria  na pewno była w 1 BAA (wspomniane opracowanie o artylerii na Warmii i Mazurach), jakby było planowo  9 baterii to było by ich 54 (po sześć wozów w baterii). A jak było naprawdę, kto to wie?

Edited by Edmundo
Link to comment
Share on other sites

1 BAA 6 szt RM-70 w 1987 roku.

23 BAA dopiero w 1991, nowe. Utworzono nowy dywizjon.

I znowu coś nie gra, 30 sztuk jest zapisane jako obecne 31 grudnia 1990. Może były, ale nie rozdysponowane ? Dywizjon czyli 18, wszystkie nówki ? Może część z likwidowanych 5 i 6 BAA ? W jakim przedziale czasowym były dostawy ?

Link to comment
Share on other sites

17 godzin temu, ptasznik napisał:

Może część z likwidowanych 5 i 6 BAA ?

Raczej nie, te jednostki rozformowano dopiero w 2001 i 2002 r. A może RM-70 były tylko w bateriach (6 sztuk) które  wraz dwoma innymi bateriami (na BM-21) tworzyły dar, wtedy było by pięć baterii RM-70 w pięciu dar dla czterech brygad artylerii (1, 5, 6, 23 BAA) albo dla czterech dar w składzie tychże brygad artylerii plus jedna bateria w którymś z ówcześnie jeszcze istniejących dywizyjnych dar, tak czy siak wychodzi 5 baterii po 6 wyrzutni czyli łącznie 30 sztuk.

17 godzin temu, ptasznik napisał:

W jakim przedziale czasowym były dostawy ?

Gdzieś tam było że dostawy od (albo tylko) w 1985 r.

P.S. Jadą do mnie zamówione numery pisma WiT czyli Nr 1 i 2/2019 r., to popatrzę sobie w te tabelki, kurcze że też przegapiłem kilka fajnych artykułów w "zadanym temacie".

Edited by Edmundo
Link to comment
Share on other sites

18 godzin temu, Edmundo napisał:

Gdzieś tam było że dostawy od (albo tylko) w 1985 r.

No i masz. Wg tabelki 1.1 86 sztuk 0. Następna tabelka 1.1.87 sztuk 30. W tekście, odebrane do końca 1987 sztuk 30, czyli znaczy się musi być jeszcze w 1986. A w innym opracowaniu 23 BAA dostała nówki w 1991. Jak ???

Link to comment
Share on other sites

W dniu 7.07.2020 o 13:03, Edmundo napisał:

W opracowaniu tyczącym 1 BAA jest wzmianka o tym że ...  dywizjon a wyrzutnie BM-21 oraz RM 70/85 (odpowiednio 12 i 6 sztuk) weszły na stan tegoż dywizjonu dopiero w 1987 r.

Czyli wychodzi że 1 BAA. Dodatkowo 5 BAA która oddała swój dar BM-21 do 23 BAA i 23BAA gdzie po otrzymaniu RM-70 skadrowano dywizjon BM-21.

1 i 5 po jednej baterii, uzupełnione do stanu dywizjonu przez BM-21 i cały dywizjon w 23, tylko nie w 1991. Chyba.

Jaką rzutowość miał 23 daa ???

Edited by ptasznik
Link to comment
Share on other sites

9 godzin temu, ptasznik napisał:

Jaką rzutowość miał 23 daa ???

23 daa z Warszawskiego OW rozrastał się do 23 Pułku Artylerii Armat dla 4 Armii, czyli II rzut.

Ale tak po raz "enty" czytając ten wątek i wcześniejszy (o haubicy M-30 i "pochodnych" od tegoż wątku), tak sobie myślę  (o czym też Ptaszniku napisałeś wcześniej) że te "Nasze" wyliczanki sprzętu z etatów pokojowych (jak najbardziej zakręconych i pogmatwanych, a chwała Temu co dojdzie do sedna sprawy) to trochę się z celem mijają. Bo na "ten przykład" bazując na przytaczanym już przeze mnie opracowaniu "Garnizony artyleryjskie na Warmii i Mazurach. Artyleria polska w XX wieku. W 70 rocznicę powstania 1 Warszawskiej Brygady Artylerii im. Gen. J. Bema w Węgorzewie" wydanym w 2014 r. to struktura pokojowa 1 BAA (a w latach 1989-1993 1 Ośrodka Szkolenia Specjalistów WRiA) nijak się miała do przewidywanej struktury wojennej. A więc będące na stanie 1 BAA i 1 OSSWRiA armaty, armatotohaubice, artyleryjskie wyrzutnie rakietowe czy też nawet moździerze 120 mm (te ostatnie w dywizjonie szkolnym dla szkolenia elewów SP) nie koniecznie miały stanowić uzbrojenie na czas "W". W wymienionym przeze mnie opracowaniu jest wzmianka o tym iż 1 BAA miała mieć na "W" cztery dywizjony artylerii a każdy z armatohaubicami wz. 37/85 kalibru 152 mm a więc gdzie się podziewały wyrzutnie rakiet (o wzmiankowanych moździerzach 120 mm nie wspominam bo wiadomym jest że to nie ten szczebel). To mnie troszkę już przerasta. Czekam na przesyłkę z dwoma numerami periodyku "Wojsko i Technika-Historia" czyli Nr 1 i 2/2019 (wydania specjalne), może mnie to troszkę oświeci.

Edited by Edmundo
Link to comment
Share on other sites

12 godzin temu, Edmundo napisał:

 tak sobie myślę  (o czym też Ptaszniku napisałeś wcześniej) że te "Nasze" wyliczanki sprzętu z etatów pokojowych (jak najbardziej zakręconych i pogmatwanych, a chwała Temu co dojdzie do sedna sprawy) to trochę się z celem mijają.

Nie popadajmy w czarną rozpacz.

 

12 godzin temu, Edmundo napisał:

Bo na "ten przykład" bazując na przytaczanym już przeze mnie opracowaniu "Garnizony artyleryjskie na Warmii i Mazurach. ...  to struktura pokojowa 1 BAA (a w latach 1989-1993 1 Ośrodka Szkolenia Specjalistów WRiA) nijak się miała do przewidywanej struktury wojennej. A więc będące na stanie 1 BAA i 1 OSSWRiA armaty, armatotohaubice, artyleryjskie wyrzutnie rakietowe czy też nawet moździerze 120 mm   ...   nie koniecznie miały stanowić uzbrojenie na czas "W". W wymienionym przeze mnie opracowaniu jest wzmianka o tym iż 1 BAA miała mieć na "W" cztery dywizjony artylerii a każdy z armatohaubicami wz. 37/85 kalibru 152 mm a więc gdzie się podziewały wyrzutnie rakiet    ...   To mnie troszkę już przerasta.

Widać taka specyfika szkolnego ośrodka, że w razie W przestaje być potrzebny i mobilizuje się jako podrzędna jednostka, zdając pewnie pożyczony sprzęt do macierzystych oddziałów. Nie zapominajmy też, że od 1988 mamy ciągłe redukcje, likwidacje i mieszanie wszystkiego ze wszystkim. Do 1988 można raczej spokojnie uprawiać gdybagologię.

Link to comment
Share on other sites

20 godzin temu, Edmundo napisał:

Czekam na przesyłkę z dwoma numerami periodyku "Wojsko i Technika-Historia" czyli Nr 1 i 2/2019 (wydania specjalne), może mnie to troszkę oświeci.

Wczoraj zamówione periodyki dotarły, przeczytałem z "wielką starannością i uwagą". I mnie troszkę a nawet więcej niż troszkę oświeciło?. W wielkim skrócie, wszystko wyjaśnia akapit drugi ze str. 81 i akapit drugi ze str. 82 ("WiT" Nr 1/2019) plus oczywiście "tabelki" (niezmiernie ciekawe). A więc, tak jak wielokrotnie już pisałem i powtórzę jeszcze raz, etaty pokojowe i wykazy sprzętu będącego na ich stanie nijak się miały do rzeczywistych stanów sprzętu będącego na stanie SZ, tak jak nijak się miały etaty pokojowe do etatów wojennych, pomijając na przykład dywizjony i brygady artylerii (rakiet taktycznych i operacyjno-taktycznych) bo te w większości były w gotowości stałej, to samo dotyczyło WOPL i WOPK. Wniosek jest takowy, co gdzie było i ile tego było (w czasie pokoju), to poza możliwościami mobilizacyjnymi oraz kwestiami szkoleniowymi, organizacyjnymi i stałą dyslokacją, nie miało znaczenia.

Edited by Edmundo
Link to comment
Share on other sites

22 godziny temu, ptasznik napisał:

I co teraz ?

Jedziemy dalej?. A gdzie "na ten przykład" organizacja wojenna powiedzmy na początek lat 80-tych. Gdzie mogły być przydzielone moździerze wz. 43 160 mm czy też armaty BS-3 100 mm albo ZiS 2 57 mm i ZiS 3 76,2 mm przechowywane w rezerwie (a tych dwóch ostatnich nie wymieniają nawet "tabelki" według stanu na 1981 r. a na pewno jeszcze były na składach) itd. Czy istniejące pułki OTK miały na czas "W" otrzymać jakiekolwiek wsparcie w postaci broni ciężkiej czy też pododdziałów artylerii. Oczywiście na większość podobnych pytań odpowiedzi nie znajdziemy ale można podyskutować opierając się na dostępnych publikacjach. 

Edited by Edmundo
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 months later...
Posted (edited)

Ktoś może kojarzy pochodzenie kół do przodka ? To raczej nie są oryginały używane przed modernizacją. Występują przy większej ilości eksponatów.

4.jpg

Edited by ptasznik
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Wygląda na to, że to jednak oryginalne koła przodka dla wariantu z kołami pełnotarczowymi. Modernizacja nie obejmowała ich wymiany. Rycina z instrukcji z 1956 roku i zdjęcie koła pełnotarczowego.

Człowiek uczy się całe życie.

Kolesna.jpg

100_8981.JPG.bb0b9a7cd1d040fabc97db79e5a193b8.jpg

Edited by ptasznik
Link to comment
Share on other sites

W dniu 7.07.2020 o 02:10, ptasznik napisał:

Tabelki, ach tabelki

Pierwszego stycznia 1981 roku wyposażenie etatowe P (za WiT Historia nr1 spec/2019)

1 BAA  Węgorzewo - WOW  --  6 x awr BM-21, 18 x ha 152 mm wz.37 MŁ-20

5 BAA  Głogów -ŚOW --  6 x awr BM-21, 6 x a 122 mm wz.31/37 A-19, 12 x ha 152 mm wz.37 MŁ-20

6 BAA  Toruń - POW --  6 x awr BM-21, 6 x a 122 mm wz.31/37 A-19, 12 x ha 152 mm wz.37 ML-20

7 BAH -- 14 x h 122 mm wz.38 M-30

23 daa - Bielsko-Biała - WOW -- 6 x a 122 mm wz.31/37 A-19, 10 x ha 152 mm wz.37 MŁ-20

Mamy wiec 52 haubicoarmaty i 18 armat.

Meldunek o stanie bojowym P etatowym mówi o 58 i 21, oraz faktycznym również 58 i 21.  Gdzie ''posiano'' różnice między ilości etatów/stanów z meldunku, a ilością stanów w BAA i daa ?

Gdzie miała ''siedzibę'' 7 Brygada Artylerii Haubic ?

 

Mogę wypowiedzieć się na temat 5 Pomorskiej Brygady Armat z Głogowa JW5575. Służyłem tam w latach 87/88. Stan brygady to było:

1 Dywizjon. Baterie 1, 2, 3. W rozwinięciu 2 ba. 4x3 działa razem 12 dział.

2 Dywizjon. Baterie 4, 5, 6. W rozwinięciu 4 ba. 4x3 działa razem 12 dział.

3 Dywizjon. Baterie 7, 8, 9. W rozwinięciu 7 ba. 4x3 działa razem 12 dział.

4 Dywizjon. Baterie 10, 11, 12. W rozwinięciu 11 ba. 4x3 działa razem 12 dział.

5 Dywizjon. DAR dywizjon artylerii rakietowej BM 21 (nie pamiętam ile szt).

6 Dywizjon. DAS dywizjon artylerii samobieżnej działa 2S7 Pion (Piwonia) 6 albo 8 szt. DAS powstał w 86 r. w miejsce Podoficerskiej Szkoły przeniesionej wtedy do Węgorzewa.

Dywizjon dowodzenia.

Bateria zaopatrzenia.

Wychodzi że hba 152 mm było 48 szt. Armat 122 mm wz. 31/37 A-19 wtedy nie było.

5 Warszawska Brygada Artylerii Armat im. Bema w Węgorzewie JW2568. Tam były dwa dywizjony artylerii oraz dywizjon szkolny. W jednostce były gównianie hba 152 oraz kilkanaście sztuk 122 A19 armat. Były BM 21 a magazynach ZN stały BM ale jeszcze szynowe.

Jedna z brygad wyposażona w hba 152 mm była w Zgorzelcu.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kolego sahara47 dzięki za wpis do tematu. Ale znowu wraca "odwieczny" problem tegoż zagadnienia, wałkowany już na forum, czyli niezborność etatów pokojowych z wojennymi, no bo etatowo ówczesna bateria artylerii to 6 dział, u Ciebie w brygadzie było 4 itd. Z "Pionami" to był problem bo tylko tyle ich zakupiono a pierwotnie to miało ich "styknąć" chyba na samodzielny pułk, dlatego też wątpię aby ten dywizjon w organizacji wojennej był nadal w składzie brygady, stawiam na to że mógł być samodzielny i "frontowy". Lepsze "numery" były w artylerii plot. bo na przykład w skadrowanych osłonowych bateriach artylerii plot. (przy pułkach lotniczych itd.) było 6 armat ale takowe baterie ze składu MW miały liczyć 12 armat. Tu chyba nigdy nie dojdziemy do przysłowiowego ładu i składu, a w sumie to i po co?

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
1 godzinę temu, Edmundo napisał:

ówczesna bateria artylerii to 6 dział, u Ciebie w brygadzie było 4

Czy czasem w artylerii wyższego poziomu nie było innej organizacji ?

 

1 godzinę temu, Edmundo napisał:

Tu chyba nigdy nie dojdziemy do przysłowiowego ładu i składu, a w sumie to i po co

I po takim wpisie traci się sens dociekania.

Pa

Edited by ptasznik
Link to comment
Share on other sites

5 godzin temu, ptasznik napisał:

I po takim wpisie traci się sens dociekania.

Żeś Pan chyba tego? nie zauważył w tym moim wpisie.

5 godzin temu, ptasznik napisał:

Czy czasem w artylerii wyższego poziomu nie było innej organizacji ?

Chyba nie skoro n.p. 1 BAA miała dywizjony z 18 działami. Sześć dział w baterii armat, haubic czy armatohaubic to był standard (na czas "W"), ale w różnych jednostkach w czasie pokoju  mogło być rożnie, tu skadrowana jedna bateria, w innej skadrowany pluton czy też może pluton z jakiejś tam baterii miał dwa działa a po rozwinięciu miał mieć trzy itd. Może kiedyś doczekamy się konkretnego "zbiorczego" opracowania na temat struktur organizacyjnych wojsk lądowych po 1960 r. 

Edited by Edmundo
Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, Edmundo napisał:

Żeś Pan chyba tego? nie zauważył w tym moim wpisie.

Ślepnę chyba.

1 godzinę temu, Edmundo napisał:

skoro n.p. 1 BAA miała dywizjony z 18 działami.

- A bo to powinniśmy brać do rozważań stan jaki powinien być w pełnym rozwinięciu. Jeśli był dywizjon to liczymy 18 sztuk (przynajmniej jeśli chodzi o starsze systemy uzbrojenia, które tam czy siam jednak były) , a nie takie tam 0, 4 czy 8, bo akurat w tym czasie komuś się zwidziało, że reszta ma być w ZN.

Z haubicami 152 mm wz.43 jakoś się udało.

- Większy problem gdy nie wiemy ile na dany czas miało być dywizjonów w brygadzie po rozwinięciu. Chyba, że zawsze 4. Ale też 152 czy 122 mm ?

Policzę jakoś. ?

- Jeszcze większy z latami pneumatyzacji, jak liczyć rozbrojone pododdziały ?

Nie wiem jak to było w ''moim'' pułku, ale żadnych baterii na ten czas nie rozformowywano. Może była prosta podmiana ''starych'' na ''nowe'', a te ''nowe'' były zrobione ze ''starych'', które ''pożyczono'' z ZN jednostek nie rozwiniętych ?  W sumie mamy pododdziały nie rozwinięte, nie możliwe do rozwinięcia z powodu sprzętu w częściach, ale czy były one traktowane jako rozwiązane/ nie istniejące ?

8 godzin temu, sahara47 napisał:

Wychodzi że hba 152 mm było 48 szt.

Wszystkie na balonach od KrAZ-a, czy jeszcze jakieś na masywach ?

Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, ptasznik napisał:

- A bo to powinniśmy brać do rozważań stan jaki powinien być w pełnym rozwinięciu. Jeśli był dywizjon to liczymy 18 sztuk (przynajmniej jeśli chodzi o starsze systemy uzbrojenia, które tam czy siam jednak były) , a nie takie tam 0, 4 czy 8, bo akurat w tym czasie komuś się zwidziało, że reszta ma być w ZN.

Jasne że tak, liczenie czegokolwiek w etatach pokojowych jest trochę bez sensu, pisałem kilkukrotnie o tym w tymże wątku albo w innym, trochę nam się tych tematów namieszało.

W liczeniu według stanu "W" czyli po 6 dział w baterii wiele pomocnym jest spis sprzętu zamieszczony w artykule Roberta Rochowicza"Ostatnia dekada wojsk lądowych Sił Zbrojnych PRL cz. 1"  (WiT- Historia, Numer Specjalny 1 /2019, str. 82). Jest to stan na dzień 1 stycznia 1981 r. Tabelki na str. 81 są w tym przypadku mniej pomocne bo zawierają spis sprzętu czasu "P" a tu już dowiedliśmy iż było duże zamieszanie (przynajmniej tak to wygląda, może i był w tym ukryty sens).

4 godziny temu, ptasznik napisał:

- Większy problem gdy nie wiemy ile na dany czas miało być dywizjonów w brygadzie po rozwinięciu. Chyba, że zawsze 4. Ale też 152 czy 122 mm ?

Pytanie dobre. Ale po malutku.

- 1 BAA po rozwinięciu miała mieć 4 dywizjony haubicoarmat 152 mm (3 baterie x 6 sztuk)

- 5 i 6 BAA zapewne po dwa dywizjony haubicoarmat 152 mm (3 baterie x 6 sztuk) i po dwa dywizjony z armatami 122 mm (2 baterie x 6 sztuk)

- 23 PAA (nie brygada tylko pułk, brygada to 1985 r.) zapewne dwa dywizjony haubicoarmat 152 mm (3 baterie x 6 sztuk) i jeden dywizjon armat 122 mm (2 baterie x 6 sztuk)

Łącznie według tegoż spisu (WiT-Historia NS 2/2019, str. 82) było 226 haubicoarmat 152 mm wz. 37 oraz 66 sztuk armat 122 mm wz. 31/37 i licząc tak jak powyżej na wszystko wystarczyło i zostawała jeszcze rezerwa.

Rezerwowe BAH na pewno po 4 dywizjony haubic 122 mm (3 baterie x 6 sztuk) a rezerwowe dah po 18 haubic 122 mm (3 baterie x 6 sztuk)

4 godziny temu, ptasznik napisał:

Nie wiem jak to było w ''moim'' pułku, ale żadnych baterii na ten czas nie rozformowywano. Może była prosta podmiana ''starych'' na ''nowe'', a te ''nowe'' były zrobione ze ''starych'', które ''pożyczono'' z ZN jednostek nie rozwiniętych ?

A to nie było tak że "pneumatyki" oraz instalację hamulcową montowały kompanie remontowe danego pułku czy też brygady ? To nie była chyba jakaś wielka przeróbka, wymagająca wysyłania dział do wojskowych zakładów remontowych. Wtedy nie byłoby potrzeby rotacji uzbrojenia i kadrowania pododdziałów w ramach jednostki.

Edited by Edmundo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...

Important Information