Jump to content
Sign in to follow this  
ptasznik

Brygady Artylerii Armat, itp.

Recommended Posts

Posted (edited)

Tabelki, ach tabelki

Pierwszego stycznia 1981 roku wyposażenie etatowe P (za WiT Historia nr1 spec/2019)

1 BAA  Węgorzewo - WOW  --  6 x awr BM-21, 18 x ha 152 mm wz.37 MŁ-20

5 BAA  Głogów -ŚOW --  6 x awr BM-21, 6 x a 122 mm wz.31/37 A-19, 12 x ha 152 mm wz.37 MŁ-20

6 BAA  Toruń - POW --  6 x awr BM-21, 6 x a 122 mm wz.31/37 A-19, 12 x ha 152 mm wz.37 ML-20

7 BAH -- 14 x h 122 mm wz.38 M-30

23 daa - Bielsko-Biała - WOW -- 6 x a 122 mm wz.31/37 A-19, 10 x ha 152 mm wz.37 MŁ-20

Mamy wiec 52 haubicoarmaty i 18 armat.

Meldunek o stanie bojowym P etatowym mówi o 58 i 21, oraz faktycznym również 58 i 21.  Gdzie ''posiano'' różnice między ilości etatów/stanów z meldunku, a ilością stanów w BAA i daa ?

Gdzie miała ''siedzibę'' 7 Brygada Artylerii Haubic ?

 

Edited by ptasznik

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, ptasznik said:

Gdzie miała ''siedzibę'' 7 Brygada Artylerii Haubic ?

Toruń.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

W rzeczywistości 7 BAH była całkowicie skadrowana. 6 BAA stacjonowała w Grudziądzu a od lat 70-tych (który dokładnie rok, nie wiem) w Toruniu.

5 godzin temu, ptasznik napisał:

Gdzie ''posiano'' różnice między ilości etatów/stanów z meldunku, a ilością stanów w BAA i daa ?

Może nigdzie nie "posiano",  po prostu stan etatowy zgadzał się ze stanem faktycznym, ktoś popełnił mały błąd. Ale ważniejsze jest pytanie  jak miały wyglądać etaty "W" tychże brygad ? Do tego trzeba doliczyć kilka samodzielnych dywizjonów artylerii haubic (122 mm) mobilizowanych przez "dywizyjne" pułki artylerii dla 1, 2 i 4 Armii WP.

Edited by Edmundo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etatu W na 1981 nie znam, ale ciekawy jest stan na 1985 gdy 23 daa przeobrażał się w 23 BAA.

6 BAA Toruń, poprzednio Grudziądz. Gdzieś mi to mignęło, chyba na viki, ale to by była w takim razie stara lokalizacja.

7 BAA Toruń. Skadrowana, ale istniejąca.

8 BAA Toruń. Rezerwowa czasu W.

Dla 7 i 8 etat W na koniec 1990, według planu z 1986, przewidywał po 72 haubice 122 mm. Może wz.38/85, gdyż modernizacji poddano taką ilość, że starczyło by dla nich. W połowie 1986 w parku sprzętu przy poligonie Toruńskim stały jednak nie ruszone, co najwyżej zębem czasu.

4 godziny temu, Edmundo napisał:

doliczyć kilka samodzielnych dywizjonów artylerii haubic (122 mm) mobilizowanych przez "dywizyjne" pułki artylerii

W razie alarmu w czasie letnim mieliśmy zabrać tylko jeden koc i ''panterkę''. Zabronione było zabieranie pasów skórzanych. Te i cała reszta umundurowania zostawała dla bliżej nie określonej rezerwy. Sprzętowo to dla tych samodzielnych dywizjonów to już raczej haubice nie modernizowane.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, ptasznik napisał:

8 BAA Toruń. Rezerwowa czasu W.

8 BAH (bo to prawidłowa nazwa, haubic, nie armat) była mobilizowana przez 1 BAA (Węgorzewo) dla artylerii frontowej, podobnie 5 BAA (Głogów) wystawiała 14 BAH także jako jednostkę bezpośredniego podporządkowania frontu. Ponadto pa (dywizyjne) mobilizowały 5, potem 6 a następnie 4 samodzielne dywizjony artylerii haubic dla 1 i 2 Armii oraz frontu (podporządkowanie tychże dywizjonów ulegało zmianie w różnych latach).

Godzinę temu, ptasznik napisał:

Te i cała reszta umundurowania zostawała dla bliżej nie określonej rezerwy. Sprzętowo to dla tych samodzielnych dywizjonów to już raczej haubice nie modernizowane

Twój 22 pa nie mobilizował żadnego z tychże dywizjonów ale być możliwe że był przewidziany jakiś oddział zapasowy wystawiany na jego bazie. A tu trzeba odróżnić pojęcie jednostek zapasowych od jednostek rezerwowych. Zadaniem jednostek zapasowych (w wielkim "skrócie myślowym") było szkolenie nowych "fali" żołnierzy, przejmowanie i rozdział "ozdrowieńców" oraz uzupełnianie jednostek liniowych, natomiast jednostki rezerwowe to jednostki "bojowe" ale nie istniejące w czasie pokoju.

11 godzin temu, ptasznik napisał:

Pierwszego stycznia 1981 roku wyposażenie etatowe P (za WiT Historia nr1 spec/2019)

1 BAA  Węgorzewo - WOW  --  6 x awr BM-21, 18 x ha 152 mm wz.37 MŁ-20

W opracowaniu tyczącym 1 BAA jest wzmianka o tym że baterię artylerii rakietowej utworzono w tejże brygadzie w latach 1977-1978 a na stanie miała wyrzutnie BM-14. W 1983 r. na bazie tejże baterii utworzono dywizjon a wyrzutnie BM-21 oraz RM 70/85 (odpowiednio 12 i 6 sztuk) weszły na stan tegoż dywizjonu dopiero w 1987 r. w zamian za przeniesione do innej jednostki BM-14.

1 godzinę temu, ptasznik napisał:

ale ciekawy jest stan na 1985 gdy 23 daa przeobrażał się w 23 BAA.

Kurcze, brakuje mi tych numerów WiT z 2019 r. z artykułami o ostatniej dekadzie wojsk lądowych (ale są zamówione), tak że nie mogę tak swobodnie "operować" liczbami, bo ich po prostu nie znam ale co do 23 daa to bodajże w 1984 r. został przeniesiony z Bielska do Zgorzelca i na jego bazie rozpoczęto formowanie nowej "frontowej" 23 BAA. Równocześnie 1 BAA

przechodziła w podporządkowanie 4 Armii formowanej przez Warszawski OW.

A tak "na marginesie" to polecam artykuł Pana J. Kajetanowicza "Polskie wojsk operacyjne w Układzie Warszawskim", Poligon Nr 5/2011, są tam tabele z jednostkami wystawianymi na czas "W".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oczywiście, 7 i 8 to BAH, tak mi się rozpędziło.

7 BAH Toruń. To ich sprzęt stał przy poligonie ?

8 BAH Węgorzewo. Tego nie wiedziałem.

14 BAH Głogów. Tu też ciekawy skład W 1990

Muszę odkopać ten Poligon 5/11.

43 minuty temu, Edmundo napisał:

Twój 22 pa nie mobilizował żadnego z tychże dywizjonów ale być możliwe że był przewidziany jakiś oddział zapasowy wystawiany na jego bazie. A tu trzeba odróżnić pojęcie jednostek zapasowych od jednostek rezerwowych. Zadaniem jednostek zapasowych (w wielkim "skrócie myślowym") było szkolenie nowych "fali" żołnierzy, przejmowanie i rozdział "ozdrowieńców" oraz uzupełnianie jednostek liniowych,

W takie szczegóły nas nie wprowadzali, tak jak napisałem mówiono o jakiejś rezerwie, bliżej nie określonej.

 

45 minut temu, Edmundo napisał:

jednostki rezerwowe to jednostki "bojowe" ale nie istniejące w czasie pokoju.

Jakieś zalążki jednak istnieć musiały. Rezerwowe DZ miały na pełne rozwinięcie 4 dni.

 

48 minut temu, Edmundo napisał:

W opracowaniu tyczącym 1 BAA

Coś bliżej o tym, jakiś tytuł ?

Jest jeszcze Nowa Technika Wojskowa numer specjalny 8 (2/2010). Stan aktualny wojsk lądowych na 2010, ale i trochę o historii 1 i 23 BA (tyle z wszystkich zostało).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 godzinę temu, ptasznik napisał:

Jakieś zalążki jednak istnieć musiały. Rezerwowe DZ miały na pełne rozwinięcie 4 dni.

Ówczesne normy "wyjścia w pole" były strasznie "wyśrubowane".

1 godzinę temu, ptasznik napisał:

Coś bliżej o tym, jakiś tytuł ?

- "Garnizony artyleryjskie na Warmii i Mazurach. Część I. Artyleryjskie rzemiosło. Wspomnienia żołnierzy 1 Berlińskiego Pułku Artylerii w Bartoszycach". Praca Zbiorowa, Węgorzewo-Bartoszyce 2014.

- "Garnizony artyleryjskie na Warmii i Mazurach. Część II. Artyleria polska w XX wieku. W 70 rocznicę powstania 1 Warszawskiej Brygady Artylerii Armat im. gen. J. Bema" Praca Zbiorowa, Węgorzewo 2014 r.

Polecam

Edited by Edmundo

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, Edmundo napisał:

23 daa to bodajże w 1984 r. został przeniesiony z Bielska do Zgorzelca i na jego bazie rozpoczęto formowanie nowej "frontowej" 23 BAA.

Decyzja z 1984, wykonanie 1985.

Dywizjon zabrał haubicoarmaty 152 mm i ciągniki Mazur D-350. Gdzieś ''zgubiono'' 6 armat 122 mm, które są w wykazie z 1981.

Dodano dywizjon rozpoznania i baterię awr z 5 BAA z Głogowa  oraz dywizjon armat 122 mm z 1 BAA z Węgorzewa, których nie ma w wykazie z 1981.

Po sformowaniu; 1,2,3 daa 152 mm, 4 daa 122 mm, 5 dar.

Planowo miały być dwa dywizjony haubicoarmat wz.77 Dana (plan z 1979 roku), dwa dalsze w 6 BAA. Nawet z końcem 1985 zgłoszono istnienie dwóch takich dywizjonów, niestety w tym czasie mieliśmy tylko 6 sztuk.

Etat W na koniec 1990, plan z 1986, przewidywał; dar RM-70 lub BM-21, daa 122 mm, daa 152 mm, dwa daa wz.77 Dana. Nic z tego nie wyszło.

16 godzin temu, ptasznik napisał:

Pierwszego stycznia 1981 roku wyposażenie etatowe P (za WiT Historia nr1 spec/2019)

1 BAA  Węgorzewo - WOW  --  6 x awr BM-21

 

5 godzin temu, Edmundo napisał:

W opracowaniu tyczącym 1 BAA jest wzmianka o tym że baterię artylerii rakietowej utworzono w tejże brygadzie w latach 1977-1978 a na stanie miała wyrzutnie BM-14. W 1983 r. na bazie tejże baterii utworzono dywizjon a wyrzutnie BM-21 oraz RM 70/85 (odpowiednio 12 i 6 sztuk) weszły na stan tegoż dywizjonu dopiero w 1987 r.

Czyli, dodając do tego meldunek o dywizjonach Dan z 1985 i stan faktyczny, wychodzi na to, że możemy sobie nasze wyliczenia i pisanie wsadzić do.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

W temacie "haubicy z długą lufą" napisałem cyt. " i myślę że chyba oficjalnie nigdy się nie dowiemy co było, ile tego było i gdzie było albo miało być i nie było, bo etat etatem a stan faktyczny, stanem faktycznym a pomiędzy jeszcze "zastępstwo" w postaci tego czego już być nie powinno a było itd." Podtrzymuję te słowa.

Ptasznik jak przeczytasz tą drugą część opracowania tyczącą 1 BAA to zwróć uwagę na skrótowy co oczywista opis struktur pokojowych i przewidywanej organizacji wojennej, to jest bardzo ciekawe i chyba tak było z większością jednostek, no może oprócz tych w tak zwanej "gotowości stałej". Ale chyba dzisiaj "ma wyjść" nowy numer NTW a w nim arcyciekawy artykuł o rakietyzacji wojsk OPL (wojsk lądowych) począwszy od lat 60-tych. Nie kupuję tegoż pisma od wielu lat, jak i nie kupuję innych pism o podobnej tematyce ale w tym przypadku się skuszę albowiem "przegapiłem" kilka ciekawych artykułów o których istnieniu nie wiedziałem.

Edited by Edmundo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
13 godzin temu, ptasznik napisał:

Dywizjon zabrał haubicoarmaty 152 mm i ciągniki Mazur D-350.

A to też ciekawe bo o "Mazurach" jest naprawdę "skąpo", nie powstał chyba żaden większy artykuł na temat tegoż ciągnika, polskiej konstrukcji i produkcji, użytkowanego także w CSRS i DRW, ale do rzeczy. Można spotkać informację iż zostały wycofane "z linii" w 1979 r. i zastąpione w jednostkach artylerii ciężkiej przez Krazy 255 (a wcześniej może też przez Krazy 214) . W opracowaniu "Garnizony artyleryjskie na Warmii i Mazurach. Część II. Artyleria polska w XX wieku. W 70 rocznicę powstania 1 Warszawskiej Brygady Artylerii Armat im. gen. J. Bema"  jest info o zdaniu "Mazurów" z tejże brygady w 1981 r., Kolega ptasznik przytoczył info o Mazurach w 23 daa będących w służbie jeszcze w 1985 r. (w sumie to nie były takie stare, miały wtedy 24-26 lat, a to dla sprzętu tego typu norma). Są znane fotografie przedstawiające "Mazury" w drugiej połowie lat 80-tych, ale gdzie i co, nie wiem. Na "ZN" stały pewnie "do końca". I tu wracamy do pytania czym były holowane armaty BS-3 100 mm, może właśnie "Mazurami", analogicznie do armat wz. 31/37 122 mm i armatohaubic wz. 37 152 mm, wcześniej były inne ciągniki w tym AT-S (proszę nie mylić z ATS-59) itd., zresztą o ciągnikach gąsienicowych był "fajny" ale krótki temat na tym forum do którego "wrzuciłem swoje trzy grosze", w tym fotografie "zaginionego"" w WP ciągnika AT-T (zakupiono całe dwie sztuki), którego to co najmniej jeden egzemplarz odnalazł się około 1960 r. w jedynej tego typu jednostce czyli w ówczesnym 33 Szkolnym Batalionie Naprawy Traktorów (od 1961 r. 33 Szkolny Batalion Ciągników Gąsienicowych). Temat ciągników artyleryjskich w powojennym WP, zarówno gąsienicowych jak i kołowych jest też niezmiernie ciekawy i mało znany a nierozerwalnie związany z brygadami artylerii😜

Edited by Edmundo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co do Mazurów to zostały wymienione w 23 BAA na KrAZ-y 255B w 1986 roku.

Na temat 1 BAA napisano w Nowej Technice Wojskowej numer specjalny 8 (2/2010) że, powstała w 1967 z przemianowania 15 BAA, posiadała dwa dywizjony 122 mm i dwa dywizjony 152 mm. W 1985 przekazała czwarty dywizjon 122 mm do 23 BAA. Po 1985 przezbrojono pierwszy dywizjon w wz.77 Dana, Następny przezbrojono na przełomie lat 80/90, jednocześnie rozformowano trzeci dywizjon 122 mm i w jego miejsce trafił dar BM-21. Rozformowana w 1989, odtworzona w 1993.

Nic tu nie wspomniano o wcześniejszym istnieniu w 1 BAA baterii bądź dywizjonu ar.

Utworzono frontową 23 BAA ze starymi lufami, a najnowszy sprzęt kierowano do trzecioliniowej 1 BAA. Ciekawe.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 godzin temu, Edmundo napisał:

Ale chyba dzisiaj "ma wyjść" nowy numer NTW a w nim arcyciekawy artykuł o rakietyzacji wojsk OPL (wojsk lądowych) począwszy od lat 60-tych. 

Widziałem go sześć dni temu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 godzin temu, ptasznik napisał:

Widziałem go sześć dni temu.

Kupiłem, przeczytałem, bardzo dobry artykuł czyli "Rakietyzacja obrony przeciwlotniczej sił lądowych" a do tego jeszcze jeden dobry "tekst" w poruszanym przez nas temacie czyli "Armaty przeciwpancerne w XXI wieku". Polecam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 8.07.2020 o 06:39, Edmundo napisał:

A to też ciekawe bo o "Mazurach" jest naprawdę "skąpo", nie powstał chyba żaden większy artykuł na temat tegoż ciągnika

Sprostuję nieco tą wypowiedź, powstał takowy artykuł czyli "Ciągnik artyleryjski Mazur" opublikowany w "Raport-Wojsko, Technika, Obronność" Nr 2/2017, niestety nie znam tegoż artykułu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak w każdej strukturze także i tu występowała, musiała występować łączność, dowodzenie. Z dostępnych materiałów nie wydaje się by występowały tu w tej roli transportery SKOT.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, ptasznik napisał:

Jak w każdej strukturze także i tu występowała, musiała występować łączność, dowodzenie. Z dostępnych materiałów nie wydaje się by występowały tu w tej roli transportery SKOT.

Upsss, nie bardzo rozumiem, Ptasznik powyższa wypowiedź to chyba nie do tego tematu, ale nic to, damy radę😀

Share this post


Link to post
Share on other sites

Do tego tematu, do tego. Wszak temat tyczy całej struktury BAA, BAC, BAH, BACH, BAP, czy co tam jeszcze, nie tylko samych dział.🙃

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 godzin temu, ptasznik napisał:

Jak w każdej strukturze także i tu występowała, musiała występować łączność, dowodzenie. Z dostępnych materiałów nie wydaje się by występowały tu w tej roli transportery SKOT.

 

16 godzin temu, ptasznik napisał:

Do tego tematu, do tego. Wszak temat tyczy całej struktury BAA, BAC, BAH, BACH, BAP, czy co tam jeszcze, nie tylko samych dział.🙃

OK, rozumiem, SKOT-ty R były w dowództwach I liniowych brygad artylerii (oraz dywizjonów tychże brygad).

A działa wszelakie na "balonach" od KRAZA prezentowały się naprawdę "bojowo"😀

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 godzin temu, Edmundo napisał:

A działa wszelakie na "balonach" od KRAZA prezentowały się naprawdę "bojowo"

Jak to niewiele trzeba. Wz.38 i wz.43 na gumach Stara też zyskały wizerunkowo.

Patrzajta ludziska na koła tej haubicoarmaty z lewej, znaczy trzeciej od prawej strony. Wyglądają mi na pierwotne jakie były przy haubicy wz.43, a to akurat ta na lewo od niej.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 godzin temu, Edmundo napisał:

SKOT-ty R były w dowództwach I liniowych brygad artylerii (oraz dywizjonów tychże brygad).

Na zdrowy rozum powinny być, wszak BAA miały działać na pierwszej linii tak samo jak artyleria dywizyjna. Problem w tym, że tabelki ładnie opisują dywizje, a co do BAA mamy tylko lufy. Z dostępnych danych da się jednak coś wyszperać, na podobnej zasadzie jak ''mi to wyszło'' przy liczeniu haubic wz.43.🤪

Wyliczanka będzie TU, gdyż chodzi o SKOTy dla tego tematu. Nie moja wina, że były wielozadaniowe i pasują do każdego tematu. Spokojnie, lodówki możecie otwierać bez obaw, że tam też znajdziecie SKOTa.😜

Tak prawdę mówiąc to R-ki zasługują na osobny temat, co ?

Edmundo, które BAA brać pod uwagę ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, ptasznik napisał:

Edmundo, które BAA brać pod uwagę ?

Na pewno 1, 5, 6 i 23 BAA ale czy aby na pewno ? Te brygady były I liniowe, 7, 8 i 14 plus samodzielne dah to rezerwa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information