Jump to content

Poszukiwanie Pradziadka


Recommended Posts

Witam wszystkich !

Od dwóch tygodni staram się ustalić miejsce gdzie może być pochowany mój Pradziadek oto informacje które posiadam:

Imię i nazwisko dziadka: Jakub Kawalec urodzony w Królówce bądź muchówce woj.Małopolskie, wedle rozprawy sądowej po wojnie wynika że zginął prawdopodobnie 7 Września 1939 roku we Warszawie na ulicy Wolskiej, na furmankę którą podróżował spadła bomba która zabiła wszystkich którzy jechali ową furmanką. Z tego co wiem pradziadek nie zdążył dotrzeć do swojej jednostki. Sprawdziłem wiele stron w internecie według których nie ma żadnej informacji na jego temat. Próbowałem uzyskać informacje jaki przydział mobilizacyjny dostał, ale jest to trudne bo wiem tylko tyle że w 1921 roku w obowiązkowej służbie służył we Lwowie jako saper prawdopodobnie w 5 albo 25 pułku saperów lwowskich. Próbowałem czegoś szukać ale mam tylko taką informacje https://pl.wikipedia.org/wiki/XXII_Batalion_Saperów nie wiem czy to w ogóle jest powiązane z moim Pradziadkiem,  znalazłem też kolejną informacje związaną z pułkiem z Lwowa która uczestniczyła w obronie warszawy https://pl.wikipedia.org/wiki/40_Pułk_Piechoty_Dzieci_Lwowskich. Informacje te mogą mieć jakikolwiek sens gdyby było wiadomo czy Pradziadek został przydzielony w mobilizacji do swojej macierzystej jednostki czy nie. Wiem też że dziadek wyruszył na wojnę z dzisiejszego Powiatu Bocheńskiego pod koniec Sierpnia i wyruszył prosto do Warszawy aby 7 Września tam dotrzeć. Zdaje sobie sprawę że będzie bardzo ciężko dotrzeć do miejsca jego pochówku tym bardziej że gdy na furmankę spadła bomba pewnie mało co zostało z żołnierzy po takim wybuchu gdzie świadek podczas wspomnianej rozprawy sądowej po wybuchu widział tylko dziurę w ziemi jak już coś skłaniałbym się do tezy iż leży w bezimiennej mogile, ale mimo wszystko warto próbować może uda się coś ustalić. W załączniku załączam zdjęcie dziadka w mundurze. Pozdrawiam

IMG_20200531_180412.jpg

Edited by Daniel 299
Link to comment
Share on other sites

Mam listy pochowanych na warszawskich Powązkach Wojskowych. Znajdę w folderach i sprawdzę tych, którzy byli ekshumowani z terenu parafii św. Wawrzyńca. Być może poszukiwania zakończą się powodzeniem, choć jak jest wspomniane furmankę rozniosło i może  szczątki zostały pochowane jako NN. Trochę to potrwa, bowiem rozrzut  poległych i pochowanych w tej parafii  na kilkudziesięciu stronach jest duży ? 

Link to comment
Share on other sites

Zawsze w przypadku poszukiwań mogił swoich Bliskich w miarę możliwości służę pomocą i i traktuję to śmiertelnie poważnie ? 

Okazuje się , że mimo tragicznych okoliczności śmierci, pozostał ślad. Może nieśmiertelnik lub dokumenty, prawdopodobnie zniekształcone przy pierwszym pochówku na terenie parafii św. Wawrzyńca, zmianą " a" na "o" przy nazwisku. 

Na terenie parafii św. Wawrzyńca, ściśle w Reducie 56 walczyli i ginęli strzelcy 40 PP " Dzieci Lwowskich". Być może Pański Pradziadek dotarł do swojej jednostki, a przy furmance poległ jako żołnierz tego pułku?

kowalec1.JPG

kowalec2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tak wygląda rząd w kwaterze B 27. Grobów i krzyży jest 27, a pochowanych w przypadku 2 rzędu jest 97. A więc większość grobów jest zbiorowych. Na krzyżach jest jedno nazwisko z np. trzech pochowanych w jednej mogile. Bylem tam dzisiaj i lokalizacji imiennej Pana Pradziadka niestety nie znalazłem ? 

kowalec4.JPG

Link to comment
Share on other sites

Nawet nie wiem jak mogę Panu podziękować, za zaangażowanie i poświęcony czas. To co udało się panu ustalić i to że istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo że tam własnie jest pochowany mój pradziadek zostało przekazane żyjącej córce która to dowiedziawszy się o tym rozpłakała się, gdyż całe swoje życie nie wiedziała gdzie i czy w ogóle jest pochowany jej Ojciec którego zapamiętały tylko z dramatycznej chwili gdy miała 4 lata i jej ojciec spieszno żegnał się z rodziną i z sąsiadami gdy dowiedział się że musi wyruszyć na wojnę. Jeszcze raz ja i cała moja rodzina Panu najserdeczniej i najmocniej Dziękujemy!

Link to comment
Share on other sites

Cieszę się bardzo, że mogłem pomóc . Panie Danielu, jak wspomniałem byłem dzisiaj na wojskowych Powązkach. Traktuję  to przy okazji jako spacer, bowiem mieszkam na " rzut beretem" od tej nekropolii. Po bezskutecznym poszukiwaniu na kwaterze B 27, wpadłem do kancelarii i dostałem aktualny wykaz rzędu drugiego tej kwatery. Na 97 tam pochowanych, Pana Pradziadek jest 67, więc należy przypuszczać,  że spoczywa w jednej z ostatnich zbiorowych mogił... Ja w czwartek jestem umówiony w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim i mam nadzieję przy okazji wyjaśnię porównując moje listy z aktualnymi tam. Mam nadzieję, że się odnośnie dokładnej lokalizacji bardziej wyjaśni.

Pozdrawiam serdecznie Pana i Pana Bliskich

kowalec3.JPG

Edited by formoza58
Link to comment
Share on other sites

Formoza masz wiedzę większą od Czerwonego Krzyża. Udowadniasz swoim postępowaniem, że warto ślęczeć nad dokumentami i co najważniejsze umieć z nich skorzystać aby przynieść radość innym. W dzisiejszych czasach jest to rzadki dar.

Daniel 299 życzę Tobie i Twojej rodzinie dalszych potwierdzeń miejsca spoczynku pradziadka.

 

Link to comment
Share on other sites

A ja Tobie, Kolego RDW, dziękuję za ww.  posta. Przypomniałeś mi o  nierzadko " będącej w ruchu" , pomocnej w identyfikacjach " Księdze Pochowanych Żołnierzy Polskich poległych w II Wojnie Światowej", tom " Żołnierze Września od A- M". To opracowanie wydane w Pruszkowie w 1993 roku, posiadało niemało nieścisłości, obecnie przydałaby się odrobina weryfikacji. Ale w przypadku Jakuba Kowalca, dowiadujemy się paru istotnych szczegółów. Występuje jako strzelec i data śmierci podana na dzień 26 września. Błędnie natomiast zlokalizowano miejsce Jego Wiecznego Spoczynku. Myląca była dla ewentualnych szukających nie istniejąca  I Kwatera Wojenna na Żoliborzu.

kowalec b.JPG

kowalec a.JPG

Link to comment
Share on other sites

Z moich informacji wynika że Pradziadek zginął 7 września (prawdopodobnie) tak zeznał świadek podczas wspomnianej sprawy sądowej po wojnie, wydaje mi się że bardzo ważne w tej sprawie mogą okazać się akty  sprawy sądowej aby potwierdzić czy świadek był pewny śmierci tego dnia czy domniemywam że tak się stało, pytanie czy może być jakiś ewentualny błąd w dacie śmierci  w dokumentach  które pan podesłał ale ciężko to stwierdzić czy mogło dojść do jakiejś pomyłki, na obecną chwilę będę starał się dotrzeć do wspomnianych akt może pomoże to coś wyjaśnić sprawę

Edited by Daniel 299
Link to comment
Share on other sites

Informacje z " Księgi Pochowanych...", jak wspomniałem nie zawsze są jednoznaczne. Są czasami jak gdyby optymistycznym sygnałem dotyczącym poszukiwanej osoby. I motorem do dalszych badań. Ale w kwestiach spornych wymagają weryfikacji... Proszę starać się dotrzeć do tych akt, a ja ze swej strony postaram się jak będzie to możliwe, ukonkretnić lokalizację miejsce Wiecznego Spoczynku Pana Pradziadka.

Link to comment
Share on other sites

Nie wiem na pewno ale różnice daty śmierci mogą być spowodowane prowizorycznym pochówkiem w miejscu śmierci. Takich przypadków było b. dużo. Ekshumacjami zajmowała się Straż Obywatelska która działała do końca października. Możliwe, że przy ekshumacji podano datę nieprawdziwą. 

Link to comment
Share on other sites

Masz rację, dla przykładu podam groby  prowizoryczne w Szpitalu Ujazdowskim w Warszawie. gdy przenoszono zwłoki na Wojskowe Powązki podano na tabliczkach nie daty zgonu, tylko przeniesienia, które miało miejsce nawet w 1941 roku.

Z kolei czytając  o sprawie sądowej, przypomniało mi się opowiadanie mojej Babci, która po wojnie wraz z siostrą załatwiała sprawy spadkowe po ojcu ( moim Pradziadku), z którym stracono kontakt w końcu okupacji. Na sprawie spadkowej był świadek, zeznający, że 70- letniego Pradziadka zapędzono z innymi do kopania umocnień nad Narwią w okolicach Serocka. Widział jak niemiec  odprowadził zmęczonego na bok i zastrzelił. Było to latem 1944 roku. Po sprawie sądowej zaginionego uznano za zmarłego. A teraz epilog sprawy.. W tym roku mój Brat doczytał się w opracowaniach, że naszego Pradziadka wraz z kilkoma innymi rozstrzelano na pokazowej egzekucji represyjnej w Serocku, latem 1943 roku. B/k ? 

Śledząc rubrykę poszukiwanych w Monitorze Polskim, po wojnie, uświadamiamy sobie, że jedni szukali ukochanych i bliskich osób. Inni, chcąc uporządkować i znormalizować swoje życie, pragnęli załatwić definitywnie, żyje, czy nie... czasami zbyt pochopnie i za szybko, bowiem osoba uznana za zmarłą odezwała się niekiedy  z emigracji po latach...

Edited by formoza58
Link to comment
Share on other sites

Dziękuje za te Informacje, bardzo dużo pomagają. Jutro będę kontaktował się z archiwum które prawdopodobnie posiada akta tej sprawy,  jak mi się uda coś ustalić podzielę się z państwem informacjami ?

Edited by Daniel 299
Link to comment
Share on other sites

W dniu 1.06.2020 o 20:53, formoza58 napisał:

Cieszę się bardzo, że mogłem pomóc . Panie Danielu, jak wspomniałem byłem dzisiaj na wojskowych Powązkach. Traktuję  to przy okazji jako spacer, bowiem mieszkam na " rzut beretem" od tej nekropolii. Po bezskutecznym poszukiwaniu na kwaterze B 27, wpadłem do kancelarii i dostałem aktualny wykaz rzędu drugiego tej kwatery. Na 97 tam pochowanych, Pana Pradziadek jest 67, więc należy przypuszczać,  że spoczywa w jednej z ostatnich zbiorowych mogił... Ja w czwartek jestem umówiony w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim i mam nadzieję przy okazji wyjaśnię porównując moje listy z aktualnymi tam. Mam nadzieję, że się odnośnie dokładnej lokalizacji bardziej wyjaśni.

Pozdrawiam serdecznie Pana i Pana Bliskich

kowalec3.JPG

Czwartkowa wizyta w MUW- ie niewiele wniosła do sprawy, a więc  przysiadłem przy swoich materiałach. ...

Jest to odręczna pełna lista nazwisk pochowanych ( której fragment maszynopisu wrzuciłem wcześniej jako pierwszy ślad Pana Pradziadka) w rzędzie drugim kwatery B 27. Okazuje się najbardziej rzetelna. Natomiast lista wzięta z kancelarii jest nieścisła. Przedstawia tylko 23 groby, na 41 rzeczywistych. Pana Pradziadek spoczywa w grobie na którym widnieje nazwisko Pyrzanowskiego Mieczysława, lub w grobie z nazwiskiem Marszałka Edwarda. Są to mogiły zbiorowe, na mieczo-krzyżach możliwe było technicznie umieszczenie tylko po jednym nazwisku.

kowalec plan3.JPG

kowalec plan4.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dziękuje za te informacje i za pomoc. Niestety dzisiaj dostałem informację zwrotną z archiwum wedle której na obecną chwilę nie udało się odnaleźć akt sprawy, Pracownicy archiwum przeszukali je i nie natrafili na ich ślad, a z telefonicznej rozmowy wiem że te akta jak by gdzieś były to właśnie w tym archiwum. Z tego co mi powiedziano archiwa były przenoszone pięciokrotnie z archiwów do innych budynków i często się zdarzało że dochodziło do uszkodzeń bądź zagubienia akt. Powiedziano mi że jeśli chce, sam mogę podjeść i ewentualnie jeszcze raz poszukać może coś im umknęło ale jest to mało prawdopodobne. Na obecną chwilę i tak mogę uznać że poszukiwania dzięki Panu zakończyły się sukcesem, można uznać że jest duże prawdopodobieństwo że tym miejscu spoczywa mój pradziadek, a dzięki temu Córka mojego pradziadka oraz cała rodzina będziemy mogli zapalić znicz na grobem. Jeszcze raz bardzo Dziękuje i pozdrawiam 

Link to comment
Share on other sites

Cieszę się Państwa radością ?

W oparciu o moje materiały proszę złożyć podanie do Wojewody Mazowieckiego ( adres w necie) z prośbą o umieszczenie tabliczki ze zdjęciem na jednej z tych mogił. W takich sprawach wynik jest pozytywny, bez względu na wszystko, co się wokół nas dzieje.

Pozdrawiam serdecznie

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information