Jump to content
KayFranz

Poprzednia rejestracja polskiej Ciervy

Recommended Posts

Posted (edited)

Te kilka minut na edycję to za mało. Muszę napisać post pod postem.
Chyba już wiem.Myślałem, że dźwignie sterowania trymerami po prawej też są przy podłodze, ale były wyżej, gdzieś tak w połowie wysokości ściany bocznej. Czyli ta pokrywa po prawej stronie kadłuba to będzie wjazd pod siedzenie pilota i dostęp do przestrzeni bagażowej - no bo po co innego?
Ale jakiś rysunek by się przydał, bo w dokumentacji o tym ani słowa.

1569732-large.thumb.jpg.b3cb985416669c22df4fe90ab82ec99d.jpg

Edited by KayFranz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak Ci napiszę, ze jesteś boski, to co sobie o mnie pomyślisz? 😀

W każdym razie - WIELKIE DZIĘKI. Skąd wytrzasnąłeś tę fotkę?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, KayFranz napisał:

Ma ktoś dobry rysunek wnętrza z info o jakimś bagażniku?

Taki, rysunek całkiem znany, na zbliżeniu, pod stopniem do tylnego kokpitu napis "Luggage locker" i strzałka wskazująca miejsce

c30.thumb.jpg.d51eef1398e998f2751e79fa28bdc385.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Następny kawałek układanki o masach na przykładzie Poteza XXVA2:

Foto 1 Waga Całkowita - W.C. 1958, Waga Własna - W.W. 1439, Ciężar Paliwa i oleju - C.P. 375 (Benzyny 335 KG, Oliwy 40 KG), Ciężar Użyteczny - C.U. 144.  

1.thumb.jpg.3abdb15a960cb6ff021a3cf1a1302fdf.jpg

Foto 2 Waga Całkowita - W.C. 1958, Waga Własna - W.W. 1454, Ciężar Paliwa i oleju - C.P. 384 (Benzyny 344 KG, Oliwy 40 KG), Ciężar Użyteczny - C.U. 120.2.thumb.jpg.10d8903d2341c161b7f302b3ed2a6efb.jpg                                                                                                                              

Na stronie St. P.-Niedźwieckiego wyróżnia się Potez XXVA2 sfotografowany na terenie lotniska Mokotów z informacją m.in. o „Ciężaru Użytecznego - C.U. - 240”(sic!)

http://zszachownica.blogspot.com/2014/07/zdjecia-archiwalne-36-potez-xxv-a2.html

Wynika z nich, że te dane były b. ważne (masa) i może do nawet dotyczyły …pilota - w tym przypadku B. Stachonia.

P.S. Franz dobrze wiesz, że bez dobrej jakości fotografii nie masz szans odczytać tego napisu, pamiętasz tabliczki znamionowe Spada 61 z 1.PL? Ale próbuj, „trynd” O.K. 👍

                                             

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

To ja z kolei w kwestii słownictwa.

Fragment Instrukcji odbioru samolotu Potez XV A2 (1925), strona nr 9:

507886796_Instrukcja-Odbioru-Samolotu-Potez-XV-A2-1925-str.09---frgm.thumb.jpg.a76c83bddc05f8d28de22f7a5b1becc0.jpg

 

A jeszcze 10 minut temu postawiłbym pół wypłaty na to, że W.W. to waga własna...

Edited by KayFranz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wracając do malunków na C30. Dwa pytania

1. Na zdjęciu widać w linii pierwszej na końcu 3 znaki. Są dwie możliwości:

a. to nie miara a wartość. Jak pierwszy raz zerknąłem to widziałem/widzę "174" lub "274",

b. jeśli jednak to miara to nie jest to miara ciężaru jak pozostałe linie poniżej gdzie mamy "KG".

Pomysły poza rzuconym ciśnieniem?

2. Również na początku widziałem/widzę podobieństwa w napisie z linii 1 oraz 4. Wyciąłem z 4 słowo jakie ja widzę tj. "normalny" i podsunąłem pod linię 1 dopasowując o tyle o ile układ znaków. Jakaś kombinacja świta, ale dłużej by pisać przyszło. Toteż tak na razie zostawię mądrzejszym w temacie lotniczym. A nuż coś zasugerują, podpowiedzą.

obraz.thumb.png.bfbd1aca26b16ef0de4b20c4de4d63da.png

 

A swoją drogą to zastanawia mnie, komu przyszło takie dane umieszczać w takim miejscu?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minut temu, Barbapapa napisał:

 

A swoją drogą to zastanawia mnie, komu przyszło takie dane umieszczać w takim miejscu?

Zgodnie z rozkazem Dowódcy Lotnictwa z 1924 r. opisy masowe miały być umieszczane 30 cm do tyłu od osłony silnika. Zamówione samoloty we Francji miały wspomniane opisy masowe na sterze kierunku pod szachownica (lub na niej) więc by ich lokalizacji nie zmieniać zmieniono rozkaz. Od tej pory opisy masowe malowano na sterze kierunku (po obu stronach) farbą czarną, białą, czerwoną lub srebrną.

Nasz wiatrakowiec nie miał jako takiego steru kierunku więc opisy namalowano na kadłubie w części ogonowej.

Jak dla mnie pierwszy napis to "Waga ....174(274?)"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja myślę podobnie. Wg mnie ta pierwsza linijka to

WAGA Z ZAŁOGĄ I MP 815 KG, a ostatnia plamka to defekt zdjęcia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Btw. czy tę tzw. plamkę widać na tych dodatkowych dwóch zdjęciach? Bo jak dla mnie to tak i zatem to nie jest plamka.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teraz, KayFranz napisał:

Mój typ: CIĘŻAR NORMALNY 563 KG

Czyli tak jak i ja to odczytuję. A skoro w linii 4 mamy słowo "ciężar" to dlaczego w 1 ma być odmiennie "waga"? I czym ma być to "MP"? Masa paliw? Kolejne odmienne słowo na określenie wagi? Trochę niedorzeczne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poza tym zwróć uwagę na "563" i porównaj z długością Twojego "815". Nie gra. Tam jeśli już to są wg. mnie jedynie dwa znaki.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

kalkulator:

563 + 14 +81 +150 +18 = 826

Zwróćcie uwagę na fotki wyżej - w Potezach jest i waga i ciężar w jednym opisie.

Nadal najbardziej pasuje mi    WAGA Z ZAŁOGĄ I ...     coś jakby 5-6 znaków, a potem TYLKO cyfry
        ? ?  MAT.P. 826

Edited by KayFranz

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, KayFranz napisał:

To ja z kolei w kwestii słownictwa.

A jeszcze 10 minut temu postawiłbym pół wypłaty na to, że W.W. to waga własna...

Waga samolotu wyekwipowanego (wg starej nazwy) to jest waga własna - masz pół wypłaty 😀

Dziwi, że napisy na samolotach Potez XV były w litrach, na samolotach Potez XXV w kilogramach… (litr benzyny to ca. 0,75 kg)

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, KayFranz napisał:

kalkulator:

563 + 14 +81 +150 +18 = 826

Zwróćcie uwagę na fotki wyżej - w Potezach jest i waga i ciężar w jednym opisie.

 

4 minuty temu, KayFranz napisał:

w Potezach jest i waga i ciężar w jednym opisie

to jakiś argument za, ale co z teraz 826? nie ma już 815? długość ciągu cyfr się zgadza, porównywalnie do 563? to jest plamka na końcu linii 1 czy może jednak nie?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

zaznaczyłem szerokość 563 i miejsce, gdzie kończy się zapis słowny w linii pierwszej. zgodzimy się że żółty kleks to jest skaza?

czy jest zatem w linii 1 miejsce na trzy cyfry?

obraz.thumb.png.9e58aee484eced9aa4b1a85acfd60ce5.png

 

Edited by Barbapapa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak przy okazji - wyłączcie myślenie o fontach i napisach jako idealnych literach i równych odstępach. Te napisy były pisane "od łapy", więc odstępy, a nawet szerokości takich samych liter nie muszą być jednakowe, nie mówiąc już o ich jednakowym kształcie.

Mamy cztery linijki, trzy ostatnie dotyczą (chyba?) masy benzyny, oliwy i pustego "samolota". Brakuje najważniejszego parametru - masy całkowitej, totalnej, gotowej do lotu czy jak tam to nazwać. I to określenie trzeba teraz odgadnąć. A po drodze - brak miejsca na info o ciężarze "użytecznym" czyli masie tego co zabiera (czyli załogi i bagażu).
Te parametry powinny być w kilogramach, bo jeśli napis jest po polsku, a ostatnia, dość czytelna linijka (CIĘŻAR NORMALNY) to raczej udowadnia, to na końcu linijki powinny być litery KG, Kg, kG lub kg. Albo nic. Fotki Potezów XXV z wczorajszych postów Spirit of Warsaw pokazują, że benzyna i oliwa mają wpisane jednostki wagi po wartościach liczbowych, ale pozostałe parametry już nie - są tylko liczby.

Co jest dość pewne? Uzbrojenia nie było, aparatury radiowej też nie. Co do pozostałych rzeczy, które były obciążeniem wiatraka wiemy, że paliwo w zbiorniku pełnym waży (w zależności od danych, przeliczania, zaokrąglania) ok. 80 - 81 kg, smar: 14 - 15 kg, załoga: przyjęto że 150 kg, bagaż: 18 - 18,5 kg. Sumujemy 81+14+150+18. Razem 263. Paliwo przyjąłem 81, a smar 14 - bo tak mi wyglądają liczby, które widzę na montażu. Wartość liczbowa w ostatniej linijce to chyba 563, co by pasowało mniej więcej do podawanego w literaturze ciężaru własnego, pustego czy jak tam tłumaczyć angielski zwrot tare weight. Słowo NORMALNY w tym kontekście mnie nie razi. Suma "pewniaków" i wagi pustej maszyny daje razem 826. Ostatnie trzy elementy w pierwszej linijce mogą być takimi cyframi.

"Przespałem się" z tematem i w tej chwili najbardziej pasuje mi w pierwszej linijce napis

WAGA Z ZAŁOGĄ I MAT.P. 826

Ewentualnie - ponieważ mam wrażenie, że coś jest po "I" - ta linijka może mieć postać

WAGA Z ZAŁOGĄ I Z MAT.P. 826

przy czym to "z" jest jakieś mniejsze, ciasno wpisane i jakby wyżej. Albo to skaza.

Dwie środkowe linijki wg mnie zawierają słowa PALIWO   81 KG  oraz OLIWA   14 KG, a ostatnia to CIĘŻAR NORMALNY 563 KG

Share this post


Link to post
Share on other sites

A cóż tak nagle zacjichli, aaa? Pomysły jim sje skończyli?

W takim razie do archiwum:

1922601670_CiervaSP-ANN-wkabinieDanusiacrkaporDubasa.thumb.jpg.fab0e5dfb6efb5e724ad7a97f2def2a7.jpg

W kabinie córka por. Dubasa z 4. PL, Danusia. Jej ojciec był jednym z pilotów przeszkolonych do lotów na wiatraczku.
I teraz uwaga: ma ktoś fotografię por. (później kapitana) Józefa Dubasa? A archiwach przedwojennych pilotów jest Stefan Michał Dubas, jest Zbigniew Jan Franciszek, ale nie ma Józefa. Dowódcy eskadry treningowej w 4 PL.

Przy okazji - przyglądam się obszarowi nad zwężką. Czy tam nie ma zamka-szybkozłączki, takiego jak stosowano np. w P.11c? Do szybkiego mocowania pokrywy przedniej kabiny.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Patrze sobie na trzecią linijkę, na jej początek. Tam jest chyba literka R na końcu słowa, czyli zamiast OLIWA może być SMAR.

Share this post


Link to post
Share on other sites

<https://nowosci.com.pl/niewielu-pamieta-ze-pierwsze-autozyra-stacjonowaly-w-toruniu/ar/10909779>

Sądzę, że kontakt z redakcją byłby wielce pomocny w uzyskaniu dodatkowych informacji i ewentualnych zdjęć.

O kpt.pil. Józefie Antonim Dubasie jest notka biograficzna (bez zdjęcia) na str. 86 publikacji J.Pawlaka "Absolwenci Szkoły Orląt 1925 -1939" (W-wa 2002)

"Dubas Józef Antoni, mjr pil. (09.03.1907-017.08.1974) SPL ukończył z 19 lokatą [IV Promocja 1928-1930] , skierowany do 6 PL - 64 Esk.Lin. Po przeszkoleniu na pilota w 1931 przeniesiony d w 1932 do 4 PKL - 42 Esk.Lin. (1932-35). Por.- 1933. W okresie 1935-36 latał w 43 Esk.Tow., odszedł w 19o37 doi Esk. Tren. (VII.37-V.39). Kpt. - 1939 kmdt PWLotn. - Toruń. We wrześniu 1939 ewakuował się z Bazą Lotn. nr. 4 na płd.wsch. kraju. W Anglii 2w katach 1940-45 należał do pers. lat. PSP. Brak danych o przebiegu służby [!] Zmarł w Londynie, Wielka Brytania."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information