Jump to content

Polska Cierva C.30A SP-ANN


Recommended Posts

"To jest wysięgnik rurki (a właściwie rurek, bo były dwie) Pitota. Standardowe, fabryczne wyposażenie. "

Standardowe itp.itd. a nie ma tego wysięgnika na planie (rzuty) zamieszczonym w tomie 196. WLU "Wiatrakowce" ?

I nie "Wiatrakowce" a "Wiatrakowiec" bo dotyczy wyłącznie jednego egz. będącego w użytkowaniu w Polsce.

WLU jest serią opisującą uzbrojenie i wyposażenie WP a nie przeglądem uzbrojenia armii europejskich lat 30-tych XX w.

Link to comment
Share on other sites

Planik zamieszczony w tomiku z serii WLU jest kopią planu z raportu NACA. Chyba nie ma już szans zapytać autora rysunku, dlaczego to i owo pominął. W każdym razie ten wysięgnik  jest na fotografiach i to im ufam bardziej niż rysunkom, nawet z epoki. Bo np. ten na rozkładówce (to z kolei kopia rysunku z Flighta z 1934 r.) to totalne science-fiction. Niby to przekrój G-ACIO, czyli maszyny z serii C.30P (tej przedprodukcyjnej), ale podwozie ma już w układzie stosowanym w serii C.30A. Z kolei dwa stopnie wejściowe miał tylko egzemplarz G-ACKA. Tak jakby Flight dostał szkic projektu nigdy nie zrealizowanego.

Ale spokojnie, panie Ryszardzie, pan się nie boi... Na planie, który powstaje, "fszysko bendzie jak cza".

Link to comment
Share on other sites

Ewentualne malowanie - srebrne powierzchnie górne statecznika poziomego i stateczników pionowych.

Mamy trzy archiwalne zdjęcia polskiego wiatrakowca, na których widać różnicę w stopniu szarości oraz jedno zdj. litewskiego - wersja ta sama co polska.

Wszystkie zdjęcia zrobione były jak sądzić można przy zachmurzonym niebie, gdyż nie ma cienia na murawie i tym samym nie można wnioskować, że jaśniejsze powierzchnie statecznika to odblask (lśnienie) na skutek promieni słonecznych.

Widoczna odchylona klapka jest jak uważam z blachy i zewnętrzna powierzchnia jest ciemna czyli pomalowana na kolor ciemnoniebieski, natomiast wewnętrzna jest koloru naturalnego blachy (aluminium ?)

Łopaty wirnika pomalowane były na srebrno i na zdjęciu są takiego samego koloru jak wspomniana wewnętrzna pow. klapki, powierzchnie statecznika, litery znaku rejestracyjnego, pas na malowany na kadłubie.

Nie wiem, ale jednak wydaje mi się , że górne powierzchnie były malowane nie na granatowo a na kolor srebrny ?

(to tylko moja sugestia)

Malowanie statecznika.png

widok od ogona statecznik.png

SP-ANN.png

Litewski.png

Link to comment
Share on other sites

Tego to ja się bałem...

3 minuty temu, Sedco Express napisał:

...jednak wydaje mi się , że górne powierzchnie były malowane nie na granatowo a na kolor srebrny ?
 

Dolne w takim razie też - tak jest na innych Ciervach z niebieskim kadłubem, tam gdzie widać różnice odcieni.

 

A przy okazji - nawet plany z dokumentacji fabrycznej nie uwzględniają tego wysięgnika

2143912473_Cierva30A-szkic_wymiary_fabr.thumb.jpg.6d7c64df54b109ff61962e35d0f62bf2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Coraz gorzej. Nawet "samoloty" (wiadomo, że wiatrakowiec to nie jest dokładnie samolot, ale dla ułatwienia niech będzie) z tej samej serii miały stateczniki pomalowane na srebrno. Od dołu i od góry. Myślałem, że takie malowanie dotyczy raczej wczesnych egzemplarzy, ale jeśli tak malowano latem 1934...
Mam zgryz.

Foto z lata 1934. Gdzieś tam stoi nasza, polska. Jeśli popatrzeć na odcień ogonków, to nawet pochylone części różnią się odcieniem od odcienia tych części kadłuba, które nachylone są pod podobnym kątem.

952212065_12xCiervaC30Aeroplano13-1995.thumb.jpg.10f330d8c959dea60574b4567117242c.jpg

Foto z hiszpańskiego "Aeroplano", nr 13, str. 34 i 35

Intrygują mnie te trzy, które jakby miały pasy na ogonie (i to chyba francuskie?). Oraz odcień drugich maszyn w obu rzędach...


I teraz zdecydujcie:

Czy mam już teraz opublikować sylwetkę barwną ze srebrnymi łopatami (bo w WLU dali wcześniejszy rysunek, z niebieskimi, mimo, że wysłałem im poprawkę) w dobrej jakości, żebyście sobie mogli wydrukować i podmienić w tomiku czy czekamy, aż coś się wyjaśni i będę musiał przemalować dodatkowo statecznik?

Link to comment
Share on other sites

           Krzysiek...przecież w naszym lotnictwie już wtedy obowiązywały" jakieś "zasady malowania...skoro namalowano nasze oznaczenie to dlaczego nie pomalowano całego wg.naszego schematu??  Łopaty jak najbardziej srebrne...ale stateczniki pozime...wstrzymałbym się....zawsze istnieje errata no i to forum...Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

" ...przecież w naszym lotnictwie już wtedy obowiązywały" jakieś "zasady malowania...skoro namalowano nasze oznaczenie to dlaczego nie pomalowano całego wg.naszego schematu??"

Ano  nie pomalowano i nie sądzę by zostało to wyjaśnione.

Powyższe zdjęcie na którym widzimy w pierwszym rzędzie sześć wiatrakowców w granatowym malowaniu i jaśniejsze plamy górnej powierzchni statecznika przekonały mnie, że góra była malowana na srebrno, dolna powierzchnia granatowa !

 

Link to comment
Share on other sites

2 minuty temu, Sedco Express napisał:

w pierwszym rzędzie sześć wiatrakowców w granatowym malowaniu

To jest kolejna kwestia do wyjaśnienia. Bo jeśli spojrzeć na rząd drugi to jakie malowania mają drugi i trzeci "samolot", te zaraz za C-ACXG? Podobna różnica jest między G-ACUI i G-ACXR. Co do -XR brytyjscy koledzy są zdania, że był czerwony ze srebrnym stabem i to z obu stron - patrz foto z plaży w La Coruna, to z panią w kwiecistej sukience stojącą przed maszyną. I co do tego, to nawet się nie kłócę. Żeby było śmieszniej, ja do czerwonego koloru maszyny z reklamą wina doszedłem inaczej.

Przy okazji tego z kolei zdjęcia - ponoć dobrze kombinujemy z trzema ostatnimi linijkami opisów masowych (paliwo, smarowanie i masa własna), a górna linijka to było "Total weight" i jeśli waga załogi z bagażem przekraczała te wartość to pilot powinien odliczyć odpowiednią ilość paliwa (lub nie tankować do pełna). Tyle, że jak by to było po polsku tak, aby pasowało do fotografii SP-ANN - to nic mi nie przychodzi do głowy.
Napisy przy chwytach były zazwyczaj w języku kraju obsługi (no, logiczne), więc ten z plaży ma tam po hiszpańsku LEVANTATE AQUI.
Tak już zupełnie bez związku z zasadniczym tematem - Czesi się upierają, że ich OK-ATS miał ten napis po niemiecku ANHEBEN HIER, bo właściciel często latał do Austrii, a nawet Szwajcarii.

Link to comment
Share on other sites

Dyskutujemy o malowaniu powierzchni górnych/dolnych statecznika poziomego i stateczników pionowych.

Niezależnie czy kadłub był malowany na granatowo czy na kolor czerwony jest wyraźna różnica w stopniu szarości między górną powierzchnia stateczników a pokryciem kadłuba.

Uważam, że jaki był kolor górnych powierzchni stateczników można wnioskować wyłącznie na podstawie trzech zdjęć polskiego wiatrakowca - bo wiadomo, że był granatowy a łopaty wirnika srebrne.

Mnie do powyższego przekonuje srebrny kolor wewnętrznej powierzchni klapki z boku dołu kadłuba identyczny jak właśnie górne powierzchnie statecznika.

Link to comment
Share on other sites

Dostałem link do filmu o pierwszej litewskiej olimpiadzie narodowej z 1938 roku (dzięki ?  dla Marka Rogusza).

Od 6:30 pojawia się ich wiatrak - i też mam wrażenie, że stery są srebrne, a nie niebieskie.

 

Zrobiłem sylwetkę barwną naszej przy takim założeniu. Im więcej przyglądam się fotografiom - tym bardziej ta koncepcja mi pasuje.

sylwetka_color_rev_02.jpg.6f6f786f6d61842f708fed619cb83e0f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ale dlaczego zewnętrza powierzchnia statecznika pionowego (i przy takim malowaniu zapewne dolne powierzchnie) jest srebrna ?

Przecież na archiwalnych zdjęciach polskiego wiatraka wyraźnie widać, że dolne powierzchnie mają taki sam (!) stopień szarości na cz.-b. zdjęciu jak kadłub - wniosek były granatowe !

Link to comment
Share on other sites

Tak naprawdę, to wszystkie znane mi zdjęcia naszej Ciervy mają tak małą rozpiętość tonalną, że stopień szarości niewiele mówi. Po drugie, jeśli na spodzie nachylonych części jest na ekranie taka sama szarość jak na pionowych - to już zastanawiające, bo powinna być ciemniejsza. Moim zdaniem skoro na innych maszynach jest to malowanie obustronnie srebrne, to i nasza też tak miała. A fakt srebrnego obustronnego malowania jest na paru zdjęciach poza dyskusją. Po drugie - rysunki i modele z epoki też przedstawiają Ciervy z całym srebrnym stabilizatorem.
Mocno bruździ tutaj fakt, że powierzchnia pokrycia była polakierowana i może mylić. Weź pod uwagę, że do tej pory nikt się nawet nie zastanawiał czy to poszycie jest srebrne czy niebieskie (czy nawet khaki) - tak nieznaczne są to różnice.

Co do płatwy - to pewnie chodzi o te dwie powierzchnie statecznika pionowego. Chyba, że Jędrzej miał na myśli odginany (ale tylko na ziemi, niekontrolowany podczas lotu) element na końcu ogonka.

Link to comment
Share on other sites

Przepuściłem ten film nakręcony na Litwie przez programik. Podkręciłem chrominancję, czyli - tłumacząc na polski - podbiłem nasycenie koloru. Tak jak się spodziewałem, kadłub wychodzi (oczywiście mojem osobistem zdaniem) na niebiesko, ale boczna zewnętrzna powierzchnia stabilizatora jest wyraźnie (oczywiście m.o.z.) jaśniejsza.
I to by pasowało do informacji, którą dostałem od fanów wiatraczka z Wysp, że Ciervy C.30A fabrycznie miały malowane stabilizatory na srebrno z obu stron.

snap_20200820203421.thumb.jpg.45862b2acfa9b0400781ffd6231c00d8.jpg

Co umacnia mnie w przekonaniu, że także i ogonek naszej był srebrny. Z obu stron.

Oczywiście jest to MOZ ?

Edited by KayFranz
Link to comment
Share on other sites

Przejrzałem dostępne mi fotki. Jestem przekonany, że zarówno litewski, jak i nasz wiatrak miały golenie podwozia pomalowane na niebiesko. W każdym razie ciemne, ale jaki inny kolor wchodzi w grę?
Może na szybko przykładzik. Fotka z NAC-u:  https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/85428    Odcień kołpaków kół jest tak znacząco różny od odcienia goleni, że chyba kończy to dyskusję.

Co do litewskiego - na innych fotografiach odcień goleni jest wyraźnie ciemniejszy niż odcień paska na kadłubie, odcina się od nich nawet tak, gdzie goleń jest pod kątem.

No i na koniec - austriacka OE-TAX. Piękna fotka, w zasadzie "referencyjna" (idealna do rysunku sylwetki - ci co wiedzą, o co chodzi, to wiedzą...). Maszyna po wypadku: widoczny zgięty wspornik goleni, uszkodzona blacha pod drzwiczkami, podmalówki w tejże okolicy. Zdemontowane golenie, a jakość fotografii raczej nie pozwala nawet myśleć, że kolor goleni jest inny niż zasadniczy kolor kadłuba.

1428736962_CiervaC30AOE-TAX63demontage(KF).thumb.jpg.0ae1c63ccbf8073ae0eb0c368c624e87.jpg

Przy okazji - chyba jednak na maszynie OK-ATS "Bata" ten napis przy uchwycie do podnoszenia brzmiał "HEBEN HIER", bo w postaci "ANHEBEN HIER", jak napisałem parę tygodni wcześniej, wydaje mi się za długi. Drugi, malutki napis w przodzie kadłuba (był z obu stron) to "HIER DREHPUNKT" (niem. tutaj punkt podpierania).
I druga uwaga: kolory flagi austriackiej to wiadomo - czerwony, biały, czerwony. Dla wszystkich śledzących właściwości odcieni kolorów na starych, czaro-białych fotografiach przykład, jak wygląda kolor czerwony. Można sobie wybrać...

I jeszcze - dla tych, którzy budują model  Ciervy  w wersji cywilnej: te wersje NIE MIAŁY panela z tyłu kadłuba, z lewej strony. Tylko w wojskowej wersji, dla RAF (czyli w wersji Avro 671 Rota Mk.1) dodano go, na żądanie Air Ministry. Mieściła się tam apteczka. Ktokolwiek buduje polską lub inna cywilną maszynę - musi ten panel usunąć, wszystkie znane mi edycje modeli, w dowolnej skali mają go. Niestety. Chyba także zbudowane we Francji maszyny nie miały go, bo na żadnym zdjęciu, nawet tam, gdzie ciekawscy Adolftouristen pootwierali co się dało, nie widać go.

Edited by KayFranz
Link to comment
Share on other sites

21 minut temu, KayFranz napisał:

I druga uwaga: kolory flagi austriackiej to wiadomo - czerwony, biały, czerwony. Dla wszystkich śledzących właściwości odcieni kolorów na starych, czaro-białych fotografiach przykład, jak wygląda kolor czerwony. Można sobie wybrać...

W tamtych czasach używano dwóch rodzajów błon fotograficznych, na jednych kolor czerwony wychodził jasno, a na drugich bardzo ciemno. Swoje też mogły zrobić filtry, ale nie wiem czy były wówczas w użyciu?

Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, balans napisał:

... filtry, ale nie wiem czy były wówczas w użyciu?

Ależ tak, były. Najpopularniejszy był filtr żółty, zalecano nakładanie go na obiektyw przy fotografiach w dużym słońcu. Wtedy jasne elementy nie wychodziły na odbitce  jako bardzo jasne (niezależnie czy ich naturalna barwa to biel, jasny żółty czy kremowy), tylko w ciemniejszym odcieniu szarości. Klasyczny przykład to fotografie znaku Aeroklubu RP - z założonym filtrem żółte wnętrze wychodzi CIEMNIEJ niż niebieska obwódka.

Znalazłem coś, co kiedyś przygotowałem (dla zupełnie innych słuchaczy, więc rozważania o histerezach pomińmy) - wziąłem za przykład właśnie samolot Skarżyńskiego.

demo.thumb.jpg.bd380cd001d645689d7e3ea08804b354.jpglogo_AeroklubRP.jpg.fce04d691a8f4a7a647d6891f8e08b57.jpg

Edited by KayFranz
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Stopień szarości na zdjęciach czarno-białych nie był tylko skutkiem stosowania filtrów barwnych (osłabianie/wzmacniane kolorów) ale także rodzaju emulsji fotograficznej negatywu o różnej czułości.

Były stosowane negatywy:

- panchromatyczne (kolory jasne rzeczywiste są w miarę jasne na zdjęciach np. kolor żółty jest zdecydowanie jasny)

- ortochromatyczne (wzmacniają kolory "ciepłe" w sposób nienaturalny np. kolor żółty jest ciemny)

Warto zaznaczyć, że rodzaj powierzchni fotografowanej (np. samolotu) w zależności od rodzaju użytej farby, lakieru do jej pomalowania i od zmiennego oświetlenia naturalnego daje na zdjęciach różne odcienie szarości (powierzchnie błyszczące na zdjęciach są nienaturalnie jasne, matowe - ciemne), wreszcie sama obróbka negatywów też miała wpływ na odwzorcowanie naturalnych barw w postaci różnego stopnia szarości na zdjęciach.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Dobry wieczór.

Wakacje ogłaszam za zamknięte, czas zabrać się za robotę. Po pierwsze primo - w międzyczasie ukazał się model. kartonowy, ale za to w poprawnym malowaniu. W miarę, bo autor nie do końca trzymał rękę na pulsie i nie doczytał ostatnich rewelacji. Ale zapewne większości i tak wystarczy, że jest niebieski. Przy okazji dyskusji na Konradusie wrzuciłem parę wymądrzań się na temat działania "sterów" w Ciervie. Tutaj: http://www.konradus.com/forum/read.php?f=13&i=9072&t=9072

Po drugie primo - dzięki uprzejmości pana Roberta Stachyry dostaliśmy porządny skan tej reklamki fabryki Wedla z czerwonym wiatraczkiem i dziwaczną rejestracją. Oraz z sylwetką przypominająca bardziej prototyp C.30 niż polską Ciervę C.30A. Nieistotne, ważne żeby czekolada była smaczna. Dziękujemy, zainteresowanych proszę o uzupełnienie sobie archiwum.

cierva-wedel.thumb.jpg.9cf0919f61107512beb7f9ff44763d62.jpg

No i danie główne.

Dobrzy (oj, bardzo ? ) ludzie przysłali mi fotografie. I wśród nich była znana już nam fotka, ale tym razem skan był zrobiony z samego źródła, a nie z "odbitki z odbitki". Jakość okazała się fantastyczna. Na tyle, że wyszło coś, co przeczuwałem, ale nigdy nie miałem okazji udowodnić. Oto pokazał się kolejny, nigdy dotąd nie wspominany napis eksploatacyjny. Pamiętacie ten kadłub austriackiej OA-TAX z opisanym w przodzie punktem, gdzie należało podpierać maszynę przy serwisie? No to nasza też miała stosowny napis. Tutaj:

napis_TU_PODPIERAC.thumb.jpg.a2607851953ea7d616763bb2a9e684db.jpg

A jak już się wie, czego szukać - to zajrzyjcie na blog "Modele z szachownicą" - http://zszachownica.blogspot.com/2013/08/zdjecia-archiwalne-16-cierva-c30.html.
I co tam widać po PRAWEJ stronie? Podobny napis. Możecie sobie zgadywać, co tam jest napisane. W każdym razie na jeszcze paru z tych nowych fotografii widać jakąś jasną smugę albo coś innego w tym samym miejscu. Przypadek, że zawsze akurat tam jest coś jaśniejszego na kadłubie? Nie sądzę.

Nowe fotki jeszcze coś ukazały, ale to sobie muszę poukładać i posprawdzać.

To tyle na początek sezonu.

Hiszpanie w ostatniej chwili wyrównali...

23:03

Zapomniałem, że przy okazji dyskusji o modelu na FB odezwał się kolega z Litwy. I oto dzięki niemu mamy sylwetkę litewskiej ważki z opisami masowymi
.sylwetka_LY-LAS_001.thumb.jpg.d27212cd7ca192bc796ffeda32d06cd7.jpg

Edited by KayFranz
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information