Jump to content
KayFranz

Polskie przedwojenne samoloty i szybowce w obcych barwach

Recommended Posts

I nadal sponsorem jest trójkolor granatowo-żólto-czerwony.

PZL P.11f, jeszcze z przedwojennymi kokardami.

273875279_PZLP.11f-Rumunia.thumb.jpg.9e71d75b4b3c3b0a8075c96a708a8041.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nasi za granicą - ciąg dalszy.

Rumuńska P.24E.
Co zastanawiające - niski numer wskazywałby na samolot produkcji PZL (z pierwszej dostawy), ale na ogonku jest już znaczek IAR. Krzyże Św. Michała wskazują, że to już trochę minęło od tej dostawy, więc możliwe, że samolot zdążył być zmodernizowany i dostał nowszy silnik  IAR-14KMc36.
Na kadłubie  (chyba?) widać żółty pas szybkiej identyfikacji.

266336699_PZLP.24E-biaa4(IAR).thumb.jpg.5843a2ce386d550cb61e18746f049650.jpg

Źródło:  FB "Istoria Aviatiei Romane"

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Chyba konto. Gdzieś widziałem widziałem ludzika z jednym samolotkiem.

Edit: już znalazłem. „Romanian Fighter Colours 1941-1945” (Mushroom 9111) - strony 21 i 22.

Edited by KayFranz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na niemieckim baju ktoś wrzucił sporo fotek przedwojennych (rożnej jakości), są nasze - widziałem PWS-y i PZL P11b. Ogarnę to  wieczorem, bo teraz jestem zajęty , ale jak ktoś chce, to może wrzucać. Jedna z nich (z wczesną wersja P11b (tzw. K):

s-l1600.jpg

Tutaj namiar: http://myworld.ebay.de/collectable-photos/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ludzik i samolotki (I-16) dziwne oznaczanie strąceń;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Tyr napisał:

Ludzik i samolotki (I-16) dziwne oznaczanie strąceń;)

Ludzik siedzi w samolociku i ściąga I-16

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wrzucam to tutaj, chociaż powinienem do samolotów polskich przedwojennych.

Na FB Horii Stoicy pokazało się dziś świetne i nietypowe foto RWD-17w, internowanego w Rumunii i latającego później na stanie aeroklubu braszowskiego.
Nietypowe o tyle, że silnik gwiazdowy Bramo Sh-14a był przewidziany do wersji pływakowej.Trzy z 5 samolotów tego zamówienia zostały przewiezione za granicę, na fotografii widoczny jest c/n 312, ex SP-BRR.

1655755164_RWD-17YR-BRR.thumb.jpg.8432f0b0ad14307771a62cbef1a1754a.jpg

1809049734_RWD-17YR-BRRsilnik.jpg.9242d023d325e1ccb29d84e742cb8949.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, Spirit of Warsaw napisał:

Hit dnia…

 

4.thumb.jpg.a173507f31fce10ebfa60286fb45eacf.jpg

 

 

"Życie Warszawy" nr 62, 4 marca 1947 r., str. 4.

 

Hit ale poniżej pasa, czyli pobożne życzenia.

W 1947 r. przyleciały do Polski 4 egz. RWD - 13 i 1 egz. RWD -21

Jak przyleciały to zainteresowano się pozostałymi samolotami sportowymi. Ich w miar,ę dobry stan techniczny świadczył o celowości rewindykacji - miało to byc:

- 25 egz. RWD - 13

- 20 egz. RWD - 8

- 2 egz. RWD - 17

- 1 egz. RWD - 21

(w sumie 48 szt. czyli tak jak podano w gazecie)

LOT zrezygnował z wyeksploatowanych samolotów pasażerskich a polskie lotnictwo wojskowe z samolotów wojskowych uważając, że to już jest złom.

10.09.1948 r. podpisano polsko-rumuńskie porozumienie dotyczące likwidacji wzajemnych należności. Decyzja ta była decyzją polityczną, bo rozpoczęło się już oficjalne szkalowanie polskiego lotnictwa i przemysłu sprzed 1939r .

Więcej pisze o tym Dan Antoniu w "Polskie konstrukcje lotnicze w Rumunii 1933-1947".

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Są obecnie takie dwa zdjęcia w komplecie na Ebay-u. Ale chodzi mi o to drugie  z Fokkerami VII B/3m. Kilka naszych dotarło bowiem do Rumunii, może to nasze choć mają zainstalowaną wieżyczkę strzelca?

s-l1600.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Barbapapa napisał:

to drugie  z Fokkerami VII B/3m

???... Za mało kawy od rana?

Podpowiedź: w oznaczeniu jest liczba 540.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 godzin temu, Barbapapa napisał:

Są obecnie takie dwa zdjęcia w komplecie na Ebay-u. Ale chodzi mi o to drugie  z Fokkerami VII B/3m. Kilka naszych dotarło bowiem do Rumunii, może to nasze choć mają zainstalowaną wieżyczkę strzelca?

s-l1600.jpg

W 1939 r. do Rumunii ewakuowały się  trzy Fokkery F-VIIB/3m z PLL LOT. Żaden samolot nie był bombowcem a i w Rumunii nie został przebudowany.

Od lutego 1940 r. były użytkowane jako transportowe (zaopatrzenie, amunicja, personel wojskowy).

Były to:

SP-AMH/SP-AMI/SP-AOG

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minut temu, Sedco Express napisał:

W 1939 r. do Rumunii ewakuowały się  trzy Fokkery F-VIIB/3m z PLL LOT.

OK, ale pytanie się znalazło nie bez przyczyny a  na bazie tego:

http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/1038/126/Fokker-F-VII2

gdzie jest też napisane zdanie:

"Tylko jeden wojskowy został ewakuowany do Rumunii, gdzie został internowany."

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dla porządku należałyby chyba jeszcze dodać, że żaden nie został przebudowany na Poteza 540.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minut temu, colias1 napisał:

Dla porządku należałyby chyba jeszcze dodać, że żaden nie został przebudowany na Poteza 540.

I to jest w końcu jakaś w miarę prosta ale zrozumiała odpowiedź. Bez włączonego komplikatora. Dzięki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information