Jump to content
aviodama

mundury lotnicze w VIII Krajowych Zawodach Lotniczych - forum prosze o pomoc

Recommended Posts

Różne guziki, różne obuwie, różne nakrycie głowy kobiet - jak widać niezbyt rygorystycznie (wszak to nie wojsko !) przestrzegano wzorca umundurowania cywilnego lotnictwa.

Myślę, że tak jak w wojsku gdzie określony rodzaj umundurowania był dokładnie i szczegółowo w najdrobniejszych detalach opisany, zatwierdzony rozkazem to podobnie zapewne było z tym mundurem "cywilnym" ("Regulamin" do okrycia to byłaby sensacja !)

Jest wiele zdjęć archiwalnych uczestników różnych zawodów samolotowych w okresie II RP, ale piloci sportowi w umundurowaniu  to pojawiają się tylko na zdjęciach z VIII Krajowych Zawodach Lotniczych (chyba, że jestem w błędzie 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rajstopy czy pończochy? W tamtych czasach rajstop nie było. Odkąd firma du Pont wynalazła przed wojną nylon (stąd przez długie lata - już od międzywojnia - pończochy zwano na całym świecie „nylonami”) to ta część damskiej bielizny była pończochami. Jako wyrób bawełniany sprzed epoki nylonu też były to pończochy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buty c.d.

 

Zanim powiem, co jest poniżej, to zacznijmy od elementarza.

 

Posługuję się tutaj terminologią języka angielskiego nie z jakiegoś snobizmu, tylko do polskiej mody przeniknęły angielskojęzyczne nazwy stylów obuwniczych, a jedynie zostały one spolszczone. Dziś o butach mówi się i pisze w publikacjach modowych – bluchery, oksfordy, monk strapy itp. Czy tak samo było w przedwojennej Polsce? Nie wiem, nie mam polskich katalogów modowych tamtych lat, ani innych publikacji lifestyle'owych z II RP. Ale być może wykluczyć tego nie można.

 

Poniżej kolejna aeroklubowa pilotka i w kolejnych butach. Są to klasyczne czółenka damskie tamtych lat. Ten styl damskich butów dojechał do przełomu lat 60./70. w designie kompletnie nienaruszonym. Jak patrzę na buty poniższej pilotki to mam w oczach identyczne buty mojej mamy. I teraz jaki to jest styl tych butów? Odpowiedź nie jest jednoznaczna, ponieważ przenikają się w tych butach dwa style – po angielsku Espadrille i Pomps. Słowo „espadryle” też przeniknęło do polskiej terminologii obuwniczej. Wcześniej pilotki pokazywane w tym wątku raczej miały buty na płaskich obcasach – tutaj pilotka ma buty na nieco wyższym obcasie typowym właśnie dla ówczesnych damskich espadryli.

 

1.thumb.jpg.d99462d26ca6d6f771b586cafa9349fd.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taki cytat, pomocny w temacie okresu powstania tychże mundurów, pochodzący z numeru 6-7 Skrzydlatej Polski z 1938 roku (bold i podkreślenie moje):

"W piękną, słoneczną niedzielę stanęło na lotnisku toruńskim 220 samolotów i szybowców. Przednimi ustawiło się w dwuszeregu ponad 400 pilotów - członków ae­roklubów oraz drużyny ze szkół LOPP. Chociaż zaledwie trzy ty­godnie dzieliło zlot od daty usta­nowienia mundurów, wszyscy lot­nicy klubowi przybyli jednolicie ubrani."

A cały numer (jest w nim kilka zdjęć mundurowych, ładna furażerka kobieca na głowie) tutaj:

https://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/doccontent?id=335201

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minut temu, aviodama napisał:

Może były to buty do munduru podobne do tych w służbie RAF-u podczas drugiej wojny światowej?

woj.png

U RAF-owców nigdy monk strapów nie widziałem. U USAAF-owców jak najbardziej, na dużą skalę, mimo że były nieregulaminowe. Powyższy gentleman nosi (chyba, bo zdjęcie nie za dobre) albo buty w stylu Chukka (ówczesnym, nie obecnym, bo dziś Chukka to coś innego), albo jedną z odmian oksfordów.

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuty temu, aviodama napisał:

...zatem jaki typ obuwia nosiła wcześniej wspomniana Wojtulanis?

Za dużo trawa zasłania; nie da się stwierdzić, w jakim stylu ma buty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W temacie "szewskim" - uważam, że nie ma  żadnego znaczenia  jakiego fasonu, a co za tym idzie nazwy handlowej , były owe buty męskie czy też damskie jako element umundurowania.

Żaden (!) regulamin (przepis) mundurowy nie określa  nazwy handlowej regulaminowego obuwia poza rodzajem materiału z którego obuwie jest  (ma być) wykonane, barwy i typu - np.trzewiki (za kostkę) , czy półbuty (pod kostkę).
Np. trzewiki skórzane koloru czarnego.

Tak jak pisałem wcześniej - była duża dowolność w rodzaju obuwia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, aviodama napisał:

Jeszcze jedna kwestia, przejrzałam teraz cały magazyn 3 razy. Czy może mi Pan napisać gdzie dokładnie jest ta kobieta w furażerce, która jest to strona? Większość po prostu mi się nie załadowało, stąd pewnie mój problem, dziękuję.

Strona 11 z 64

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, Sedco Express napisał:

Żaden (!) regulamin (przepis) mundurowy nie określa  nazwy handlowej regulaminowego obuwia poza rodzajem materiału z którego obuwie jest  (ma być) wykonane, barwy i typu - np.trzewiki (za kostkę) , czy półbuty (pod kostkę).

Ale w ówczesnej Polsce czy na ówczesnym świecie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

A jak się nazywały damskie buty ?

Nie będąc fachowcem od mody damskiej wiem tylko, ze są buty/półbuty na płaskim obcasie lub półobcasie 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

I jeszcze takie zdjęcie będące ilustracją artykułu zamieszczonego tutaj. Przedstawia szefa Aeroklubu Wileńskiego, Włodzimierza Kureca podczas tych zawodów. Interesująca jest dziwna (nie okrągła) odznaka na piersi poniżej skrzydełek. W artykule jest również jego zdjęcie z zawodów w 1937 roku, gdzie widać go w cywilnych ciuchach. A to raczej potwierdza, że rzeczone mundury wprowadzono pomiędzy tymi datami.

Tu link do artykułu: http://www.wilnoteka.lt/artykul/panicz-z-grzegorzewa-2

 

Kurec.11-500x353.png.9a906fce7338f30ee6536aeef5d99cdc.png

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na podstawie tego, co już w tym wątku widać, można powiedzieć, że II RP miała trochę inny design butów damskich, niż na Zachodzie. W Polsce zdecydowanie więcej było butów damskich na płaskich obcasach, podczas gdy na Zachodzie odwrotnie. Dlatego niełatwo czasami określać style butów na nogach polskich pilotek.

 

Poniżej:

 

1. Znowu mamy coś, co się stylistycznie przenika. Pozornie wygląda to na damską wersję oksfordów, tylko że one miały wyższy obcas, coś jak w espadrylach. To co tu widać to taka hybryda damskich butów określanych jako Oxford i Sport Shoes albo Bowling Shoes.

 

2. Bardzo stylowe buty znowu wymykające się prostym definicjom. Takie ozdobne boczne wyłogi miewały buty damskie zwane Pumps, tylko miały one wyższy obcas. I również pumpsy były wkładane na nogi w sposób „mokasynowy”, bez sznurowania, jak na tej fotografii.

 

3. Jeszcze inna wersja czegoś z okolic pumpsów, z ozdobnym językiem i na obcasie niższym niż w klasycznych pumpsach.

 

1a.thumb.jpg.5165c5dd668714d067a8dea86b2635f1.jpg

 

1b.thumb.jpg.260731065e06cdfd49a2b6d75a1d1dd4.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 godzinę temu, aviodama napisał:

Kiedyś też znalazłam to zdjęcie, również się zastanawiam. Dodaję w lepszej rozdzielczości...

piloci5.png

A więc jednak odznaka "cienkie skrzydełka" to odznaka pilota turystycznego !

Od góry:

- odznaka pilota turystycznego

- odznaka pilota szybowcowego o NN kategorii (ilość mewek świadczyła o poziomie wyszkolenia i umiejętnościach pil. szyb.)

- emblemat pilota sportowego

- odznaka NN (na 99,9 % nie jest związana z lotnictwem) - może jakaś pamiątkowa związana z automobilizmem ? (vide życiorys W.Kureca). Kształtem przypomina odznakę Straży Granicznej (od 1928) ale z jakich powodów w/w miałby ją otrzymać ?

Edited by Sedco Express

Share this post


Link to post
Share on other sites

takie zdjęcie, jegomość potężnej postury plecami do obiektywu jest raczej znany. a co za odznakę ma siedzący za stołem po lewej stronie zawodnik (ten z dłonią przy twarzy)? przypomina gapę lotniczą, cała miała 64mm więc cała czy może może miniaturka w klapie? dla porównania oficer przy lewym stoliku też ma gapę. wygląda na miniaturę. były?

 

ALT_JEDNOSTKA "Krajowe zawody lotnicze na Lotnisku Mokotowskim w Warszawie"

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minut temu, Barbapapa napisał:

powielasz informacje już obecne w temacie, bez sensu

Tak masz rację przeoczyłem, że już link ten podałeś. Zdarza się i proszę o łagodny wyrok 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minut temu, aviodama napisał:

Chciałabym jeszcze poruszyć kwestię haftów z bajorkiem

Tak zdroworozsądkowo:

el. górny - do przyszycia, widoczny tylko na mundurze

el. dolny - zawiera w środku metalową odznakę, która najprawdopodobniej ma na odwrocie śrubę z nakrętką (bo jak inaczej połączyć haft z odznaką?), pytanie w którym miejscu ta ew. śruba przechodzi przez haft? na tyle solidnie i w środku całości kompozycji by nie musieć łapać nitką skrzydełek? skoro (jeśli) to haft to raczej na miękkim materiale więc pozostaje jednak doszycie (pełne dookoła, punktowe). ale to gdybanie takie moje

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, aviodama napisał:

Chciałabym jeszcze poruszyć kwestię haftów z bajorkiem. Znalazłam to samo zdjęcie z podpisem, że obydwa hafty należały do czapki. Czy aby na pewno? Ten z czarnym otokiem... Nie wiem jak wygląda kwestia mocowania ich na berecie, czapce, furażerce (wyszycie), zaczepienie ich na agrafce? Przynajmniej te na berecie w wielu przypadkach odstają, więc to jakieś mobilne mocowanie. Czy wielkość haftu w nakryciach głowy jest taka sama jak na mundurze? 

Haft z bajorkiem jest na materiałowej podkładce. Ze zdjęć wynika (wg mnie), że nie było tych oznaczeń robionych w metalu tak jak np.orzełki na czapkę.

Wielkość na czapce jak i na marynarce taka sama. Przyszyte naokoło przez podkładką materiałową. Nie sądzę by odstawały - ponieważ haft ten jest sztywny to i nie do końca całość się układała tak jak materiał na którym była odznaka przyszyta i stąd wrażenie, że koniec odstaje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

http://desa.art.pl/index.php?pozycja=33518

trzy wyjścia:

- albo wymiar odznaki nie był zestandaryzowany w tamtym okresie i grawer w każdym mieście robił jak umiał,

- albo odznaki są z różnych okresów czasowych

 

bądź jedno i drugie razem

 

w tym katalogu z aukcji są też inne odznaki z tak jak wskazałaś różnymi rozmiarami

 

faktycznie ta odznaka Aeroklubu Śląskiego jest nieco odmienna, interesujące

Edited by Barbapapa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aeroklub Śląski widać miał rożne odznaki, i standardowa bez śmigiełka z literkami poniżej też jest

 

ODZNAKA AEROKLUB ŚLĄSKI. LOTNICTWO.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teraz, Barbapapa napisał:

Aeroklub Śląski widać miał rożne odznaki, i standardowa bez śmigiełka z literkami poniżej też jest

 

ODZNAKA AEROKLUB ŚLĄSKI. LOTNICTWO.

Tak, szukając innych widziałam to zdjęcie. Sporo rzeczy jest podobnych..widoczna srebrna otoczka....kolor tamtej na naszywce też wydaje się lekko niebieskawy, ta ma wymiary niestety nieznane...

52b35e354006807985910e179292.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information