Jump to content
Sign in to follow this  
balans

Czy pojazdy na tym zdjęciu to PZInż. 713 i PZInż. 723 ?

Recommended Posts

Zdjęcie jest różnie opisywane, raz jako polskie samochody z serii 700, a innym razem, że to są jakieś zagraniczne konstrukcje. Może ktoś rozpozna te pojazdy ze zdjęcia?

PZInż. 713 [2].jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Autobus (ten po prawej stronie), widać przeszklenia, przypomina bardzo autobus Renault ZP/ZPD. Też jest na tej stronie co wskazana w centrum zdjęcia. To co po lewej raczej PZ Inż nie jest.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Barbapapa napisał:

Autobus (ten po prawej stronie), widać przeszklenia, przypomina bardzo autobus Renault ZP/ZPD. Też jest na tej stronie co wskazana w centrum zdjęcia. To co po lewej raczej PZ Inż nie jest.

Dzięki za odpowiedź. Też zacząłem mieć wątpliwości czy to nasze.

A ten autobus, o którym wspomniałeś, to ten?

 

Załącznik.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak aby na koniec rzec ostatnie zdanie. Podłubałem sobie jeszcze nieco w pojazdach różnych i takie dwie foty. Marka Foden, szoferka najbardziej przypomina tę ze zdjęć powyższych. Są różnice, choćby długość za drzwiami szoferki ale być może to właśnie Foden był modelem lub dawcą kabiny lub jej elementów. Takie gdybanie.

img_38.jpg

img_39.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Autobus na zdjęciu Kolegi balansa to polski PZInż. 153 z silnikiem diesla typu Saurer CT1D.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 godzin temu, Edmundo napisał:

Autobus na zdjęciu Kolegi balansa to polski PZInż. 153 z silnikiem diesla typu Saurer CT1D.

Czy aby na pewno?

"23.07.1936 - uruchomiono kolejną linię autobusową oznaczoną "T" na trasie Naczelnikowska - Ks. Ziemowita do rogu ul. Klementowickiej. Dostawy pierwszej partii 12 sztuk autobusów marki "Zawrat" (nr tab. od 46 do 57) na licencji "Saurer'a" z wysokoprężnym sześciocylindrowym silnikiem. Autobus w całości wykonany był z metalu i jednocześnie zamykał erę autobusów z odkrytą tylną platformą. Konstrukcję autobusu oparto na szwajcarskim podwoziu "Saurer'a" 3CT1D o ładowności 5 ton. Warszawski autobus miejski, oznaczony został jako PZInż. 153."

Cytat z: https://autobusy-wawa.fandom.com/pl/wiki/Autobusy_(historia)

Z tego co na szybko popatrzyłem na konstrukcje Saurera, to nie były one (bynajmniej te do końca WW2) w stylu COE (cabin over engine), jak autobusy ze zdjęć balansa.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 18.02.2020 o 23:09, Ferenc Szisz napisał:

Legenda głosi że adolfy dorwały takie

PZInz_713_Fahrgestell, Hoppe.jpg

W tle odlewnia żeliwa PZinż z charakterystycznym frontonem i napisem VRSVS.

1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 18.02.2020 o 23:13, Ferenc Szisz napisał:

I skarosowali se sami gdzieś ostatnie ma fajny podpis lkw typ unklar(typ niejasny)

pz_in_713.jpg

7TP z PZInż 713 1940r.jpg

Lkw_Typ_unklar.jpg

Na zdjęciach kol. Ferenc Szisz widać atrapy chłodnicy właściwe dla PZinż i logo.

Nie będę zaskoczony, że to robota Stanisława Panczakiewicza - vide Star 20/25. Wszystko na to wskazuje, ...oczywiście moim zdaniem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z tym iż bym się kierował w stronę że są to ewidentnie podwozia Saurera niżeli PZinż serii 7xx. Zwróćcie uwagę na przednie koła - są na trilexach, a znane ze zdjęć PZinż 7xx są na pełnych felgach. A że wtedy karosowano wszystko w krótkich seriach to nie ma co się dziwić. Kilka lat temu był na allegro katalog PZinż dotyczący podwozi Saurer z silnikami do karosowania.

 

Edited by Zycho
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minuty temu, Zycho napisał:

Z tym iż bym się kierował w stronę że są to ewidentnie podwozia Saurera niżeli PZinż serii 7xx. Zwróćcie uwagę na przednie koła - na trilexach, a znane ze zdjęć PZinż 7xx są na pełnych felgach...

- Jak amen w pacierzu.

100.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saurery czy jednak nie - te podwozia.

Trzy zdjęcia poniżej dla rozważań porównań i różnic:

1. podwozie

2. zabudowana wersja długa z profilu

3. ciężarówka Saurer z armii szwajcarskiej (rok ca. 1940) na podwoziu 3CT1D

 

Pomiędzy 1 a 3 widać podobieństwo w postaci umiejscowienia rzeczonego zbiornika paliwa, ew. nawet jego długość i odległości pomiędzy osiami.

Pomiędzy 1 a 2: inny zderzak. Zerknijmy przez okna szoferki na 2. Kierowca siedzi tuż za przednią osią pojazdu ale nadal niejako "na kole", zawiasy drzwi szoferki są w linii osi pojazdu, zaś widoczna kolumna kierownicy jest przed (tzw. lewa połówka przedniego koła). Taki układ przypomina profil 713 (post wyżej Ferenca).

2 a 3: kierownica umieszczona daleko za osią kół przednich. Jednak skrzynia podobnej długości, czterosekcyjna, ale w miejscu zbiornika chyba na 2 widzę uchwyty z kanistrami.

O podobieństwie kół już zostało nadmienione co wskazuje na ew. Saurera

W sumie może to prowadzić do pytania: czy jeśli kupiono podwozia Saurera to może zakres zakupu to jedynie rama i układ jezdny zaś na to wsadzono silnik PZinż 705 i ew. inne gadżety. Silnik jaki widać na 1 jest jakby mniejszy niż to co widać pod maską pokazanego w poście Spirit-a żółtego autobusu.

 

Takie gdybania przed spaniem

713A.thumb.jpg.b8575ca03a062053ff9380fd7d2b66ea.jpg713B.thumb.jpg.6010b3525ad5b4d228e6cde42285378c.jpgSaurer 3CT1D

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 godzin temu, Barbapapa napisał:

Czy aby na pewno?

Kolego barbapapa "opieram" się na doskonałym opracowaniu Pana Adama Jońcy "Leksykon pojazdów mechanicznych Wojska Polskiego 1918-1939" str. 313, polecam.

Edited by Edmundo

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 godzin temu, Zycho napisał:

Z tym iż bym się kierował w stronę że są to ewidentnie podwozia Saurera niżeli PZinż serii 7xx. Zwróćcie uwagę na przednie koła - są na trilexach, a znane ze zdjęć PZinż 7xx są na pełnych felgach. A że wtedy karosowano wszystko w krótkich seriach to nie ma co się dziwić. Kilka lat temu był na allegro katalog PZinż dotyczący podwozi Saurer z silnikami do karosowania.

 

Sprawa się już chyba ostatecznie wyjaśniła - Niemcy przejęli w Ursusie co najmniej 6 podwozi Saurer 3CT1D oznaczenie fabryczne PZInż. 153c [zdj.1] i co najmniej jedno podwozie wydłużone autobusowe [zdj.2] i je okarosowali, zapewne zgodnie z dokumentacją techniczną i przejętymi materiałami.

Gotowych samochodów PZinż. 713/723 raczej nie mieli okazji przejąć, bo te zapewne były w składzie podobno aż 300 samochodów ewakuowanych z Ursusa na wschód, gdzie wpadły w ręce Sowietów.

Dzięki za zainteresowanie tym wątkiem, cenne uwagi i zdjęcia.

155691415_PZIn713iMotory.thumb.jpg.cddb326f77554421b49767e12e9e442a.jpg

Załącznik.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dwa fajne zdjęcia ciężarówek PZInż. 153c błędnie opisanych na Axis jako 713.

 

lkwbeuteunknown.jpg

lkwbeuteunknown1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fota super, a za "znanym podwoziem" stoi PF 621 w kamuflażu i coś większego, czyżby także ex-polski Chevrolet ?

Edited by Edmundo

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 godzin temu, Edmundo napisał:

Fota super, a za "znanym podwoziem" stoi PF 621 w kamuflażu i coś większego, czyżby także ex-polski Chevrolet ?

 Podział przedniej szyby i kształt kabiny oraz błotników sugeruje Chevroleta 157.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 21.02.2020 o 07:42, balans napisał:

 i je okarosowali, zapewne zgodnie z dokumentacją techniczną i przejętymi materiałami.

 

 

Serio chciało im się bawić w karosowanie nadwozi wg polskiej dokumentacji? Po co mieliby robić nadwozie autobusowe? To są raczej nadwozia zbudowane w PZInż./Ursus.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Kolego Szary_PL też uważam że są to pojazdy z serii prototypowej bądź przedprodukcyjnej wykonane przed 1 września ale być możliwe że skarosowali je pracownicy PZInż. pod nadzorem niemieckim w ramach porządkowania zakładu przez nowych "właścicieli" z elementów już wyprodukowanych.

Edited by Edmundo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information