Jump to content
Sign in to follow this  
Młody duchem

Historia jednego zdjęcia - Sd.Kfz. 251/18

Recommended Posts

SRR: ::)) dzieki za pamięć::) mój samotnik dostał drugie zdjęcie.../zobacz rurę wydechową/ - mamy więc piękny zestaw::))

               może coś więcej wiesz o tym ujęciu?

           

image.thumb.jpeg.e5da84c3d646de9729da2a8870b906c1.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przyznam, że dziwne są te oznaczenia na "SdKfz 251 ze stolikami". Większość wygląda na 1. PzDiv (liść dębu), ale oznaczenia numerów kompanii bez sensu. Może na czas Barbarossy przydzielono takie transportery dla dowódców kompanii tej dywizji nawet w batalionach strzelców, w których transporterów jeszcze nie było? Pewności nie mam, ale może tak być - w końcu 1. PzDiv też była traktowana trochę bardziej priorytetowo, no bo w końcu ""pierwsza"!

Na bazie jakich SdKfz 251 powstały te wersje ze stolikami trudno powiedzieć, ale to ewidentnie pełniło funkcję "wozu dowódcy" więc jakaś solidna radiostacja musiała tam być.

 

Wracając do prawdziwych SdKfz 251/18, to znalazły się one w etacie sztabu dywizjonu artylerii pancernej KStN 407 z 1.6.1944 i w baterii haubic pancernych KStN 431 z 1.6.1944. Te pojazdy miały służyć "wysuniętemu obserwatorowi artylerii", więc były czymś zupełnie innym niż w swoim założeniu miały być SdKfz 251/12, które do produkcji nie weszły. 

W sztabie dywizjonu miał być jeden SdKfz 251/18 i służył adiutantowi dowódcy dywizjonu (dowódca i oficer dywizjonu mieli czołgi obserwacyjne), a w baterii zastępcy dowódcy (tu dowódca baterii też miał swój czołg). No i było po jednym SdKfz 251/18 w każdej z 3 baterii.

 

Edited by merten
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mirosław Jastrzebski dziękuje zarumieniłem się :))))

Dla mnie Sdkfz 251 ze "stolikiem" takim jak na zdjęciach to zawsze był 251/6

Cytat

Zapytam: -czy na pokazanych zdjęciach bazą dla montażu stolika jest zawsze 251/1? A może to któraś z podwersji "3" lub "6"?

  Podstawą dla 251/3czy 6 defa-kto również jest 251/1

Na podstawie wyglądu nie można moim zdaniem jednoznacznie identyfikować wersji 

Samych 251/3 jest 9(?) podtypów do tego / 6,/18 na rożnych podwoziach plus zmiany polowe wymiana starszych radiostacji na nowsze (w Rosi jest taka sytuacja).

Ze względu na konstrukcje dużą ilość miejsc skręcanych (nie mylić z pancerzem) mogła istnieć możliwość skompletowania w polu którejś z rzadkich wersji w oparciu o części standardowe.

Wersje /13 czy /14 jeśli były mogą,  być nie rozpoznawalne bez kontekstu jeśli pojawi się zdjęcie 251 z nasłuchownikiem może chodzić właśnie o którąś z nich , analogicznie jak 251/4 nie holuje działa to wygląda jak 251/1.  

 

Telepie mi się po głowie jedno zdjęcie 251D z lornetą nożycową które może być 251/18

 

Edited by yoony
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minuty temu, yoony napisał:

Na podstawie wyglądu nie można moim zdaniem jednoznacznie identyfikować wersji 

No, w końcu znalazł się jeden, który zmagania w tym wątku, dochodzenie do tej prawdy skonkludował właściwymi a prostymi słowy. Brawo @yonny.

Patrząc na zdjęcia esdeków można powiedzieć, że są i takie, które da się przypisać do właściwej kategorii po wyglądzie zewnętrznym (np. "22", "21", "16") ale jest i wiele takich, którym należy zajrzeć w "bebechy". Co więcej, możliwości zastosowania pojazdu wynikały zapewne również z tzw. potrzeby chwili, i taka fotografia też będzie się wymykać klasyfikacji i wprowadzać w błąd.

I tak np. zdjęcie z kampanii w Polsce z esdekiem ciągnącym armatę 10.5cm - powiemy z niemal pewnością patrząc na taki zestaw, że to "4". Ale PAK 40 na holu esdeka w 1944? Potrzeba chwili.

Zatem Kaz, jeśli chcesz być świętszym od papieża, to prawda właśnie objawiona wprost narobi Ci trochę bigosu w Twojej poukładanej kolekcji. Ale - c'est la vie.

Ale muszę przyznać, że interesującym było obserwować niejako z zewnątrz cały proces dochodzenia do tej prawdy.

 

PS. @yonny - de facto

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minut temu, yoony napisał:

Telepie mi się po głowie jedno zdjęcie 251D z lornetą nożycową które może być 251/18

Myślisz o tym zdjęciu ?

 

SdKfz 251 (49).jpg

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, Cypis napisał:

Znalazłem jeszcze zdjęcie SdKfz 251/6 z namiotem 

image.thumb.png.f0e46326f5e4693b5ba578b6f8fbdce6.png

istnieje jeszcze zdjęcie grupowe  trzech takich pod obiektem pałacowym (możliwe, że ten sam budynek) ale są "zdjęte" od drugiej strony. dwa mają widoczne na wyposażeniu maszty 8m, a jeden z nich ma widoczny prawdopodobnie PAK 36 na przednim stanowisku (wystaje lufa spod namiotu). no i gorsza jakość fotografii...

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minut temu, Barbapapa napisał:

prawdopodobnie PAK 36

3,7 cm Pak jeśli już. 😉 Ta armata nigdy nie miała w oznaczeniu żadnego rocznika, zawsze miała natomiast kaliber.

  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

SRR..Pytaj mnie a ja Ciebie::::))

image.thumb.jpeg.4f87835e053af3a442baf5fcf92a096e.jpeg

a/ dzięki za kolejne ciastko.. zaczynam tyć od tych słodkości:))

b/ kto wie czy to nie ten sam egzemplarz /tło też trochę zbliżone/? jakieś inne info o Twoim zdjęciu?

c/ jeżeli stolik  nie jest atrybutem "18" to jest to ausf A 3 lub 6 /kolejny temat na długie zimowe wieczory../. nie chce tego tematu tu rozwijać bo to 18...ale jak trzeba  założę kolejny..:))) jeżeli tylko ktoś wyrazi chęć dyskusji o tym/tych typach..

Kaz

PS. tata Rumcajs może być z Ciebie dumny:))

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Cytat

Myślisz o tym zdjęciu ?

Tak o tym

Cytat

A czy na tym zdjęciu , też mamy wersję ze stolikiem czy z daszkiem ?

Zwał jak zwał wygląda mi to jednak na twórczość własną, wydaje się że na obu jest ten sam wóz .

Barbapapa jak się człowiek spieszy to się diabeł cieszy:)

Edited by yoony
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zdjęcie umieszczone przez Cypisa. Sd.Kfz.251/6 mit Wurfrahmen. Zaskakująca kompilacja. Zdjęcie przedstawia pojazd z Gespensterdivision ( straszydło na prawym błotniku ) czyli 7.Panzer Division. Litera K to chyba Armeegruppe Kleist. Zatem Rosja 1941 lub 1942.

Namiot był standardowym wyposażeniem mittlere Kommandopanzerwagen. H.Doyle twierdzi, że pólka- stolik była także montowana przez warsztaty polowe.    

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Yoony & Cypis

To zdjęcie SdKfz 251 D z lornetą nożycową to też nie będzie SdKfz 251/18.

To zdjęcie z Normandii z wizytacji 12. SS-PzDiv "HJ", a wtedy jeszcze ich nie produkowano. A nawet jeśli podana data rozpoczęcia produkcji (październik 1944) jest nieprawdziwa, to i tak dywizja "Hitlerjugend" tych pojazdów nie miała.

Swoją drogą późno się obudzili z tą wersją, bo jeśli zaczęli ją robić od października 1944, to przecież po Powstaniu Warszawskim i zwinięciu fabryki URSUS nigdzie indziej nie produkowano już Hummeli i Wespe. Oczywiście transportery dla obserwatorów przydać się mogły zawsze, ale w tej sytuacji już mniej.

Edited by merten
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 godziny temu, merten napisał:

Wracając do prawdziwych SdKfz 251/18, to znalazły się one w etacie sztabu dywizjonu artylerii pancernej KStN 407 z 1.6.1944 i w baterii haubic pancernych KStN 431 z 1.6.1944.

Jeżeli to jest Normandia , to może to być Czerwiec 1944 , a w Twoim poście jest info , że dywizjony artylerii miały te pojazdy na stanie na dzień 01.06.1944. więc moęe jeden zawieruszył się do Normandii do 12 DPanc HJ

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cytat

Twoim poście jest info , że dywizjony artylerii miały te pojazdy na stanie na dzień 01.06.1944.

Ale przecież pisałem tylko o etatach!  Więc "miały być" i nic ponad to.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koledzy..dzięki za dyskusję..ogrom nabywanej wiedzy zaczyna mnie przerażać../tzn. uzmysławiam sobie moją niewiedzę../

               dopóki nie sięgniecie po "ciężkie" argumenty  /nie zdążę po prostu wezwać karetki.../ - piszcie, piszcie, piszcie...

              Mam cichutką nadzieję, że wnioski wynikające z tych postów przydadzą się innym pasjonatom 251..

Mer: chyba siejesz panikę wśród dyskutującej braci:)))))) ale żeby zebrać trzeba siać..:))

SRR: mam to foto..trudno mnie czymś zaskoczyć skoro mam ich już ponad 1500..:)) ale dzięki:)) /chyba Twoja rozdzielczość jest

         lepsza więc podmienię:/

        szczerze powiedziawszy subiektywnie oba sklasyfikowałem jako "15" - ale teraz już niczego nie jestem pewien:(((

MJ: dodatek do 251 czyli wersja  "Stuka zu Fuss" to też obszerny wątek..poczekaj ciut, ciut...pojawi się jako oddzielny temat:))

        a jako dodatek 3 lub 6 mam jeszcze co najmniej jedno:))

Yo: trafiłeś w sedno: jak zwał tak zwał:)))

Ba: jak zwykle w postach piszesz to co ja mam w głowie ;tyle tylko, ze Ty umiesz to przenieść "na papier": krótko i treściwie - mi Matka

       Natura /albo geny przodków/ tego nie dała..:))

Gr: funkcja korektora to też ważny i potrzebny etat:)))

uffff..chyba nadrobiłem zaległości...

Kaz

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 2.09.2019 o 10:11, Cypis napisał:

Inne ujęcie tego pojazdu z 12 Dywizji HJ

image.thumb.png.e3d09f244a1191fb3fd6930d13096539.png

pojazd ze zdjęcia miał już swoje 5min na forum, znajdziesz jego zdjęcia i z powyższej wizytacji oraz z parady w Brukseli na 10 stronie tutaj:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 1.09.2019 o 12:01, Barbapapa napisał:

I tak np. zdjęcie z kampanii w Polsce z esdekiem ciągnącym armatę 10.5cm - powiemy z niemal pewnością patrząc na taki zestaw, że to "4". Ale PAK 40 na holu esdeka w 1944? Potrzeba chwili.

tu chcę się pokajać, że ten przykład jest akurat nieszczęśliwym bo po prostu były możliwe takie zestawy z /4 (też "kupuję" ten patent zapisu od Cypisa) choć i ad hoc może też

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cytat

Gespensterdivision ( straszydło na prawym błotniku ) czyli 7.Panzer Division. Litera K to chyba Armeegruppe Kleist. Zatem Rosja 1941 lub 1942.

Dałem się nabrać w drugim temacie, a to 11. PzDiv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information