Jump to content
Młody duchem

SDKFZ 251 - historia jednego zdjęcia 1

Recommended Posts

Witam

Debiutantów zapraszam do początków dyskusji w temacie:

Historia jednego zdjęcia”

https://forum.odkrywca.pl/topic/766175-historia-jednego-zdjęcia/

Tam znajdziecie początki i to powinno wyjaśnić wszystko....

 

Wam i stałym bywalcom przedstawiam zatem kolejnego bohatera.

A oto i on:

image.thumb.jpeg.0a4a7dafd4fb365d3199aad341b9d53b.jpeg

 

 

 

W tej części interesują mnie tylko Sd.Kfz. 251 …..nawet jak zajmują 1% zdjęcia... Jeżeli obok występuje inny pojazd /chyba ze sdkfz251..:))/ to on juz mnie nie interesuje..

standardowo pytania i czego szukam: /na niebiesko to co wiem lub co przypuszczam/

  1. wersja,typ  /    251/10 ausf.C /

  2. miejsce

  3. data

  4. jednostka

  5. dodatkowe informacje

  6. źródła Waszej wiedzy /linki, literatura itp../

  7. wszystko inne: zdjęcia tego miejsca, zdjecia z serii.. ciekawe informacje i spostrzeżenia co do zdjęcia..

    Szczególnie są dla mnie cenne te inne zdjęcia tego samego egzemplarza w różnym czasie i miejscu. /trochę mam ale często nie umiem połączyć/

 

Życzę dobrej lektury a dodatkowo debiutantom odwagi w klikaniu na pole „odpowiedz w tym temacie” …....270c.png

 

Kaz

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lewy dolny róg - motocykl DKW NZ. Najbardziej prawdopodobne, że 350 ale może też być bliźniaczy ale mniejszy 250. Zaciemnienie lampy przedniej nakładką Notek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moim zdaniem Sycylia. Kamo wygląda na 3 kolor 1943-45. Jasny mundur Italianiec. Zabudowa europejska. Na Sycylii mogli latać w krótkich gatkach. 

ws218l.jpg

Edited by Tyr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyr..to do mnie przemawia..przynajmniej jak patrzyłem na ogólny "charakter" tego zdjęcia..

nie jestem "specjalistą" ani od kamo ani od mundurów...To co sobie już kilka lat temu wymyśliłem wymaga tylko bardzo ogólnej wiedzy..za wyjątkiem samego Sd.Kfz. 251...:))

Mogę tylko zaprosić do dalszych odwiedzin..

Kaz

PS. a skąd Wiesz że modelarstwo to mój kolejny konik /ale takie dla siebie..:))/??????....😋

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zauważyłem iż na gąsienicach są gumowe nakładki.

Nie wiem czy były one na stałe?

Do tego postać po prawej stronie, której widać tylko połowę mam inny mundur niż reszta.

Wysokie oficerki, granatowy mundur ?

Policjant kierujący ruchem?

Share this post


Link to post
Share on other sites

witam w temacie Dyzio :)) kazda owieczka mile widziana:))

1. Tak, z mojej wiedzy próbowano ogniwa z nakładkami gumowymi..ale chyba przy braku kauczuku szybko zrezygnowano..

     To Ausf C...więc moze się jeszcze załapał..

2. Może to policjant z jakiegoż szczególnego kraju?...

     co do mundurów - nie wiem nic....to jest poza moim maniactwem...::)

     krotkie spodenki i kształt czapki jednego z wojaków jakos znów sprowadza mnie na południe Europy...Sycylia?

3. generalnie: dzieki za celne uwagi i spostrzeżenia,,:)) i zapraszam dalej...

    Kaz

Share this post


Link to post
Share on other sites

W Pilicy to trzeba uważać żeby se nogi nie rozciąć o te nakładki z 1945;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podpierając się włoskim forum zdjęcie zrobione podczas lądowania na Sycylii 1943 "Hermann Goering" Panzer Division . 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podobno zdjęcie z książki seria kampanie „Hermann Goering” Dywizja Pancerna Sycylia napisana przez Claude'a Gillono wydana przez The Factory Publishing .

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy ktoś dostrzega cokolwiek niestandardowego na burcie pojazdu pomiędzy bocznym wizjerem a burtowym mocowaniem antenowym (dodam dla ułatwienia że na wysokości okienka)? Z uwagi na możliwy klasyczny efekt  a la pareidolia (sugerowania kształtu) wolę poczekać na Wasze spostrzeżenia.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szanowni koledzy..

Jak zwykle jestem pełen podziwu dla Waszej wiedzy, spostrzegawczości i humoru:))

Reasumując dotychczasowe Wasze informacje dla zdjęcia S1:

  1. wersja,typ :251/10

  2. miejsce: Sycylia

  3. data: 1943

  4. jednostka: "Hermann Goering" Panzer Division

  5. dodatkowe informacje: nakładki gumowe na gąsienicach

  6. źródła Waszej wiedzy C.Gillono -"Hermann Goering" Dywizja Pancerna Sycylia

  7. wszystko inne: jamnik szorstkowłosy na burcie /no nie wiem czy szorstkowłosy - mam za słabe narzędzia edycyjne by potwierdzić ten fakt../

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zatem czas na kolejnego "kolegę":

1896721377_00779C_10.thumb.jpg.fd8da732d7ca19d7d23c68ea370c1ed0.jpg

co wiem:

  1. wersja,typ : 251/10 ausf.C

  2. miejsce

  3. data

  4. jednostka: 26 PD (??)

  5. dodatkowe informacje: WH-1263517

  6. źródła Waszej wiedzy /linki, literatura itp../

  7. wszystko inne: jest nazwa własna tego esdeka,(????)

Korzystając z okazji :

we własnym bałaganie nie mogę doszukać się zestawienia numerów rejestracyjnych w  Wermachcie - była w nim informacja w jakim okręgu wojskowym używano dwóch pierwszych cyfr...

Może komuś napatoczyła się taka informacja....

Sprawa rejestracji nurtuje mnie od dawna - na dużej ilości zdjęć można odczytać co najmniej część numeru...

Czy może gdzieś istnieć baza wszystkich numerów...a może przynajmniej jakieś części?

Czy ktoś z tu piszących lub tylko oglądających  ma wiedzę w tym temacie?

gorąco polecam przycisk " dodaj odpowiedź":)))

dla robiących to pierwszy raz / znaczy klikających ten przycisk../ informacja: nie gryzę....:))

 

wszystkim życze słonecznego weekendu

Kaz



 

Share this post


Link to post
Share on other sites

CHYBA TAK:))) mam to zdjęcie ale nigdy nie skojarzyłem

Tyr...to jest właśnie to:))))))

szacun za dobre info:) no, no  bedzie chyba nie Król Fryderyk a Król Tyr..puścim przez fotoszopa i w internet:))))))))))

Share this post


Link to post
Share on other sites

wracając na moment do S1

 

Istotnie, w literaturze zdjęcie S1 jest identyfikowane jak Kaz napisał w resume. Ale jest parę ale z których najważniejsze chyba jest pomijane. Akcja o której mówię dzieje się w centrum fotografii za pojazdem. Jeśli jest to Sycylia, to co tam robi najprawdopodobniej pytany o drogę (pochylona głowa zakładam że członka obsady pojazdu, może dowódca, jego zgięta w łokciu ręka - może np. trzymająca mapę) autochton w dziwnym dla Włoch, białym nakryciu głowy. Dla mnie wygląda ono na tzw. kufi - charakterystyczne dla rejonów np. Afryki Północnej. Jeśli to Sycylia to dyskusja raczej byłaby prowadzona z włoskim oficerem, ten zaś stoi z prawej strony niezaangażowany (czyli np. nie zna terenu). No i ta Panzer Division HG. To jednostka Luftwaffe ale motocykl obok ma numery Wehrmachtu. Oczywiście jest proste wytłumaczenie bowiem na Sycylii były i inne niemieckie jednostki ale...

Daję podkolorowane zdjęcie z pytaniem czy coś koło okienka jest czy to tylko moja imaginacja?

O tym, że pomiędzy hełmami widać słabo numer taktyczny pojazdu (część jak dla mnie) nie wspominam - jest w książce którą obejrzałem. Numer ten, podobno widoczny na znacznie lepszej jakości oryginalnym zdjęciu, to 324. W zrobionym negatywie (załączam) widzę w miarę dobrze 3 oraz zarys 2. W opisie do zdjęcia jest tam też wskazanie na niestandardowe uchwyty skrzynek na burcie pojazdu.

 

51color.thumb.jpg.368af653515f19d36850ef6bfc1de8d9.jpgS1_negat.thumb.jpg.6d39fdef8ed11c31381ce9edea3b29fb.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Barbapapo..ja pierniczę..przy Twojej logice i wyciąganych wnioskach czuję się taki malutki...

Myślałem, że temat Sd.Kfz.251 jest mi dobrze znany....jakże się myliłem...:(((((

Może to efekt korzystania z polskojęzycznych źródeł /pisanych-wydawnictawa, mówionych-fora i ściąganych z netu/...:(((

Wniosek, ze być może to jednak Afryka jest też dla mnie logiczny..niemniej pewnie źródło o tym nie mówiło bo miałbym to samo zdjęcie w kolekcji DAK..a tak nie jest. Niestety, do celów porządkowych zmieniłem oryginalny opis pliku..

ściągałem ten plik 9.01.2016.../albo jeden-dwa dni wcześniej../ i to wszystko co siedzi w danych pliku i ma znaczenie dla mnie..

Wracjąc do S1.. mnie bardziej zastanawia co to jest w wnęce za zakolem...w tej wersji raczej było tam pusto /po drugiej stronie jest tam tłumik../ Nasi zachodni sąsiedzi niestety umieszczali tam przeróżne graty..pomysłowość załóg nie miała granic..:))

numer popróbuje zobaczyc na innych zdjęciach tego typu esdeka..kilka w wersji ausfC mam...:)

Kaz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co do S1 to z wielką dozą prawdopodobieństwa można określić maksymalną datę powstania fotografii na wrzesień 1943. A jeśli przyjąć, że na zdjęciu widzimy mix włosko-niemiecko-arabski to teoretycznie lokalizacją mogą być także zamieszkałe przez ludność muzułmańską obszary Jugosławii jak i Albanii. Całkiem fajna łamigłówka wyszła z tego na pozór prostego zdjęcia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kurde.. drugi albo trzeci raz zdarzyło mi sie ze piszę odpowiedz i nie dodaję...cholera..

Ten przycisk powinien siedzieć gdzieś na stałe na górze ekranu po podjęciu decyzji o napisaniu odpowiedzi....

A odpowiedź była prosta: tak tworzy się kolejna historia:)))

Kaz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information