Jump to content
Młody duchem

Historia jednego zdjęcia

Recommended Posts

I tak na dobranoc, drążąc nieustannie temat White House.

 

Zdjęcie datowane wedle archiwum na 1942 tym razem. Małe zmiany w obiekcie jak i otoczeniu. Maszt przepadł. Na obelisku brak symbolu żelaznego krzyża. Ale pod budynkiem jak dawniej niemiecki sprzęt. A i budynek uległ pewnej metamorfozie. Ktoś zamalował bardzo niezdarnie znaki czerwonego krzyża. I tak samo jest na wcześniej publikowany zdjęciu z Hanomagiem SS100, oba przynależą do tego późniejszego okresu.

Inventory: Bild 101 I - Propagandakompanien der Wehrmacht - Heer und Luftwaffe
Signature: Bild 101I-785-0268-38A
Archive title: Nordafrika.- Soldatenfriedhof, Aufschrift auf Steinsäule "Unseren gefallenen Helden"; PK "Afrika"
Dating: 1942 ca.
Photographer: Koch
Origin: Bundesarchiv

823764171_Bundesarchiv_Bild_101I-785-0268-38A_Nordafrika_Soldatenfriedhof.thumb.jpg.2b22211d89b3eefcef3a9440eef74efa.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ba

1. Z pokorą przyjmuję Twoje uwagi..czyli to głos za raczej pojedynczymi zdjęciami i przekazaniem własnej wiedzy..

    Napisałem wcześniej: moja wiedza to "pigułka" a czasami nawet i nie to... o ile mogę, umiem, wiem itp,, najczęściej identyfikuje tylko

    sprzęt na zdjęciu, wyłapuję /czasami/ jakieś szczegóły pozwalające tworzyć pewne zestawy zdjęć.

    Wychodze z prostego założenia że wielu fotografujących robiło serie zdjęć /a juz raczej na 100% ci z grup propagandowych/...

     Zresztą Twój super doskonały indonezyjski link doskonale to potwierdza...

2. Nie rozumiem "chyba jestes niezinteresowany" )))).....

3. kolejne zdjecia z Twojej historii o Białym Domu znów wprowadzaja zamęt w mojej głowie...

     jednak chyba zmusisz mnie do bliższego zapoznania się z mozliwościami Picassa...

      do tej pory wystarczał mi zupełnie Explorer i zachciało mi się zdobywać troche szerszych informacji.....:(((

      zupełnie niedawno zmieniłem układ baz i coś czuję że zacznę od początku...:(((

      nie ma za bardzo z kim pogadać o technicznej stronie mojego maniactwa...ogladam w necie rózne rozwiązania..mam własne

       spostrzeżenia...widzę błędy itp..

      znów marudzę a to dopiero zaczyna sie tydzień...

4. na końcu indonezyjskiej strony jest lista linków...praktycznie pokrywa się z moją co oznacza że odwiedziłem te strony..

     dla wielu blogów, stron prywatnych widać przewagę wąskich tematów..mozna sie skoncentrować tylko na wybranej grupie

     informacji..

   moje "potrzeby" są jednak znacznie, znacznie szersze.../jezeli chodzi o obszar zainteresowań/

  to powoduje że informacja /rzeczowa/ musi być niestety pigułką.../albo przynajmniej ja tyle mogę czasowo "zmóc"/

5.  niestety widzę "duży rozrzut" informacji o tych samych zdarzeniach...

     widzisz to chocby w datowaniu zdjęć..

    marzy mi się sytuacja, ze ktos bierze sie za to czyli:

     analizuje  dziesiątki różnych informacji o jakiejs sytuacji , porównuje i na końcu pisze: racje ma źrodlo "A" bo....., źródło "B" niepewne

    ta..marzenia..

   Kaz

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

kolejne zdjęcia...24 do 27..

nie wiem nic, 25 do 27 podejrzewam opla kadeta 38 dwu- i cztero-drzwiowe  ,

24 to byc może Włosi, wiec może mnie nie interesować, ale w tle inny wołek roboczy, Blitz..

na 27 jakis motocykl..bmw? Zundapp?..jak to rozpoznac z przodu?..

raczej wszystko Afryka, ale gdzie??...

na 25 jakies proporce

na 26 kawałek rejestracji..

na 24 jakiś znak taktyczny , "T"??

i to wszystko.. w mojej bazie występuja jako osobowe do identyfikacji i potwierdzenia...

Kaz

 

24.jpg

25.jpg

26.JPG

27.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

jeszcze cos z esdeka 251,,

zd. 28 raczej Francja 1940, grupa Guderiana, na pewno sd.kfz 251/1 ausf.A, jakaś osłona MG niestandardowa

           generalnie ausf,A nie miały nic /najwyżej worki z piaskiem/

zd 29, na pewno sd.kfz 251/1 ausf.A, znów ta dziwna osłona, jakieś znaki taktyczne...

I to wszystko co wiem...

Kaz

28_00849 A_1.JPG

29_00794 A_1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ta...skąd Ty to wszystko wiesz...????  zazdroszczę tej wiedzy... a co moze znaczyc ten znak "T" /nawet przypuszczenie to moge szukać, ja nie ma na razie pomysłu../  a hełmy  /ale tu jestem mniej niż słaby/  jakos mi sugeruja rok 1943.

zakładam zatem bazę " Borgward 2000 " i szukam innych ujęć tego pojazdu w Afryce...

No i jedno zdjecie mniej w grupie NN..:))

Kaz

Share this post


Link to post
Share on other sites

i jeszcze jedna refleksja i pytanie: a może to nie Afryka..podobne krajobrazy to tez z Sycylii, niestety nie mam źródła tego zdjęcia, najprawdopobniej pinterest z lakonicznym "foto DAK"...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak sobie patrzę na nr 28 i 29 i takie mam przypuszczenia.

Weźmy na cel nr 28 wóz pierwszy i jako instrument  pomiarowy stojącego koło niego oficera. Z tego co mi wiadome standardowa wysokość pojazdu to 175 i faktycznie, tam  gdzie burta ma "normalną" wysokość jego głowa jest lekko ponad krawędź. Z drugiej strony, spośród wszystkich wersji 251 umykają postrzeganiu wersje od 251/12 do 251/15. O ile zatem jest wyższy ten esdek? Może ma w kłębie np. 250cm? Wówczas można pokusić się o tezę, że są to wersje 251/14. A dlaczego? Ślisko bo ślisko ale na stronie:

http://www.pietvanhees.nl/251/04-roleversions.htm

właśnie przy tej wersji pojazdu jest nadmienione, że na kolejowym liście przewozowym z 1943 roku taki pojazd ma wskazaną właśnie wysokość 250cm.

Teoria mocno naciągana ale niech tam, poddaję pod rozwagę. Ale równie dobrze mogą to być inne wersje z zakresu 12-15 albo i jeszcze coś innego.

Edited by Barbapapa
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie było takich seryjnych 251. Na pierwszym planie w nadbudówce ma wąskie szczeliny a te za nim duże otwory. Mam wrażenie, że wykonane na potrzeby dozbrojenia w warsztatach polowych. Jedynie podobny to - Sd.Kfz.251/18 (1941) Beobachtungspanzerwagen ale to nie to...

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
54 minuty temu, Tyr napisał:

Nie było takich seryjnych 251. Na pierwszym planie w nadbudówce ma wąskie szczeliny a te za nim duże otwory. Mam wrażenie, że wykonane na potrzeby dozbrojenia w warsztatach polowych. Jedynie podobny to - Sd.Kfz.251/18 (1941) Beobachtungspanzerwagen ale to nie to...

Spójrz w zbliżeniu na:

a. wóz 1- wokół szczelin jakby prostokątna linia,

b. wóz 5 - chyba widać uchyloną ku górze klapę ze szczeliną obserwacyjną po stronie pasażera.

 

Mogły być uchylne, może.

Share this post


Link to post
Share on other sites

koledzy, zaczynam mieć kompleksy

zaraz stanę się starym, zakompleksionym tetrykiem...

ale wracamy do tematu:

Ba..ostatnie Twoje zdjęcie to raczej na pewno 251/15...

kilka zdjęc w załaczeniu

Francja Północna, styczeń-luty1944, 12 Dyw.panc. "Hitlerjugend"

Poniewaz "15" to specjalizowany pojazd artylerii towarzyszy 251/9...i tu wystepują...

Zatem mój typ: 251/15:)))

to w mojej bazie jedyny zestaw dwóch zdjec opisanych jako ten typ

To porzednie zdjecie to raczej jakas przeróbka wynikajaca z potrzeby chwili... nic nie wskazuje na grupę 12-13-14-15...

Dzis już pewnie nikt nie podejmie się pewnej odpowiedzi do czego to słuzyło...

Co do innej wysokości: niektóre z typu 18  /ze stolikiem na mapy/ mają własnie podniesione burty

 

nie jest to 251/18...stolik wygląda zupełnie inaczej, "wychodzi" przed linie wizjerów przednich,,,

Co do nadbudówek: to wszstko wersja A która w wiekszości przypadków nie miała osłony mg  zatem przychylam sie do zdania Tyra:

przeróbka ale chyba w wiekszej ilości, stawiam na to, iz załogi meldowały o braku osłon i to była próba...ale pewnie latwiejsze było wykonanie późniejszej standardowej osłony sd kfz 251/1  --  i ta pewnie została przyjeta do seryjnej produkcji...

zd 1036 to duza szansa na widok tej osłony "od tyłu"..

i kolejne juz od przodu,,

chyba na razie to na tyle:))

Kaz

 

00014 D_18.jpg

00258 D_1.jpg

00259 D_18.jpg

00542 D_1.jpg

00749 D_1.jpg

00750 D_9.jpg

00020 B_18.jpg

00253 B_18.jpg

01036 AB_1.jpg

01037 AB_1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ogólnie rzecz ujmując to ta nadbudówka to jakaś niedoróbka. Dwie szczeliny w dodatkowym podwyższonym pancerzu ca. 30-40cm ponad oryginalnymi. Czyli dla kogo, skoro fabryczne są umieszczone na poziomie oczu kierowcy i pasażera? Jeszcze pasażer to ew. można zrozumieć ale kierowcy dodatkowa wentylacja ponad głową?

W wersji V18 (tak je będę skrótowo oznaczał sobie) nadbudówka wystaje obrysem poza pancerz boczny zatem to co innego, no chyba że tzw. improwizowana V18. Al obejrzę zdjęcia to może coś zaświta jeszcze w ten wieczór.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Młody duchem napisał:

koledzy, zaczynam mieć kompleksy

zaraz stanę się starym, zakompleksionym tetrykiem...

ale wracamy do tematu:

Ba..ostatnie Twoje zdjęcie to raczej na pewno 251/15...

kilka zdjęc w załaczeniu

Francja Północna, styczeń-luty1944, 12 Dyw.panc. "Hitlerjugend"

Poniewaz "15" to specjalizowany pojazd artylerii towarzyszy 251/9...i tu wystepują...

Zatem mój typ: 251/15:)))

to w mojej bazie jedyny zestaw dwóch zdjec opisanych jako ten typ

To porzednie zdjecie to raczej jakas przeróbka wynikajaca z potrzeby chwili... nic nie wskazuje na grupę 12-13-14-15...

Dzis już pewnie nikt nie podejmie się pewnej odpowiedzi do czego to słuzyło...

Co do innej wysokości: niektóre z typu 18  /ze stolikiem na mapy/ mają własnie podniesione burty

 

nie jest to 251/18...stolik wygląda zupełnie inaczej, "wychodzi" przed linie wizjerów przednich,,,

Co do nadbudówek: to wszstko wersja A która w wiekszości przypadków nie miała osłony mg  zatem przychylam sie do zdania Tyra:

przeróbka ale chyba w wiekszej ilości, stawiam na to, iz załogi meldowały o braku osłon i to była próba...ale pewnie latwiejsze było wykonanie późniejszej standardowej osłony sd kfz 251/1  --  i ta pewnie została przyjeta do seryjnej produkcji...

zd 1036 to duza szansa na widok tej osłony "od tyłu"..

i kolejne juz od przodu,,

chyba na razie to na tyle:))

Kaz

Kaz,

 

musimy trochę popracować nad czytelną komunikacją (bez urazy) ale w tym powyższym w połowie się zgubiłem (po V15) i nie mam bladego pojęcia do których zdjęć się odnosisz - czy do zdjęcia V14, co to jest zdjęcie 1036?

poza tym np nie rozumiem: "nie jest to 251/18...stolik wygląda zupełnie inaczej, "wychodzi" przed linie wizjerów przednich,,," - ale właśnie w V18 stolik wychodzi poza obrys krawędzi górnej przedziału osobowego i  dachu szoferki a w "cudaku" nie.

 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

oto moja wiedza 251/18 /w tym wizualna/:

wersja 18 to po prostu dodatkowa powierzchnia dla rozłozenia papierzysk, charakterystyczne wysuniecie przed linię czołowej osłony kierowcy, charakterystyczny sposób podparcia, niektóre zdjecia sugeruja podniesienie całego pancerza wokół przedziału załogi - odleglosci wizjerów, osprzetu do krawędzi,

stolik nie chronił obsługi MG "w boju", jego burty zbyt niskie, ale umozliwiały swobodny ogląd terenu..

Co do wposażenia: niestety, nigdzie tego nie widać, ale z logiki wynika /i opisów/ że tego typu pojazd miał lepszą "komunikację" z otoczeniem..+ pewnie lepsze wyposażenie "biurowe"..

zdjecia o których dyskutujemy / czyli z "dziwnymi" wieżami/ raczej wskazuja na próby osłony całej załogi przed ogniem npla,,

argument: wszystkie dotycza wersji A a ta produkcyjnie nie miała późniejszej standardowej osłony

                    widać niektórym worki piasku nie wystarczały i rozpoczęto próby osłony /pewnie wrzesień 39 i wiosna 40 dała jakieś wnioski/, w efekcie końcowym pozostałe jeszcze wozy wersji A póżniej /pewnie ok. roku 40-41/ zmodyfikowano dodając juz standardowa osłone / zdjecia z taka osłona dopiero zaczynaja sie na osi czasu później/

             Dla mnie zatem to "prototyp" osłony MG który widać nie przeszedł próby czasu i uzytkowości...i kolejna ciekawoska:)))

 

co do 251/12: nie wierzę, nożyca lornetowa była wyposażeniem wielu typów sdeków,

                          tu wystepuje także antena ramowa. raczej 12 nie miała radiostacji wymagajacej tego typu anteny

                        /" raczej" do mojego autosprawdzenia/

                           mój typ: 251/6, ale w mojej kolekcji dostanie oznaczenie "WI" /wieloznaczna identyfikacja/

                       Zdjęcia nie miałem...:))) /tu istotny czas przeszły:))/

dołozyłem jedno zdjecie ze stolikiem, tam tez jest nożycowka:))

251-03AusfA07.jpg

221609-14197-64-pristine.jpg

p1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy to nie jest mg-34? Ta nadbudówka wygląda na improwizowaną osłonę wykonaną z jakiejś skrzyni. Możliwe, że wykonana szczelina na km a reszta wypełniona piaskiem... Ogólnie ten 251  miał załogę pomysłowych Dobromirów;)

722594756_01036AB_1.jpg.9972f263e148d21ff5d0bc285fee7794.jpg

Edited by Tyr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information