Jump to content
bodziu000000

Zdjęcie naszego samolotu - część 34

Recommended Posts

2 godziny temu, Barbapapa napisał:

Fot. ze zbiorów ks. Roberta Kulczyńskiego SDB

 

42 minuty temu, Sedco Express napisał:

Fot. ze zbiorów Ryszarda Kołodziejskiego

Kolego Sedco Expres, bardzo chwali się podawanie pochodzenia fotografii. To powinna być reguła przy zamieszczaniu fotografii na forum. Podobnie robi Kolega Barbapapa podając adres do konkretnej strony na której zamieszczono fotografię.

Jakkolwiek prawa autorskie do wiekszości z nich wygasły to pewnego rodzaju przyzwoitość wymaga podania źródła z którego pochodzą. Nawet wspomnienia że są z allegro czy ebay'a.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 x M9

macchi9001.jpgmacchi9002.jpg

Podpisane:

Samoloty Macchi M-9 na terenie Bazy Lotnictwa Morskiego w Pucku. Na zdjęciu z lewej, maszyna bezpośrednio po dostarczeniu z Włoch, jeszcze ze oznaczeniami Włoskiego Lotnictwa Morskiego. Na zdjęciu z prawej, samolot nr 23 już po remoncie przeprowadzonym w CWL w nowym schemacie malowania. (zdjęcia ze zbiorów Mariusza Konarskiego)

http://modelarstwo.koszalin.pl/index.php/modele/75-lodz-latajaca-nieuport-macchi-m-9-1-72-choroszy-modelbud

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 godzin temu, Barbapapa napisał:

2 x M9

M.9_123_4.thumb.jpg.3d335a7d25848469007e74df404cedf9.jpg

M.9_123_5.thumb.jpg.fa89684165ff157966169aabe3a4e4ae.jpg

Ta sama maszyna z Lotniczej Wystawy Propagandowej w Poznaniu 1925 - nr 12-3.

Hmmm…
„…Macchi M-9 nosiły początkowo numerację seryjną (np. 23927, 23931) i włoskie kokardy na skrzydłach i kadłubie. Później po przemalowaniu w 1923 r. umieszczono na nich numerację polską (np. 121,123, 125). Po sprowadzeniu samolotów francuskich w 1924 r. wprowadzono nowy system numeracji dwuczłonowej.  M-9 otrzymały wówczas numer typu 2, a poszczególna płatowce kolejne numery porządkowe (np. 21, 23, 25, 26, 28). Najwyższy znany numer 28 określał liczbę M-9 dopuszczonych do eksploatacji w 1924 r. Numery te obowiązywały od czasu wycofania ich z użytku w 1926 r…”

Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924 - A. Morgała

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minut temu, Spirit of Warsaw napisał:

M.9_123_4.thumb.jpg.3d335a7d25848469007e74df404cedf9.jpg

Kwintesencja polskiego bałaganiarstwa heraldycznego tamtych czasów. Jedna szachownica czerwono-biała, druga biało-czerwona.

:classic_huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

:classic_smile:

Guzek - świetny gość i niezmiernie precyzyjny, drobiazgowy. Trzy albo cztery razy rozmawiałem z nim o tej nieszczęsnej polskiej heraldyce lotniczej. I mam jego wszystkie artykuły na ten temat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 10.04.2018 o 17:18, Sedco Express napisał:

Nieuport 24bis nr.fabr. 5086.
7 lipca 1919 r. por.pil. (dca bolszewickiego 3 AAO - Art.Oddz.Lotn.) przeleciał na stronę polską. Na wyposażeniu 1.EL potem 6.EL i ostatecznie 5.EL.

gilewicz_copy.jpg&x=800

No i taki dysonans a mianowicie:

Na jednej z rosyjskich stron internetowych spotkałem dwa ujęcia tego samolotu. I nie byłoby nic dziwnego gdyby nie podpis pod jednym z nich. Wynika z niego bowiem, iż tenże egzemplarz był przydzielony Juliuszowi Gilewiczowi, na którym to dokonał on dezercji przelatując na stronę polską.

Rzeczone fotografie poniżej - swoją drogą: zrobione już u nas (transport kolejowy obie) czy jeszcze tam?

5b1c22ec50d2.png

de53815375c6.png

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Nieuport 24bis nr.fabr. 5086.
7 lipca 1919 r. por.pil. (dca bolszewickiego 3 AAO - Art.Oddz.Lotn.) przeleciał na stronę polską. Na wyposażeniu 1.EL potem 6.EL i ostatecznie 5.EL."

Tym dcą bolszewickiego 3 AAO (Artyleryjski Oddział Lotniczy) był por.pil. Juliusz Gilewicz. Został on zmuszony w czerwcu 1918 r. do wstąpienia do "czerwonego lotnictwa" (w carskiej Rosji ukończył w sierpniu 1915 r. szkołę lotniczą w Gatczynie). W kwietniu 1919 r. (walki o Wilno) przez "umyślnego" wysłał wiadomość do gen. Edwarda Śmigłego-Rydza, że grupa lotników bolszewickiego lotnictwa chce przejść na stronę polską. Gdy bolszewicy cofali się spod Wilna por. Gilewicz w dniu 06.07.1919 r. przeleciał Nieuportem 24bis (nr. 5086) do oddziałów polskich pod Nowo - Święcianami gdzie stacjonowała 1.DP Legionów.  Drugim samolotem, który przeleciał  był Sopwith 1 1/2  "Strutter" (nr. 8744). Wraz z por. Gilewiczem na stronę polską przeszło (ale czy wszyscy byli lotnikami ?) 14 Polaków, 1 Francuz, 1 Rosjanin i 1 Gruzin.  Sopwitha pilotował Georg Richenier (Francuz) a z nim leciał Rosjanin por. Paweł (?)

Wszystkie zamieszczone zdjęcia zrobiono już po "naszej" stronie.  Samoloty przekazano do 1.EL w Wilnie.

1 zdj. - hangar w Wilnie (namalowano już szachownice)

2, 3 zdj. - zdemontowany Nieuport podczas transportu kolejowego do Wilna (jeszcze nosi znaki "czerwonego lotnictwa")

Po dotarciu do Wilna samolot przekazany został do 1.EL a w sierpniu 1919 rtrafił do III RPL we Lwowie i w październiku 1919 r. otrzymała go 6.EL (w tej eskadrze służył por. E.Gilewicz). Gdy w styczniu 1920 r. Gilewicz przeszedł do 5.EL zabrał ze sobą "swój" samolot. W lutym 1920 r. miał kraksę i w eskadrze czekał na nowy silnik. Do tego czasu wylatano na nim 40 h. Do końca wojny polsko-bolszewickiej silnika nie dowieziono i Nieuport jeszcze do maja 1921 r. był w 5.EL. Wreszcie w maju 1921 r. w III RPL zamontowano do niego silnik i przeprowadzono próby lotne.Jakie były jego dalsze losy - nie wiadomo. Nie wiadomo też kiedy zamalowano Dianę.

Historia samolotu w carskiej Rosji i  potem u bolszewików to już oddzielny temat.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 29.09.2018 o 17:03, Sedco Express napisał:

W górnym rogu Nieuport 24C1 z namalowanym diabłem na burcie.
Nie mógł on również brać udziału w wojnie w składzie czerwonego lotnictwa (takie ma oznaczenia) gdyż został zdobyty przez WP 19 kwietnia 1919 r. w Wilnie 🙂

 

wedle ww. strony rosyjskiej jest on jeszcze czerwony

eeee943b0ba1.png

 

 

 

Edited by Barbapapa

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minut temu, Barbapapa napisał:

 

wedle ww. strony rosyjskiej jest on jeszcze czerwony

eeee943b0ba1.png

 

 

 

Nieuport 24 (nr. 54240 ) zdobyty w Wilnie w kwietniu 1919 r. Jedyny Nieuport tej wersji w polskim lotnictwie wojskowym. Pozuje por.pil. Artur Jurkiewicz.

Jakiego koloru naprawdę był diabeł ? Czarny czy czerwony ? Czort znajet ! Jedne źródła podają czerwony inne czarny a by  było ciekawie to na str. 129 "Russian aviation colours 1909-1922" (M.Chajrulin - 2017) jest grafika z czarnym diabłem a na następnej stronie można przeczytać - " A.Jurkiewicz with the "Red Devil" 🙂

 

Edited by Sedco Express

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minut temu, Sedco Express napisał:

 Czarny czy czerwony ?

 

chodziło mi o przynależność państwową z czasu fotografii, hehe... Ale już wyjaśniłeś.

Edited by Barbapapa

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, Sedco Express napisał:

Georg Richenier (Francuz)

Pilotem Sopwitha był Georg (Georges) Richonnier, Francuz z obywatelstwem rosyjskim.

Razem z grupą rosyjskich (wśród nich byli Polacy, Abakanowicz, Wołłowicz i inni) pilotów szkolił się w Anglii.

Richonnier (2).jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minut temu, otton1 napisał:

Pilotem Sopwitha był Georg (Georges) Richonnier, Francuz z obywatelstwem rosyjskim.

Razem z grupą rosyjskich (wśród nich byli Polacy, Abakanowicz, Wołłowicz i inni) pilotów szkolił się w Anglii.

Richonnier (2).jpg

Super, mamy więc poprawne nazwisko ! Dzięki !

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minut temu, Barbapapa napisał:

Nie ma specjalnie gdzie więc daję tutaj- sorka z góry za OT. Zdjęcie Piotra Abakanowicza

d4a23ddbc4bc1.jpg

Jak to nie ma gdzie ?

Są przecież oddzielne wątki poświęcone lotnikom :

Sylwetki Lotników II RP 1918 - 1920

Sylwetki Lotników II RP 1921 - 1939

Share this post


Link to post
Share on other sites

I taka sytuacja wygrzebana w necie - czyli międzynarodówka w Bydgoszczy

obraz.thumb.png.fa003b794a83c02ced28e203370ebc8f.png

Podpis głosi:

(Украинские и польские лётчики в г. Быдгощи с французским наставником полковник Дешевре, 1921 год)

Co Google tłumaczy:

Ukraińscy i polscy piloci w Bydgoszczy z francuskim mentorem (opiekun?, instruktor?) pułkownikiem Deshevre, 1921

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information