Skocz do zawartości
  • 0

Pytanie

Czy z tych zdjęć da się ustalić, gdzie służył mój dziadek i kiedy i gdzie zostało zrobione zdjęcia?

Czy da się ustalić stopień wojskowy? Jan Markiewicz  urodzony w 1889 - na pierwszym zdjęciu( 4 żołnierzy) siedzi z prawej.

Na drugim podartym zdjęciu siedzi w pierwszym rzędzie po środku. Jest to środkowa cześć zdjęcia. Podobno po lewej był Car z Carycą i podpis cyrylicą Helsinki, ale to informacja niepewna.

Wiem, że dziadek grał w orkiestrze, był we Władywostoku prawdopodobnie w czasie wojny polsko-japońskiej.

Pozdrawiam Monika

Dziadek Jan.jpg

orkiestra.JPG

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0

Mój błąd polegał na tym, że wpisywałam  car w Helsinkach po polsku.... jak się wpisze po rosyjsku jest więcej ciekawych zdjęć. Dzięki za linki.

Teoretycznie Ryga nie jest wykluczona. Dziadek urodził się 28 stycznia 1889, mówi się w rodzinie, że poszedł do wojska jako nastolatek. Ale nawet, gdyby przyjąć, że został wcielony w w wieku 21 lat to byłoby to w lutym 1910. Nie wiem tylko jak połączyć to z tym, że dostał przydział do Władywostoku. Przez Rygę do Władywostoku to kolej transsyberyjska nie jechała.

Ze zdjęć z Helsinek wynika, że caryca nie towarzyszyła mężowi.

Wczoraj porównałam zdjęcie dziadka z trzema jeńcami ze ślubnym zdjęciem z 1920. Tło tych zdjęć jest to same ! Choć może brzmi to niewiarygodnie to zdjęcie dziadka z jeńcami i zdjęcie ślubne raczej zostały zrobione w Biłgoraju u tego samego fotografa . Mam jeszcze dwa zdjęcia z atelier w Biłgoraju - brata dziadka i jego żony na tym samym tle. Przez ostatnie trzy lata obejrzałam wiele podobnych zdjęć na takie tło zdjęć nie trafiłam. Wydaje mi się, że takie tło było przypisane do konkretnego atelier, zapewne było to dzieło miejscowego artysty. Jeśli zdjęcie dziadka z jeńcami zostało zrobione w Biłgoraju, prawdopodobnie ok 1915 to czy dałoby się ustalić jaki pułk stacjonował w okolicy? wysnuć jakąś jakąś hipotezę co do okoliczności zrobienia tego zdjęcia?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 0
  • 0

17 Dywizja piechoty to już  coś. W jej skład wchodził 66 Butyrski Pułk Piechoty ( Zamość). Skoro dziadek podlegał pod WKU Zamość to może był w tym pułku. Zdaję sobie sprawę, że to tylko poszlaki i domniemania.

Szukałam Маркевич Иван i Ян, niestety nic konkretnego nie znalazłam. Według mnie dziadek należał do Guberni Lubelskiej, bo urodził się w Puszczy Solskiej koło Biłgoraja. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 0

Pani Moniko z całym szacunkiem ale Pani troszkę miesza, więc jeszcze raz. PKU Zamość (nie WKU, ta nazwa obowiązuje obecnie)  to czasy II Rzeczypospolitej Polskiej a więc lata 1918-1939 i nijak to się ma do służby w Armii Rosyjskiej czyli carskiej. Wyjaśniałem to już wcześniej pisząc o PKU (Wojska Polskiego) i Urzędach do Spraw Powinności Wojskowej (armii carskiej)

Zdjęcie z jeńcami austriackimi czyli z C.K. Armii jak najbardziej mogło być zrobione w 1915 r. w Biłograju, przeca zarówno jedna jak i druga strona konfliktu (czyli armia rosyjska i austriacka) brały jeńców którzy transportowani byli na zaplecze do docelowych miejsc "internowania" lub wykonywali prace pomocnicze na zapleczu frontu a tenże w latach 1914-1915 przechodził przez Lubelszczyznę. Domniemany Zamość, Helsinki, Ryga i Władywostok, tego nawet w ówczesnej Armii Rosyjskiej za bardzo nie da się połączyć, zwłaszcza w przypadku  szeregowego (nawet orkiestranta), co innego oficer który mógł być przenoszony z pułku do pułku, nawet do odległych od siebie rejonów Imperium Rosyjskiego. Ale co do tego Władywostoku to są jeszcze dwie hipotetyczne możliwości, mianowicie że Pani Dziadek trafił tam z macierzystym pułkiem (którym i skąd  ?) jako nastoletni orkiestrant w trakcie wojny rosyjsko-japońskiej w latach 1904-1905 albo w trakcie rewolucji 1917 r. a przekaz rodzinny co do losów i służby wojskowej w Armii Rosyjskiej Pani Dziadka został przez lata nieco "wypaczony" . Nadal podtrzymuję zdanie iż ustalenie dokładnych pierwszowojennych losów Pani Dziadka jest niemalże nie do odtworzenia albowiem tak jak Pani napisała nie figuruje w spisie poborowych "Jego" roczników zachowanych w archiwum a to przemawiało by także za tym że trafił do wojska jako małoletni (zgodnie z przekazami rodzinnymi). Pomimo tego życzę wytrwałości w dalszych poszukiwaniach.

Pozdrawiam

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 0

Tematu jak widać do końca nie ogarniam, ale bardzo dziękuję  za cierpliwość i  rzeczowe podsumowanie moich dotychczasowych dywagacji. 

Serdecznie pozdrawiam 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×

Powiadomienie o plikach cookie