Jump to content

Rozminowanie pod przekop Mierzei


Recommended Posts

  • Replies 196
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Wszystko co robimy ma wpływ na ekosystem. Klikając w klawiaturę zużyłeś na napisanie posta 0,03 Wata więc elektrownia Kozienice musiała spalić 2 g węgla więcej. Jurto kupisz ryzę papieru kse

Les ty jak zwykle bąka puściłeś ale jaka sztuka taka kultura. PIS cały czas zaznacza że budowa jest potrzebna bo: Statki muszą przepływać przez cieśninę Pilawską i terytorium "Śpiącego misia". Pytanie

Pomysł na miarę przekopu.

Posted Images

  • 4 weeks later...

Przeprowadzone przez Ministerstwo Obrony Narodowej analizy wskazują, że przekop Mierzei Wiślanej wpłynie na poprawę bezpieczeństwa - poinformował wiceszef resortu Wojciech Skurkiewicz w odpowiedzi na jedną z interpelacji. Przekop mierzei służy budowie drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.

Posłanka Lewicy Beata Maciejewska zwróciła uwagę w lipcowej interpelacji do ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka, że według analizy fundacji Instytut Bezpieczeństwa i Rozwoju Międzynarodowego SDirekt24 przekop Mierzei Wiślanej może zaszkodzić bezpieczeństwu Polski.

"W analizie zaznaczone jest między innymi to, że polskie okręty wojenne posiadają w większości zanurzenie większe niż trzy metry, co uniemożliwi im przejście kanałem, a także fakt, że inwestycja jest zasadniczo stworzeniem toru wodnego umożliwiającego dostęp do wód Zalewu Wiślanego jednostkom rosyjskim" - napisała Beata Maciejewska.

MON: Przekop wpłynie na poprawę bezpieczeństwa

Jak informuje portal Zbiam.pl (Zespół Badań i Analiz Militarnych), na interpelację odpowiedział wiceminister Wojciech Skurkiewicz. Stwierdził, że wspomniana przez posłankę Lewicy fundacja działa jako "prywatna komercyjna firma", a jej analiza "zawiera subiektywną ocenę sytuacji".

W resorcie obrony narodowej zostały przeprowadzone analizy operacyjne w tym zakresie, które nie potwierdzają przedstawionej w interpelacji tezy, że przekop Mierzei Wiślanej zaszkodzi bezpieczeństwu Rzeczypospolitej Polskiej. Wręcz przeciwnie – wnioski wskazują, że przekop wpłynie na poprawę bezpieczeństwa

- podkreślił Wojciech Skurkiewicz.

Dodał, że "aktualna dyslokacja jednostek Sił Zbrojnych RP oraz wojsk sojuszniczych na terenie garnizonu Elbląg może stanowić kolejny argument za przeprowadzeniem powyższej inwestycji, którą w przyszłości można wykorzystać jako alternatywną drogę zaopatrzenia".

Jednocześnie, w odniesieniu do zanurzenia polskich okrętów wojennych stwierdzić należy, że znaczna część okrętów Marynarki Wojennej RP posiada zanurzenie mniejsze niż trzy metry. Istotnym jest również fakt, że przekop może być wykorzystywany przez nawodne jednostki pływające nieposiadające statusu okrętu wojennego, a będące na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP, co w konsekwencji poprawi szeroko rozumianą swobodę manewru sił

- zaznaczył wiceminister.

Polityk wskazał, że przekop "stworzy nowy tor wodny umożliwiający swobodny dostęp do wód Zalewu Wiślanego głównie polskim jednostkom pływającym". "Jednostki Federacji Rosyjskiej już posiadają swobodny dostęp do analizowanego akwenu poprzez naturalną Cieśninę Piławską pozwalającą na wejście na akwen Zalewu Wiślanego" - wyjaśnił.

Przekop Mierzei Wiślanej

Przekop Mierzei Wiślanej służy budowie drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk 4 sierpnia na antenie Polskiego Radia 24 zapewnił, że przekop idzie zgodnie z planem. Minister dodał, że inwestycja jest realizowana zgodnie z wymogami środowiskowymi i projektem budowlanym.

- Jesteśmy na etapie rozpoczęcia wykopów pod śluzą - powiedział Marek Gróbarczyk. - Zostały ukończone przyczółki pod układ mostowo-drogowy oraz rozpoczęto budowę falochronów od strony Zatoki Gdańskiej, jak i od Zalewu Wiślanego - dodał.

Ponadto rozpoczął się II przetarg na budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną do portu w Elblągu i innych, które znajdują się na Zalewie Wiślanym. - On na pewno w tym roku będzie rozstrzygnięty - zapewnił minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

 

https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114884,26225791,mon-przekop-mierzei-wislanej-zwiekszy-bezpieczenstwo-polski.html#do_w=46&do_v=58&do_a=286&s=BoxNewsLink

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

 Komisja Europejska nie prowadzi procedury o naruszenie prawa UE w sprawie projektu przekopu Mierzei Wiślanej, tylko w związku z nieprzestrzeganiem przez Polskę przepisów dotyczących oceny oddziaływania na środowisko - poinformowała w piątek 11 września rzeczniczka KE Vivian Loonela.

- Uruchomiliśmy procedurę o naruszenie prawa UE przeciwko Polsce w związku z nieprzestrzeganiem unijnej legislacji dotyczącej oceny oddziaływania na środowisko określonych publicznych i prywatnych projektów. Nie należy tego mylić ze sprawą przekopu Mierzei Wiślanej, w przypadku której nasze dyskusje z polskimi władzami nadal się toczą - powiedziała na konferencji prasowej w Brukseli rzeczniczka.

Jak zaznaczyła, jeśli procedura o naruszenie, jaką KE uruchomiła wobec Polski, zostanie skierowana do Trybunału i Komisja wygra sprawę, wówczas organizacje środowiskowe będą mogły występować do sądów w związku z budową kanału. Teoretycznie mogłyby się zwracać nawet o wstrzymanie inwestycji.

Interwencja Róży Thun

Europosłanka Róża Thun (PO) poinformowała wcześniej po spotkaniu z unijnym komisarzem ds. środowiska, oceanów i rybołówstwa Virginijusem Sinkevicziusem, że Komisja jest zawiedzona faktem, że mimo obietnic ze strony Polski prace na Mierzei Wiślanej rozpoczęły się.

"Komisarz zapowiedział, że jeżeli sytuacja nie ulegnie zmianie, to w przyszłym miesiącu przedstawi Kolegium Komisarzy wniosek w sprawie skierowania sprawy do Trybunału Sprawiedliwości UE" - napisała na Twitterze eurodeputowana.

Żaryn: Przekop budzi opór Rosji

Do sprawy przekopu odniósł się także rzecznik prasowy Ministra Koordynatora Służb Specjalnych Stanisław Żaryn.

- Realizowana przez polski rząd budowa kanału żeglownego przez Mierzeję Wiślaną od początku budzi opór Rosji; wraz z postępem prac rośnie aktywność rosyjskich ośrodków propagandowych - ocenił.

- Rosyjska propaganda twierdzi, że budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną jest pozbawiona jakiegokolwiek sensu - zarówno z powodów gospodarczych, jak i z punktu widzenia bezpieczeństwa Polski - wskazuje rzecznik prasowy Ministra Koordynatora Służb Specjalnych.

- Ponadto w narracji prokremlowskich mediów dominuje przekaz, że przekop Mierzei Wiślanej będzie miał katastrofalne skutki dla środowiska naturalnego, że powinno się go zaniechać z powodu epidemii koronawirusa i możliwego kryzysu ekonomicznego oraz że jest nielegalny i sprzeczny z zaleceniami UE, a także nie został uzgodniony ze stroną rosyjską - dodaje.

Spór z Brukselą

Komisja Europejska jeszcze w marcu 2019 r. wezwała Polskę do podjęcia działań w związku z nieprzestrzeganiem przepisów UE w sprawie oceny oddziaływania na środowisko niektórych przedsięwzięć publicznych i prywatnych (dyrektywa 2011/92/UE). 

Bruksela dała wówczas Warszawie dwa miesiące na odpowiedź, ale od tego czasu nie zdecydowała się na skierowanie sprawy do Trybunału Sprawiedliwości.

Dyrektywa, której dotyczy spór, przewiduje dostęp społeczeństwa do procedury odwoławczej w sprawie decyzji w zakresie środowiska oraz udział społeczeństwa w podejmowaniu takich decyzji.

W przypadku przekopu Mierzei Polska nie zezwala organizacjom ochrony środowiska na zwrócenie się do sądu o środki tymczasowe - czasowe zawieszenie wykonania inwestycji - lub na zaskarżenie ostatecznego pozwolenia w odniesieniu do jego niezgodności z przepisami UE.

Mierzeja Wiślana i Zalew Wiślany są częścią obszaru Natura 2000, dlatego Komisja Europejska jest w dialogu z polskimi władzami w sprawie inwestycji.

Przekop Mierzei Wiślanej

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości do 100 m, szerokości do 20 m. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.

Zdaniem organizacji ekologicznych Polska nie powinna podejmować żadnych prac w sprawie budowy kanału do czasu rozstrzygnięcia sporu.

http://fakty.interia.pl/polska/news-przekop-mierzei-wislanej-ke-prowadzimy-procedure-o-nieprzest,nId,4725364

Link to post
Share on other sites

Nie ma w ciągu ostatnich 30 lat bardziej durnej inwestycji niż ten przekop. Specjaliści od samego początku ostrzegali, że będzie dużo droższy niż szacowano i do tego nigdy się nie zwróci, bo prowadzi praktycznie na peryferie . No to dorobiono do tego "ważne znaczenie strategiczne". Co Oni ludzi za półmózgów mają?

Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, balans napisał:

Nie ma w ciągu ostatnich 30 lat bardziej durnej inwestycji niż ten przekop. Specjaliści od samego początku ostrzegali, że będzie dużo droższy niż szacowano i do tego nigdy się nie zwróci, bo prowadzi praktycznie na peryferie . No to dorobiono do tego "ważne znaczenie strategiczne". Co Oni ludzi za półmózgów mają?

A może to "półmózgi" odporne są na argumenty przemawiające za budową? 

Link to post
Share on other sites

les- to ja mam inną propozycję...

Spróbuj cokolwiek, co wymaga DŚ postawić, zanim ją otrzymasz- kary, które nadzór wyliczy będą wnuki spłacać...

Opowieści dziwnej treści o znaczeniu militarnym przekopu, jak sami decydenci się przyznali, mają właśnie pozwolić ominą dokumentację niezbędną do wbicia pierwszej łopaty.

Link to post
Share on other sites

Czlowieksniegu

Można się zżymać na metody ale przyznać trzeba, że prace w toku i skuteczność swoją udowodnili, bo nie ma nic gorszego dla polityków jak brak skuteczności. A że fortel taki mało wyrafinowany, to już kwestia drugorzędna. Ale z drugiej strony Rosja protestuje, czy w obronie przyrody? Tydzień temu ogłosiła, że będzie wzmacniać swoje siły w Bałtyjsku, czy to ze względu na zmiany klimatyczne albo grasowanie ławic śledzi pod Kaliningradem, czy może jednak przekop jest tego przyczyną? Powód wydaje się oczywisty.

Link to post
Share on other sites
11 minut temu, balans napisał:

No to zapodaj te "argumenty", to się razem pośmiejemy.

- czy przekop wpłynie pozytywnie na rozwój Elbląga i okolic, czy negatywnie?

- czy zwiększy się liczba miejsc pacy w regionie?

- czy skróci się trasa z zalewu na zatokę?

- czy atrakcyjność turystyczna regionu wzrośnie?

- czy niezależność od Rosji zwiększy się?

itd

Link to post
Share on other sites

les- ja rozumiem, że wszystkie zwierzęta są równe, ale świnie równiejsze, ale przepisy są, podobno, po to aby ich przestrzegać.

- czy przekop wpłynie pozytywnie na rozwój Elbląga i okolic, czy negatywnie?

prawdopodobnie bez znaczenia

- czy zwiększy się liczba miejsc pacy w regionie

nawet jeśli, to minimalnie. I to pod warunkiem kolejnych miliardowych inwestycji

- czy atrakcyjność turystyczna regionu wzrośnie?

spadnie po chwilowej euforii

- czy niezależność od Rosji zwiększy się?

Polski? W zasadzie wcale. Jeśli już, to inne bandery będą miały, ewentualnie i w minimalnym stopniu łatwiej

Link to post
Share on other sites
57 minut temu, Czlowieksniegu napisał:

es- ja rozumiem, że wszystkie zwierzęta są równe, ale świnie równiejsze, ale przepisy są, podobno, po to aby ich przestrzegać.

zawsze jesteś taki bezkrytyczny wobec przepisów?

Prawdopodobnie, minimalnie, w zasadzie, czyli jednak jest szansa, że coś się zmieni na lepsze. To jest inwestycja, która daje szansę regionowi a Elblągowi w szczególności. Jak oni to wykorzystają, to czas pokaże. Ale, że była potrzebna, to już dawno mówiono i zabiegano o nią.  Wiadomo PiS jest z gruntu zły, to nie wypada przyznawać mu racji. I to jest słaby punkt całej inwestycji, nie ona ale jej inicjator. 

Link to post
Share on other sites

les- po to, podobno są, żeby ich przestrzegać. A jeśli wysokie urzędy mają je centralnie, to albo trzeba zmienić przepisy jeśli są do bani, albo urzędników.

 

Z ciekawości- a co takiego niesamowitego się w/dla Elbląga zmieni? I ile to będzie, dodatkowo, kosztowało- może się bardziej opłaca mieszkańcom dochód podstawowy zapewnić? Wyjdzie taniej i szybciej...

Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, Czlowieksniegu napisał:

les- po to, podobno są, żeby ich przestrzegać. A jeśli wysokie urzędy mają je centralnie, to albo trzeba zmienić przepisy jeśli są do bani, albo urzędników.

 

Z ciekawości- a co takiego niesamowitego się w/dla Elbląga zmieni? I ile to będzie, dodatkowo, kosztowało- może się bardziej opłaca mieszkańcom dochód podstawowy zapewnić? Wyjdzie taniej i szybciej...

Dochód podstawowy był wprowadzony w kilku miejscach świata i nie słychać, by gdzieś się sprawdził.

Ponieważ porty w Gdyni i Gdańsku rozbudowują się kosztem kilkudziesięciu mld. zł., to i Elbląg dostał szansę i może załapie się na ten boom portowy. Ma wiele atutów a przeszkodą był brak bezproblemowego dostępu do zatoki. Ten mankament zostanie usunięty i wtedy ocean światowy stanie otworem ale zapewne będzie pełnił funkcję pomocniczą w stosunku do portu w Gdańsku. Świetlana przyszłość czeka go niebawem i tylko malkontenci nie potrafią tego dostrzec.

Link to post
Share on other sites

les

Ale, bo nie wytłumaczyłeś, dlaczego malutki port w Elblągu ma być dla kogoś lepszą opcją niż w pełni wyposażone-doinwestowane-rozbudowywanye porty w Gdyni i Gdańsku?


Oba będą miały maks. głębokość np 13,5 metra- Elbląg, wobec 5 metrów głębokości przekopu, jaką będzie miał maksymalne zanurzenie?

Podpowiem, że rząd nie planuje finansować utrzymania toru wodnego na podejściu do Elbląga, ani nie przewiduje inwestowania w sam port- ma tym się zając jakiś nowy twór o nazwie Morski Fundusz Rozwoju. Tyle, że ustawa chyba się w 2018 zawiesiła i nic się z tym nie dzieje.

 

 

 

Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, Czlowieksniegu napisał:

les

Ale, bo nie wytłumaczyłeś, dlaczego malutki port w Elblągu ma być dla kogoś lepszą opcją niż w pełni wyposażone-doinwestowane-rozbudowywanye porty w Gdyni i Gdańsku?


Oba będą miały maks. głębokość np 13,5 metra- Elbląg, wobec 5 metrów głębokości przekopu, jaką będzie miał maksymalne zanurzenie?

Podpowiem, że rząd nie planuje finansować utrzymania toru wodnego na podejściu do Elbląga, ani nie przewiduje inwestowania w sam port- ma tym się zając jakiś nowy twór o nazwie Morski Fundusz Rozwoju. Tyle, że ustawa chyba się w 2018 zawiesiła i nic się z tym nie dzieje.

 

 

 

Wbrew pozorom Gdańsk i Gdynia, z różnych względów, nie będą się rozbudowywać w nieskończoność a i dostępność komunikacyjna największych portów ma swoje granice, a Elbląg jest niedaleko, oczywiście nadal nie będzie dostępny dla dużych statków ale już małe statki i samobieżne barki w ramach kabotażu będzie mógł przyjmować. Nie wykluczone, że Gdańsk przejmie port w Elblągu lokując tam swój określony typ ładunków. Nie jestem specjalistą w dziedzinie transportu morskiego ale tak widzę perspektywę dla Elbląga. Tam przed wojną funkcjonował port mimo płytkiego toru wodnego, zlodzenia itp. będzie to więc powrót do tradycji.

Link to post
Share on other sites

Drugi etap przekopu Mierzei Wiślanej

Dziewięć firm złożyło oferty w przetargu na drugą część budowy drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany – informuje Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Urząd Morski w Gdyni chce przeznaczyć na inwestycję ponad 687,5 mln zł. Złożone przez dziewięć firm oferty opiewają na kwoty od 492,9 mln zł do 968,8 mln zł.

Połączenie do portu w Elblągu

Inwestycja, której dotyczy przetarg ogłoszony w maju, obejmuje przebudowę toru wodnego na rzece Elbląg i budowę mostu obrotowego w Nowakowie. Ma to umożliwić wpływanie do portu w Elblągu statków o długości do 100 metrów oraz szerokości do 20 metrów.

Na początku września Urząd Morski w Gdyni ponownie zwiększył wartość kontraktu na budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Jeszcze niedawno zakładano, że prace przy przekopie Mierzei Wiślanej będą warte 813 mln zł. Kwotę skorygowano i wynosi ona już 821 mln zł.

Dodatkowe prace budowlane

Jak poinformował Urząd Morski w Gdyni, który odpowiada za inwestycję, powodem modyfikacji budżetu inwestycji jest konieczność przeprowadzenia dodatkowych prac budowlanych. Chodzi o przesadzenie szuwaru trzcinowego z miejsc, w których wykonywana jest inwestycja. Prace będą prowadzone przy brzegach mierzei, w miejscu, gdzie zostanie ona przekopana.

http://biznes.wprost.pl/gospodarka/infrastruktura/10363977/drugi-etap-przekopu-mierzei-wislanej-zglosilo-sie-dziewiec-firm-na-czym-beda-polegac-prace.html

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information