Jump to content
  • 0
kopara67

Tabliczka z niemieckiego samolotu

Question

7 answers to this question

Recommended Posts

  • 1
Trzeba by zdobyć jakieś wiarygodne dane, najlepiej instrukcje obsługi...
Tu mamy - prędkość dopuszczalna 290 km/h i maks. prędkość holowania - 240 km/h.
Wiki podaje np. prędkość holowania 240 km/h i maks. 300 km/h dla Gothy Go 242 - prawie dobrze. ;-)
Z kolei DFS 230 ma wg wiki prędkość dopuszczalną właśnie 290 km/h, ale maks. holowania tylko 209 km/h (podejrzana wartość).
Oczywiście, może to być i od zupełnie innego szybowca sportowego...

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
No dobra, DFS 230 odpada, bo on miał podług instrukcji wprawdzie w wersjach A i B dopuszczalną prędkość w locie ślizgowym 290 km/h, ale maksymalną prędkość holowania tylko 185 km/h.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
W dniu ‎2018‎-‎10‎-‎16 o 10:56, Grzesio napisał:

maks. holowania tylko 209 km/h (podejrzana wartość).

Słusznie, że podejrzana. W prędkościomierzach tamtych czasów nie było nawet takiej rozdzielczości pomiarowej, aby mierzyć prędkość z dokładnością do 1 km/h. Ponad pół wieku po II wojnie też żaden prędkościomierz nie zmierzyłby prędkości z taką dokładnością.

Dokładnych i wiarygodnych danych technicznych szybowców transportowych III Rzeszy bardzo brakuje, a do tego są rozbieżności różnych danych, ale najbliższy byłbym tego, że to tabliczka z Go 242. Ale stuprocentowej pewności nie ma.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
W dniu ‎2018‎-‎10‎-‎16 o 10:56, Grzesio napisał:

Oczywiście, może to być i od zupełnie innego szybowca sportowego...

Od sportowego szybowca ta tabliczka nie jest, ponieważ nawet dziś dla szybowców wysokowyczynowych nie ma takich olbrzymich prędkości holowania, nie mówiąc już o szybowcach lat 30./40. XX wieku. W szybowcach sportowych w locie na holu lotki zaczynają słabo działać już od prędkości holowania 140-170 km/h. Szybowiec sportowy w locie na holu przy prędkości (jak z tej tabliczki) 240 km/h nie dałby rady prawidłowo zakręcić za samolotem. Od międzywojnia do dziś prędkość holowania szybowców sportowych nie zmieniła się i robi się to bardzo spokojnie z prędkościami rzędu 110-120 km/h.

Pozdrowienia -

J_O

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information