Jump to content

Zdjęcia naszych samolotów w latach 1920- 1939


Recommended Posts

  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fakt, że rozwój szybownictwa przyhamował po 1925 r. Ale czy nie było to efektem ogólnego braku wiedzy na temat "lotów żaglowych"? Przecież nawet w Niemczech teoria i mechanika lotu szybowców dopiero p

Szybowiec "Miś" - 1925 r. Zawody szybowcowe - Gdynia - Oksywie

Na ten weekend - kolejna premiera w tym wątku. Gabriel P-Va, amatorski samolot z 1921 r., zbudowany w Bydgoszczy przez braci Gabriel: Jana i Pawła (noszących przed 1918 imiona Wilhelm oraz Walthe

Posted Images

Potez 32
Samolot Potez 32 opracowany został w firmie Société des Aéroplanes Henry Potez w MéauIte Somme.
W Polsce.
W dniu 7.07.1920 r. francusko-rumuńskie przedsiębiorstwo Compagnie Franco-Roumaine de Navigation Aerienne, w skrócie CFRNA uzyskało od władz polskich koncesję na uruchomienie regularnej linii lotniczej między Warszawą a Pragą Czeską. Wymienione połączenie było kolejnym ogniwem eksploatowanej już linii Paryż-Strasburg-Praga. Dzięki niemu Warszawa uzyskała szybkie połączenia z kilkoma stolicami europejskimi. Towarzystwo lotnicze Compagnie Franco-Roumaine de Navigation Aerienne zmieniło w dniu 1.01.1925 r. nazwę na Compagnie Internationale de Navigation Aerienne, w skrócie CIDNA, które z kolei w dniu 1.09.1933 r.- wraz z czterema innymi francuskimi towarzystwami lotniczymi (SGTA, Air Union, Air Orient, Aeropostale)- weszło w skład upaństwowionego przedsiębiorstwa Air France. Loty na linii rozpoczęto w dniu 20.09.1920 r. Działalność przewozowa na linii Warszawa-Praga-Warszawa była prowadzona prawie przez cały okres międzywojenny. Zawieszenie komunikacji na tej linii nastąpiło jesienią 1938 r., po zaborze ziem sudeckich Czechosłowacji przez wojska hitlerowskich Niemiec.

Przedsiębiorstwo było zobowiązane do zatrudniania Polaków jako pilotów i mechaników. Ponadto samoloty znajdujące się na terenie Polski na wypadek wojny miały ulec przymusowej sprzedaży władzom polskim. W omawianym okresie linia obsługiwana była przez kilka typów maszyn. W pierwszych latach eksploatacji na linii latały samoloty typu Potez VII ”Limousine”. W 1923 r. wprowadzono do komunikacji udoskonaloną wersję poprzedniego samolotu Potez IX. W 1924 r. towarzystwo CFRNA wprowadziło na linię samoloty typu Berline-Spad 33, Berline-Spad 46 i Berline-Spad 56.

Pod koniec 1927 r. użyto do eksploatacji samoloty typu Potez 32.

W 1932 r. wprowadzono trzysilnikowe Fokkery F-VII/3M. Wreszcie w latach 1937-1938 pojawiły się ponownie samoloty konstrukcji i produkcji francuskiej. Były to trzysilnikowe samoloty Wibault 283 oraz dwusilnikowe maszyny Potez 62.

Konstrukcja:
Górnopłat zastrzałowy o konstrukcji mieszanej. Załoga- , pasażerów- 4.
Kabina pasażerów zakryta.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- gwiazdowy Salmson o mocy 170 kW (230 KM).

Dane techniczne Potez 32 (wg [1]):
Prędkość- ok. 190 km/h."

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
Ad.
formoza58 2018-10-04 21:55:14 <<< >>> 2018-10-04 21:56:09

Cyt.
„Sanitarny Hanriot dla 2 PL”
Ten sanitarny Hanriot 14S był z 1. PL a nie 2. PL.
Data fotografii to 6.10.1925 r., Warszawa-Mokotów.

Na zdjęciu: widoczny „prawdziwy” Hanriot 28S (30.3.S) ze 2. PL, samolot tego poświęcenia dn. 20.11.1927 r.
http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/74264/0ea6fd6ff54a505f26c370b2b5813843/
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information