Jump to content
formoza58

Zdjęcia naszych samolotów w latach 1920- 1939

Recommended Posts

"Małe sprostowanie- Goliathy nie były użytkowane w 3 PL"

Kilkanaście egzemplarzy było przechowywanych / użytkowanych w Kompanii Szkolnej Oddziału Służby Lotnictwa Poznań - Winiary (hala sterowcowa). Co nie wyklucza, że zdjęcie mogło być wykonane na lotnisku w Ławicy. 

Kiedyś odwiedziłem tam kolegów 🙂 

Pozdrowienia od "Jednoosobowej Grupy Rekonstrukcji Historycznej płk. pil. Remigiusz Gadacz"

AGA_0896kolor.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minut temu, W3SOKÓŁ napisał:

...Kiedyś odwiedziłem tam kolegów 🙂 

Pozdrowienia od "Jednoosobowej Grupy Rekonstrukcji Historycznej płk. pil. Remigiusz Gadacz...

AGA_0896kolor.jpg

🤗

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może zabawimy się w identyfikację lotników. Na rewersie fotografii jest taki opis:

"Poznan Ławica le 12 Aout 1926" (sierpień 1926)

P.17: (Numer boczny samolotu)

i dwa nazwiska:

Lieut. Sauzey, 

Lieut. Flasinski.

Flasinski to zapewne por. pil. Roman Flaszyński. Stoi obok francuskiego oficera. Zapewne byli przyjaciółmi, bo zdjęcie otrzymałem od znajomego z Francji. Stąd opis zdjęcia po francusku.Można nawet opisać okoliczności wykonania tej fotografii. W dniu 28.08.1926 roku odbył się odbiór techniczny samolotu o numerze "P. 17" (A. Morgała "Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939" s. 459 (tablica A 18). A więc zdjęcie zostało wykonane na kilka dni przed oficjalnym odbiorem samolotu.  

Dla ułatwienia mogę dodać, że  w momencie wykonania fotografii w Oddziale Służby Lotnictwa w Poznaniu dowódcą był mjr. obs. Andrzej Płachta, a w oddziale służyli:

kpt. pil. Marian Burchardt, kpt. obs. Zbigniew Górski , kpt. obs. Bolesław Hullej, 

por. pil. Alojzy Błażyński, por. pil. Stanisław Cwynar, por. pil. Tadeusz Grzmilas, por.obs. Zygmunt Jarmicki, por. pil. Jan Kundegórski, por. pil. Piotr Majczyna, por. pil. Henryk Liebek, por. pil. Roman Flaszyński, por. obs. Jerzy Zieliński, por. pil. Konstanty Zakrzewski. 

Powodzenia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 godzin temu, RZ napisał:

Małe sprostowanie- Goliathy nie były użytkowane w 3 PL

Oczywiście, że nie były. Mój błąd - nieprecyzyjny podpis a miałem na myśli postój samolotu o nr.. P 13 w Poznaniu - bazie 3.PL

Był w Kompanii Szkolnej Oddziału Służby Lotnictwa (Winiary). W 1929 r. samoloty F-68BN4 z tej jednostki odleciały do Warszawy do 1.PL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grzmilas "Orkan II"- samolot sportowy konstrukcji por.pil. Tadeusza Grzmilasa z 1928 r. zbudowany w Parku Lotniczym 3.PL w Poznaniu.

ORKAN II konstruktor por.pil. Tadeusz Grzmilas.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sezon na skoki  zakończono dużym ciach!, to zaczął się ruch na forum...

Rumun, ale nasz:

RWD-8 (PWS) z rumuńską rejestracją YR-?RZ, lotnisko Petresti-Dîmbovița, 1942.

942091441_RWD-8pwsYR-xRZ-Petresti-Dmbovia1942.thumb.jpg.51d8b8b47789464b22b1cd0074849279.jpg

Wg rumuńskich rejestrów nie ma zapisanego żadnego samolotu RWD o końcówce „...RZ”, ale jest cała seria internowanych w 1939,  zaczynająca się na literę „B”. Fragmencik nieznanej litery, widoczny na foto, pasuje do tej hipotezy.

Źródło: FB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samolot sportowy konstrukcji Jerzego Dąbrowskiego i Antoniego Uszackiego DUS-III "Ptapta" - 1928 r.

W kabinie pilot oblatywacz Antoniu Mroczkowski.

PTAPTA.png

JD i AU Ptapta.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

To chyba fotomontaż.
Bramka w  Challenge'ach w 1932 i 1934 miała 8 m wysokości, pewnie podobne wysokości były w innych tego typu zawodach (np. w Deutschlandflug - ale nie wiem z którego roku - 10 m, ale już w Giro Aerei d'Italia - tylko 5 m). Jakoś nie umiem sobie wyobrazić samolotu tak małego w stosunku do wielkości bramki i na dodatek od razu po starcie w takim przechyle na bok - to gwarancja przeciągnięcia i rąbnięcia w glebę. A nawet jeśli przeleciał obok bramki (bo na tle samolotu widać maszt i chorągiewki), to musiał to by być hollywodzki kozak, żeby zmieścić się obok odciągów masztu.

Edited by KayFranz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 godzinę temu, KayFranz napisał:

To chyba fotomontaż.
Bramka w  Challenge'ach w 1932 i 1934 miała 8 m wysokości, pewnie podobne wysokości były w innych tego typu zawodach (np. w Deutschlandflug - ale nie wiem z którego roku - 10 m, ale już w Giro Aerei d'Italia - tylko 5 m). Jakoś nie umiem sobie wyobrazić samolotu tak małego w stosunku do wielkości bramki i na dodatek od razu po starcie w takim przechyle na bok - to gwarancja przeciągnięcia i rąbnięcia w glebę. A nawet jeśli przeleciał obok bramki (bo na tle samolotu widać maszt i chorągiewki), to musiał to by być hollywodzki kozak, żeby zmieścić się obok odciągów masztu.

Tak jest - fotomontaż. Wystarczy porównać wyskość bramki z wymiarami samolotu PZL.26:

Rozp. - 10,42 m

L - 7,50 m

H - 2,09 m

Edited by Sedco Express
  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 godzin temu, formoza58 napisał:

.

lot s samool.JPG

 

6 godzin temu, KayFranz napisał:

To chyba fotomontaż.
Bramka w  Challenge'ach w 1932 i 1934 miała 8 m wysokości, pewnie podobne wysokości były w innych tego typu zawodach (np. w Deutschlandflug - ale nie wiem z którego roku - 10 m, ale już w Giro Aerei d'Italia - tylko 5 m). Jakoś nie umiem sobie wyobrazić samolotu tak małego w stosunku do wielkości bramki i na dodatek od razu po starcie w takim przechyle na bok - to gwarancja przeciągnięcia i rąbnięcia w glebę. A nawet jeśli przeleciał obok bramki (bo na tle samolotu widać maszt i chorągiewki), to musiał to by być hollywodzki kozak, żeby zmieścić się obok odciągów masztu.

 

4 godziny temu, Sedco Express napisał:

Tak jest - fotomontaż. Wystarczy porównać wyskość bramki z wymiarami samolotu PZL.26:

Rozp. - 10,42 m

L - 7,50 m

H - 2,09 m

To Jan Balcer na #64 / SP-PZO. To nie fotomontaż ale nieudana startu na bramkę - 6. lokata, 79,2 m, 137 pkt. - 03.09.1934 r.

https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/219264/

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Oglądam sobie właśnie szwedzki film propagandowy o lotnictwie przedwojennym (ale nie naszym) i co mi tu nagle włazi przed oczy? Lublin SP-AMG z wizytą w Sztokholmie.

Zapuszczanie silnika (na dwie ręce...):

23361207_LublinR-XIII-rozruchsilnika.thumb.jpg.96669d9043b5316fff4338ac5c0bf347.jpg

Wiatrak się już zaczyna kręcić...

:823142034_LublinR-XIII-rozruchsilnika(2).thumb.jpg.85e3afec9700a3d172173c2c3fea9035.jpg

I poooleciał...:

799734236_LublinR-XIIISP-AMGodlot.thumb.jpg.9335787ccaf6c5b056e4f918e5b4c05f.jpg

I cały wycięty fragmencik (aż 15 sekund...):

 

Edited by KayFranz

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 godzin temu, Spirit of Warsaw napisał:

 

 

To Jan Balcer na #64 / SP-PZO. To nie fotomontaż ale nieudana startu na bramkę - 6. lokata, 79,2 m, 137 pkt. - 03.09.1934 r.

 

 

https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/219264/

 

W moim albumie o Challenge 1934 jest prawie 60 zdjęć samolotów  w tej konkurencji. Przebija wszystkie Włodarkiewicz na PZL-19 SP-PZP w pozycji pionowzlotu na wysokości 2 m przed bramką ... Start z odległości 83 metrów, 134 punkty. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

16 godzin temu, W3SOKÓŁ napisał:

W moim albumie o Challenge 1934 jest prawie 60 zdjęć samolotów  w tej konkurencji. Przebija wszystkie Włodarkiewicz na PZL-19 SP-PZP w pozycji pionowzlotu na wysokości 2 m przed bramką ... Start z odległości 83 metrów, 134 punkty.

Nie na PZL.19 (były tylko 3 egz. i brały udział  zawodach w 1932 r. nie w 1934 r. latali na nich - B.Orliński, I.Giedgowd, J.Bajan) tylko PZL.26 i A.Włodarkiewicz był dopiero 12 a lepsi od niego byli:

2 miejsce - J.Bajan - start z odległości 76,1 m  RWD-9 (140 pkt.)

4 miejsce - S.Grzeszczyk - 78,2 m PZL.26 (138 pkt.)

6 miejsce - J.Balcer - 79,2 m PZL.26 (137 pkt.)

7 miejsce - J.Buczyński - 80,0 m RWD-9 (136 pkt.)

8 miejsce - P.Dudzinski -80,6 m PZL.26 (136 pkt.)

9 miejsce - S.Płonczyński - 80,7 RWD-9 (136 pkt.)

11 miejsce T.Karpiński - 81,4 m RWD-9 (135 pkt.)

i dopiero 12 miejsce A.Włodarkiewicz - 83,0 m PZL.26 (134 pkt.)

17 miejsce H.Skrzypiński - 89,6 m RWD-9 (129 pkt.)

20 miejsce I.Giedgowd - 97,5 m PZL.26 (122 pkt.)

23 miejsce S.Florjanowicz - 98,8 m RWD-9 (121 pkt.)

Zwyciężył w tej konkurencji czeski pilot V.Żaćek - 74,5 m A.200 (41 pkt.)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

PZL.26 - samolot A.Włodarkiewicza nosił oznaczenie "Wielkopolska"(nazwa fundatora)  i miał  Nr.konkursowy 65  (Challange 1934)

a wspomniane trzy PZL.19 (Challange 1932):

- SP-AHH (02) -  B.Orlinski

-SP-AHI (02) - I.Giedgowd

- SP-AHK (03) - J.Bajan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information