Jump to content
formoza58

Zdjęcia naszych samolotów w latach 1920- 1939

Recommended Posts

Fokker F.VIIb/3m   P-PAAA, przygotowany do lotu rekordowego.

Lotnisko w Warszawie, wg opisu przed samolotem stoją Stefan Karpiński i Klemens Długoszewski (z prawej, w jasnym garniturze). Karpiński to chyba ten w środku (z naciskiem na chyba...), trzecia osoba - nie opisana. Fotografia datowana na 19 lipca 1928, czyli niespełna dwa tygodnie przed lotem do Bagdadu.

704474213_FokkerF.VII3mP-PAAA1928-07-19Wwa(KarpiskiStDugoszewski).thumb.jpg.0853b827a308e9d46b1cd39aa1acf924.jpg

Źródło: ebay.de

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Twórzmy Polskę skrzydlatą"

Kadłub szkolnego (budowany na licencji) Hanriota H-28 nr. 30.228 podczas Święta Miast organizowanego przez L.O.P.i P. - Lwów 1935 r. Wcześniej do 1929 r. w 61.EL 6.PL potem w Lotniczym Przysposobieniu Wojskowym (Warszawa) do 1936 br.

 

Hanriot H-28, Lwów 1935 r..png

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Havilland DH.9 nr. H4315 z 5.EW - Lewandówka (Lwów) - lipiec 1920 r. i po kraksie.

Jeden z 20 egz. lekkich bombowo-rozpoznawczych samolotów, które otrzymaliśmy w darze od Wielkiej Brytanii - Rządu JKM Jerzego V.

DH-9 nr. H4315 z 5.EW - Lewandówka Lwów lipiec 1920 r..png

DH-9 nr.H4315 - kapotaż.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 25.02.2020 o 19:18, formoza58 napisał:

Z archiwum Allegro.

Kolejny Potez V.

lot s potez 15 o.JPG

Potez XV z niezwykle interesującym godłem eskadry w formie trójkąta lub oznaczeniem (numerem) eskadry ?

Pierwszy raz taki kształt widzę - geometryczne godła miały zwykle kształt prostokąta. Jakość zdjęcia nie pozwala rozpoznać, czy godło już zostało namalowane czy też jest to tylko przygotowane tło.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 5.03.2020 o 14:26, Sedco Express napisał:

Potez XV z niezwykle interesującym godłem eskadry w formie trójkąta lub oznaczeniem (numerem) eskadry ?

Pierwszy raz taki kształt widzę - geometryczne godła miały zwykle kształt prostokąta. Jakość zdjęcia nie pozwala rozpoznać, czy godło już zostało namalowane czy też jest to tylko przygotowane tło.

 

Był to pierwszy samolot Potez XV przydzielony w 1924 roku do 4 PL Toruń. W tej serii zdjęć z Allegro znajdowało się jeszcze jedno zdjęcie tego egzemplarza, z pozującym przed samolotem kpt. pil. Juliuszem Gilewiczem. Mam w swoich zbiorach jeszcze inne zdjęcie tego egzemplarza samolotu uzyskane od mechanika 4 PL w Toruniu, p. Karlikowskiego przed samolotem stoi, wówczas chyba w stopniu plutonowego (znany skądinąd przedwojenny (uczestnik Challenge 1934 r.) i wojenny (302 Dywizjon Myśliwski) mechanik Leon Zamiara.  

Niestety, Pan Karlikowski nie pamiętał takich szczegółów dotyczących malowania, coś mu się kołatało w pamięci, że w tym miejscy był numer z którym samolot brał udział w przelocie z Francji do Polski i ten trójkąt, powstał chyba jako zamalowanie tego numeru ) lecz przekaz ten traktowałbym z wielkim znakiem zapytania. Pan Karlikowski miał, gdy z nim rozmawiałem przeszło 90 lat, i choć pamięć do nazwisk i wydarzeń w pułku miał niesamowita, o tym szczególe zbytnio nie pamiętał. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, W3SOKÓŁ napisał:

 

Był to pierwszy samolot Potez XV przydzielony w 1924 roku do 4 PL Toruń. W tej serii zdjęć z Allegro znajdowało się jeszcze jedno zdjęcie tego egzemplarza, z pozującym przed samolotem kpt. pil. Juliuszem Gilewiczem. Mam w swoich zbiorach jeszcze inne zdjęcie tego egzemplarza samolotu uzyskane od mechanika 4 PL w Toruniu, p. Karlikowskiego przed samolotem stoi, wówczas chyba w stopniu plutonowego (znany skądinąd przedwojenny (uczestnik Challenge 1934 r.) i wojenny (302 Dywizjon Myśliwski) mechanik Leon Zamiara.  

Niestety, Pan Karlikowski nie pamiętał takich szczegółów dotyczących malowania, coś mu się kołatało w pamięci, że w tym miejscy był numer z którym samolot brał udział w przelocie z Francji do Polski i ten trójkąt, powstał chyba jako zamalowanie tego numeru ) lecz przekaz ten traktowałbym z wielkim znakiem zapytania. Pan Karlikowski miał, gdy z nim rozmawiałem przeszło 90 lat, i choć pamięć do nazwisk i wydarzeń w pułku miał niesamowita, o tym szczególe zbytnio nie pamiętał. 

 

Fabryczne pierwsze Potezy, które przyleciały z Francji do Polski (Rajd Alpejski) miały wymalowane we Francji oznaczenia w postaci litery i cyfry. W tym wypadku cyfra "2" miała inny kształt niż ta na zdjęciu (vide zał.).

Na obu burtach samolotu malowano wpierw literę a za nią cyfrę.

Zamalowanie litery w formie trójkąta i jeszcze jasną (kontrastową) w stosunku do zielonej (khaki) barwy powłoki burty kadłuba  -  Tak miało zostać ? Po co ? W jakim celu ? By litera była niewidoczna a zamalowanie pozostało ? Nielogiczne.

Uważam, że cyfra została namalowana w pułku w eskadrze i jest to numer ewidencyjny samolotu a jasny (biały ?) trójkąt to tło pod godło eskadry (?), które nie zostało namalowane a finalnie trójkąt zmieniono na kwadrat.

Ciekaw jestem tych innych zdjęć tego (lub innego) Poteza XV z takim trójkątem na burcie.

POTEZ XV Nr. 2.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minut temu, Sedco Express napisał:

Fabryczne pierwsze Potezy, które przyleciały z Francji do Polski (Rajd Alpejski) miały wymalowane we Francji oznaczenia w postaci litery i cyfry. W tym wypadku cyfra "2" miała inny kształt niż ta na zdjęciu (vide zał.).

Na obu burtach samolotu malowano wpierw literę a za nią cyfrę.

Zamalowanie litery w formie trójkąta i jeszcze jasną (kontrastową) w stosunku do zielonej (khaki) barwy powłoki burty kadłuba  -  Tak miało zostać ? Po co ? W jakim celu ? By litera była niewidoczna a zamalowanie pozostało ? Nielogiczne.

Uważam, że cyfra została namalowana w pułku w eskadrze i jest to numer ewidencyjny samolotu a jasny (biały ?) trójkąt to tło pod godło eskadry (?), które nie zostało namalowane a finalnie trójkąt zmieniono na kwadrat.

Ciekaw jestem tych innych zdjęć tego (lub innego) Poteza XV z takim trójkątem na burcie.

POTEZ XV Nr. 2.png

Na tym drugim zdjęciu z stojącym przed samolotem kpt. pil. Juliuszem Gilewiczem widać tylko fragment cyfry "2" (ten fragment kadłuba jest niestety zasłonięty skrzydłem. A że zdjęcie zrobiono w 1924 roku świadczy stopień kapitana. Juliusz Gilewicz został awansowany na majora w grudniu 1924 roku. 

Przekaz Pana Karlikowskiego, jak wspomniałem należy traktować z dużym znakiem zapytania. Samo zdjęcie tego Poteza (z trójkątem) pochodzi ze zbiorów rodziny innego lotnika z rejonu Bydgoszczy, mechanika z SPLdM sierż. Bronisława Myśliwca, który zginął podczas bombardowania koszar w Łucku 10 września 1939 roku. 

Innych zdjęć Poteza XV z takim znakiem geometrycznym niestety nie spotkałem.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

A nie jest to przypadkiem związane z manewrami?

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 5.03.2020 o 14:26, Sedco Express napisał:

Potez XV z niezwykle interesującym godłem eskadry w formie trójkąta lub oznaczeniem (numerem) eskadry ?

Pierwszy raz taki kształt widzę - geometryczne godła miały zwykle kształt prostokąta. Jakość zdjęcia nie pozwala rozpoznać, czy godło już zostało namalowane czy też jest to tylko przygotowane tło.

 

Był to pierwszy samolot Potez XV przydzielony w 1924 roku do 4 PL Toruń. W tej serii zdjęć z Allegro znajdowało się jeszcze jedno zdjęcie tego egzemplarza, z pozującym przed samolotem kpt. pil. Juliuszem Gilewiczem. Mam w swoich zbiorach jeszcze inne zdjęcie tego egzemplarza samolotu uzyskane od mechanika 4 PL w Toruniu, p. Karlikowskiego przed samolotem stoi, wówczas chyba w stopniu plutonowego (znany skądinąd przedwojenny (uczestnik Challenge 1934 r.) i wojenny (302 Dywizjon Myśliwski) mechanik Leon Zamiara.  

Niestety, Pan Karlikowski nie pamiętał takich szczegółów dotyczących malowania, coś mu się kołatało w pamięci, że w tym miejscy był numer z którym samolot brał udział w przelocie z Francji do Polski i ten trójkąt, powstał chyba jako zamalowanie tego numeru ) lecz przekaz ten traktowałbym z wielkim znakiem zapytania. Pan Karlikowski miał, gdy z nim rozmawiałem przeszło 90 lat, i choć pamięć do nazwisk i wydarzeń w pułku miał niesamowita, o tym szczególe zbytnio nie pamiętał. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spojrzałem na zdjęcie otrzymane od Pana Karlikowskiego i na nim również widoczna jest tylko "2" (zakryta skrzydłem zw tym przypadku lewym. Pan Karlikowski służył w 41 Eskadrze 

Zwróćcie jednak koledzy uwagę, że zdjęcie Poteza z "trójkątem" jest z okresu późniejszego. W pierwszym okresie służby nowych Potezów w jednostkach szachownice malowane były we Francji wg. francuskiego wzoru (można powiedzieć jak współcześnie) czyli szachownica była w wersji "biało - czerwonej". Dopiero później, po remontach samolotów lub naprawach w zakładzie malowano szachownice w wersji "czerwono - białej" i taką szachownicę ma wspomniany Potez XV z "trójkątem". Sugestia kolegi "Tyr" wydaje się być bardzo prawdopodobna. 

W książce Pana T. Królikiewicza "Samolot i barwa ..."ostatnie wydanie na str. 177 jest zdjęcie również Poteza XV z numerem taktycznym "6" i podobnym trójkątem. Opis do zdjęcia: "... samolot w wersji do działań nocnych ... biały trójkąt o nieznanym przeznaczeniu (dodatkowe oznaczenie samolotów działających w nocy ?, pole przygotowane pod znak eskadrowy ?, być może oznaczenie na manewry ?), koniec lat dwudziestych" Samolot na tym zdjęciu ma również już "czerwono - białą" szachownicę. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuty temu, W3SOKÓŁ napisał:

Spojrzałem na zdjęcie otrzymane od Pana Karlikowskiego i na nim również widoczna jest tylko "2" (zakryta skrzydłem zw tym przypadku lewym. Pan Karlikowski służył w 41 Eskadrze 

Zwróćcie jednak koledzy uwagę, że zdjęcie Poteza z "trójkątem" jest z okresu późniejszego. W pierwszym okresie służby nowych Potezów w jednostkach szachownice malowane były we Francji wg. francuskiego wzoru (można powiedzieć jak współcześnie) czyli szachownica była w wersji "biało - czerwonej". Dopiero później, po remontach samolotów lub naprawach w zakładzie malowano szachownice w wersji "czerwono - białej" i taką szachownicę ma wspomniany Potez XV z "trójkątem". Sugestia kolegi "Tyr" wydaje się być bardzo prawdopodobna. 

W książce Pana T. Królikiewicza "Samolot i barwa ..."ostatnie wydanie na str. 177 jest zdjęcie również Poteza XV z numerem taktycznym "6" i podobnym trójkątem. Opis do zdjęcia: "... samolot w wersji do działań nocnych ... biały trójkąt o nieznanym przeznaczeniu (dodatkowe oznaczenie samolotów działających w nocy ?, pole przygotowane pod znak eskadrowy ?, być może oznaczenie na manewry ?), koniec lat dwudziestych" Samolot na tym zdjęciu ma również już "czerwono - białą" szachownicę. 

Z tymi szachownicami to niekoniecznie. Na widocznej fotce A2 ma jasną szachownicę (amarantowa?), jedynie A3 ma odwróconą, wszystkie pozostałe samoloty jak A2 (czerwona?). A ta sama dostawa.

Znalezione obrazy dla zapytania: POTEZ XV

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiedy dany egzemplarz Poteza XV został przydzielony i do jakiej eskadry to nie ma znaczenia - dyskutujemy o przeznaczeniu jasnego trójkąta  namalowanego na kadłubie.

- kiedy malowano owe trójkąty - wcześniej tzn. zaraz po dostawie z Francji czy później (chyba nie ma to znaczenia)

- czy malowano tylko na prod. francuskiej czy również na licencyjnych Potezach XV ?

- trójkąt malowano po obu burtach (vide zdj. Potez XV nr. 2 - PB  i nr. 6 - LB - str. 157 (nie 177) "Polski samolot i barwa 1918-1939" T.Królikiewicz

- cyfra to numer ewidencyjny w eskadrze

- układ pól szachownic (zgodny, czy też nie) nie ma znaczenia - niezależnie od układu trójkąt malowano

- "być może oznaczenie na manewry" - uważam, że nie. Takie oznaczenie by było mało widoczne dla obserwatorów z ziemi jak i w powietrzu. Zwykle na manewry malowano szerokie, duże białe pasy na płacie lub ( i ) kadłubie.

 

-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dla odmiany na tym Potezie  za numerem eskadrowym namalowane jest białe koło. Podobnie jak trójkąt o nieznanym przeznaczeniu.

nr. 6.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gdzieś widziałem biały kwadrat na stateczniku obok szachownicy. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
53 minuty temu, Tyr napisał:

Gdzieś widziałem biały kwadrat na stateczniku obok szachownicy. 

 

Sądzę, że chodzi o Bristole F.2B Fighter. W 3.PL na samolotach Bristol F2.B Fighter oznaczano:

- 5.EW - biały trójkąt

- 1.EW - białe koło

- 10.EW - biały kwadrat

-

3.PL eskadry oznaczenia.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuty temu, Sedco Express napisał:

Farman F.68 Goliath z 3.PL

Farman Goliath F.68 P13 3.PL.png

Małe sprostowanie- Goliathy nie były użytkowane w 3 PL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information