Skocz do zawartości

Pentagon twierdzi, że Black Hawki są słabsze niż Mi-17


Rekomendowane odpowiedzi

http://aviation24.pl/index.php/component/k2/item/4123-pentagon-twierdzi-ze-black-hawki-sa-slabsze-niz-mi-17

Pentagon twierdzi, że Black Hawki są słabsze niż Mi-17

Śmigłowce Black Hawk amerykańskiej armii mają mniejsze zdolności do wykonywania niektórych misji przez siły powietrzne Afganistanu niż śmigłowce rosyjskie, które zastępują, twierdzi inspektor generalny Pentagonu.

To porażka w sześć lat po tym, jak ustawodawcy zaczęli naciskać, aby USA przestały kupować Mi-17 sprzedawane przez Rosoboronexport, rosyjskiego państwowego eksportera broni, w świetle interwencji zbrojnych prezydenta Władimira Putina. Afgańska armia, która pracuje nad rozwojem zdolności Sił Powietrznych, latała wyprodukowanymi w Rosji śmigłowcami od lat 80-tych.

Przejście na Black Hawki produkowane przez firmę Sikorsky Aircraft należącą do Lockheed Martin Corp. „ujawniło kilka wyzwań, które wymagają jeszcze pełnego rozwiązania”, napisał w maju inspektor generalny Pentagonu, Glenn Fine, w swojej najnowszej, kwartalnej ocenie wydatków USA w Afganistanie. W tym samym miesiącu pierwszy Black Hawk został użyty w operacji w Afganistanie przez powstające siły powietrzne.

„Black Hawki nie mają zdolności udźwigu” porównywalnej do rosyjskiego śmigłowca, napisał Fine. Śmigłowce także „nie są w stanie pomieścić niektórych większych ładunków, które może przewozić Mi-17, i generalnie potrzeba prawie dwóch Black Hawków do przenoszenia ładunku możliwego do załadowania w pojedynczym Mi-17” - powiedział Fine. „W przeciwieństwie do Mi-17, Black Hawki nie mogą latać na dużych wysokościach i jako takie nie mogą działać w odległych regionach Afganistanu, gdzie działają Mi-17”.

Kiedy Mi-17 zostanie wycofany by ustąpić miejsca Black Hawkowi, wyzwania „staną się bardziej wyraźne”- napisał Fine.

Śmigłowcowa saga rozpoczęła się w 2012 roku, kiedy ustawodawcy zaczęli naciskać na Pentagon, by zastąpił Mi-17, po tym jak ujawniono, że śmigłowce te były używane przeciwko ludności cywilnej przez reżim prezydenta Baszara al-Assada w Syrii. Departament Obrony zgodził się w 2013 roku, by nie kupować Mi-17 poza 86 już zakupionymi.

W 2017 roku, po ciężkim lobbingu ze strony ustawodawców z Connecticut, gdzie produkuje się Black Hawki, Kongres przeznaczył 814 milionów dolarów, aby rozmieścić 159 tych śmigłowców. Mi-17 jest stopniowo wycofywany w Afganistanie, dziś dysponuje 47 śmigłowcami, a w grudniu 2022 roku ma ich mieć już 12.

Inspektor Fine napisał, że Afgańskie Siły Powietrzne wykonują 80 procent prac w zakresie utrzymania Mi-17, ale będą musiały „w najbliższej perspektywie” zacząć polegać na podwykonawcach ze względu na to, że obsługa Black Hawka jest bardziej złożona.

Dzieje się tak, ponieważ zadania obsługowe Mi-17 „znacznie bardziej sprzyjają poziomowi edukacji dostępnemu w ogólnej populacji afgańskiej”, jak powiedzieli audytorzy Fine'a, urzędnicy Sił Powietrznych w Afganistanie, zgodnie ze swoim raportem.

Wersja pełna, angielska:

http://www.bloomberg.com/news/articles/2018-06-14/pentagon-s-new-copter-for-afghans-lack-lift-of-old-russian-ones?utm_source=google&utm_medium=bd&cmpId=google

Pentagon's New Copter for Afghans Lack Lift of Old Russian Ones

Bloomberg, 14 June 2018

By Tony Carpaccio

The U.S. Army’s Black Hawk helicopters are less capable for some missions conducted by Afghanistan’s Air Force than the Russian-made ones they’re replacing, according to the Pentagon’s inspector general.

It’s a setback six years after lawmakers started pushing for the U.S. to stop buying the Mi-17 sold by Rosoboronexport, Russia’s state-owned weapons exporter, in light of President Vladimir Putin’s interventions abroad. The Afghan military, which is working to develop its Air Force’s capabilities, has been flying the Russian-made chopper since the 1980s.

The transition to Black Hawks made by Lockheed Martin Corp.’s Sikorsky Aircraft unit “presents several challenges that have yet to be fully addressed,” Pentagon Inspector General Glenn Fine wrote in his latest quarterly assessment of U.S. expenditures in Afghanistan, posted in May, the same month the first Black Hawk was flown in an Afghanistan operation by the nascent air force.

“Black Hawks do not have the lift capability” of the Russian aircraft, Fine wrote. The helicopters also “are unable to accommodate some of the larger cargo items the Mi-17 can carry, and in general it takes almost two Black Hawks to carry the load of a single Mi-17,” Fine said. “Unlike the Mi-17, Black Hawks cannot fly at high elevations and, as such, cannot operate in remote regions of Afghanistan where Mi-17s operate.”

‘More Pronounced’

As the Mi-17 is phased out in favor of the Black Hawk, the challenges “will become more pronounced,” Fine wrote.

Army Lieutenant Colonel Kone Faulkner, a Pentagon spokesman, said in an email that the Defense Department determined that Black Hawks, which are designated UH-60s, could perform as much as 90 percent of the missions the Mi-17 fleet was performing.

The saga began in 2012 when lawmakers started pushing the Pentagon to replace the Mi-17, after it was disclosed the helicopters were being used against civilians by President Bashar al-Assad’s regime in Syria. The Defense Department agreed in 2013 not to buy Mi-17s beyond the 86 already purchased.

In fiscal 2017, after heavy lobbying by lawmakers from Connecticut, where the Black Hawk is built, Congress appropriated $814 million to deploy 159 of them over time. The Mi-17 is being phased out in Afghanistan, from about 47 today to 12 by December 2022.

‘More Firepower’

Faulkner said that the Black Hawk “can fly at the required mission altitudes at which the Afghan Mi-17 missions are typically flown.” He said “in many cases the UH-60 is as, or more, capable than the Mi-17” and that one version “provides more firepower than the Mi-17 variant, which is limited to rockets only and is less maneuverable.”

Aside from flying capabilities, Fine wrote that the Afghan Air Force performs 80 percent of maintenance on the Mi-17 but will have to depend on contractors “in the near to mid-term” for the more complex Black Hawk.

That’s because the Mi-17’s maintenance tasks are “much more conducive to the educational level available in the general Afghan population,” Air Force officials in Afghanistan told Fine’s auditors, according to his report.

“Virtually all militaries that have operational aviation fleets are reliant on contractors for maintenance,” Faulkner, the Pentagon spokesman, said. “The Afghan Air Force is no different, and as we are in the early stages of maintenance training, they will be more reliant” on contractors initially “but this reliance will diminish over time.”

Black Hawks have “significantly lower” operating costs than Mi-17s, and the changeover will “enable a shift from a Russian supply chain to a well-established and reliable U.S. supply chain,” Faulkner said."
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie