Skocz do zawartości

Sylwetki Lotników II RP 1921- 1939 cz.2


Rekomendowane odpowiedzi

  • 3 months later...
W dniu 19.04.2018 o 02:03, Koloman napisał:

Nie zajęliśmy się fotografią z wizyty sowieckich lotników w 2.PL.
No to czas nadrobić zaległość.
1 - Edward Lewandowski - dowódca pułku
2 - Jerzy Garbiński
Pozostaje jeszcze do zidentyfikowania ta trójka kapitanów.

l_rosjan_w_2plot_lip_34r_copy_1.jpg&x=80

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years later...
On 29.08.2018 o 14:45, Sedco Express napisał:

(...) przykładem jest francuska odznaka pilota nadawana Polakom po ukończeniu Francuskiej Szkoły Pilotów (później Niższa Szkoła Pilotów)w Warszawie.
Odznaka nie miała żadnych polskich akcentów.

On 29.08.2018 o 16:08, formoza58 napisał:

(...) Nie dziwię się, że nie miała, bowiem jako odznaka francuska została nadawana Lotnikom polskim po ukończeniu francuskiej uczelni, bez względu czy wręczana była we Francji, czy też w Warszawie. I myślę, że w tym przypadku, odznaki zostały przywiezione z Francji, a nie były robione na tę okazję w Polsce. Nie znam faktów, ale myślę, że honorował przedstawiciel uczelni. Sorki, jeśli się mylę...
 

Koledzy Sedco Express i formoza58 - czy po tych czterech latach wiecie coś więcej nt. honorowania absolwentów Francuskiej Szkoły Pilotów w Warszawie ? Tzw. "macaron", czyli metalowa odznaka pilota była teoretycznie nadawana po ukończeniu szkolenia podstawowego i była numerowana "Bxxxxx". Pilot otrzymywał brevet de pilote, ale szkoła w Warszawie nie miała takich uprawnień ... Brevet de pilote otrzymało tylko dwóch oficerów francuskich, ale oni mieli inny tryb szkolenia wg. programu francuskiego. Mając egzemplarz odznaki nie można ustalić do kogo należał, bo spisy poszły z dymem w 1940 r. ... a numer odznaki był inny niż numer dyplomu :classic_wacko:

Wielu polskich lotników otrzymało "macaron" honoris causa np. w 1930.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, Krzymen napisał:

Koledzy Sedco Express i formoza58 - czy po tych czterech latach wiecie coś więcej nt. honorowania absolwentów Francuskiej Szkoły Pilotów w Warszawie ? Tzw. "macaron", czyli metalowa odznaka pilota była teoretycznie nadawana po ukończeniu szkolenia podstawowego i była numerowana "Bxxxxx". Pilot otrzymywał brevet de pilote, ale szkoła w Warszawie nie miała takich uprawnień ... Brevet de pilote otrzymało tylko dwóch oficerów francuskich, ale oni mieli inny tryb szkolenia wg. programu francuskiego. Mając egzemplarz odznaki nie można ustalić do kogo należał, bo spisy poszły z dymem w 1940 r. ... a numer odznaki był inny niż numer dyplomu :classic_wacko:

Wielu polskich lotników otrzymało "macaron" honoris causa np. w 1930.

Nie nie mam żadnych nowych informacji.

Nie chodziło mi o zasady nadawania a jedynie o wygląd (kształt) odznaki..

Nie wiem czy odznaki pilota, obserwatora, pilota sterowcowego etc. o kształcie takim jak we Francji a nadawane Polakom były produkowane w Polsce czy też produkcji francuskiej.

Napisałem "Odznaka nie miała żadnych polskich akcentów." Nie miała bo była identyczna jak francuska.

Zasady nadań, komu, kto i jak i po jakiej szkole lub za co to oddzielny temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 hours ago, Sedco Express napisał:

Nie nie mam żadnych nowych informacji. (...) Nie wiem czy odznaki pilota, obserwatora, pilota sterowcowego etc. o kształcie takim jak we Francji a nadawane Polakom były produkowane w Polsce czy też produkcji francuskiej.

Wydaje mi się, że produkcji francuskiej .

Mam pytanie - czy natrafiliście na fotografie Kossowskiego, gdzie miałby ewidentnie francuską odznakę pilota ? Nosił odznakę jugosłowiańską (dość podobna), a miał przecież dyplom francuski. Abżółtowski ma "macaron" prawie na kazdym zdjęciu, a w spisach jego dyplomu nie ma !  A obaj kończyli szkoły francuskie w tym samym czasie ... Czyżby Kossowski tak się obraził na Francuzów, że po konflikcie w 39 eskadrze przestał nosić odznakę :classic_blink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Krzymen napisał:

Czyżby Kossowski tak się obraził na Francuzów, że po konflikcie w 39 eskadrze przestał nosić odznakę

To do niego bardzo podobne!

Ale na tych fotografiach odznaka jest moim zdaniem francuska:

FOKKER D.VII 18-7   p+ék. Kosowski.jpg

Kossowski (4).jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki Otton1 !!!!!!

Na dolnej fotografii, to jednak – moim zdaniem – odznaka jugosłowiańska, ale na górnej to może być francuska ! Znałem to zdjęcie – niestety nigdy nie udało mi się go tak dobrze powiększyć …

Dla porównania: z lewej odznaka jugosławiańska, z prawej francuska, a w środku obie te odznaki "buchnięte" :classic_laugh: z munduru ppłk Romeyki.

odznaki.pil.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sedco Express - bardzo dziękuję za Twoją opinię :classic_smile: Czyli jednak Kossowski czasem przypinał francuską odznakę pilota ! Niestety na fotkach z 1918-1920 jest albo w płaszczu, albo tak ustawiony, że odznaki nie widać, albo coś widać ale niewyraźnie ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 18.05.2018 o 19:56, Koloman napisał:

Kapitan pilot Antoni Wroniecki przed wyjazdem na placowkę wywiadowczą w Berlinie.
Uwagę zwraca mizeria" odznaczeniowa - tylko jeden medal. Może Kolega Sedco Express go zidentyfikuje.

wroniecki.jpg&x=800

I to pewnie ładnych parę lat przed wyjazdem do Berlina. Skąd pochodzi ten fragment fotografii ? U Wronieckiego i u dwóch oficerów, widać francuskie odznaki pilota. Czyżby jakaś uroczystość ? W styczniu 1930 przyznano pewną ilość „makaroników” Honoris causa polskim lotnikom – Wroniecki dostał drugi raz, bo pierwszą odznakę otrzymał na nazwisko Adam Wróblewski :classic_smile: Można zobaczyć całą fotografię ?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 20.07.2022 o 19:14, Krzymen napisał:

Można zobaczyć całą fotografię ?

Niestety, płytka DVD na której miałem tę fotografię gdzieś mi zaginęła.

A skąd i w jaki sposób uzyskałem ją był to już zupełnie nie pamiętam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 20.07.2022 o 19:14, Krzymen napisał:
W dniu 18.05.2018 o 19:56, Koloman napisał:

Kapitan pilot Antoni Wroniecki przed wyjazdem na placowkę wywiadowczą w Berlinie.
Uwagę zwraca mizeria" odznaczeniowa - tylko jeden medal. Może Kolega Sedco Express go zidentyfikuje.

wroniecki.jpg&x=800

I to pewnie ładnych parę lat przed wyjazdem do Berlina. Skąd pochodzi ten fragment fotografii ? U Wronieckiego i u dwóch oficerów, widać francuskie odznaki pilota. Czyżby jakaś uroczystość ? W styczniu 1930 przyznano pewną ilość „makaroników” Honoris causa polskim lotnikom – Wroniecki dostał drugi raz, bo pierwszą odznakę otrzymał na nazwisko Adam Wróblewski :classic_smile: Można zobaczyć całą fotografię ?

 

Faktycznie, Wronieckiego dosięgnęła "mizeria odznaczeniowa" - otrzymał tylko jeden medal i to własnie ten, który obnosi czyli francuski Medal Międzysojuszniczy (Zwycięstwa) - Medaille Interalliee. I to zapewne przyznany przez władze francuskie.

Za wojnę 1919-20 Wroniecki otrzymał w 1928 roku Polową Odznakę Pilota a jedyne polskie odznaczenie to Złoty Krzyż Zasługi otrzymany w 1938 roku za "całokształt". Tak że chudo!

Ciekawe, jakie odznaczenia otrzymał w armii niemieckiej ale jak widać nie obnosił się z nimi jak Jach. Jak był na froncie to automatem otrzymał EK 2 Klasy.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 hour ago, otton1 napisał:

Za wojnę 1919-20 Wroniecki otrzymał w 1928 roku Polową Odznakę Pilota a jedyne polskie odznaczenie to Złoty Krzyż Zasługi otrzymany w 1938 roku za "całokształt". Tak że chudo!

A w jakiej to eskadrze Wroniecki miał okazję odbyć te loty bojowe w 1920 ? :classic_wink:

Oprócz Krzyża Zasługi dostał także Krzyż Niepodległości w 1934. Prawdopodobnie za służbę w Armii Polskiej we Francji. Starał się o przyjęcie do AP ale Francuzi dopiero w listopadzie 1918 dali mu zgodę i zwolnili z obozu w Le Puy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A w jakiej to eskadrze Wroniecki miał okazję odbyć te loty bojowe w 1920 ? :classic_wink:

Słusznie postawione pytanie.
Odpowiedź - w żadnej.

Do polskiego lotnictwa we Francji wstąpił 05.11.1919 r.jako ppor. Antoni Wróblewski.

Czerwiec 1919 (przed przyjazdem do Polski) - referent lotniczy w Misji Zakupów w Paryżu

w kraju - styczeń 1920 r.

W Ławicy organizuje Szkołę Mechaników potem zostaje dcą Wyższej Szkoły Lotniczej a po przeniesieniu jej do Grudziądza jest w 1925 r. dcą 31.EL

Zapewne będąc w Ławicy jak i służąc w eskadrze wykonywał loty i to było powodem nadania mu odznaki pilota.

Wg mojej wiedzy nie był odznaczony EK II kl a służył w 205. Esk.Wywiadowczej apotem w Jasta 64.

PS - posiadał jeszcze łotewską odznakę pilota prócz francuskiej i polskiej

 

 

 

Edytowane przez Sedco Express
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie