Skocz do zawartości

Korpus Polski gen. Dowbora- zdjęcia.


Rekomendowane odpowiedzi

W I Korpusie sformowanym przeważnie z żołnierzy frontu północnego i zachodniego było wielu lotników. W lipcu 1917 r. utworzono więc przy korpusie jednostkę lotniczą - I Polski Oddział Awiacyjny. Dowodzenie powierzono kpt. pil. Z. Studzińskiemu. Po zmianie nazwy na - Awiacja I Korpusu, dowództwo nad nim objął ppłk pil. P. Abakanowicz.
To właśnie w Awiacji I Korpusu znalazł się jeden z „Powietrznych Okrętów” EWK.
W carskim Oddziale Bojowym Nr. 3 na lotnisku Stankowo bazowały cztery „Muromce”- „Kijewski”, XI, XIII i XV. Ten ostatni uległ awarii, był niezdatny do lotu. Wpierw odleciały IM –XII i XIII. Jeden wylądował w Kijowie a drugi w Borysowie, gdzie załoga spaliła go przy zbliżaniu się Niemców. Pozostał tylko „Kijewski”.
Wystartowali 22 lutego. Na pokładzie prócz dcy – płk Baszko byli: kpt. B.Mojsiejenko i motorzyści – F.Groszew i I. Grigoriew. Mieli lecieć w stronę Smoleńska zamierzając opuścić obszar zajmowany przez wojska nieprzyjacielskie. Kiedy nadlecieli nad Mińsk miasto było już zajęte przez niemiecki korpus kawalerii. Latały nad nim dwa niemieckie myśliwce, jednak nie zaatakowały „Okrętu”. Zła pogoda – śnieg i niski pułap chmur zmusiły Baszko po 2 godz. i 20 min. lotu do przymusowego lądowania w Bobrujsku. Wylądowali na łące, nieopodal miasta, 450 km od Winnicy.
Generał Dowbor-Muśnicki wobec zamieszek rewolucyjnych ogłosił neutralność, ale gdy korpus zaatakowany został przez Czerwoną Gwardię rozgromił ją i zajął Bobrujsk wraz z twierdzą. Gdy „Kijewski” wylądował pułkownika Baszko aresztowano – jakoby pod zarzutem bombardowania wojsk polskich. Pozostałych członków załogi zwolniono i otrzymali przepustki dla wyjazdu do Rosji (dotarli do Smoleńska). Za poręczeniem dcy Awiacji I Korpusu ppłk Abakanowicza, Baszko został uwolniony. „Lotnik wojenny” podporządkował się polskiemu dowództwu i 3 marca 1918 r. przeleciał na lotnisko Puchowicze pod Bobrujskiem do Polskiej Bazy Lotniczej, gdzie kompletowano samoloty oddziału. Następnego dnia wstąpił na służbę oddziału, co uwzględniono w rozkazie Nr. 185 Awiacji I Korpusu.
Bombowiec „Kijewski” - Nr. 182 wpisany został na jego stan.
Pozyskano w ten sposób „Okręt”, który dzięki silnikom Breadmore (170 KM) miał najlepsze osiągi spośród wszystkich wyprodukowanych „Muromców”.
W marcu 1918 r. Baszko wykonał na nim dwa loty pokazowe trwające 2 godz. 15 min. 3 maja latał nad Bobrujskiem z ppłk Abakanowiczem podczas przeglądu Korpusu dokonywanego przez gen. Dowbor-Muśnickiego. W lotach bojowych „Kijewski” nie brał udziału.
22 maja ppłk Abakanowicz zarządził zniszczenie wszystkich samolotów i sprzętu pomocniczego by nie przejęli ich Niemcy bądź bolszewicy.
Baszko postanowił jednak uratować „Kijewskiego”. 23 maja o godz. 2 w nocy wystartował potajemnie z lotniska znajdującego się 4 km od stacji kolejowej już zajętej przez Niemców. Wraz z nim lecieli Polacy: rtm. P. Skuratowicz, ppor. E. Tromszczyński i technik – urzędnik wojsk. I. Wyrzykowski. Celem była Moskwa (wg innych źródeł Murmańsk).
Po wylocie, w rozkazie Nr. 268 ppłk Abakanowicz napisał : „samowolnie odlecieli na powietrznym okręcie „Kijewski” w nieznanym kierunku i od 23 maja należy ich uważać za dezerterów i wykreślić ze spisu awiacji”.
Tak zakończył się krótki bo zaledwie trzymiesięczny epizod „Muromca”” w polskim lotnictwie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja w sieci znalazłem taki tekst:
Pierwsza polska jednostka lotnictwa wojskowego utworzona 19.VII 1917 roku w Mińsku. Działała w składzie I Polskiego Korpusu gen.Dowbor-Muśnickiego. Pierwszym dowódcą był kpt. Studziński. Początkowo na stanie oddziału był jeden nieuzbrojony samolot Nieuport 11C1 Bebe.

Po zmianie nazwy na Awiacja I Korpusu, dowództwo objął ppłk Piotr Abakanowicz. Podczas przenoszenia się do Bobrujska dzięki polskim kolejarzom oddział został wyposażony w 16 samolotów bojowych, pochodzących z transportów kolejowych przejętych 21 lutego 1918 roku w Kozyrewie. Zdobyte samoloty zostały naprawione i zmontowane w I Polskiej Bazie lotniczej pod dowództwem chor.inż. M.Tłuchowskiego. W marcu 1918 roku oddział miał już w swoim składzie 76 lotników (w tym 51 oficerów) i dalej powiększał swój stan osobowy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie