Jump to content
formoza58

Sylwetki Lotników II RP 1918- 1920.

Recommended Posts

Tak, rzeczywiście ta "tabliczka" to kartka papieru z wypisanym imieniem - doskonale widać to na powiększeniu.

Odnośnie owych imion to sądzę, że były to imiona dziewczyn, sympatii lotników i w wypadku dwóch imion były to imiona związane z pilotem i obserwatorem, którzy latali na "swoim" samolocie. Być może usunięte zostały imiona na LVG.C.V nr "4" bo samolot przeszedł w inne "ręce".

Może kartka na Alb. C.X została przyklejona jedynie do zdjęcia, które swojej miłej zamierzał wysłać któryś z lotników eskadry. Mogło tak być, że na tym samym samolocie pojawiały się kartki z różnymi imionami dziewczyn wyłącznie by zrobić zdjęcie i je wysłać podobnie jak jest wiele zdjęć mechaników lub innych z personelu obsługi naziemnej, którzy pstrykali sobie fotki w pełnym lotniczym ubiorze (hauba, gogle) w kokpicie.

Znane są także zdjęcia w atelier gdzie do munduru doczepiano sobie szable, dodawano ostrogi etc. - rekwizyty z wyposażenia zakładu fotograficznego.

Nie widzę w tym nic nagannego, że chłopak chciał pokazać dziewczynie, że samolot nazwany został jej imieniem lub z tym dodatkowym wyposażeniem - "popatrz jaki to jestem dzielny wojak" 🙂

 Co to za skrót M.O.Z

 

Alb. Adzia.png

Edited by Sedco Express

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 godzin temu, Sedco Express napisał:

OK tylko... nie jest to LVG C.V

Zgadza się.

 

10 godzin temu, Sedco Express napisał:

Jest to Albatros C.X nr niem. 9224/16 nr CWL 4.4 z II Esk.Wlkp. -- maj lub październik 1919 r. lotnisko polowe w Bobrujsku.

Również się zgadza.

3 godziny temu, Sedco Express napisał:

Mogło tak być, że na tym samym samolocie pojawiały się kartki z różnymi imionami dziewczyn wyłącznie by zrobić zdjęcie i je wysłać podobnie jak jest wiele zdjęć mechaników lub innych z personelu obsługi naziemnej, którzy pstrykali sobie fotki w pełnym lotniczym ubiorze (hauba, gogle) w kokpicie.

Oczywiscie, że tak. Kolega ma rację. Ileż to dziewczyn można było uszczęśliwić fotografią maszyny z jej imieniem.

Cały smaczek to w tej "nazwie przechodniej" na kartce papieru - nie było subiekcji z wywabianiem poprzedniego imienia i malowaniem nowego - po prostu wymieniało sie kartkę. Tym bardziej, że prawie wszystkie fotografie na których jest pokazana maszyna z nazwą własną zostały zrobione na ziemi.

Ciekawe, czy są inne fotografie samolotów z taką "nazwą przechodnią".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kol. Koloman napisał - "Ciekawe, czy są inne fotografie samolotów z taką "nazwą przechodnią".

Czy nazwa przechodnia ? być może bo tym razem widać, że nie jest to papier a tabliczka przytwierdzona do kadłuba.

Lotnik NN

Zochna  1.png

tabliczka.png

NN pilot Zochna.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 godziny temu, Sedco Express napisał:

widać, że nie jest to papier a tabliczka przytwierdzona do kadłuba.

To by chyba znaczyło, że nie jest to taka "nazwa przechodnia" czyli wielbiciel Zochny jest bardziej stały w uczuciach.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minut temu, otton1 napisał:

To by chyba znaczyło, że nie jest to taka "nazwa przechodnia" czyli wielbiciel Zochny jest bardziej stały w uczuciach.

Różne typy samolotów to jedno, a drugie - nie ta sama eskadra a i niejedna dziewczyna miała je na imię 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minut temu, Sedco Express napisał:

Różne typy samolotów to jedno, a drugie - nie ta sama eskadra a i niejedna dziewczyna miała je na imię

Jak zwał tak zwał ale ta tabliczka z "Zochną" jest znacznie solidniej przymocowana do maszyny niż

ta kartelucha z "Adzią".

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 30.11.2020 o 17:06, Sedco Express napisał:

Tak jest - znak zapytania zbędny

A dlaczego? Nie każdemu musi być znany fizys Stefana Steca.

W dniu 30.11.2020 o 16:51, formoza58 napisał:

Por. pil. A. Senkowski.

Tenże sam tylko 40 lat później.

CIĄGNIK_ROLNICZY_FERGUSON_TE20.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minut temu, formoza58 napisał:

Z 1919 roku...

lot sylw1 19r.JPG

lot sylwet2 19r.JPG

Było, ale dawno więc warto przypomnieć.

Poniżej rozbita maszyna Ryszkiewicza.

11.JPG

12.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, formoza58 napisał:

Z 1919 roku...

lot sylw1 19r.JPG

lot sylwet2 19r.JPG

Zdjęcie powyższe wykonane zostało prawdopodobnie po zakończeniu I WŚ kiedy jeszcze W.Ryszkiewicz służył w lotnictwie niemieckim.

Albatros D.Va nr niem. 6801/178 producent OAW (Ostdeutsche Albatros Werke GmbH) - w Pile.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wrak rozbitego samolotu -  Hannover CL-II a nr niem 684/18 nr CWL 8.1-5 (Wojskowa Szkoła Lotnicza - Mokotów).

PS - na kadłubie widoczny napis Rol (Roland) - budowany na licencji w zakładach Roland nazywany był też Hannover-Roland.

Edited by Sedco Express

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information