Jump to content
formoza58

Sylwetki Lotników II RP 1918- 1920.

Recommended Posts

W dniu 5.11.2019 o 10:03, formoza58 napisał:

Na lotnisku polowym pod Przemyślem, w 1919 roku.

Dwóch Lotników do identyfikacji, trzeci kierowca.

lot 19rok pod przemyslem.JPG

lot 19rok do identyf.JPG

Na tylnym siedzeniu - por.pil. Wiktor Willman ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem, zdaję się na Ciebie. Tutaj również  wspomniane lotnisko pod Przemyślem, w 1919 roku. Lotnik przy kierowcy  stoi pierwszy od lewej.

lot 19r hangar pod przemys.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 godzin temu, formoza58 napisał:

Na lotnisku pod Przemyślem, w 1919 roku. Od prawej Adam Wisłocki.

lot 19r a wislocki.JPG

lot 19r od prawej adam wislocki.JPG

Sądzę, że samolot to Oeffag C.II nr. 52....(NN) a Adam Wisłocki chyba był obserwatorem ? Stopień ?

Adam Wisłocki lotnik obs..png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Znam go z innej strony, więc szukałem jego lotniczej przeszłości. Nie znalazłem, w jakiej eskadrze służył, a stopień? Marzenie... 😞 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Henryk Kozanecki (ur. 1 czerwca 1898 w Łodzi, zm. 13 sierpnia 1920[1] w Warszawie) – polski harcerz, podporucznik pilot Wojska Polskiego.

Był synem Bolesława i Wincentyny z domu Wurbs. W 1912 wstąpił do harcerstwa. Cztery lata później, po ukończeniu Szkoły Handlowej Zgromadzenia Kupców w Łodzi, rozpoczął studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Warszawskiej. W 1914 zapisał się do Legionów, ale z powodu młodego wieku nie został przyjęty. Zaangażował się w działalność konspiracyjną Polskiej Organizacji Wojskowej w Łodzi. W 1918 służył w 23 pułku piechoty skąd 11 listopada 1918 roku przeszedł do 2 eskadry wywiadowczej i skończył Wojskową Szkołę Lotniczą w Warszawie. Jako że wykazywał wybitne zdolności pilotażu i wielką wiedzą mechaniczną, został instruktorem warsztatów lotniczych przy Krakowskiej Szkole Pilotów.

Po wybuchu wojny polsko-bolszewickiej na ochotnika zgłosił się do eskadr liniowych. Jako pilot został przydzielony najpierw do 18 eskadry wywiadowczej, a później do 12 eskadry wywiadowczej. Dzielnie walczył w obronie Warszawy dokonując wielu lotów bojowych. 12 sierpnia 1920 roku w czasie kolejnego lotu zostaje śmiertelnie ranny. Po wylądowaniu został przewieziony do Szpitala Ujazdowskiego, w którym zmarł następnego dnia[1]. Został pochowany na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach.

W 1928 pośmiertnie odznaczony został Polową Odznaką Pilotaza loty bojowe nad nieprzyjacielem w czasie wojny 1918-1920".

Henryk Kozanecki 12.08.1920 r..png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kpt.pil. Julian Jasiński  (13.11.1893-03.04.1982)

Zdjęcie lotnika z cyfrą "1" na naramienniku (widoczna jest również odznaka francuska pilota - szkoły lotniczej, oraz polska odznaka pilota) czyli służącego w 1.PL (Warszawa) wyjaśnia definitywnie sprawę ewentualnej "dezercji" - przelotu do bolszewików w/w podczas wojny polsko-bolszewickiej w dniu 3 czerwca 1920 r. na samolocie Fokker E.V. nr.CWL 004 (190/18).

W wielu publikacjach i na stronach internetowych nadal podawana jest błędna informacja o dezercji por.pil.J.Jasińskiego. Gdyby faktycznie zdezerterował to logiczne jest, że nie zostałby pozytywnie zweryfikowany i przyjęty ponownie do służby w wojskowym lotnictwie polskim.

Wspomniany Fokker po zmontowaniu w CWL ( m.in. wymieniono silnik) trafił w październiku 1919 r. do w 1.Esk.Wlkp. Na początku 1920 r. ponownie znalazł się w warsztatach CWL w Warszawie (być może z powodu awarii silnika z z końcem 1919 r.). Po remoncie dokonano 5 maja 1920 r. oblotu, odebrano go dwa dni później i orzeczono, że samolot jest zdatny wyłącznie do służby tyłowej w charakterze maszyny łącznikowej. Miał zostać przekazany 19.EM i wysłany na front. Znalazł się w gestii Szefostwa Lotnictwa IV.Armii. Samolot dowieziono koleją do Wilna a na lotnisko w Żodzinie miał go dostarczyć por.pil. J.Jasiński.

W trakcie lotu na skutek złych warunków atmosferycznych (jak i również braku doświadczenia) por. Jasiński zabłądził i gdy zniżył się by rozpoznać gdzie się znajduje i jakie oddziały wojskowe widzi, został ostrzelany z kaemów. Samolot został uszkodzony i Jasiński lądował przymusowo pod Borysewem (niektóre źródła podają, że skapotował) i dostał  się do niewoli bolszewickiej.

Po podpisaniu traktatu pokojowego  z Rosją Radziecką por.Jasiński w 1921 r. powrócił do Polski. Do wybuchu II WŚ służył w 1.PL w Warszawie a w latach 1929 - 1934 w Szkole Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie. Podczas II WŚ służył w Polskich Siłach Powietrznych w Wl.Brytanii.

kpt.pil. Julian Jasiński 1.PL zdj. koniec lat 20-tych.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information