Skocz do zawartości

Sylwetki Lotników II RP 1918- 1920.


Rekomendowane odpowiedzi

9 godzin temu, formoza58 napisał:

Rozkrzyczałeś  i nawykrzyknikowałeś się przed snem, a to toksyczne w naszym wieku

W moim nie! Może kiedyś.

9 godzin temu, formoza58 napisał:

Mam nadzieję, że ranek byl udany...

Bardzo!

Jakiś sens i porządek naszego wstawiania fotografii czy informacji powinien być bo inaczej robi sie burdel.

Po to są tytuły poszczególnych wątków, żeby wiadomo było w miarę precyzyjnie gdzie co wstawić; lotnik to lotnik, ułan to ułan , piechur to piechur, czołg to czołg, okręt to okręt, itd.

Inaczej możemy zostawić tylko ogólny tytuł działu i walić wszystko jak leci jak śmieci do czarnego pojemnika z napisem "zmieszane".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...
W dniu 30.11.2022 o 15:29, Sedco Express napisał:

Sadzę, że drugi od lewej stoi - Antoni Bartkowiak .

Pozostali - NN

NN lotnicy.png

Interesująca fotografia.

Nie ma na niej jednak Antoniego Bartkowsiaka; w tym czasie walczył ku chwale cesarza Wilhelma II.

Fotografia została wykonana w styczniu-lutym 1918 roku i przedstawia żołnierzy Polskiego Korpusu Posiłkowego, kandydatów na lotników. Mimo, że byli dopiero kandydatami  to już przyszyli sobie austro-wegierskie odznaki lotnicze  (skrzydełka na rękawie, baloniki na kołnierzu bluzy). Żolnierz stojący jako drugi od prawej ma kompletny mundur austro-węgierski.

Ciekawostką jest, że nabór do lotnictwa ogłoszony został w punkcie nr 2 rozkazu nr 294 z dnia 12.12.1918 r. Dowództwa Polskiego Korpusu Posiłkowego. Zgłosiło się wielu kandydatów. Pierwsza lista, z samego poczatku stycznia 1918 zawiera 38 nazwisk, w tym znanych później: Adama Wojtygę, Antoniego Poznańskiego, Włodzimierza Rice. Druga lista liczaca 46 nazwisk dołączona została do pisma nr 319/18 z dnia 06.01.1918 skierowanego do k.u.k.Feldspital Nr 218 w Kołomyji z poleceniem wykonania badań kwalifikujących do lotnictwa. Kiedy w nocy 15.16 lutego 1918 roku część oddziałów PKP po dowództwem gen.Hallera przedarła się przez linię frontu, PKP rozwiązano i szkolenie lotnicze stało sie nieaktualne.  

 

 

  • Super 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, Spirit of Warsaw napisał:

Niespodzianka… 🙂

12.thumb.jpg.42d95d474265b37f3633154460b373c5.jpg

Dziękuję za zainteresowanie tematem.

Zdjęcie jest mi znane (nawiasem mówiąc jest na okładce książki "100 lat lotnictwa w Bydgoszczy" - St.Kaliński/R.Gadacz - Bydgoszcz 2016). Właśnie po porównaniu twarzy napisałem, że być może jest to Bartkowiak :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Identyfikacja lotników I Esk.Wlkp.

Uwagi, poprawki mile widziane.

PS - w książce J.Pawlaka "Polskie eskadry w latach 1918-1939" (W-wa 1989) mylnie podawane jest nazwisko T.Dzierzgowskiego jako Dzierzbowski.

Był jeszcze Michał Dzierzgowski także lotnik - por.obs.pil.

Obaj w/w zamordowani zostali w Katyniu.

I Wielkopolska Eskadra Polna.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracając do legionistów szkolonych w austro-węgierskich szkołach pilotów to poniżej jest fragment fotografii (kiepskiej niestety) z dwoma legionistami (inne mundury i czapki "maciejówki") w szkole pilotów w Wiener-Neustadt. Po prawej - Antoni Poznański, po lewej - Wacław Grzeboliński (w "Księdze ku czci......" nazwany błędnie "Grzybowski"). Antoni Poznański służył po wojnie w polskim lotnictwie natomiast Wacław Grzeboliński zginął w trakcie dalszego szkolenia - razem z Fw.Holoubkiem rozbili się na samolocie szkolnym Lohner C.I 18.09 w dniu 26.08.1917 w Flieger Ersatzkompanie Nr 4.

Kuk-UND-polnische-LegionenPilotenMilitarische-LuftfahrtFlugzeugsuper-RAR-_57.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kapitan pilot Antoni Poznański - znakomity lotnik a oprócz tego znakomity piłkarz.

W barwach K.S. "Cracovia" rozegrał 136 meczy strzelając 96 bramek. Był jedynym polskim piłkarzem przewidzianym do gry w drużynie narodowej Austro-Węgier.

p0001.png

Poz_49.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, otton1 napisał:

Kapitan pilot Antoni Poznański - znakomity lotnik a oprócz tego znakomity piłkarz.

W barwach K.S. "Cracovia" rozegrał 136 meczy strzelając 96 bramek. Był jedynym polskim piłkarzem przewidzianym do gry w drużynie narodowej Austro-Węgier.

p0001.png

Poz_49.jpg

Kolego otton1, skąd pochodzi ta fotografia? Z jakiej książki, czasopisma lub albumu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Por.obs. Bogdan Błysk-Wilski (1898-1963)

17.04.1919 r. o godz. 16.30 podczas startu Albatros C.III (nr CWL 3.4) z 4.EW (przydzielona do Dywizji Lit.-Biał.) z lotniska w Janyszach (k.Wołkowyska) samolot z wysokości ok. 80 m zwalił się na ziemię. Powodem było przeciążenie przy skręcie spowodowane podmuchem wiatru

W katastrofie poległ ppor.pil. Stefan Brygiewicz a obserwator - pchor. Bogdan Błysk-Wilski został ciężko ranny.

Był to drugi lot bojowy tej załogi na tym samym samolocie. Pierwszy, który zapoczątkował działalność 4.EW na froncie miał miejsce tego samego dnia o świcie ale  z lotniska Dojlidy - rozpoznano okolice Lidy i zbombardowano dworzec kolejowy.

W większości materiałów źródłowych dotyczących działań 4.EW pomija się pierwszy lot bojowy a jako rozpoczęcie działań bojowych podaje się lot drugi zakończony katastrofą.

Por.obs. B.Błysk-Wilski został zwolniony z WP jako inwalida wojenny w 1934 r.

zdj.3.png

ppor.pil. Stefan Brygiewicz.png

Edytowane przez Sedco Express
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 9.12.2022 o 11:35, Sedco Express napisał:

Jest sporo zdjęć grupowych z Poznańskiem - wystarczy wpisać "historia Cracovii Poznański"

No właśnie, Antoni Poznański jest nierozerwalnie związany z historią K.S. "Cracowia" i na odwrót  (podobnie jak w znanym powiedzeniu: mówisz "Lenin", myślisz "partia", mówisz "partia", myślisz "Lenin").

A na fotografii rozbity samolot Antoniego Poznańskiego:

18.06.1921 - Kopia.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, otton1 napisał:

A na fotografii rozbity samolot Antoniego Poznańskiego:

18.06.1921 - Kopia.png

I tu jest pewna niejasność związana z tą fotografią; otóż źródła historyczne podają, że  Antoni Poznański zginął w trakcie przebazowania 7.EM do Warszawy pilotując samolot Ansaldo A1 "Balilla". W samoloty tego typu była wtedy wyposażona 7.EM. Natomiast na fotografii widać szczątki samolotu Oeffag D.III na co wskazują;  kształt skrzydeł, skośne lotki charakterystyczne dla tego typu, jednoczęściowy płat statecznika poziomego.

Jak było w rzeczywistości?
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Koloman napisał:

I tu jest pewna niejasność związana z tą fotografią; otóż źródła historyczne podają, że  Antoni Poznański zginął w trakcie przebazowania 7.EM do Warszawy pilotując samolot Ansaldo A1 "Balilla". W samoloty tego typu była wtedy wyposażona 7.EM. Natomiast na fotografii widać szczątki samolotu Oeffag D.III na co wskazują;  kształt skrzydeł, skośne lotki charakterystyczne dla tego typu, jednoczęściowy płat statecznika poziomego.

Jak było w rzeczywistości?
 

Widać, ze część źródeł podaje błędne informacje.

W październiku 1920 r. 7.EM otrzymała kilka wyremontowanych w warsztatach lotniczych w Krakowie  egz. Alb. D.III (Oef). Samoloty te miały tylko namalowane godło eskadry bez numerów na burcie (vide zdjęcie)

Kpt.pil. Antoni Poznański zginął 31.05.1921 r. a jeszcze w tym roku (1921 ) na wyposażeniu 7.EM  prócz samolotów Ansaldo A1 "Balilla" były samoloty Alb.D.III(Oef) - vide zdjęcie z wiosny 1921 r.

Poznański (z-ca dcy esk.) zginął pilotując Alb.D.III (Oef) nr 253.248. We mgle stracił orientację i usiłował lądować w pobliżu lotniska Lewandówka.

Kraksował i został ciężko ranny - zmarł w szpitalu 03.06.1921 r.

Eskadra tego dnia nie przebazowywała ze Lwowa do Warszawy. Poznański odbywał lot treningowy.

Dopiero po 11.06.1921 r. kiedy dcą eskadry został por.pil. Jerzy Weber eskadra przeleciała do Warszawy i tam wraz z 18.EM weszła w skład III Dywizjonu 1.PL i dopiero wtedy wycofano z eskadry samoloty Alb.D.III (Oef) i pozostały tylko Ansaldo A1 "Balilla".

 

("Wypadki  śmiertelne w lotnictwie polskim 1918-1939" - A.Popiel)

("7 Eskadra Myśliwska im. Tadeusza Kościuszki 1918-1921" - T.J.Kopański")

 

Alb. D.III Lwów wiosna 1921 r..png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie