Jump to content

DC-3 Dakota Sosnkowskiego


Recommended Posts

Samolot generała Kazimierza Sosnkowskiego zidentyfikowany niedawno w Winnipeg , w Kanadzie

Dakota C-47-A1-DK / 11906 wyprodukowany 1943 r przez Douglasa w Oklahoma City.
Służył w 511 Squadron RAF jako FL547,
następnie w USAF z nr 42-92139.
13 kwietnia 1963 r. został sprzedany firmie Transair jako CF-TES, następnie w czerwcu 1967 r. do Lambair.

Link to post
Share on other sites

Sprawa toczy sie od jakiegos czasu-na zdjeciu z Marca 2017 - jest Attache wojskowy Polski z malzonka i Plk Cook - dowodca CFB Winnipeg -17 Wing.Wtedy byl tylko kadlub- od tego czasu znalazly sie skrzydelka i kanadyjscy koledzy szukaja po krzakach reszty- nie koniecznie od tego egzemplarza .Dostaniemy puzzle ale raczej kompletne.Gdzie stanie? Zapewne w Deblinie.

Link to post
Share on other sites
Projekt pozyskania tego samolotu projektem pozyskania, ale to nie wszystko, jeśli faktycznie ma z tego samolotu być coś sensownego dla polskiego muzealnictwa.

W samolocie dokonano ingerencji w płatowiec i żeby go doprowadzić do stanu zgodnego z C-47-A1 to trzeba mieć zespół mechaników płatowcowych, którzy przywrócą oryginalny wygląd. I jeszcze trzeba mieć trochę oryginalnego szpeju.
Link to post
Share on other sites
  • 1 year later...

"Spirit of Ostra Brama" – historia prawdziwa W Lotniczym Magazynie Historycznym „Gapa” nr 7 z sierpnia 2013 r. opublikowaliśmy artykuł poświęcony odnalezieniu i identyfikacji wraku samolotu związanego nie tyle z historią polskiego lotnictwa na Zachodzie, co z podróżami Naczelnego Wodza do jednostek 2 Korpusu Polskiego we Włoszech wiosną 1944 r. Z 2 Korpusem ściśle wiążą się osobiste samoloty gen. Władysława Andersa, takie jak DH 89 Dragon Rapide, Bristol Blenheim, czy Avro Anson, ale również samoloty do przewozu VIP-ów należące do dywizjonów transportowych RAF. Na szczególną uwagę zasługuje jedna z Dakot, nosząca na dziobie napis „Spirit of Ostra Brama”. W wyniku poszukiwań dokonanych przez Fundację Historyczną Lotnictwa Polskiego i odnalezienia na terenie Kanady wraku samolotu będącego dla Polaków bezcenną pamiątką historyczną zwrócono się z prośbą do Ministerstwa Obrony Kanady o przekazanie do zbiorów Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie kadłuba samolotu Douglas C-47A-1-DK Dakota nr fabr. 11906, nr USAAF 42-92139 oraz numer ewidencyjny RAF FL547. Wrak samolotu, związanego z historią Armii Polskiej we Włoszech w okresie II wojny światowej, znajdował się w gestii Ministerstwa Obrony Narodowej Kanady i przechowywany był na terenie muzeum RCAF w Winnipeg. Już w grudniu 2013 r. Kanadyjczycy podjęli decyzję, że wrak będący w posiadaniu 14 Skrzydła RCAF w Winnipeg zostanie przekazany Polakom, by w ten sposób uczcić 70. rocznicę Bitwy pod Monte Cassino. Zarówno dla Kanadyjczyków, jak i dla Polaków postać gen. Sosnkowskiego, który podróżował tym samolotem wizytując jednostki 2 Korpusu przed tą bitwą, ma ogromne znaczenie historyczne i sentymentalne. Wszak jeden z synów generała związał swą karierę lotniczą właśnie z lotnictwem kanadyjskim. Niestety wrak samolotu nie dotarł do Polski na 70. rocznicę Bitwy, a przybywa dopiero teraz, na jej 75-lecie. Rzec można, że lepiej późno niż wcale. Grupa kanadyjskich wolontariuszy wykonała niezbędne prace i nawet spróbowała spolonizować wrak nadając mu nieco historycznego wyglądu. Dziób samolotu znów wyglądał jak w 1944 r. choć… nie do końca. Sensacja jaką wzbudziła informacja o tym, że „Spirit of Ostra Brama” na początku marca 2019 r. przybędzie do Polski zrodziła dalsze pytania. Jaki będzie status tego samolotu? Jak będzie wyglądać? Czy uda się odtworzyć go w całości? Więcej o historycznym samolocie w LMH "Gapa" nr 29.

FB_IMG_1551789212157.jpg

Link to post
Share on other sites

Dzisiaj z Winnipeg do Wrocławia na pokładzie transportowego An-124 ma przylecieć historyczny samolot Douglas C-47A-1-DK Dakota nr fabr. 11906 "Spirit of Ostra Brama”. Jest to dar ministerstwa obrony Kanady dla Polski.
Egzemplarz ten służył w 511. Dywizjonie RAF jako FL547, gdzie był wykorzystywany w roli samolotu dyspozycyjnego do przewozów VIP, między innymi przez Wodza Naczelnego gen. Kazimierza Sosnkowskiego podczas jego wizyty wśród oddziałów 2. Korpusu Polskiego w 1944 r. Dakotę pilotowała wtedy polska załoga pod dowództwem por. pil. Józefa Tyszko. 
Lądowanie Antonowa UR-82073 we Wrocławiu zaplanowane jest na 15.39. Obecnie samolot zbliża się do Irlandii. W linku można śledzić jego lot.

54517171_2185423974833702_4279228195070279680_n.jpg

54256103_2185426134833486_5686007044537057280_n.jpg

54279285_2185426174833482_6305898836850114560_n.jpg

53385683_10161972465645497_5688080843726127104_n.jpg

Edited by Woodhaven
Link to post
Share on other sites

Aż się prosi, żeby zrobić z niego całego składaka. Części raczej nie powinno zabraknąć. Sam tylko DC-3 z maja 1944 r. rozbity 21 stycznia br. w Ohio aż się prosi, żeby go kupić na części. On ma wprawdzie silniki turbo, więc są do wyrzucenia, ale reszta jest z WWII i „do wyklepania” na wystawę statyczną. Można by go kupić i czekać na oryginalne gondole silnikowe i silniki oraz śmigła nawet poresursowe, aby tylko to wyglądało przyzwoicie. Tylko że w Polsce to i tak chyba marzenie ściętej głowy, bo nikt nie da na to pieniędzy.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...

Important Information