Jump to content
Prenumerata eKiosk eGazety Nexto
Sign in to follow this  
Lukas P

GAZ-69 2P26 / 2K15 w polskiej sluzbie

Recommended Posts

Brały udział również w innej defiladzie. Na zakończenie ćwiczeń Odra-Nysa 1969" odbyła się we Wrocławiu defilada jednostek biorących w nich udział. Ulicą Grabiszyńską przejechały również nasza Trzmiele"
Tutaj dwa zdjęcia:
https://dolny-slask.org.pl/3358949,foto.html?idEntity=538166
https://dolny-slask.org.pl/3358953,foto.html
Na jednym z nich namalowane na drzwiach oznaczenia jednostki.
Pozdrowienia
Witek

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pisząc o niemożności załadunku GAZ-a do An-26 miałem na myśli 2K15, a nie GAZ-a jako takiego. A jak w tym wypadku wygląda Mi-6 ?

MT-LB, ale raczej w wersji ZWD-1 czyli bezwieżowej.
Strasznie to niskie było i płaskie. Plac apelowy dzieliliśmy z pepancem a to stało prawie pod oknami ich dyżurki. Strach się było koło czegoś takiego kręcić ale podeszliśmy raz z oficerem przy okazji instruktażu przed wartą ( brzeg placu miedzy jednostkami zajmowała wiata z ogródkiem instruktażowym ), no i dyskusja jak w tym siedzieć, że miejsca w środku pewnie tyle co pod stołem. My byliśmy przyzwyczajeni do wygód na pace STAR-ów. Stały i zniknęły po jakimś czasie.
Dywizjon do holowania D-44 używał STAR-ów 266.
A może to przyszło już do pułku ? Zima/wiosna to była, a jesienią ( wg literatury ) pułk przesiadł się na ''Goździki''.

Szkółki" to tam raczej nie było (przynajmniej za mojej kadencji), wszyscy wyglądali na takich samych szwejów" jak my, jak nie na większych.
Chodziliśmy do nich do łaźni, na parterze mieli dwie baterie. Na pierwszym piętrze trzecia bateria i WSW ( jeszcze za mej obecności wynieśli się do budynku poza koszarami), na drugim bateria dowodzenia szefa artylerii dywizyjnej. Na strychu magazyny.

Hmm, namieszało się odrębnego tematu w temacie, ale mam pytanko. Kierowców STAR-ów szkoliła jednostka, kierowcy BRDM-ów to pewnie razem ze Skocistami", a kto szkolił operatorów PPK ? Jednostka we własnym zakresie czy właśnie szkółka" ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rzeczywiście trochę się namieszało w tym temacie. Co do szkolenia operatorów ppk to początkowo wraz z wprowadzeniem pierwszych ppk do WP to operatorów szkolono w Toruniu przy ówczesnej Oficerskiej Szkole Artylerii. Jak było później tego nie jestem pewien. Właśnie dlatego zadałem pytanie odnośnie baterii szkolnej w 97 DAPpanc. Ale w każdym okręgu wojskowym jedna z dywizji zmechanizowanych pełniła rolę dywizji szkolnej" gdzie w poszczególnych pułkach szkolono specjalistów na potrzeby innych rozwiniętych jednostek. W Śląskim OW była to 2 Dywizja Zmechanizowana, w Pomorskim OW w latach 1957-1975 15 DZmech. a w Warszawskim OW 1 DZmech. Ponadto w każdym z OW istniał pułk lub samodzielny dywizjon artylerii przeciwpancernej (w ŚOW 20 i 91 PAPpanc., w POW 14 PAPpanc., w WOW 80 DAPpanc.) I tu musiał był zapytać kolegę który to był na szkółce" młodszych specjalistów w Gnieźnie (91 PAPpanc.) a który to w czasie późniejszej służby był operatorem ppk Malutka" w którymś (?) pułku zmechanizowanym. Ponadto do szkolenia i podtrzymywania nawyków w baterii ppk przynajmniej tej wyposażonej w 3M6 Trzmiel" powinno być urządzenie treningowe 9F61A na samochodzie specjalnym (czyli zapewne ciężarowym z odpowiednia udą"). A i jeszcze jedno pytanie do ptasznika, czy aby na pewno kierowców Starów szkoliła jednostka ? W tychże latach do wojska trafiali kierowcy po WKK organizowanych przy LOK, ponadto kierowców samochodowych a szczególnie kierowców samochodów ciężarowych i specjalnych wypuszczały" szkolne pułki samochodowe i ośrodki szkolenia specjalistów samochodowych.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kolego Witek Cisłak fotografie z zakończenia ćwiczeń w 1969 r. i foty z defilady z 1966 r. coraz bardziej utwierdzają mnie w przekonaniu iż wozy 2K15 były na wyposażeniu 6 PDPD i jeszcze raz powtarzam w 5 dam i tylko tam.
Panowie kontynuujmy ten arcyciekawy temat tyczący pierwszych ppków w WP.

Share this post


Link to post
Share on other sites
LOK-i szkoliły kierowców z kategorią B".Po wcieleniu już w jednostkach kierowcy byli doszkalani na samochody ciężarowe.Najczęsciej były to wszelkie odmiany Starów.Kierowców po LOK-owskim przeszkoleniu doszkalano w Śląskim Okręgu w Ostrowie Wielkopolskim na kierowców transporterów Skot.Regułą było że żołnierz z prawem jazdy kategoriiB"na zakończenie dwuletniej służby otrzymywał w jednostce prawo jazdy kategoriiC".

Share this post


Link to post
Share on other sites
Przemysław Wywiał w opracowaniu Udział 6 Pomorskiej Dywizji Powietrzno-Desantowej w interwencji w Czechosłowacji w 1968 r." podaje że podczas operacji Dunaj" dywizja miała na wyposażeniu 7 wyrzutni 2P-26. Dane za AWLKr, Meldunki o stanie bojowym, teczka nr 60(73/68), Meldunek o stanie sprzętu, uzbrojenia i amunicji 6 PDPD na dzień 01.09.1968.
Czyli potwierdza się użytkowanie systemu przez 6 PDPD. Mamy tylko problem z ilością - 6 czy 7 ?
Pozdrowienia
Witek

Share this post


Link to post
Share on other sites
hipolit-O4 ogólnie zgadzam się co do szkolenia na WKK przy LOK. Ale nie wszystkie jednostki doszkalały na samochody ciężarowe, od tego były szkolne pułki samochodowe o ośrodki szklenia specjalistów.
W Ostrowie Wielkopolskim funkcjonował 9 Szkolny Pułk Samochodowy który miał w składzie dwa bataliony szkolne kierowców samochodowych i szkolny batalion dowódców drużyn samochodowych a wypuszczał" tak jak napisałeś także kierowców SKOT-ów na potrzeby ŚOW.
Witek Cisłak być może gdzieś w podanym przez Ciebie opracowaniu tudzież meldunku wkradł się zwykły błąd, albowiem etat baterii przeciwpancernej (ppk) przewidywał 6 wozów, możliwe że do ogólnego stanu doliczono wóz dowodzenia czy też trenażer, ale to tylko to moje przypuszczenia.
Reasumując wszystko powyższe to możemy mieć pewność że 2K15 były w 6 PDPD i to jest konkret.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Skoro GAZ'y w tej wersji byly podczas operacji 'Dunaj' w desancie to i taka bedzie dorama z modelem tegoz pojazdu. Dziekuje wszystkim udzielajacym sie za ogrom uzytecznym informacji.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeśli GAZ-y ''6'' są na zdjęciu z 1966, jeden nieoznakowany jest na zdjęciu z BRDM-em, ''7'' zaczęła dostawać BRDM-y w 1965, to ... ???
Od kiedy zaczęto wprowadzać BRDM-y z PPK-ami ?

Kto szkolił kierowców BRDM-ów, ten sam ośrodek co Skocistów ?
Kto szkolił operatorów PPK ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kolego Edmundo, dzięki bardzo.
Może opieranie się w dzisiejszych czasach na J.Magnuskim jest nie na miejscu, niemniej w książce o wozach bojowych lWP napisał że BRDM-y wprowadzono na początku lat 60-tych, nieco później w wersji z ppk.
Czy 3M6 ''Trzmiel'' istniał tylko w wersji pojazdowej, czy też posiadał wersję przenośną ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kolego ptasznik Trzmiel" był tylko w wersji samobieżnej czyli 2K15 na Gaz 69 i 2K16 na BRDM zapewne ze względu na masę i rozmiary pocisku (pomijam sposób kierowania) plus wynośny pulpit operatora pozwalający na kierowanie pociskiem spoza wozu. Polecam TBiU Nr 39 z 1976 r. gdzie jak na ówczesne czasy i formę tegoż wydawnictwa dość dogłębnie" opisano tenże system. I tu kolejne pytanie związane z użytkowaniem rzmieli" w WP. Dlaczego wydano tenże tomik serii TBiU dotyczący rzmiela" kiedy to w ówczesnych latach wszystko związane z systemami uzbrojenia użytkowanymi w WP było tajne ? Czyżby w tymże czasie rozpoczęto albo też zakończono wycofywanie rzmieli" z jednostek liniowych WP ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tak, to za duże ''bydlę''do noszenia na grzbiecie.

Z tajnością bym nie przesadzał, TBU od 1971 opisywało czołgi (T-54, PT-76), transportery (SKOT,BRDM-1),broń ręczna (PM-63, P-64,RPG-2). To przed numerem z PPK.
W ''Prezentuj broń'' Magnuskiego z 1972 (wydanie II) są też dane sprzętu artyleryjskiego ( nawet pomijana haubica D-1), są już dane BRDM-2. Nie ma danych dla ASU-85, ZSU-23-4 i BWP.
PPK jest wymieniony z nazwy jako 3M6, z nośnikami BRDM i GAZ.
Sam BRDM (1) nie został opisany.
Generalnie nie ma danych sprzętu rakietowego.

Może sprzęt wycofany z ''liniówek'' trafiał do OTK ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Do OTK na pewno nie, to były innego ypu" jednostki, w sumie to po wielkiej rozbudowie z lat 1963-1971 rozwiązywane sukcesywnie po tymże 1971 r. i dalej w latach siedemdziesiątych aż ostatecznego rozformowania ostatnich jednostek OTK w 1989 r. Na czas W" miały być mobilizowane rezerwowe dywizje zmechanizowane w liczbie bodajże czterech.
Co do TBiU to jak najbardziej zgadzam się z Tobą, sam się dziwiłem lat temu wiele że numer 9 tyczący transportera SKOT zawiera tak szczegółowe dane techniczne. A TBiU to pierwszy raz kupiłem samodzielnie w 1981 r. w kiosku Ruchu" i był to numer 69 czyli samolot myśliwski Mustang Mk I-III.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Innego ''typu'', może mylę nazwę ale był gdzieś kiedyś artykuł o ''wewnętrznej armii'' posiadającej własne czołgi, artylerie. Było chyba nawet zdjęcie jakiegoś działonu. Poszukam.
Sam tu już w temacie za dużo nie wydukam, może starsze wzory szły do ZN dla jednostek mobilizowanych ''W'' i tam dotrwały do wypłynięcia w stronę hut i ekspozycji ?
Pamiętam że w ZN-ie mieliśmy STAR-a 20, z jakąś budą. Około 1986 roku.
Tajność danych na pewno była, nie ma jakichś szczegółów o systemach, elektronice. Najbardziej bolał mnie brak danych o marynarce, choćby takich które na zachodzie były w Weyersie.
Były transmisje z defilad, programy wojskowe, zdjęcia w prasie (ŻP, WPT, SP, Morze). W TBU o BRDM-ie wydrukowano zdjęcia wersji plot. W ŻP chyba z 1983 był przekrój T-72. Dzisiaj pełna jawność włącznie z resursem gaci i długością dziennego przydziału papieru do WC.
Pierwszy samodzielny zeszyt TBU to Hurricane, a upatrzony ''na żądanie'' to I-16. I tak się kula do dzisiaj, tylko pamięć o posiadaniu niektórych zawodzi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wewnętrzna armia" czyli zapewne Wojska Obrony Wewnętrznej powstałe w 1965 r. na bazie rozformowanego Korpusu Bezpieczeństwa Wewnętrznego. WOW wchodziły w skład szeroko pojętego systemu OTK i składały się z kilku brygad i pułków które to na czas W" poza zwiększeniem swojej struktury i liczebności miały także mobilizować jednostki wchodzące w skład rezerwowych dywizji zmechanizowanych. I oczywiście na stenie WOW były czołgi, transportery opancerzone i artyleria w tym przeciwpancerna i przeciwlotnicza. Ale czy były ppk w pododdziałach artylerii przeciwpancernej czy też armaty ppanc. lub działa bezodrzutowe ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
A ten przekrój T 72 w Żołnierzu Polskim" to pamiętam ale to było później moim zdaniem tak 1987-1988 r. Stary 20/21/25 a także Lubliny czyli Gazy 51 stały na ZN-ach jeszcze na początku lat dziewięćdziesiątych.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeszcze na początku lat 80-tych XXw. w jednostce na Zwycięskiej(Centralna Okręgowa Składnica Części Samochodowych)do załadunku był używany żuraw na podwoziu Stara-25.W JW 1279 w ZN były sanitarki na podwoziu Lublina lub Mołotowa i cysterna do paliwa na podwoziu starego ZIS-a.JW 2766(propaganda)na podwoziu Gaza(łazik)woziła wielką tubę nagłaśniającą.Jest ten pojazd na zdjęciach z pierwszych dni stanu wojennego na ul.Grabiszyńskiej.Był on także używany do nagłaśniania na meczach drużyny piłkarskiej WKS Śląsk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Właśnie, miałem na myśli tych od naszywek z BWP-em w czerwonej obwódce.
Rozkładówkę z ŻP z przekrojem T-72 znalazłem. Na odwrocie jest komentarz do zachodnich komentarzy na temat powstania OPZZ, oraz informacja o zamiarze uruchomienia od stycznia 1985 rozgłośni Radio Marti. Tak więc to była końcówka 1984.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W artykule o GAZ-ach, z połowy 2015 roku T. Szczerbicki pisze o pierwszej prezentacji kilku z 2P26 na defiladzie 1000-lecia. miał to być zabieg propagandowy, po defiladzie miały być przemalowane i przekazane 8 DZ.
Niby w 1969 znowu je przekazano do 6 DPD ?
Myślę że gdyby definitywnie się ich pozbyto z 6, to przy okazji jesiennych i wiosennych przejść emblematy by zniknęły. Nie wiem czy wszędzie traktowano przejścia tak samo, ale w moim" pułku ( i garnizonie ) sprzęt szedł do malowania po szczocie drucianej i papierze ściernym.
Może by tak porównać emblematy istniejące ze zdjęciami z epoki, nawet na innych GAZ-ach. To powinno być od szablonu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam po długiej przerwie.
Ze swojego archiwum i zdjęć nadesłanych przez znajomych kolegów z Rosji przedstawię kolegom kilkanaście zdjęć dotyczących Gaza 69 z wyrzutnią pocisków ,,Trzmiel,,
Zdjęcie pochodzi z archiwalnego Tygodnika ,,Żołnierz Polski,,- 1966r.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information