Jump to content
pepe

Pantera, Warszawa 1944 !?

Recommended Posts

http://www.ebay.de/itm/nazi-germany-photo-lot-with-letter-warschau-1942-beute-panzer-flak-train-etc-/162676659145?hash=item25e048d3c9%3Ag%3AgD8AAOSwLyVZvfZL&nma=true&si=2dVFqod44n%252FU5qmW8SXk87ODd1Q%253D&orig_cvip=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557

Share this post


Link to post
Share on other sites
To bardzo fajne zdjęcia pod wieloma względami.

1. Pod główną bramą szkoły św. Kingi stoi druga z powstańczych panter - umownie nazywana WP" a więc najprawdopodobniej to ona została tam pozostawiona 11 sierpnia a nie Magda-Pudel" i jest to chyba jedyne zdjęcie tego konkretnego czołgu gdzie widać go w całej okazałości.
2. Niemieckie krzyże najwyraźniej nie są zamalowane.
3. Zdjęcia otwierają dyskusję czy nie doszło do pewnej roszady odnośnie wiedzy czytanej" o użyciu czołgów w dniach 10 i 11 sierpnia - o tym z którego z nich zrezygnowano wcześniej tudzież o tym który z nich 11 sierpnia nacierał w kierunku Stawek a później osłaniał odwrót do ruin getta i dalej na Stare Miasto. Niby nic specjalnego to nie wnosi a jednak coś uszczegóławia.
4. Fajne zdjęcie ul.Powązkowskiej z widoczną bramą św. Honoraty i kościołem pw. św. Karola Boromeusza. Czy to Magda-Pudel" ostrzelała jego wieże... a może jednak WP"?
5. Ciekawe czy pociąg widoczny na kolejnym zdjęciu to ten, który jeździł po linii obwodowej między dworcem Gdańskim a Zachodnim na który ośkowcy" dokonali nieudanego wypadu w nocy z 7 na 8 sierpnia i który tak dał się nam później we znaki podczas walk o warszawską Starówkę?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Budynek przed którym zrobiono zdjęcie istnieje do naszych czasów - adres Okopowa 55a. Od 1948 roku mieści się tam zespól szkól im. Michała Konarskiego. Wygląda na to że rzeczywiście w relacjach zostały zamienione Magda i WP. Według tych zdjęć WP został unieruchomiony na wysokości Twierdzy" ustawiony wzdłuż ulicy Okopowej z lufą skierowaną w kierunku ul. Powązkowskiej.
Pozdrawiam
Witek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mała poprawka do poprzedniego posta. Pantera nie stoi wzdłuż ulicy Okopowej lecz skośnie do jej przebiegu tuż za skrzyżowaniem z ulicą Niską. Tył ( i lufa) jest skierowany w kierunku skrzyżowania ulic Stawki i Smoczej. Za Panterą widoczny mur Getta a dokładnie jego początek odcinka pomiędzy ulicami Niska i Stawki.
Tyle o Panterze WP. Natomiast nie dawały mi spokoju zdjęcia Pantery Magda opisywane jako wykonane pod garbarnią Pfeiffera.
Budynki w tle nijak nie dawały się dopasować do zabudowań garbarni. Poszukałem trochę i okazuje się że zdjęcia wykonano na Okopowej lecz przy skrzyżowaniu z ulicą Dzielną. Na zamieszczonym zdjęciu po lewej widać początek ulicy Dzielnej z baraczkami na posesjach Dzielna 97 i Okopowa 34. Jasny budynek z dwoma okienkami na szczycie tuż pod dachem to Dzielna 95 ( w tym budynku przed wojną mieściło się koło Towarzystwa Uniwersytetu Robotniczego a wcześniej fabryczka Braci Gotschlak i Olesińskiego). Za nim wyższy budynek Dzielna 93.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W tym samym miejscu 2 sierpnia 1944 wykonano zdjecie podczas inspekcji czołgu WP przez płk. Radosława". W tle zabudowania posesji Okopowa 34, 32 i Wolność 18, 16.
Pozdrawiam
Witek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może i tak. Ważne że miejsce udało się zidentyfikować i nie jest to fabryka Pfeiffera jak do tej pory sądzono.
Jeszcze co do Pantery WP. Zdjęcie Okopowej z opisem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I fragment ortomapy z 1945 roku z zaznaczonym punktem z którego zrobiono zdjęcie i polem widzenia( żółty )rozbitym domem ( czerwona strzałka) płotem (zielona strzałka). Niebieska kreska to położenie Pantery WP.
Pozdrawiam
Witek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kawał Dobrej Roboty, Kolego Witku 👍

Przy okazji mam pytanie... Co się znajdowało na terenie od prawej strony, od Stawek do zbiegu Powązkowskiej i Okopowej ? Na  powyższym świetnym szkicu widoczny tylko trójkącik kawałka terenu, na którym dalej stoją budynki produkcyjne z okresu międzywojnia .Znajdowała się  tam w latach siedemdziesiątych siedziba obuwniczej warszawskiej "Syreny", na początku lat osiemdziesiątych przeniesiona do nowego budynku zbudowanego przez Szwedów, dokładnie na polu między Kolską a boiskiem Konarskiego, vis a vis " Twierdzy"... 

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 28.10.2017 o 20:35, Jagiellończyk napisał:

To bardzo fajne zdjęcia pod wieloma względami.

1. Pod główną bramą szkoły św. Kingi stoi druga z powstańczych panter - umownie nazywana WP" a więc najprawdopodobniej to ona została tam pozostawiona 11 sierpnia a nie Magda-Pudel" i jest to chyba jedyne zdjęcie tego konkretnego czołgu gdzie widać go w całej okazałości.
2. Niemieckie krzyże najwyraźniej nie są zamalowane.
3. Zdjęcia otwierają dyskusję czy nie doszło do pewnej roszady odnośnie wiedzy czytanej" o użyciu czołgów w dniach 10 i 11 sierpnia - o tym z którego z nich zrezygnowano wcześniej tudzież o tym który z nich 11 sierpnia nacierał w kierunku Stawek a później osłaniał odwrót do ruin getta i dalej na Stare Miasto. Niby nic specjalnego to nie wnosi a jednak coś uszczegóławia.
4. Fajne zdjęcie ul.Powązkowskiej z widoczną bramą św. Honoraty i kościołem pw. św. Karola Boromeusza. Czy to Magda-Pudel" ostrzelała jego wieże... a może jednak WP"?
5. Ciekawe czy pociąg widoczny na kolejnym zdjęciu to ten, który jeździł po linii obwodowej między dworcem Gdańskim a Zachodnim na który ośkowcy" dokonali nieudanego wypadu w nocy z 7 na 8 sierpnia i który tak dał się nam później we znaki podczas walk o warszawską Starówkę?

Mam pytanie do pkt. 4... Czy to jest to właśnie zdjęcie?

Bundesarchiv_Bild_101I-695-0411-08A,_Warschauer_Aufstand,_Soldaten_mit_-Goliath-.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, formoza58 napisał:

Mam pytanie do pkt. 4... Czy to jest to właśnie zdjęcie?

Bundesarchiv_Bild_101I-695-0411-08A,_Warschauer_Aufstand,_Soldaten_mit_-Goliath-.jpg

Na pewno ulica Powązkowska i na pewno Kościół pw. św. Karola Boromeusza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wiem, że na pewno Powązkowska i Boromeusz, tylko czy to jest zdjęcie o którym wspomniał Jagiellończyk. Bowiem na moim nie widać św. Honoraty.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 30.10.2017 o 11:51, Witek Cisłak napisał:

Mała poprawka do poprzedniego posta. Pantera nie stoi wzdłuż ulicy Okopowej lecz skośnie do jej przebiegu tuż za skrzyżowaniem z ulicą Niską. Tył ( i lufa) jest skierowany w kierunku skrzyżowania ulic Stawki i Smoczej. Za Panterą widoczny mur Getta a dokładnie jego początek odcinka pomiędzy ulicami Niska i Stawki.
Tyle o Panterze WP. Natomiast nie dawały mi spokoju zdjęcia Pantery Magda opisywane jako wykonane pod garbarnią Pfeiffera.
Budynki w tle nijak nie dawały się dopasować do zabudowań garbarni. Poszukałem trochę i okazuje się że zdjęcia wykonano na Okopowej lecz przy skrzyżowaniu z ulicą Dzielną. Na zamieszczonym zdjęciu po lewej widać początek ulicy Dzielnej z baraczkami na posesjach Dzielna 97 i Okopowa 34. Jasny budynek z dwoma okienkami na szczycie tuż pod dachem to Dzielna 95 ( w tym budynku przed wojną mieściło się koło Towarzystwa Uniwersytetu Robotniczego a wcześniej fabryczka Braci Gotschlak i Olesińskiego). Za nim wyższy budynek Dzielna 93.

magda_okopowa_dzielna_copy.jpg&x=800

Zdjęcie przedstawiające " Pudla/ Magdę" w tym samym miejscu, z innego ujęcia

pudel magda.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie, to nie jest to zdjęcie. A co znajdowało się po prawej stronie od Stawek do zbiegu ulic Okopowej i Powązkowskiej, jeśli dobrze odczytałem kierunki to zapewne garbarnia Temler i Szwede - tuż przed wojną była w posiadaniu Pfeiferów. Pozdr.

Edited by Jagiellończyk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za informację. Pytałem się, bowiem w końcu lat siedemdziesiątych pracowałem tam i wbiło mi się w pamięć, że to garbarnia Pfeiferów. I tak mi pozostało ;-).

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam wszystkich,

Historia powstańczych panter będzie miała jeszcze inne, nie mniej ciekawe uzupełnienia.
Na wstępie artykułu z 2005 r. napisałem, że " ... nie przypuszczałem, że będę go kończyć dokładnie po 12 miesiącach" pracy. 
Teraz mogę do dodać: nie przypuszczałem, że ta historia będzie miała ciąg dalszy po następnych 14 latach!

Czy coś wydarzyło się w ciągu tych kilkunastu lat co zasługiwałoby na Waszą uwagę? Oceńcie sami. 
Zacznę od końca, czyli od rozmowy telefonicznej. 
2 sierpnia zadzwonił do mnie wnuk jednego z członków załogi, niemieckiej załogi(!), pantery WP. 
Miałem okazję z nim bezpośrednio porozmawiać natomiast korespondujemy od równo roku. 
Sam fakt, że odnalazł się bezpośredni świadek graniczy z cudem ale fakt, że ów świadek przeżył wojnę 
(zmarł w lecie zeszłego roku), że uwiecznił przebieg wydarzeń (prowadził dziennik), 
że pozostawił po sobie wiele godzin nagrań ze wspomnieniami (w tym z Warszawy) jest już cudem prawdziwym!
Jego relacje rzucają więcej światła na wydarzenia z 2 sierpnia 1944:
1. Pantery faktycznie jechały do zakładów naprawczych na Żoliborzu.
2. Pantera WP, z niesprawnym działem, ciągnęła spiętą linami Magdę z niesprawnym silnikiem.
3. Pantery tylko dlatego zatrzymały się, że drogę zagrodził im przewrócony na Okopowej tramwaj (fakt do potwierdzenia).
4. Pantera WP z dwiema załogami w środku, na skrzyżowaniu Okopowej i Mireckiego, została trafiona gamonem (na 99%) a nie PIAT-em.
5. WP została trafiona z lewej strony wieży, a nie z tyłu (jak wynikało z relacji "Wiktora").
6. W WP odniosły rany tylko dwie osoby, nikt nie zginął. 
7. Wśród rannych osób był wspomniany świadek. On, jak i pozostali, dostał się do niewoli. 

Jeszcze informacja, która z pewnością wprawi w konsternację historyków:
załoga pantery WP wcale nie należała do Pz.Rgt. 27 czyli 19. DPanc! 

Nadmienię może jeszcze, że praktycznie wszystkie informacje pozyskane ze strony przeciwnej, niemieckiej, 
znajdują swoje potwierdzenie w innych dokumentach, choćby prezentowanych powyżej zdjęciach i tych, 
które zostały opublikowane w ostatnim wydaniu "Plutonu pancernego".
Pytanie dla "szczególarzy": zauważyliście, że WP nie ma blaszanej osłony nad jarzmem armaty?
Świadek wyjaśnił: poprzedniego dnia stracili osłonę podczas odpierania sowieckiego ataku pancernego na Pradze.

Z pozdrowieniami,
Krzysztof Mucha

Edited by ChrisFly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information