Jump to content
Sign in to follow this  
les05

Rekonstruują samoloty, które 100 lat temu przejęli powstańcy wielkopolscy

Recommended Posts

Fokkery, czyli repliki samolotów, którymi latali powstańcy wielkopolscy, trafią na lotnisko w Kobylnicy [ZDJĘCIA]

GRZEGORZ OKOŃSKI4 majaZaktualizowano wczoraj, 08:03
Teraz trzy samoloty wyglądające jak fokkery z I wojny światowej, są jeszcze badane w locie. Jeśli pogoda pozwoli, to próby te zakończą się do połowy maja. Dwa z nich noszą malowanie wzorowane na samolotach wojskowych wielkopolskiego lotnictwa, a trzeci – oznakowanie całkowicie cywilne Politechniki Poznańskiej.
Teraz trzy samoloty wyglądające jak fokkery z I wojny światowej, są jeszcze badane w locie. Jeśli pogoda pozwoli, to próby te zakończą się do połowy maja. Dwa z nich noszą malowanie wzorowane na samolotach wojskowych wielkopolskiego lotnictwa, a trzeci – oznakowanie całkowicie cywilne Politechniki Poznańskiej. Politechnika Poznańska
 
Trzy repliki myśliwców Fokker DVII były jedną z największych atrakcji obchodów setnej rocznicy Powstania Wielkopolskiego. Samoloty budowane przez Politechnikę Poznańską wkrótce zakończą program oblotów i prawdopodobnie już w maju zostaną oficjalnie dopuszczone do lotów.
 

Fokkery należą do Wielkopolskiej Eskadry Niepodległości, budowane są przez Politechnikę Poznańską i choć nieco zmniejszone w stosunku do oryginałów, przypominają kształtem myśliwce DVII, najlepsze niemieckie samoloty myśliwskie I wojny światowej, a jednocześnie – najlepsze maszyny tworzącego się polskiego lotnictwa wojskowego.

- Trwają jeszcze prace nad nimi, choć prawdę mówiąc, teraz już bardziej skupiają się na stronie formalnej. To są wciąż prototypy, a nie produkowane masowo samoloty – mówi Radosław Gorzeński z Politechniki Poznańskiej. - Muszą być zatem przebadane i sprawdzone pod każdym względem, by spełnić wymagania Urzędu Bezpieczeństwa Lotniczego. Co więcej – mimo że te konstrukcje mogą być budowane i mogą latać na pokazach w Stanach Zjednoczonych, to w Europie są chyba jedynymi. I na pewno jedynymi w przyjętym przez nas wariancie silnikowym.

Czytaj też: Fokkery będą w Poznaniu, ale nie polecą nad miastem. Dlaczego?

Politechnika zdecydowała się bowiem na silniki nowe, nieco różniące się od przyjętych przez amerykańskiego producenta konstrukcji.

- O ile tam dopuszczane są silniki używane, m.in. silniki samochodowe, to my jako uczelnia nie mogliśmy sobie na to pozwolić: wybraliśmy wariant silników nowych, produkowanych seryjnie i sprawdzonych – informuje Radosław Gorzeński. - M.in. dlatego, trzeba było wprowadzić pewne zmiany w konstrukcji samolotów, takie jak wydłużenie ramy silnika.

Zobacz też: Poznań: Kolejna replika samolotu Fokker może otworzyć kompleks muzeów techniki wojskowej na Ławicy!

Teraz trzy samoloty wyglądające jak fokkery z I wojny światowej, są jeszcze badane w locie. Jeśli pogoda pozwoli, to próby te zakończą się do połowy maja. Dwa z nich noszą malowanie wzorowane na samolotach wojskowych wielkopolskiego lotnictwa, a trzeci – oznakowanie całkowicie cywilne Politechniki Poznańskiej.

Gdy zostaną dopuszczone formalnie do lotów, uczelnia doprowadzi je na lotnisko Aeroklubu Poznańskiego w pod poznańskiej Kobylnicy. Tu jednak nie zagrzeją długo miejsca – ich docelowym domem będzie lotnisko w Kąkolewie, na które w ciągu zapewne dwóch lat będzie przenosić się aeroklub i na którym swoją dziesięcio hektarową działkę ma Politechnika. Tam też budowany jest hangar dla fokkerów, który powinien być gotowy na przełomie czerwca i lipca.

Politechnika nie poprzestanie na atrakcyjnych replikach. Będzie kupowała inne – współczesne seryjne już samoloty dla potrzeb szkolenia pilotów i technicznych specjalistów ds. lotnictwa.

Fokkery Wielkopolskiej Eskadry Niepodległości budowane są przy wsparciu finansowym Urzędu Marszałkowskiego. Do ich budowy wykorzystano współczesne materiały, urządzenia i technologie, m.in. sprzęt radionawigacyjny. Oryginały kryte były płótnem, podczas gdy współczesne kopie są pokryte materiałem kompozytowym.

W czasie I wojny na takim myśliwcu latał m.in. Mieczysław Sylwester Garsztka, najlepszy z polskich asów (6 zestrzeleń), a w czasie wojny 1920 roku walczyli na nich wielkopolscy piloci z Ławicy.

http://poznan.naszemiasto.pl/artykul/fokkery-czyli-repliki-samolotow-ktorymi-latali-powstancy,5105673,artgal,t,id,tm.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information