Jump to content
formoza58

Sylwetki Lotników II RP 1921- 1939.

Recommended Posts

W dniu 14.01.2020 o 21:43, Picolo napisał:

plut. Majonez

a skądże; to plutonowy Antoni Sos-Tatarski

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 29.12.2019 o 13:16, Sedco Express napisał:

Po zapoznaniu się z zamieszczonymi dokumentami dot. mjr.obs. K.Grabianowskiego pozwolę sobie na kilka uwag i komentarzy.

Zacznijmy od odznaczeń, które w/w otrzymał:

- Medal Niepodległości

- Medal Pamiątkowy za Wojnę 1918-1921

- Medal Dziesięciolecia Odzyskanej Niepodległości

- Medal za Długoletnią Służbę - X lat (brązowy)

- Medal za Długoletnią Służbę XX lat (srebrny)

- Medal Lotniczy (trzykrotnie nadany)

- Odznaka Obserwatora

- Odznaka Pamiątkowa WSL (Wyższej Szkoły Lotniczej)

Tak jak wielu mu podobnych oficerów wojsk lądowych zapewne napisał podanie o przeniesienie do lotnictwa w 1923 r. i od lipca tego roku został uczestnikiem (frekwentantem) kursu obserwatorów lotniczych w Szkole Obserwatorów i Strzelców Lotniczych w Toruniu (dawna OSOL - Oficerska Szkoła Obserwatorów Lotniczych). W trakcie nauki awansowany do stopnia porucznika (01.10.1923 r.).

Po trwającym prawie rok kursie jako por.obs. od 01.04.1924 r. rozpoczął służbę w 4.PL (Toruń) w 42.EL

Kwiecień 1924 - 01.061926 r. - 4.PL -  por.obs. służba w plutonie fotograficznym (w/z dca plutonu/mł.ofic.plutonu foto.)

01.06.1926 - 01.04.1929 r. - CSL (Centralna Składnica Lotnicza)

01.04.1929 - 01.01.1934 r. - 3.PL (Poznań) 35.EL - por.obs. (mł.ofic. esk., ofic. materiałowy esk., ofic. taktyczny esk.)

01.01.1934 - 01.05.1935 r. - 3.PL 35.EL - awans: kpt.obs. (w/z dca esk., ofic. taktyczny esk.)

Teraz występują rozbieżności, o których wspominałem. W książce J.Pawlaka "Polskie eskadry w latach 1918-1939" (WKŁ - W-wa 1989) autor pisze (str.256), że w październiku 1935 r. w 33 Eskadrze Towarzyszącej (Obserwacyjnej) 3.PL utworzono dwa plutony lotnicze:

- IV/33

- V/33 którego dcą został kpt obs. K.Grabianowski do rozwiązania plutonu w dniu 31.12.1935 r. Po likwidacji plutonu objął dowodzenie innym plutonem - III/33. (do maja 1935 r. w w/w plutonach użytkowano samoloty Lublin R-XIIIC a później była to wersja Lublin R-XIIID)

W dokumentacji widnieje natomiast zapis:

01.05.1935 - 07.076.1937 r. - 3.PL Eskadra Towarzysząca - kpt.obs. dca plutonu III Esk.Tow, potem dca Esk.Tow. i ponownie dca plutonu III ET

07.07.1937 -17.10.1938 r. - 3.PL 34.EL - kpt.obs. dca eskadry

17.10.1938 - 17.08.1939 r. - nauka w WSL (Wyższa Szkoła Lotnicza - Samodzielny Wydział Wyższej Szkoły Wojskowej (WSWoj.) w Warszawie)

17.08.1939 - 01.09.1939 r. (?) - 3.PKL dca Dywizjonu Szkolnego

Jeżeli w momencie wybuchu wojny był dcą dyw.szkolnego to sądzę, że do Rumunii ewakuował się nie drogą lotniczą a lądem (pociąg, samochód)

Z dokumentów wynika, że szczegółowy przebieg służby składał w obozie zbiorczym lotników polskich we Francji 01.02.1940 r. Nazwa nieczytelna możliwe, że jest to Camp de Carpigne.

W GB znalazł się 27.07.1940 r. i otrzymał numer służbowy P - 0725 (P - narodowość a czterocyfrowy numer przyznawano oficerom, którzy przybyli do GB po czerwcu 1940 r. lub  zostali mianowani na stopień  oficerski w późniejszym okresie).

Miał 41 lat i nie spełniał wymogów wiekowych dla załóg latających (DM - do 30 lat, DB - do 40 lat oczywiście były wyjątki ale nieliczne).

Nie będąc pilotem nie mógł też zostać przeszkolonym w celu obsługi samolotów transportu pomocniczego, pasażerskich itp. (jednostki nieoperacyjne PSP).

Stopnie - w dokumentach są podane F/O - porucznik, F/L - kapitan, S/L - major. Litera "A" przed skrótem (Acting) oznacza stopień funkcyjny - przyznawany na okres pełnienia służby (dowódczej) dla danego stanowiska. Nieraz był on różny od stopnia stałego.

Np. dca DM miał stopień S/Ldr (mjr) a DB - W/Cdr (ppłk) i np. polski "kpt" pełniący obowiązki dcy DM otrzymywał stopień S/Ldr (mjr).

Skróty:

CWZ - Centrum Wyszkolenia Ziemnego

HQ - Headquarters (dowództwo, sztab)

B'l - Blackpool

M.U. - Maintenance Unit (Jednostka Zaopatrzenia Lotniczego)

PKPiR - Polski Korpus Przysposobienia i Rozmieszczenia

K.U. - ?

PRU - ?

 

K. U. - Komenda Uzupełnień Nr. 2 Blackpool (odpowiednik współczesnego  W.K.U.)

P.R.U. -  3 Polish Resettlement Unit RAF Dunholme Lodge. (Jednostka w której lotnicy oczekiwali na demobilizację). Jak wskazuje numer wyróżniający "3" - takich stacji było więcej. 

Nie mylić np. z 1 P. R. U. (1 Photographic Reconaissance Unit na stacji RAF Benson w której również Polacy służyli 

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

W nawiązaniu do zdjęcia zamieszczonego w temacie  "Godła eskadr 1921-1939"

Nr. 11 - ppor.pil. Kazimierz Burzyński

personel OSOL.png

Edited by Sedco Express

Share this post


Link to post
Share on other sites

P.S.

Józef Burnagel to oczywiście pilot. Na jego mundurze widać odznakę Niższej Szkoły Pilotów w Krakowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kpt.pil. Stanisław Karpiński (z lewej) i inż. Jan Suchodolski - w tle Lublin R-X, Rzym - 1931 r.
W dniach 23.09 -7.10.1931 r. na tym samolocie w/w wykonali rajd dookoła Europy na trasie: Warszawa - Bukareszt - Konstantynopol - Rzym - Turyn - Londyn - Warszawa o długości 6450 km.

mjr pil. Stanisław Karpinski i inż. Suchodolski Rzym 1931 r..png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information