Jump to content

Sylwetki Lotników II RP 1921- 1939.


Recommended Posts

Ad.2018-02-24 23:50:41 formoza58
Najwyraźniej nie zrozumieliśmy swoich intencji. Mój odbiór Twojego wpisu - moja sprawa, Twój mojego - Twoja, chociaż do tej pory nie wiem co chciałeś wyrazić pisząc o wstawionym zdjęciu, że trudno go szukać w Niebieskiej Eskadrze". Wiem coś o tak dużych cmentarzach jak Bródnowski, Powązkowskie, to jest praca dla jednego człowieka przez lata. Oczywiście można sobie pojechać na wycieczkę i ustrzelić" kilka nagrobków.
Ty wstawiłeś zdjęcie grobu Stanisława Nowakowskiego a ja dotarłem do rodziny aby zacząć od źródeł.
Cyt.: ...czy " Niebieska Eskadra jest stroną społeczną, prowadzoną przez ludzi bezinteresownych i wolontariuszy?"
Prowadzi ją garstka osób - pasjonatów lotnictwa - oczywiście jest wiele osób pomagającym nam bo widzą w tym sens. Najlepsze zapłata to komentarz kogoś z rodziny o pierwszym spotkaniu" z grobem poległego dziadka, stryjka, wujka, brata babci itd.
Zaczęło się trochę wcześniej od: http://www.mysliwcy.pl/forum/watki.php?id=999
Pozdrawiam
Link to post
Share on other sites
  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Majster wojsk. (sierżant) Michal Jarmoc, 1.PL Warszwa 1938 r.

Kolejna fotografia por.pilota Franciszka Żwirki, 1.PL. Na mundurze ma odznakę Francuskiej Szkoły Pilotów i drugą, chyba też francuską. Kolega Sedco Express z pewnością ją zidentyfikuje

Tak orzeł na odznace pamiątkowej mógł zmylić. Powstaniec wielkopolski jeśli byłby lotnikiem to zapewne w lotnictwie wielkopolskim. Po odznaczeniach widać, ze zdjęcie jest (jak sądzę) zrobione po

Posted Images

Odnośnie warszawskich Powązek Wojskowych, gdzie pozostały ślady po dwóch kwaterach lotniczych z okresu międzywojnia,to dzięki wyszukiwarce grobów tego cmentarza możesz uzyskać lokalizację. Jest również numer telefonu do kancelarii cmentarza, gdzie pracują bardzo życzliwe Panie. W przypadku tej konkretnej nekropolii,to są naprawdę nie lata.Udokumentowanie fotograficzne kilkudziesięciu grobów to przysłowiowa chwila nieuwagi". Jest oczywiście, jak wspomniałeś, sprawa wycieczki po Polsce, których nikt Tobie nie finansuje", ale taka to jest nasza wolontariacka dola, ludzi silnie uczuciowo związanych danym tematem, że trudno mówić o kosztach i trudach,Tuum fac, nec respicies finem :-) Największą premią" jest dla nas właśnie ciepły komentarz od Bliskich poległych Lotników, lub ( w moim przypadku) Ułanów.
Od dawna nie było okazji, ale Pokłon i Szacunek dla Serca Strony" tj. dla Was i Ludzi, widzących sens Waszej Pracy. Szkoda, że spotkaliśmy się w trochę nie fajnych" okolicznościach, ale niech te słowa będą odzwierciedleniem moich intencji.
Pozdrawiam
Link to post
Share on other sites
Ad. 2018-02-25 11:18:38 formoza58
Dziękuję, nie roszczę żadnej urazy, dziękuję w imieniu Załogi NE za miłe słowa. Przez lata zajmowania się sprawą odszukiwania grobów, miejsc pamięci związanych z lotnictwem nauczyłem się cierpliwości. Zdaję sobie sprawę, że sam niczego nie załatwię. Zawsze jest szansa, że można sobie wyjaśnić pewne kwestie i dojść do porozumienia.
Pozdrawiam
Link to post
Share on other sites

Samolot sfotografowany na lotnisku w Bydgoszczy jeszcze w barwach niemieckich. Pilot przy samolocie to Bartkowiak. Uciekł na tym samolocie do Powstania. Samolot trafił do II Eskadry Wielkopolskiej. Zdjęcia z kolekcji ks. Robert Kulczyński SDB. Fotki zamieszczam za zgodą: Marek Szymański" z fb
I z Niebieska Eskadra"
Antoni
Bartkowiak
Ur. 25.04.1897 r. w Nochowie w powiecie śremskim. 20.10.1915 r. powołany do armii niemieckiej. Brał udział w walkach na froncie zachodnim. W lutym 1917 r. zgłosił się do lotnictwa i otrzymał przydział do szkoły lotniczej w Poznaniu. Po uzyskaniu dyplomu pilota, został zatrzymany jako pilot-instruktor w szkole obserwatorów w Bydgoszczy. 20.11.1918 r. przydzielony do 412 eskadry lotniczej. Po wybuchu Powstania Wielkopolskiego, w połowie stycznia 1919 r. przeleciał linię frontu na samolocie Albatros i wylądował pod Gnieznem. Przydzielony jako pilot do dyspozycji Naczelnej Rady Ludowej, wykonywa ł loty bojowe nad Górnym Śląskiem i Prusami Zachodnimi. 06.02.1920 r. został przeniesiony do 15 eskadry myśliwskiej, z którą w kwietniu 1920 r. wyruszył na front ukraiński. Wyróżnił się w walkach pod Lwowem i pod Zamościem. Wykonał około 70 lotów bojowych. Odznaczony orderem Virtuti Militari 5 kl. nr 292 i czterokrotnie Krzyżem Walecznych. 31.05.1921 r. awansowany na podporucznika. Po wojnie skierowany do Wyższej Szkoły Lotników w Poznaniu i w Grudziądzu, a po jej ukończeniu do 3 Pułku Lotniczego. W marcu 1922 r. otrzymał roczny urlop i objął stanowisko szefa pilotów w Lubelskiej fabryce samolotów. Zginął w wypadku na samolocie Ansaldo w Warszawie dn. 01.05.1922 r.. Pośmiertnie odznaczony Polową Odznaką Pilota.
Rodzony brat Antoniego Bartkowiaka, sierż. pil. Władysław Bartkowiak, poległ w walce powietrznej pod Borysowem 14.05.1920 r.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information