Jump to content

Sylwetki Lotników II RP 1921- 1939.


Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Majster wojsk. (sierżant) Michal Jarmoc, 1.PL Warszwa 1938 r.

Kolejna fotografia por.pilota Franciszka Żwirki, 1.PL. Na mundurze ma odznakę Francuskiej Szkoły Pilotów i drugą, chyba też francuską. Kolega Sedco Express z pewnością ją zidentyfikuje

Tak orzeł na odznace pamiątkowej mógł zmylić. Powstaniec wielkopolski jeśli byłby lotnikiem to zapewne w lotnictwie wielkopolskim. Po odznaczeniach widać, ze zdjęcie jest (jak sądzę) zrobione po

Posted Images

@ Sedco Express 2018-02-04 12:21:42

Ciekawe jest nie tylko to, co piszesz. Samo zdjęcie jest ciekawe.

Jak ten człowiek siedzi, albo czy ten człowiek miał wzrostu 1,40 w szapoklaku? A może siedzi bez spadochronu? A może w ogóle bez fotela? Drążek sterowy ma na wysokości podbródka. Może to są jakieś zdjęciowe dowcipasy?

Przecież on nic nie może widzieć do przodu, co zresztą pokazuje ta fotografia.
Link to post
Share on other sites

Ad.Jedburgh_Ops (617 / 2)2018-02-21 02:56:43
To jest kokpit pilota Breguet XIV (oryg. obiekt muzealny).
Uważam, że zdjęcie jest pozowane.Ze względu na datę ur.1910 r.nie mógł brać udziału w żadnym z przelotów Breguetów (Zurych 1922 r., Pomorski Lot Okrężny 1925 r.). Jak jest w stopniu porucznika to musi mieć dwadzieścia kilka lat czyli można założyć, że zdj. zrobiono w latach 30-tych XX w. Na zdj. bez kombinezonu lotniczego. Ciekawe jak je zrobiono tzn. gdzie był umiejscowiony fotograf - z góry pod kątem.
Jest chyba średniego wzrostu (ręce długie) a pozuje zapewne bez spadochronu siedzeniowego (wcześniej tj. w latach 20-tych w Bre XIV ich nie stosowano w polskim lotnictwie).

Link to post
Share on other sites
Taki jest opis na zdjęciu na aukcji:
Zdjęcie o wymiarach 13 x 18 cm w oryginalnej oprawie, nieotwierane. Na zdjęciu napis XX. 10(?) 25R" , data słabo czytelna.

Pamiątkę z Wilna z manefrów 13 Eskadry Detaszowanej"

Ładne zdjęcie, dobrze wykonane technicznie, widocznych czterech oficerów w otoczeniu szeregowych. Widoczne odznaki lotnicze, orły oraz pies-maskotka. W tyle dwupłatowy samolot, prawdopodobnie Potez oraz duży namiot.

Zdjęcia wykonane przez szybę.
Link to post
Share on other sites
Ad. 2017-05-13 17:14:24 formoza 58
Cyt.: Uzupełnienie do portretu pilota, zamieszczonego 12. 05. 2017, godz. 13:06:48...
Kiedyś, kiedy rozkrącałem wątek w innym portalu poświęconym lotniczym śmierciom podczas pokoju, często wybierałem się na warszawskie Powązki Wojskowe i znajdowałem mogiły, mieszczących się przed wojną w dwóch dużych kwaterach. Obecnie, echch... pozostało ich niewiele. Wśród nich odnalazłem tą, kryjącą pilota, którego próżno szukać w " Niebieskiej Eskadrze..."

Rozumiem Kolegi ubolewanie nad brakiem sylwetek tych Lotników na Niebieskiej Eskadrze ale stronę tą tworzy kilka osób i nie sposób abyśmy wszystkie cmentarze osobiście odwiedzili, odszukali groby i zrobili zdjęcia. Apelujemy na prowadzonej stronie do osób mających wiedzę o jakichś grobach ale łatwiej jest ubolewać niż przesłać wiadomość z załączonymi zdjęciami. Czekam na nie: w.grudniak@niebieskaeskadra.pl
Trochę dalej zamieściłeś zdjęcia z fragmentami tablic epitafijnych gdzie nikt się nie dowie czyje to groby. Pozdrawiam
Link to post
Share on other sites
Kolego 315-PK, powiem szczerze, że nie wiem o co Tobie chodzi. Jeśli na spokojne przeczytasz mój komentarz cytowany przez Ciebie, uświadomisz sobie może ( czego Tobie z całego serca życzę), że nie miałem pretensji do Redakcji strony Niebieskiej Eskadry", ponieważ min. nie odwiedzają cmentarzy. Ale ubolewanie?... Przykro mi, ale ubolewać mogę tylko nad formą Twojego postu, zniechęcającą wręcz do ewentualnej współpracy z Tobą. Gdyby zależało Tobie na wszelkich materiałach przydatnych Niebieskiej Eskadrze", to zamiast ironizować i robić tutaj teatrum , mogłeś skorzystać z innych opcji, choćby poczty.Smutne to wszystko...
Pozdrawiam
Link to post
Share on other sites
Ad. 2018-01-21 19:11:06 Kolman
Cyt.: Kapitan Czesław Łabęcki
W 1934 ukończył Centrum Wyszkolenia Oficerów Lotnictwa w Dęblinie.
Potem służba w: 61 i 62 eskadrze w 6.PL we Lwowie, 1.PL w Warszawie, Szkole Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie jako instruktor (od listopada 1938).
Informacja dla Kolegi Jedburgh_Ops: typowy "zając, do lotnictwa przeszedł z 14.Pułku Piechoty we Włoclawku."

To nie jest typowy zając" bo nie było takiego określenia w ogóle. Oficerowie innych rodzajów WP którzy wyrazili chęć przeszkolenia na lotników a dokładniej na obserwatorów nosili przydomek abisyńczyk". Jak do tego doszło można dowiedzieć się czytając trochę literatury lotniczej. Pozdrawiam
Link to post
Share on other sites
2018-02-24 18:48:32 formoza58
Cyt.: ...że nie miałem pretensji do Redakcji strony "Niebieskiej Eskadry, ponieważ min. nie odwiedzają cmentarzy."
Zanim coś napiszesz to polecam sprawdzenie autorów zdjęć na cmentarzach w np.: Dęblinie, Radomiu, Lublinie, Kielcach, Gliwicach, Siedlcach i innych pomniejszych miejscowości. Z Warszawy jest też trochę. Nie wspomnę o miejscach pamięci. Pozdrawiam
Link to post
Share on other sites
@ 315-PK 2018-02-24 18:55:43

To nie jest typowy zając" bo nie było takiego określenia w ogóle.
_____


Nie?

„Szukajcie, a znajdziecie, albowiem błogosławieni ci, którzy szukają i znajdują”.

Musisz jeszcze odrobinę poczytać o historii polskiego lotnictwa.

Może jeszcze „jednosiedzeniowca” nie było w polskim lotnictwie, hę?

Pozdrowienia :-)
Link to post
Share on other sites
2018-02-24 20:41:26 formoza58
Bynajmniej nie obraziłem się za, cyt.:Wśród nich odnalazłem tą, kryjącą pilota, którego próżno szukać w " Niebieskiej Eskadrze..." tylko zaproponowałem zgłoszenie faktu istnienia takiej mogiły i przesłania zdjęcia jeżeli nie ma na NE. Zweryfikowanie podstawowych danych osobowych które możemy znaleźć w literaturze kosztuje czasami wiele miesięcy pracy. Co z tego, że jest zdjęcie skoro mam tylko wiedzę z dostępnych książek. Np., zamieszczony tu kpt. Łabęcki Czesław nawet w dziennikach personalnych, roczniku oficerskim 1939, monografii 14 pp występuje jako Łabencki. Dopiero dotarcie do źródłowego dokumentu - Jego aktu chrztu, aktu zaślubin rodziców - pozwoliło na ustalenie prawidłowego brzmienia nazwiska.
Tak, że wycieczki po Polsce które nikt mi nie finansuje to jedna sprawa a zebranie informacji, weryfikacja to druga. Też chciałbym aby doba miała przynajmniej 48 godzin. Pozdrawiam
Link to post
Share on other sites
Jeśli była to propozycja zgłoszenia faktu istnienia takiej mogiły i przesłania zdjęcia, to zaiste bardzo dziwna forma.
Zacytowałeś mojego posta sprzed bez mała roku ( bez trzech miesięcy)w nastroju, jakbym Tobie szalenie pojechał po ambicji", doprowadzasz mnie do stanu, który miałem przed laty, stojąc ogłupiały pod tablicą w klasie, dostając reprymendę od belfra za niepopełnione winy. Musisz przyznać, że powalająca" forma propozycji... :-(
Czytając etapy zbierania informacji i ich weryfikacji ciekaw jestem, czy Niebieska Eskadra" jest stroną społeczną, prowadzoną przez ludzi bezinteresownych i wolontariuszy?
To, co zamieszczam w lotniczych wątkach, jest drugoplanowe obok tego pierwszego konika" jakim jest Kawaleria. Ale staram się, aby to co robię ( dotyczy to również innych broni), było kiedyś pomocne dla innych. Niestety takie propozycje do współpracy" jaką Ty zaproponowałeś, niekiedy zniechęcają i dołują z lekka" :-(
A wydaje mi się, że obaj przecież gramy do jednej bramki"
Pozdrawiam
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information