Jump to content

Sylwetki Lotników II RP 1921- 1939.


Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Majster wojsk. (sierżant) Michal Jarmoc, 1.PL Warszwa 1938 r.

Kolejna fotografia por.pilota Franciszka Żwirki, 1.PL. Na mundurze ma odznakę Francuskiej Szkoły Pilotów i drugą, chyba też francuską. Kolega Sedco Express z pewnością ją zidentyfikuje

Tak orzeł na odznace pamiątkowej mógł zmylić. Powstaniec wielkopolski jeśli byłby lotnikiem to zapewne w lotnictwie wielkopolskim. Po odznaczeniach widać, ze zdjęcie jest (jak sądzę) zrobione po

Posted Images

Ad.2017-11-17 17:38:19 formoza58
Cyt.:Kpt.pil. Kazimierz Słowiński.
We wrześniu 1939 roku dowódca 2 ( 22) Eskadry Bombowej Lekkiej. Poległ 3 września pod Gidlami w rejonie Radomska."

Można znać źródło ? Przy wstawianiu zdjęć powinno być podane źródło.
Link to post
Share on other sites
Witam.
I znów mamy podstawowy problem: kim są żołnierze przedstawieni w postach 2018-01-13 10:53:15 i 10:53:33? Nie mają żadnych atrybutów wskazujących na ich jakikolwiek kontakt z lotnictwem (oprócz oczywiście informacji z allegro) dlaczego więc mamy sądzić, że to lotnicy". Nieco lepiej, choć też niejednoznacznie jest z żołnierzami z 6.PL bo występują na fotografiach z prawdziwymi" lotnikami noszącymi stosowne odznaki.
Podobnie z żołnierzem z postu 2018-01-17 w czapce lotniczej.
Musimy sobie odpowiedzieć na pytanie: czy szofer, kancelista, wartownik, kucharz itp (nie licząc pilotów, obserwatorów, mechaników lotniczych) służący w jednostce lotniczej to jest lotnik" czy nie.
Nie należałoby dewaluować tego określenia.
Link to post
Share on other sites
Moim skromnym zdaniem no problem... Gdyby wątek zatytułowany był ( w tym momencie boleję, że nie z lekka innym, choćby Sylwetki żołnierzy Wojsk Lotniczych II RP" ) Sylwetki Pilotów..." to jak najbardziej problem takowy byłby.
Możesz również w podobny sposób potraktować choćby wątki Marynarze ..." gdzie wśród sylwetek typowo okrętowych zejmanów" są również przedstawiciele różnych specjalności MW. Podobnie w wątku Pancerni..."
W przypadku 6 PL mylisz się chyba. Ja powiedział bym raczej, że na kadrach występują Lotnicy 6 pułku z prawdziwymi" jego Pilotami.
Nawet nie będę się wkręcał w odpowiedzi, na proponowane przez Ciebie pytania: czy szofer, kancelista... Dlaczego? Ponieważ mam za sobą nasze wymiany zdań" w temacie 1PAP / 1 PAL.Teraz znowu zagrał u Ciebie chochlik przekory" ?
Czy ten wymieniony przez Ciebie żołnierz w czapce lotniczej ( i dodam w mundurze) jest marynarzem, pancerniakiem, a może ułanem, szwoleżerem lub strzelcem konnym? Może artylerzystą konnym, lekkim, ciężkim czy przeciwlotniczym?...
Notabene, pytam się bez cienia złośliwości... Czy warto? Jeśli według Ciebie tak, to ja pasuję" :-(
Link to post
Share on other sites
Z tymi sprawami zawsze będzie problem, gdy chodzi o lotnictwo wojskowe II RP. Do tej części lotnictwa, która była odpowiedzialna za współpracę z wojskami lądowymi niejednokrotnie na pokłady samolotów delegowano „zająców”, którzy mundurów lotniczych nie nosili, a odbywali loty. I co z takim fantem zrobić? Był to taki niby-lotnik/nie lotnik, ni to, ni sio.

Gdy się czyta instrukcję z 1927 r. M.S.Wojsk. na temat „lotnictwa wywiadowczego (linjowego)” to widać, jak bardzo silnie przenikały się wtedy wojska lądowe i lotnicze. I stąd właśnie duża liczba takich wojskowych, którzy munduru lotniczego nie nosili, ale loty w lotnictwie „linjowym” wykonywali.

Pozdrawiam

JO
Link to post
Share on other sites
Sorki,ale dalibóg, nie o to chodzi Koledze, który stwarza niby- problem", na podstawie akurat zdjęć, bez wyjątku przedstawiających żołnierzy Wojsk Lotniczych II RP. W umundurowaniu wojsk lotniczych,tyle, że niestety Kolega Koloman ich nie uznaje, bowiem brak u nich gap" i odznak specjalności oraz pamiątkowych pułków lotniczych.
Niby-Lotnik nie Lotnik, ni to, ni sio to zupełnie inna para kaloszy", niezależna od tego, jw.
Link to post
Share on other sites
Właśnie o to w tym wszystkim chodzi. Nie mają gap i nie będą mieli, bo był bajzel z tymi sprawami, a koncepcje użycia lotnictwa dopiero się krystalizowały i ucierały. Dekorowanie „zająców”, lub innych wojskowych (np. dopiero szkolonych do współpracy z lotnictwem liniowym) gapami i inną symboliką wojsk lotniczych na pewno ówcześni decydenci WP mieli na szarym końcu w głowie.

II RP to niestety nie USA albo GB, gdzie takie rzeczy były jasne, klarowne, i do zielonego munduru nosiło się odznaki lotnicze w jasny sposób mówiące „who is who” w strukturze sił zbrojnych i co kto ma wspólnego z lataniem i lotnictwem.

A więc jestem za tym, aby patrzeć na ten problem spokojnie i o nic się nie czepiać. Jeśli wiadomo, że dana fotografia na pewno pokazuje kogoś z lotnictwa to nie ma się co czepiać faktu, że komuś brakuje gapy lub innych odznak lotniczych. Takie to wtedy były czasy w Polsce. Sam znam przypadki, gdy tacy „lotnicy z przymusu” delegowani z wojsk lądowych nosili szable i wcale im nie zależało na noszeniu jakichś odznak lotniczych, bo najwyraźniej emocjonalnie byli związani z lądówką.
Link to post
Share on other sites

Lotnik z przymusu"!!!!?????
Pierwszy raz o czymś takim słyszę: o tym, że ....niejednokrotnie na pokłady samolotów delegowano „zająców”", czyli przymuszano" do odbywania lotów!!?? Na zasadzie rozkazu/delegacji? A co z warunkami psycho-fizycznymi dla odbywania lotów?
Byłby to ewenement na skalę światową bo nabór do personelu latającego był, jest i zapewne będzie we wszystkich armiach realizowany na zasadzie zgłoszenia ochotniczego.
P.S.
Lotnicy też nosili szable, vide fotografia ppłka pilota Ernesta Cieślewskiego, dowódcy 2.Pulku Lotniczego

Link to post
Share on other sites
O „ewenemencie na skalę światową” raczej zapomnijmy, jeśli mogę radzić :-)

Doradzam lekturę Regulaminu Użycia Wojsk Aeronautycznych z 1927 roku w części poświęconej lotnictwu liniowemu - rzecz wydana przez M.S. Wojsk.

Przeczytasz sobie wtedy o obserwatorach niedyplomowanych i o konieczności latania na rozpoznanie (oprócz pilota rzecz jasna) dowódców dużych związków taktycznych piechoty i artylerii oraz oficerów sztabowych wojsk lądowych. Ci ludzie nigdy nie nosili żadnych odznak lotniczych, a jednak nie da się powiedzieć, że nie odbywali lotów operacyjnych i że nie byli związani z lotnictwem liniowym.

Pozdrawiam

JO
Link to post
Share on other sites

Jeszcze raz warto podkreślić, że o żadnym o „ewenemencie na skalę światową” nie ma co mówić w tym przypadku.

Oficerowie wojsk lądowych w tamtych czasach (w różnych siłach zbrojnych) nie musieli przechodzić żadnych badań lotniczo-lekarskich, aby wykonywać loty operacyjne na rozpoznanie. Nie należy kreować takich informacji, które z historią nie mają nic wspólnego.

Obok jest zdjęcie samolotu L-4 podczas ćwiczeń w Fort Bragg w 1942 roku. Na przednim fotelu jest pilot - na drugim fotelu jest porucznik wojsk lądowych bez żadnych uprawnień lotniczych. Nie ma nawet ani jednej (z trzech możliwych) odznaki obserwatora lotniczego.

I to wszystko było jak najbardziej normalne w światowych siłach powietrznych okresu międzywojennego i samej II wojny światowej.

Pozdrawiam

JO

Link to post
Share on other sites

I przykład drugi.

Samolot L-1, rok 1941, słynne manewry w Lousianie.

Z tylnej części kabiny wychodzi oficer wojsk lądowych nie mający żadnych uprawnień obserwatorskich, ale delegowany do przeprowadzenia rozpoznania z powietrza.

Wszystko dokładnie według schematu obowiązującego np. także we Francji i w Polsce w tamtym okresie (polski Regulamin Użycia Wojsk Aeronautycznych - Liniowych był francuski i był tylko tłumaczeniem, a nie dziełem Polaków).

Pozdrawiam

JO

Link to post
Share on other sites
@ Panowie, proponuję przenieść się z tą rozmową kompletnie nie na temat do działu Hyde park"
__________________________________________


Dyskusja jest jak najbardziej na temat, a już na pewno nie do działu Hyde Park.

Wątek składający się tylko ze zdjęć chyba nie niesie ze sobą embarga na dyskusję nad nimi, nieprawdaż? Tym bardziej, że dyskusja supermerytoryczna i w oparciu o dokumenty z epoki.

Pozdrowienia

:-)
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information