Skocz do zawartości

Gulfstream G550 dla polskich Sił Powietrznych


Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 122
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
http://www.defence24.pl/710268,kolejny-rok-czarterowania-embraerow-przez-mon-trwaja-negocjacje

Kolejny rok czarterowania Embraerów przez MON? Trwają negocjacje

Jeszcze przez rok samoloty Embraer 175 należące do PLL LOT mogą wozić polskich VIP-ów. Inspektorat Uzbrojenia negocjuje przedłużenie umowy leasingu dwóch samolotów wykorzystywanych dotąd do lotów HEAD. Jest to związane z trwającym nadal procesem dostaw i wdrażania do służby maszyn Boeing 737-800 (BBJ2) oraz szkoleniem załóg Gulfstreamów G550.

"W celu zapewnienia ciągłości zabezpieczenia przewozu najważniejszych osób w państwie, konieczne jest udzielenia zamówienia na świadczenie usługi czarteru samolotów ze względu na trwający i nie zakończony jeszcze proces wdrażania do Sił Zbrojnych RP samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie – dwóch samolotów Gulfstream oraz trzech samolotów Boeing B737-800/BBJ2. W 2018 r. Siły Zbrojne RP nie osiągną pełnej gotowości operacyjnej umożliwiającej realizację lotów o statusie HEAD, ze względu na proces doposażenia pozyskanych dwóch samolotów Gulfstream G550 w systemy IFF oraz trwające szkolenie pilotów na pozyskanym samolocie Boeing. Wstępną gotowość operacyjną samoloty osiągną w I połowie 2018 r., natomiast loty o statusie HEAD rozpoczną się w II połowie 2018 r - czytamy w datowanym na 6 grudnia 2017 roku dokumencie dotyczącym trwającej od 1 grudnia procedury negocjacji bez publikacji ogłoszenia o zamówieniu.

Zgodnie z powyższym dokumentem MON chce zabezpieczyć transporty HEAD poprzez czarter dotychczas używanych maszyn przez kolejne 12 miesięcy od wygaśnięcia obecnej umowy. Obecnie obowiązująca umowa kończy się z dniem 31 grudnia 2017 roku. Przewozy HEAD realizowane przez należące do PLL LOT samoloty Embraer 175 były dotąd uzupełniane przez transportowe Airbusy C295M z Bazy Lotniczej w Krakowie. Zapotrzebowanie na Embraery będzie malało wraz z uzyskaniem przez pierwsze załogi Boeinga 737 oraz kolejne załogi G550 uprawnień do realizacji przewozów HEAD.

Oba zamówione samoloty Gulfstream G550 oraz pierwszy Boeing 737-800NG zostały dostarczone Polskim Siłom Powietrznym w bieżącym roku, natomiast pozostałe dwa Boeingi w konfiguracji specjalnej BBJ2 trafią do Polski dopiero w 2020 roku."
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Historia pierwszego Boeinga 737-800 (n.ser.61358) Józef Piłsudski" w Polskich Sił Powietrznych.
Samolot został zbudowany pierwotnie dla niskokosztowych chińskich linii lotniczych 9Air i w czasie oblotów (od 13.04.2017) nosił rejestrację B-7998.
Następnie (24-25.10) ,już z amerykańską rejestracją N893BA przeleciał do Francji (Saint-Malo) w celu przemalowania i odbioru przez Inspektorat
Uzbrojenia (oblot techniczny 11.11).Przelot do Polski (samolot pilotowali piloci fabryczni Boeinga) ,jeszcze z amerykańską rejestracją odbył się
15 listopada 2017 roku.Samolot otrzymał wojskowy numer taktyczny 0110, schemat malowania ma być zmieniony (ujednolicony z malowaniem Gulfstreama G550)
w 2019 roku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months later...

2 samoloty Gulfstream G550 z 1. Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie służące do przewozu najważniejszych osób w państwie : Generał Kazimierz Pułaski i Książę Józef Poniatowski upamiętniają 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości: zostały ozdobione logotypem programu „Niepodległa”.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...
  • 2 months later...

http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114883,25015746,raport-nik-czarter-samolotow-dla-vip-ow-ponad-dwukrotnie-drozszy.html#s=BoxOpImg2

"Raport NIK: Przez spóźnienie Macierewicza samoloty dla VIP-ów kosztowały ponad dwa razy więcej

Zbyt późno podjęta decyzja przez ówczesnego szefa MON Antoniego Macierewicza była powodem dużych kosztów wyczarterowania samolotów dla VIP-ów - wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli. Usługa ta kosztowała budżet państwa w 2018 r. 2,5 razy więcej niż wynikało to z umowy zawartej na poprzednie lata.

Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej zawarł na lata 2014-2020 trzy umowy z PLL LOT na wyczarterowanie samolotów do transportu najważniejszych osób w państwie.

Umowę czarteru na lata 2014-2017 podpisano w grudniu 2013 r., umowę czarteru na 2018 r. podpisano pod koniec 2017 r., a umowę czarteru na lata 2019-2020 - w grudniu ubiegłego roku.

"Ustalono, że wartość czarteru na 2018 r. wzrosła o ok. 2,5 razy w porównaniu do umowy na lata 2014-2017, w ujęciu rocznym" - czytamy w analizie wykonania budżetu państwa autorstwa NIK.

"Dodatkowe koszty obciążające budżet MON"

Co było powodem takiej różnicy? Jak tłumaczył Inspektorat Uzbrojenia, ówczesny minister obrony narodowej Antoni Macierewicz podjął decyzję o podpisaniu kolejnej umowy na czarter samolotów w listopadzie 2017 roku.

Jak się okazało, stało się to zbyt późno. Spółka PLL LOT zdążyła już zaplanować wykorzystanie dwóch Embraerów w komercyjnych połączeniach na kolejny rok. Gdy MON zasygnalizował chęć wyczarterowania samolotów, LOT musiał wyleasingować dla siebie dwie inne maszyny.

"Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli, zbyt późne podjęcie decyzji o konieczności zawarcia z PLL LOT S.A. umowy czarteru na 2018 r., skutkowało dodatkowymi kosztami obciążającymi budżet resortu obrony narodowej".

Wartość umowy zawartej na lata 2014-2017 wynosiła łącznie ponad 154,2 mln zł brutto, podczas gdy kolejna, zawarta tylko na jeden rok, kosztowała budżet państwa 92,7 mln zł. Umowa na lata 2019-2020 to już koszt w wysokości 170,2 mln zł."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie