Jump to content
Sign in to follow this  
PMW

WPT-34 z Trzebiatowa trafił do muzeum

Recommended Posts

Wóz pogotowia technicznego WPT-34 zabezpieczony !!!


Zbiory Pilskiego Muzeum Wojskowego (w organizacji) powiększyliśmy o pancerny ciągnik ewakuacyjny WPT-34, który cudem przetrwał do dnia dzisiejszego. Wóz znajdował się na terenie obiektu szkoleniowego strzelnicy JW 1879 pod Trzebiatowem. Udało się go pozyskać, dzięki przychylności Dowódcy 7 Brygady Obrony Wybrzeża ze Słupska, Dowódcy JW 1879 z Trzebiatowa oraz wsparciu Departamentu Wychowania i Promocji Obronności Ministerstwa Obrony Narodowej. Z pomocą przyszli nam również nasi Przyjaciele: Pan Paweł Dobrański z Piły, Firma transportowa NAFTA-TRANS Sp. z o.o. oraz Spółka „GWDA” Sp. z o.o.

Pozyskany przez nas WPT-34 to jeden z 4 zachowanych wozów tego typu w Polsce, to zabytek polskiej myśli technicznej, dlatego uznaliśmy, że warto go zachować i za wszelką cenę uratować przed złomowaniem.


Konstrukcja została opracowana w połowie lat 60 w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku. Nasz wóz zbudowano w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych w Siemianowicach Śląskich ( obecnie ROSOMAK S.A.) na bazie produkowanego w kraju na licencji radzieckiej podwozia czołgu średniego T-34/85M. Zadaniem WPT-34 było ewakuowanie uszkodzonych oraz wyciąganie ugrzęźniętych czołgów, dokonywanie napraw i remontów czołgów w warunkach polowych w tym celu został bogato wyposażony w narzędzia w i oprzyrządowanie specjalistyczne. Dźwig umożliwiał podnoszenie ciężarów o wadze do 1 tony, co wystarczało w zupełności do wymiany uszkodzonego silnika czołgu. Skrzynia ładunkowa pozwalała przewozić ponad dwie tony części zamiennych. W jego wnętrzu można było bezpiecznie udzielić pomocy rannemu, wstawiając do środka nosze po otwarciu bocznego włazu, to rozwiązanie zastosowano w późniejszej konstrukcji WZT-2. WPT-34 wszedł na uzbrojenie WP prawdopodobnie w 1967 roku i był produkowany do końca lat 60. Od 1972 roku produkowano w kraju na licencji wóz pogotowia technicznego WZT-1, który zastąpił konstrukcje pancernych ciągników ewakuacyjnych z lat 60 takie jak: CW-34, WPT i WPT-34. W dostępnej literaturze jest bardzo mało informacji na temat WPT-34, pojazd nie doczekał się jeszcze konkretnego opracowania, raczej wspomina się o nim w kilku zdaniach, przy okazji w monografiach czołgu T-34/85. Nie udało się nam jeszcze zdobyć instrukcji obsługi wydanej przez MON. Oryginalne fotografie z okresu służby w WP dostępne w Internecie można policzyć na palcach jednej ręki. Naszym celem jest pozyskanie dokumentacji oraz informacji o użytkowaniu wozu w okresie służby. Nasz egzemplarz jest mocno zdekompletowany, ale już zaczęliśmy poszukiwać brakujących detali, dlatego zwracamy się z prośbą o pomoc w kompletowaniu naszego WPT-34. Jak widać na fotografiach z 10 kół nośnych zostały tylko 3, brakuje wahacza, kół napędowych, napinających i gąsienic oraz wyposażenia specjalistycznego. Niektóre części można jeszcze zdobyć, kupić, a te, które są już nieosiągalne spróbujemy dorobić na podstawie oryginału. Wszystkich miłośników polskich konstrukcji pancernych prosimy o wsparcie w postaci przekazania informacji lub brakujących części.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Prawdopodobnie w składach pociągów ratunkowych PKP był używany tylko wcześniejszy model pancernego ciągnika ewakuacyjnego, czyli CW-34 oraz późniejsze WZT-1 i WZT-2, które zastąpiły WPT-34. Może ktoś ma wiedzę lub fotografie, które potwierdzą, że WPT-34 był używany w PKP?

Przy okazji nagrania materiału dla stacji radiowej o pozyskaniu WPT-34, nagraliśmy nasz materiał i po dodaniu kilku fotografii powstał krótki film.

Zapraszamy do obejrzenia.

http://www.youtube.com/watch?v=WK-W9C_zd1k


Post został zmieniony ostatnio przez moderatora Hebda 21:44 15-11-2015

Share this post


Link to post
Share on other sites
http://forum.ioh.pl/graficzki2/1284991110_cw-34_1.jpg coś takiego?? troszke nizszą ma wieżyczke w porównaniuj do tego http://groundforces.pl/wpt-34/ ale na platformie kolejowej:)


Post został zmieniony ostatnio przez moderatora Hebda 23:08 18-11-2015

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na nasz apel w sprawie przekazywania części do WPT-34 odpowiedział Bartek Kowalik, miłośnik techniki wojskowej z Poznania, który przekazał nam dwa zapasowe zbiorniki paliwa. Dla przypomnienia, trzy zbiorniki o pojemności 90 litrów każdy były montowane w tylnej części wozu na kadłubie, w dwóch przewożono zapas paliwa, a w trzecim olej silnikowy. Zbiorniki są w bardzo dobrym stanie. Dziękujemy!!! Pytamy i szukamy kolejnych detali, a kto szuka ten znajduje. Zachęcamy do wsparcia naszych działań.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W Poznaniu mają Wpt 34 i to w dużo lepszym stanie może tez go uruchomić kiedyś zdolaja wiec moze może warto zastanowić się nad tym żeby było w Polsce jedno muzeum gdzie byłoby chociaż po jednym sprawnym egzelarzu każdego wozu z okresu lwp orax niemieckich pojazdow zamiast się znowu rozdrabniac i kleic po całym kraju wraki na tzw. sztuke" żeby tylko bylo na wystawe tak jak np w MWP w Warszawie. Części nie ma zbyt wiele już chyba... Czy ktoś wie gdzie można obejrzeć ciagnik w samej wersji WPT ( a nie wpt34) ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
http://www.dziennikwschodni.pl/galeria.html?gal=999676155&art=1000194495&f=5 w tym art. jest zdjęcie takiego wozu technicznego

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information