Jump to content
ekiosk egazety next prenumerata
Jacek Dąbrowski

Lublin R-VIII bis nr 803

Recommended Posts

Realizujemy unikalne przedsięwzięcie historyczne, którego celem jest wydobycie z morza pozostałości wraka samolotu, konserwacja a następnie podjęcie próby zrekonstruowania hydropłatu wyprodedwie w Pierwsze małe elementy zostały wydobyte rok temu. Zaś w tym roku pragniemy podnieść z dna kadłub, skrzydła i silnik. Do tego potrzebne jest jednak zbudowanie specjalistycznej suwnicy pływającej, wynajęcie nurków, łodzi z wyposażeniem specjalistycznym, itp. Istnieje jednak ogromna szansa na uratowanie zabytku. Pragniemy wykonać zadanie w roku 2017 - na Jubileusz 700-lecia Lublina! :-) http://zrzutka.pl/wydobycie-z-baltyku-oraz-renowacja-pozostalosci-wraku-samolotu-lublin-r-viii-bis-z-1932-roku

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ad. Woodhaven 2016-09-28 01:26:56

Kolejna opinia z cyklu „nie znam się to się wypowiem”

Problem w tym, że silnik Lublina R.VIII wyłowiony z Zatoki Puckiej to Hispano-Suiza 12L (nie Hispano-Suiza 12Y) dobrze by było, żeby p. J. Wróbel nie gadał głupot, to nie jego ...domena.
Mało, H-S 12Y w ogóle Polsce nie był stosowany...

Cechą silnika Hispano-Suiza 12L (m. in.) był reduktor PLANETARNY systemu Farmana (oparty jest na zasadzie dyferencjału ...samochodowego)

Na zdjęciu:
na lewo obudowa reduktora Hispano-Suiza 12Lbr, na prawo reduktor planetarny systemu Farmana (pat.) - zdjęcie poglądowe...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pięknie dziękuję za komentarz :-)
... Dziękuję za komentarz i wyłapanie błędu, już przekazałem wiadomość dalej.
Jak widać wszyscy zasugerowali sie oznaczeniem na piaście silnika.

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolejne fotki z akcji wydobycia części wraka Lublinka R-VIII. Te pozostałości silnika trafiły do specjalnie zaprojektowanego i wykonanego zbiornika, który znajduje się dawnym hangarze nr III Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku. Fotki pochodzą ze zbiorów MDLot.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W Żołnierzu Polskim nr 41/1930 pisano: Trzy polskie wodnopłatowce zawitały 28 IX. do Libawy (Łotwa). D-ca garnizonu libawskiego wydał raut na cześć gości."
Może warto poszukać zdjęć z tej uroczystości?

Share this post


Link to post
Share on other sites

.LIMITOWANA EDYCJA PIWA - LOTNICZY PUCK 2016.

Podczas Festiwalu swoje stoisko otworzył nasz lokalny, pucki Browar Spółdzielczy. Niespodziankę dla kolekcjonerów stanowiła limitowana edycja piwa przygotowana specjalnie z okazji LOTNICZEGO PUCKA 2016. Piwo ozeszło się" oczywiście w tempie ekspresowym.
Dla kolekcjonerów, dostępne są natomiast jeszcze etykiety piwne w dwóch wariantach - są to CEGIEŁKA NA LUBLINA R.VIII
( każda etykieta ma na rewersie okolicznościowy stempel ).
Koszt jednej etykiety - CEGIEŁEKI wynosi 50.00 PLN.
Przypominamy numer konta bankowego, na które można realizować wpłaty za cegiełki w formie darowizny na rzecz Stowarzyszenia :
Bank Spółdzielczy w Pucku,
Stowarzyszenie Historyczne MDLot w Pucku,
nr konta: 71 8348 0003 0000 0000 8699 0001.
UWAGA :
Ponieważ ilość etykiet jest ograniczona, a zainteresowanie jest dosyć duże, przed wpłatą prosimy o przesłanie zapytania o dostępność na email : biuro@mdlot.pl
Chcielibyśmy uniknąć zamieszania, w przypadku wyczerpania, którejkolwiek z etykiet.
Zapraszamy oczywiście do odwiedzenia naszego Muzeum.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Warszawa, dnia 25 września 2016 roku

Do:
Szanowna Pani
Ewa Bortkiewicz
Dyrektor Departamentu Ochrony Zabytków
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
ul. Krakowskie Przedmieście 15/17, 00-071 Warszawa
Szanowana Pani,

W dniu 12 października 2015 roku dokonałem odkrycia wraku wodnosamolotu Lublin R. VIII stanowiącego zabytek archeologiczny.
Jak wynika z Opinii Narodowego Instytutu Dziedzictwa Narodowego odkryty przeze mnie wrak wodnosamolotu Lublin R. VIII stanowi zabytek o ogromnej wartości historycznej.
O dokonanym odkryciu niezwłocznie powiadomiłem zarówno wojewódzkiego konserwatora zabytków, jak i dyrektora Urzędu Morskiego.
Ze względu na brak jakiejkolwiek reakcji ze strony powiadomionych kompetentnych organów oraz istnienie ryzyka kolizji z jednostkami pływającym, wydobyłem, zabezpieczyłem (poprzez wydobycie) oraz dostarczyłem do Muzeum Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku elementy pochodzące z polskiego wodnosamolotu R VIII najbardziej narażone na zniszczenie - śmigło. Śmigło obecnie znajduje się w Muzeum Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku.
Zgodnie z posiadanymi przeze mnie informacjami istnieje uzasadnione przypuszczenie, że działania władz Muzeum Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku doprowadziły do zniszczenia zabytku poprzez zeszlifowanie powłoki anodowanej (antykorozyjnej) śmigła. Metoda anodowania stosowania była od 1923 roku w celu zabezpieczenia wszystkich aluminiowych części wodnosamolotów. W tamtym okresie była to innowacyjna metoda i w rezultacie naruszenie powłoki anodowanej śmigła jest poważną ingerencją w wartość historyczną zabytku.
Muzeum Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku nie podjęło czynności mających na celu konserwację i zachowanie zabytku. Wręcz przeciwnie - istnieje ryzyko, że zabytek został zniszczony.
Mając na względzie ogromną wartość historyczną zabytku oraz zaistniałe zagrożenie, wnoszę o podjęcie niezbędnych działań w celu zachowania zabytku.


Dysponuję niezbędnymi zdjęciami wskazującymi stan zabytku na dzień wydobycia oraz aktualnymi, co obrazuje dokonane naruszenia. Jestem gotowy udostępnić materiał fotograficzny.


_____________
Jacek Dzienisiuk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na zdjęciach bohater dzisiejszego dnia :) SILNIK WODNOSAMOLOTU LUBLIN R.VIII wyłowiony rok temu z dna Zat.Puckiej i przez ten czas odsalany" w PZM AMEX dzięki wielkiej życzliwości prezesa Marka Godorowskiego. Była też dziś okazja , aby na terenie zakładu odwiedzić prawdziwe miejsce zaślubin Polski z morzem / mały basen portowy na zdjęciach/ i posłuchać opowieści o Morskim Dywizjonie Lotniczym. Całemu wydarzeniu towarzyszyła ekipa TVP Historia, Bałtycka TV i Dziennik Bałtycki. Podziękowania za rozpowszechnianie wiedzy i działania przypominające historię Pucka dla pasjonatów ze Stowarzyszenia Historycznego MDL-otu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information