Jump to content
wa1aw

Polskie pociągi szpitalne i sanitarne

Recommended Posts

Wracając do wpisu z dnia 2016-03-01 00:02:04, udało mi się zidentyfikować (jak sądzę) szóstą osobę ze zdjęcia - jest nią pilot oznaczony jako numer 6. Generalnie, zdjęcie przedstawia przybycie w 1919 roku do Warszawy pięciu z ośmiu amerykańskich pilotów walczących w wojnie polsko-bolszewickiej.

Dziwnym zrządzeniem losu trzech z ośmiu pilotów zginęło w Polsce w tracie działań wojennych. Tymczasem na zdjęciu tak zwany zut do Polski" liczył pięciu pilotów. Dokładnie trzech pilotów przybyłych ponad stan liczebny zutu" zginęło.

Jednak nie tylko oni zapłacili cenę życia za niesienie pomocy Polsce roku 1920. Członkowie elief expedition", czyli sanitariusze z US Army także ponieśli taką ofiarę:

REGISTER, EDWARD, 1884-1920
Citation, 1922.
1 item.
Officer Medical Corps U.S. Army, Citadel graduate 1905. Volunteered for typhus relief expedition in Poland while on duty in France 1919 and subsequently died of typhus. Awarded posthumously the Cross of the Valiant by the Polish government. Translation of citation provided".

W wolnym tłumaczeniu:

REGISTER EDWARD - oficer amerykańskiego Korpusu Medycznego, w 1905 roku absolwent Citadel. Po zaliczeniu obowiązkowej służby we Francji w 1919 roku zgłosił się na ochotnika jako uczestnik ekspedycji do Polski, następnie zmarł na tyfus. Pośmiertnie odznaczony przez rząd Polski Krzyżem Zasługi".

Źródło: http://www3.citadel.edu/archivesguide/index.php/REGISTER,_EDWARD,_1884-1920


KRZYŻ ZASŁUGI to odznaczenie za czyny wymagające męstwa i odwagi niebezpośrednio w starciu z wrogiem.

PS. Kolega Edmundo słusznie skwitował temat oznaczania pociągów sanitarnych godłem czerwonego krzyża.
Historia jest twarzą narodu. Nieważne jak wyrażamy swoje myśli. Ważne jaki jest z tego efekt. Jestem wdzięczny, że w taki przyjazny sposób mogę współpracować z Kolegami z Forum Odkrywcy".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szanowni Koledzy, na stronie:
http://foto.karta.org.pl/rocznice/2015-kolekcje-spoleczne/OK_1108_0001_142.jpg.php
znalazłem zdjęcie będące załącznikiem bieżącego wpisu.

Opis zdjęcia:
Lata 20., brak miejsca. Zdjęcie grupowe z sanitariuszem Polskiego Czerwonego Krzyża na tle pociągu. Fot. NN, kolekcja Jana Piekutowskiego, zbiory Ośrodka KARTA

Komentarz:

Zdjęcie prezentuje wagony Mhx - numer pociągu (chwilowo) nieznany. Prawdopodobnie jest to P.S. 32

PS. Zastanawiam się nad zdjęciem Kolegi sadyk z dnia 2016-02-28 18:54:27.

Czy Kolega sadyk może podać źródło?

Dziękuję Koledze Edmundo za informację o pilocie Merian Caldwell Cooper - cenna informacja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Co do ostatniego zdjęcia to z tymi latami dwudziestymi i sanitariuszem PCK to mam wątpliwości. A może (ale jak kilka razy pisałem w tym temacie to daleko posunięta hipoteza) fotografia przedstawia Pociąg Sanitarny Nr 15 (oczywiście z wagonami Mhx) podczas tak zwanych okowań" w Mikaszewiczach w 1919 r.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Twoje przypuszczenia są słuszne a zdjęcie bardzo ciekawe, ale źle opisane. Przedstawia bowiem delegację sowiecką przybyłą na rokowania pokojowe sowiecko-polskie, prowadzone jesienią 1919 roku w Mikaszewiczach (pod osłoną pociągów pancernych). Na czele tej delegacji stał Julian Marchlewski i na rokowania pokojowe przybył wraz z żoną. W sumie delegacja sowiecka liczyła 7 osób.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W nawiązaniu do wpisu Kolegi Edmundo z dnia 2016-03-03 19:48:18 zamieszczam informację uzupełniającą i zarazem wieńczącą temat amerykańskich pilotów przybyłych do Polski pociągiem sanitarnym.

Otóż na stronie http://kresy24.pl/54557/jak-dzielny-amerykanin-przegnal-z-kresow-bolszewickiego-king-konga/ znajduje się artykuł pod tytułem Jak dzielny Amerykanin przegnał z Kresów bolszewickiego King Konga".

Wstęp do artykułu:

Merian Caldwell Cooper to postać jak z sensacyjnego filmu. Zresztą sam był filmowcem. A także generałem armii Stanów Zjednoczonych. Zaczynał jednak „skromnie” – pomógł Polakom… pokonać sowietów w 1920 roku!

Polecając lekturę wspomnianego artykułu, powracam do tematu polskich pociągów szpitalnych i sanitarnych.

PS. Na zdjęciu Merian Caldwell Cooper w polskim mundurze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W ramach podsumowania wątku z wpisów z dnia 2016-03-04 23:03:57, 2016-03-05 12:20:58 oraz 2016-03-05 17:56:51 zamieszczam zestawienie zdjęć archiwalnych i współczesnego widoku dworca kolejowego w Mikaszewiczach.

Budynki uległy gruntownej przebudowie.

Opis w następnym wpisie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bieżący obrazek jest ilustracją rewersu widokówki stacji Mikaszewicze - z życia KOP na Polesiu.

Numerami oznaczone są budynki przedwojenne i ich odpowiedniki powstałe współcześnie.

Numer:
1 budynek dworca;
2 okrągła wieża za budynkiem;
3 magazyn;
4 Wieżą - prawdopodobnie wodna.

Informuję, że na obrazku wkradł się błąd. Wieża nr 4 na górnym zdjęciu jest oznaczona numerem 3 na dolnym, znajdującym się bezpośrednio pod górnym (kolorowym).

Pociąg sanitarny (P.S. 15) w amerykańskim malowaniu stał na torze 3. Dzisiaj są 4 tory. Dworzec usytuowany jest w niewielkiej odległości od posterunku granicznego z okresu II RP.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plan sporządzony na podstawie mapy przygotowanej przez Wojskowy Instytut Wydawniczy - Warszawa 1931.

Na planie wyraźnie widać 4 budynki stacyjne. We wcześniejszych wpisach zawarłem cytat informujący o okresowym odczepianiu parowozu podczas rozmów. Z tego powodu delegaci marzli w pociągu. Ten sam powód, w późniejszych latach był przyczyną montowania w wagonach sanitarnych typu Mhx piecyków grzewczych.

Obecność pociągów pancernych oraz zabieranie parowozu do ogrzewania, jest świadectwem wrogiego nastawienia do toczących się rokowań z bolszewikami.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Krzysztof podał słusznie książkę Mackiewicza Lewa wolna" do tego tematu.
Ze swojej strony chciałbym zwrócić uwagę na dwie pozycje:
J. Sieradzki, Białowieża i Mikaszewicze. Mity i prawdy. Do genezy wojny pomiędzy Polską a RSFRR w 1920 r., Warszawa 1959; Tajne rokowania polsko-radzieckie w 1919 r. Materiały archiwalne i dokumenty, oprac. W. Gostyńska, Warszawa 1986 (tu duże fragmenty diariusza Michała hrabiego Kossakowskiego). W obu z nich mówi się dużo o pociągach.
Do kolegi wa1aw.
Wydaje mi się, że obecność pociągów pancernych oraz zabieranie parowozu do ogrzewania" nie była świadectwem wrogiego nastawienia do toczących się w Mikaszewiczach rozmów. Pragnę zwrócić uwagę, że linia frontu była tuż tuż i prowadziła tutaj jedna z niewielu linii kolejowych wschód-zachód, która wymagała stałej ochrony stąd stała obecność pociągów pancernych. Po drugie Wojsko Polskie miała niedobór parowozów stąd ich nieobecność była spowodowana zupełnie innymi przyczynami. I na koniec. Brak parowozów (patrz ogrzewania) dotyczył także strony polskiej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pociąg Wyższej Szkoły Wojennej czyli Pociąg sanitarny nr 53 (widać wyraźnie wagon nr 848).
Za stolikiem siedzi pułkownik Louis Augustin Joseph Faury.

zdjęcie pokazało się na Allegro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Arcyksiążę austriacki Franciszek Salwator Toskański wizytuje pociąg Czerwonego Krzyża we Lwowie. 1916 r.
(Fot. Marek Münz)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szanowni Koledzy.
Przepraszam za milczenie. Niestety jestem człowiekiem z doświadczeniem, więc poddaję się wpływom życia" i czasami niedomagam. Tym razem byłem w szpitalu.
Kolega sadyk wpisem z dnia 2016-03-12 12:08:58 powalił mnie na kolana, a Kolega Krzysztof115 wprawił w osłupienie.

Zrewanżuje się zdjęciem polskiego pociągu sanitarnego w służbie niemieckiej. Prawdopodobnie jest to P.S.32. Pomóżcie mi go dokładnie zidentyfikować. Jest to okres planu Barbarossa".

Opis zdjęcia: Lazarettzug an der Ostfront, 01.01.1941

PS. Książka Mackiewicza jest ciekawa. W dalszym ciągu rawię" jej treść.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zdjęcie pochodzące z archiwum gazety Süddeutsche Zeitung, które zamieściłem poprzednim razem, dzisiaj publikuję w zestawieniu ze zdjęciem P.S.53. Zwróćcie uwagę na dachy. Dach na P.S.53 ma zniszczoną papę". Na zdjęciu z archiwum gazety widać, że pokrycie dachowe jest świeżo wymienione.
Reasumując, zastanawiam się na podstawie jakich cech (komin z piecyka, układ okien w wagonie, resztki oznaczeń na burtach czy pokrycie dachowe) można zidentyfikować który jest to pociąg? P.S.53, P.S.32 a może P.S.66 lub inny?

PS. Wrócę do zdjęcia Kolegi sadyk, przedstawiającego pociąg Wyższej Szkoły Wojennej czyli Pociąg sanitarny nr 53.
Dla mnie zdjęcie jest wprost fantastyczne. Na zdjęciu, na drugim torze również widnieje pociąg z wagonami Mhx!!
Zdjęcie jest podobne do zdjęcia P.S.32, opublikowanego we wpisie z dnia 2015-10-30 22:40:28.
Jestem ciekaw jaki numer pociągu stoi po przeciwnej stronie zarówno pociągu 53 jak i 32.
Czy Kolega sadyk ma trochę więcej informacji na temat swojego zdjęcia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

A oto oryginał zdjęcia P.S.32 o którym pisałem poprzednim razem.
Tu też jak na zdjęciu Kolegi sadyk, po przeciwnej stronie P.S.53 stoi pociąg z wagonami Mhx.

Treść tych zdjęć świadczy o tym, że pociągi te były okresowo (a może stale?) grupowane w parach lub nawet w większej ilości. Jeśli tak, to w jakim celu?
Wiele by wyjaśniła wiedza na temat numerów nierozpoznanych pociągów stojących na równoległych torach.
Dodatkowo pragnę zwrócić uwagę Kolegów na fakt, że P.S.32 na bieżącym zdjęciu jeszcze ma oryginalny dach z długimi ukośnymi daszkami" kierującymi wodę na boki. W późniejszych latach dachy wagonów, po remoncie, nie miały ich. Dachy zostały pokryte papą" oraz dodatkowo pojawiły się kominki piecyków zamontowanych w wagonach.

Proszę Kolegów o opinię w tym zakresie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Co do zdjęcia dodanego przez Kolegę wa1aw w dniu 2016-03-19 22:31:05 podpisanego Lazarettzug an der Ostfront, 01.01.1941" to jest ewidentny błąd w podpisie (rozchodzi chodzi mi się o datę) albowiem Barbarossa" a co za tym idzie szeroko pojęty Ostfront" zaczęła się w dniu 6 czerwca 1941 r.
Poza tym sceneria nie wygląda na zimową (bazując na podpisie do zdjęcia wykonanego rzekomo 01.01.1941 r.)
Co do okresowego grupowania pociągów to być może fotografie wykonano na terenie bocznic kolejowych (może na terenie Głównych Warsztatów PKP) gdzie w czasie pokoju pociągi na stałe stacjonowały i gdzie były serwisowane i zestawiane o czym zresztą pisaliśmy wcześniej.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Panowie wkradł się błąd. Napisałem że Barbarossa" zaczęła się 6 czerwca oczywiście zaczęła się w dniu 22 czerwca 1941 r.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolega Edmundo ma rację w odniesieniu do błędu w opisie zdjęcia pochodzącego z archiwum gazety Süddeutsche Zeitung. Ja jednak zawsze pozostawiam oryginalne opisy ściągniętych zdjęć. Oczywiście należy je weryfikować, czego dowodem jest błąd znaleziony przez Kolegę.

W ramach ozdobienia" tematu grupowania P.S. - ów na bocznicach, powiększyłem fragment zdjęcia Kolegi sadyk.
Na powiększonym fragmencie doskonale widać pociąg z wagonami Mhx oraz daleko w tle zabudowania stacji kolejowej.

Czy komuś kojarzy się z czymś powiększony fragment?

PS. Na P.S.53 widać jeszcze resztki oznaczeń sanitarnych. Może jest to okres manewrów na Wołyniu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information