Jump to content
wa1aw

Polskie pociągi szpitalne i sanitarne

Recommended Posts

Przepraszam za skrót myślowy. Mówiąc o budce hamulcowej miałem na myśli pewną wypukłość widoczną na burcie wagonu wyposażonym w hamulec, jeśli nie miał budki.
Wydaje mi się, że wagon 29 z P.S.61 nie ma hamulca (ale może się mylę).

Pozdrawiam Panów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolega Edmundo zadał tyle ważnych pytań w swoich wpisach, że nie będę mógł dzisiaj spokojnie zasnąć.
Praca wykonana przez Kolegę powoduje, że będę maił nad czym myśleć.

Dziękuję.

Bieżący post jest okraszony" zdjęciem:

PKP Poland hospital train

Share this post


Link to post
Share on other sites
Panowie tym razem skład pociągu dezynfekcyjno-kąpielowego co prawda z 1919 r. ale możliwe iż podobny (jeśli nie taki sam) skład obowiązywał także do 1939 r.

Wagon Nr 1- dezynfekator (towarowy kryty 2 osiowy)
Wagon Nr 2- rozbieralnia z pomieszczeniem dla fryzjera i składu brudnej bielizny (towarowy kryty 2 osiowy)
Wagon Nr 3- kąpielowy z natryskami (osobowy 3 osiowy III klasy)
Wagon Nr 4- ubieralnia (towarowy kryty 2 osiowy)
Wagon Nr 5- magazyn czystej bielizny (towarowy kryty 2 osiowy)
Wagon Nr 6- pralnia (towarowy kryty 3 osiowy)
Wagon Nr 7- suszarnia (towarowy kryty 3 osiowy)
Wagon Nr 8- kuchnia (towarowy kryty 3 osiowy)
Wagon Nr 9- komendant, kancelaria i pomieszczenia załogi (osobowy 3 osiowy III klasy)

Łącznie: komendant (ppor. lub chor.) plus 16 ludzi obsługi w tym 1 kucharka, 1 szwaczka i 2 praczki.

PS. Do zestawienia pociągów sanitarnych zamieszczonego w dniu 2015-11-11 18:43:43 należy dodać fakt przejęcia przez Wehrmacht PS Nr 53 co wynika z zamieszczonych fotografii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W odniesieniu do P.S.53 Kolega ma rację pisząc, że został przejęty przez Niemców. Mamy dowody na przejęcie również P.S.66 oraz P.S.84. Dysponuję zdjęciem, które prawdopodobnie dokumentuje P.S.32 w niemieckim posiadaniu. Jednak opublikuję je i omówię dopiero po zmieszczeniu wszystkich stron z albumu LZ669.
Wiedza o pełnej zawartości dokumentacji zdjęciowej P.S.66 jako LZ669 może mieć istotne znaczenie w zakresie wątków, które będziemy omawiali w przyszłości.
Nie wiadomo co stało się jedynie ze składem P.S.93. Nie mamy żadnej wzmianki na jego temat oraz nie posiadamy żadnego zdjęcia z tym składem.


LZ669 - strona 16 Luxemburg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Co do składu pociągów dezynfekcyjno-kąpielowych z 1919 r. i późniejszego to istotnie widać spore różnice. Dopełnieniem tematu byłby skład odkażalni kolejowej.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Panowie zdaję sobie sprawę iż wykracza to poza ramy czasowe prowadzonej tu dyskusji jednakże w celach porównawczych dodaję skład wojskowego pociągu sanitarnego formowanego według instrukcji Ministerstwa Komunikacji z 1970 r.

Wagon Nr 1- służbowy
(wagon bagażowy typu Dhxt lub Fhxt)
Wagon Nr 2- magazyn żywnościowy
(wagon bagażowy typu Dhxt lub Fhxt)
Wagon Nr 3- przykuchenny
(specjalny kadrowy)
Wagon Nr 4- kuchnia
(specjalny kadrowy)
Wagon Nr 5- sypialny dla personelu
(wagon osobowy typu Bhuxzt)
Wagon Nr 6- sypialny dla kadry i kancelaria
(wagon osobowy typu Ahuxzt)
Wagon Nr 7- ciężko ranni
(wagon osobowy typu Bhixt)
Wagon Nr 8- ciężko ranni
(wagon osobowy typu Bhixt)
Wagon Nr 9- ciężko ranni
(wagon osobowy typu Bhixt)
Wagon Nr 10- ciężko ranni
(wagon osobowy typu Bhixt)
Wagon Nr 11- ciężko ranni
(wagon osobowy typu Bhixt)
Wagon Nr 12- ciężko ranni
(wagon osobowy typu Bhixt)
Wagon Nr 13- ciężko ranni
(wagon osobowy typu Bhixt)
Wagon Nr 14- ciężko ranni
(wagon osobowy typu Bhixt)
Wagon Nr 15- opatrunkowo-apteczny
(specjalny kadrowy)
Wagon Nr 16- ogrzewczy
(wagon typu Zhxt lub Ohxt)
Wagon Nr 17- lekko ranni
(wagon osobowy typu Ahuxzt)
Wagon Nr 18- lekko ranni
(wagon osobowy typu Ahuxzt)
Wagon Nr 19- lekko ranni
(wagon osobowy typu Ahuxzt)
Wagon Nr 20- lekko ranni
(wagon osobowy typu Ahuxzt)
Wagon Nr 21- magazyn mundurowy
(wagon bagażowy typu Dhxt lub Fhxt)

Share this post


Link to post
Share on other sites
...dopełnieniem tematu byłby skład odkażalni....
Wątpię otóż w skład", sądzę, że było to kilka pojedynczych wagonów na kilku różnych stacjach postojowych - które coś tam ciągnęło, ale mogła być to każda lokomotywa, jaka była dostępna (nie tak, jak w des.-kąp., gdzie trzeba było przygotować specjalnie lokomotywę, zakładając pompę i różniste rurki do przesyłania wody i pary).
Wagon-odkażalnia miał w sobie dwa porządne bojlery do wytwarzania pary,dwie komory i spory zbiornik wody. Charakterystyczne było to,że miał czworo drzwi przesuwnych na końcach wagonu (a nie w środku, jak w standardowych wagonach krytych), oszklone okienka i ze cztery kominki blaszane na dachu - i bardzo bym chciał znaleźć zdjęcie takiego wagonu.
A jak się mylę, to trudno...
Aha, przypomniało mi się...
Niekoniecznie wierzę w wagon 800 - to by zaprzeczało praktyce przydzielenia sekwencji numerów dla poszczególnych klas taboru. 8" byłoby w ten sposób wyróżnikiem sekwencji wagonów (M- militarne), a pierwszy wagon w tej sekwencji to 1", a nie " czyli byłby to wagon 801...Tak jak w salonkach (A) pierwszy wagon to 1" , a ostatni chyba 19".
A jak się mylę, to trudno...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rozmawiając z Kolegą JoncaA na temat postępów jakie wszyscy razem na tym forum poczyniliśmy w zakresie omawianej tematyki zadeklarowałem, że w zakresie ustalenia pełniejszej informacji o przekazaniu pociągów sanitarnych przeszukam archiwa angielskie i amerykańskie. Wynik, w postaci zamieszczonej do postu okładki książki już jest.

Publikacja jest sygnowana przez:

Library of Congress Cataloging-in-Publication Data
Gillett, Mary C. The Army Medical Department, 1917–1941 / by Mary C. Gillett p. cm. — (Army historical series) Includes bibliographical references and index 1. United States. Army Medical Dept.—History—20th century. 2. Medicine, Military—United States—History—20th century. 3. World War, 1914–1918— Medical care—United States. I. Title. UH223.G545 2009 355.3'45097309041—dc22 2008053316

W książce znajduje się trochę informacjo o Polsce, które to informacje opracuję i zamieszczę w najbliższym czasie.

Wracając do samych wagonów Mhx, to z wykazu taboru PKP sporządzonego na dzień 1 lipca 1936 roku można wyczytać następujące informacje:

Pod względem pochodzenia wagony na PKP dzieliły się na:
• polskiej budowy drewniane, sztuk - 607
• polskiej budowy stalowe, sztuk - 733
• byłej Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej, sztuk - 15
• niemieckie, sztuk - 5185
• austriackie, sztuk - 2764
• węgierskie, sztuk - 136
• rosyjskie, sztuk - 375
• belgijskie, sztuk - 16
• amerykańskie, sztuk - 80
razem sztuk: 9911

Dodatkowo w zakresie oznaczania wagonów:

• As" - wagon salonowy lub służbowy,
• F" - wagon bagażowy,
• H" - wagon do przewozu chorych,
• M" - wagon sanitarny lub szpitalny użytkowany przez wojsko,
• N" - wagon do przewozu więźniów,
• J" - wagon restauracyjny,
• O" - wagon ogrzewczy,
• g" - przedział do przewozu przesyłek pocztowych,
• h" - przejście między wagonami (wagon przejściowy),
• x" - wagon 4 - osiowy,
• xx" - wagon 6 - osiowy.

Oznacza to, że oznaczenia wagonów nas interesujących należy odczytać:

Wagon serii Mhx - wagon sanitarny lub szpitalny użytkowany przez wojsko, przejście między wagonami (wagon przejściowy), wagon 4 - osiowy.

Wagon serii Ashx - As wagon salonowy lub służbowy, przejście między wagonami (wagon przejściowy), wagon 4 - osiowy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Adamie,
co do Mhx 800 miałem już wcześniej wątpliwości, stąd pisałem ze znakiem zapytania.

W czasie pokoju tworzone były ośrodki dla składów pociągów sanitarnych i dezynfekcyjno-kąpielowych. O składach odkażalni nie słyszałem.
Zgadzam się z Adamem, że były to pojedyncze wagony doczepiane do składów PS lub PDK. Dla przykładu:
Odkażalnia Kolejowa nr 12 - wagon Pddk 683652 (dezynfektor), OK nr 41 wagon Pddk 683163 (dezynfektor), OK nr 71 wagon Kd 198464 (odkażalnia), OK nr 81 wagon Pddk 626245 (odkażalnia), OK nr 82 wagon Pddk 683110 (odkażalnia).

Tyle wiem...

Share this post


Link to post
Share on other sites
No i tą powyższą wyliczanką podpowiedziałeś to, com zapomniał napisać. Odkażalnie były na podwoziach Pddk, czyli zbudowane zostały na platformach i zachowały numery platform, choć już się po przebudowie stały wagonami krytymi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wracając do wpisów z dnia 2015-09-03 13:26:43 oraz 2015-11-15 18:49:45, wagon marszałkowski" powinien nosić oznaczenie Ashxx 11.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Panowie czy odkażalnie kolejowe były samodzielnymi jednostkami" czyli wagonem z dezynfakatorem na przebudowanej platformie typu Pddk z lokomotywą plus wagonem dla obsługi i innymi hipotetycznymi wagonami czy też jak napisał Kolega sadyk były to pojedyncze wagony doczepione do składu pociągów sanitarnych tudzież dezynfekcyjo-kąpielowych.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kolego wa1aw a na ostatnim foto z platformą Pddk w rękach Niemców jest polska tankietka TK 3 i czołg Renault FT 17.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zgadzam się z Kolegą Edmundo, jednak sprzęt na platformie jest jedynie dodatkiem" do rozważania nad wizerunkiem przebudowanych platform Pddk na wagony do odkażania i dezynfekcji.

Dzięki wpisowi Kolegi sadyk z dnia 2015-11-14 20:34:46 uzupełniłem wykaz wagonów Mhx zidentyfikowanych na zdjęciach. Zdjęcie Mhx805 z P.S.32 niezmiernie mnie ucieszyło.

Czy mają Koledzy jeszcze inne zdjęcia Mhx-ów?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kolega Edmundo dokonując wpisu w dniu 2015-11-12 08:26:16 wykonał sporą pracę nad analizą składów. Osobiście jednak wydaje mi się, że amerykańskie" składy nie były jednakowe. Były podobne, ale jednak każdy inny. Dodatkowo coraz bardziej przekonuję się do hipotezy, że w amerykańskim" składzie wagonów Mhx było 15, a 16-ty wagon to była elektrownia zabudowana w wagonie towarowym.
Pewną wskazówką, że ewentualnie mogę mieć rację jest wpis z dnia 2015-11-11 14:47:39.

Share this post


Link to post
Share on other sites
A nie! Platforma z tankietkamijest z pociągu szkolnego 1 dyonu p.panc. i nie jest Pddk tylko, co nawet widać, Pdks - zapisywana też niekiedy myląco jako Pdkz, a też Pdkss,


.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kolego wa1aw być możliwe że masz rację tylko dlaczego skład PS N 53 miał 16 wagonów w tym ostatni wagon Mhx 863- elektrownia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Żeby jeszcze skomplikować problem dodam, że jeden z wagonów kąpielowych z Pociągu Dezynfekcyjno-Kąpielowego Nr 31 jeździł w składzie P.S. 32.
Dodatkowo do P.S.32 dodano Pddk 68792 (sic!) - dezynfektor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information