Jump to content
Sign in to follow this  
fuks_ag

Wszystko o Ładowarkiach i akumatorkach

Recommended Posts

Zakpiłem komplet 4 szt, wraz z ładowarką.
Aku firmy SONY CycleEnergy 2500 mAh.
Używam EuroAce z Nel Tornado , aku wystarczają na 3 wypady po po 6/7 godzin.
Mam je od miesiąca ,ale gorąco polecam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Z deklarowaną przez producenta minimalną pojemnością 2325mAh
Więcej, ale nie za dużo...:
http://www.sony.pl/electronics/ladowarki-akumulatory/multi-use-premium-aa

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wiosną zastąpiłem nowymi wysłużone ogniwa w fabrycznym pakiecie do minelaba GT.Zastosowałem ogniwa everlast 1,2v 17x28,5.Zrobiłem to z premedytacją,mimo że pewna osoba z tego forum,łobcykana z zagadnieniem,stanowczo odradziła mi zakup TEGO SZAJSU!Teraz ja ,jawnie i z premedytacją ,nauczony doświadczeniem własnym,odradzam!Nowy pakiet naładował się prawidłowo 3 razy,po czym szlag go trafił dokumentnie i nieodwracalnie.Szukam aktualnie innych,godziwych ogniw o wspomnianych wyżej parametrach,aby ci ,co zagarnęli monopol na serwisowanie minelaba w Polsce nie nażarli się moim kosztem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Na rynku pojawiły się akumulatorki Fujitsu
http://www.hurt.com.pl/4-x-akumulatorki-fujitsu-r6-aa-2000mah-hr-3uta-4t-box,p13609.html
Jest to dokładnie Eneloop wcześniejszej wersji ( różnica ilości cykli ładowań ).
Kosztują kilka złotych mniej od eneloopów,a pochodzą z tej samej linii produkcyjnej pod znanym szyldem.
Pod tym linkiem jest pełna specyfikacja techniczna z wykresami dla zainteresowanych.
Polecam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Panasonic, który przejął Sanyo wprowadził na europejski rynek nową linię eneloop składa się z trzech różnych modeli:
•eneloop standard - standardowy model o pojemności ok. 2000 mAH (AA) lub ok. 800 mAh (AAA) przeznaczony do wszystkich urządzeń. Pozwala na wielokrotne ładowanie do 2100 razy.
•eneloop pro - model o podwyższonej pojemności (ok. 2500 mAH w przypadku AA lub ok. 950 mAh w przypadku AAA), przeznaczony dla urządzeń o dużym poborze mocy. Można go ładować do 500 razy.
•eneloop lite - model o pojemności ok. 1000 mAH (AA) lub ok. 600 mAh (AAA) przeznaczony do urządzeń, które nie wymagają dużo energii. Można go ładować do 3000 razy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chciałbym zreanimować oryginalny akumulator White's którego używam do XLT. W środku są cztery ogniwa niklowo-kadmowe, które po zmierzeniu mogą mieć symbol 18960 lub coś koło tego. Możecie podpowiedzieć mi czego użyć, aby wszystko działało jak należy?

Share this post


Link to post
Share on other sites
nie 4 ogniwa a 8ogniw umieszczone po dwa w szeregu, to rozmiar AAprzemysłowe, na samym pakiecie nie powinno być żadnego zabezpieczenia w postaci termistoraczy bezpiecznika

Share this post


Link to post
Share on other sites
Na rynku pojawiła się uniwersalna ładowarka do ogniw cylindrycznych wielu typów chemii Ni-Cd Ni-MH Li-Ion a nawet Li-FePo4 Nitecore Digicharger D4. Jest warta zainteresowani ze względu na cenę, uniwersalność oraz możliwość zasilania z gniazdka zapalniczki w samochodzie. 4 niezależne kanały mogą ładować ogniwa prądem 375mA ewentualnie dwa ogniwa będą ładowane prądem 750mA. Regulowane sloty na ogniwa są przydatne do większości używanym akumulatorków. Używam od kilku dni polecam.
http://charger.nitecore.com/product/digicharger-d4
Cena od 115pln

Share this post


Link to post
Share on other sites
Do zasilania mojego Argo używam 6 sztuk akumulatorów Eneloop Pro 2450 mAh. Do ładowania tego zestawu kupiłem ładowarkę Varta LCD Multi Charger 8x (model 57671). Pozwala na ładowanie do 8 sztuk akumulatorków AA/AAA
Funkcje ładowarki:
- wykrywanie baterii alkalicznych oraz zepsutych akumulatorów
- metoda minus Delta V
- wyłącznik czasowy
- ochrona przed niewłaściwą polaryzacją
- wyjście USB (5V , 1000 mA)

Prąd ładowania akumulatorów AA to 450 mA, akumulatorów AAA - 200 mA
Wskazania Argo nowych baterii alkalicznych - 100%, naładowanych Eneloop Pro - 91%

W rzeczywistości Eneloop Pro wytrzymują dłużej niż baterie, zwłaszcza w niskich temperaturach. Jako zapas mam zawsze na wypadach dodatkowy zasobnik z bateriami alkalicznymi, skorzystałem tylko raz, gdy akumulatorki całkowicie padły.

Za ładowarkę zapłaciłem 119 zł. Jest dostępna np. tutaj:

http://perfecttrade.pl/glowna/53-ladowarka-varta-lcd-lad-8x-akumulatorki-r6-aa-aaa-.html

Zdecydowanie polecam!

Pierwsze akumulatory Eneloop (pojemność 2000 mAh) kupiłem kilka lat temu razem z ładowarką Sanyo MQN-04 (prąd ładowania 250 mA). Po pięciu latach eksploatacji nadal miały się dobrze :-) Jak dla mnie sprawdzony produkt.

Co mogę odradzić?
Miałem kiedyś ładowarkę Vipow 1A + 4 akumulatory Vipow 2500 mAh. Padły po 8 miesiącach (pewnie za duży prąd ładowania). Porażka.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Od jakiegoś czasu na rynku są akumulatorki w technologii ready to use tożsame z eneloop firmy EVERActive 2600mAh w cenie 29.90pln za 4 szt
http://www.hurt.com.pl/4x-akumulatorki-everactive-r6-aa-ni-mh-2600-mah-ready-to-use,p14114.html
charakterystyka http://www.hurt.com.pl/prods/bat/doc/datasheet_everactive_r6_2600.pdf

na tej stronie możnka kupić opakowanie ok 1,50 do transportu akumulatorków
http://www.hurt.com.pl/pojemnik-na-akumulatorki-r6-aa-przezroczysty,p8972.html

Share this post


Link to post
Share on other sites
Używał ktoś akumulatorów li-ion 9v w fisherach CZ**? Podobno mają nieco niższe napięcie...
Będzie to poprawnie działać?

Share this post


Link to post
Share on other sites
np. te li-polymer http://www.batteryjunction.com/9v-lithium.html
lub li-ion http://www.batteryspace.com/Li-Ion-9V-500mAh-4.5Wh-Rechargeable-Battery.aspx
tylko jeszcze spec ładowarka jest do tego potrzebna Nominalne nap 7,4V a max naładowane 8,4V duża pojemność 500mAh powinno zasilić wykrywki bez problemu
Aha i wymiarowo sa większe: 26,8x17,8x49,2mm w porównaniu do wym baterii 6F22 9V ok 26x16,8x 48,8mm

Share this post


Link to post
Share on other sites
a tutaj specyfikacja baterii litowej 9v w rozmiarze 6F22 poj ok 750mAh ENERGIZER LA552
http://www.batteryspace.com/prod-specs/8264_specification.pdf
Charakterystyka pracy przy obciążeniu 25mA to ok 8,4V wystarczy na 20-30godzin

Share this post


Link to post
Share on other sites
jeszcze w sklepie conrada można nabyć aku http://www.conrad.pl/Akumulator-Li-Ion,-9V-Conrad-Energy-9V,-7,2V,-500-mAh.htm?websale8=conrad&pi=251292&ci=SHOP_https://www.conrad.pl/%C5%81adowarka-mikroprocesorowa-Voltcraft-VC209-Li,-do-akumulator%C3%B3w-Li-Ion-9V.htm?websale8=conrad&pi=200009&ci=SHOP_AREA_14719_0502124AREA_14717_0501035 i ładowarke


Post został zmieniony ostatnio przez moderatora Czlowieksniegu 17:20 04-10-2018

Share this post


Link to post
Share on other sites
Są i wielofazowe prostowniki stosowane w konwerterach napięcia stałego na napięcie stałe o innej, stabilizowanej wartości etc . Prostownik np samochodowy wcale nie jest prostym i nie musi być budowany z mostka Graetza. A do wygładzenia napięcia stosuje się np filtry dolnoprzepustowe...
Bateria to zestaw składający się z kilku elementów, nazwa używana także w odniesieniu do pojedynczych ogniw.
Pakiet nie musi być w nierozbieralnym opakowaniu- wystarczy folia termokurczliwa wokół użytych ogniw.
Pakiety sa łączone -zgrzewane- taśmą niklową ( widziałem i stalowe ale się bardziej grzeją ). Czasem są lutowane ze szkodą dla ogniwa.
A baterii, dla własnego bezpieczeństwa i czytających, nigdy nie ładuj!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ogniw, tzw. baterii pierwotnych (Anglicy mają ubogi język więc kleją takie dziwolągi) oczywiście że się nie ładuje. Dotyczy to ogniw cynkowo węglowych (cynkowo manganowych) jak i ogniw alkalicznych. Baterie akumulatorów można ładować jak najbardziej i to się robi. Akumulator samochody jest taką baterią podobnie jak baterie na płytach głównych starszych komputerów (3x1,2V) itd, itp. Konwencjonalne okręty podwodne miały i mają baterie akumulatorów i one normalnie się ładują tak jak baterie w wózkach akumulatorowych i niektórych lokomotywach.
Ładujemy akumulatory - czy to pojedyncze, czy baterie. Nie ładujemy innych ogniw elektrochemicznych.
Przy okazji baterii akumulatorów. Baterie 9V (odpowiedniki 6F22 lub 6LF61/6LR61) budowane są 6 lub 7 ogniw NiMH. Bateria z 6 ogniwami będzie miała napięcia 6-9V a taka z 7 ogniwami 7-10,5V. Ta druga będzie miała większy opór wewnętrzny - o wartość oporu jednego dodatkowego ogniwa.
Są też na rynku akumulatory litowo jonowe zamknięte w obudowach dziewięciowoltowych baterii. Wówczas w środku jest dodatkowo układ ładowania i przetwornica podwyższająca napięcie. Pojemność akumulatora tego urządzenia jest stosunkowo niska. Trzeba też pamiętać, że prąd odbierany z przetwornicy jest około dwukrotnie mniejszy niż prąd pobierany z akumulatora, który ma napięcie około 4V.
Akumulatory litowo jonowe mają pojemności większe niż odpowiadające im rozmiarami akumulatory NiMh. Oznacza to, że w akumulatorze można zgromadzić więcej energii. Mają również wyższe napięcie niż typowe ogniwo - 3.6V, a w końcowej fazie ładowania osiąga ono 4.2 - 4.5V. Przeładowany akumulator może wybuchnąć i zapalić się, więc do ładowania używa się specjalnych ładowarek. Część z nich może być użyta do ładowania akumulatorów NiMh. Akumulator całkowicie rozładowany ulega uszkodzeniu. Akumulatory te mogą również wybuchnąć po zwarciu elektrod lub po przegrzaniu. Dlatego część z akumulatorów wyposażona jest w elektroniczne lub mechaniczne układy zabezpieczające. Akumulatory te mają mają niskie samorozładowanie i prawie nie występuje w nich efekt pamięci, więc można je doładowywać w dowolnym momencie. Akumulatory nie są zamienne z ogniwami alkalicznymi lub akumulatorami NiMh.
W sprzedaży są również akumulatory niklowo cynkowe. Mają pojemności mniejsze niż akumulatory niklowo wodorkowe, ale za to wyższe napięcie - 1,6V w stanie naładowanym. Do ładowania należy stosować specjalne ładowarki. Akumulatory można stosować zamiennie z ogniwami alkalicznymi.

Ogniwa cynkowo węglowe i alkaliczne charakteryzują się w miarę równomiernym spadkiem napięcia (wzrostem oporu wewnętrznego) w trakcie rozładowania. Akumulatory NiCd i NiMh w czasie rozładowania długo utrzymują napięcie na poziomie ok. 1.2V, a jego spadek do poziomu 1,1V oznacza, że akumulator jest wyczerpany i jego napięcie będzie szybko spadało. Akumulatorów NiMh nie można rozładowywać do napięcia poniżej 1V. Akumulatory NiCd można było rozładować do napięcia 0.9V a raz na jakiś czas do 0V(usuwanie efektu pamięciowego). Efekt pamięciowy, którym straszono użytkowników akumulatorów, występuje tylko w przypadku gdy akumulator stale jest niecałkowicie rozładowywany i ładowany do pełna.
Na rynku dostępne są ładowarki akumulatorów NiMh, NiCd które pozwalają użytkownikowi rozładować akumulator do 1V lub 0.9V i naładować, co usuwa efekt pamięciowy.

Pojemność ogniw zazwyczaj producenci podają ją przy niezbyt dużym prądzie rozładowującym - tzw. prąd dwudziestogodzinny. Jeśli ogniwo rozładowywane jest prądem większym, to czas jego pracy będzie nieproporcjonalnie krótszy. Problem ten będzie bardziej widoczny zimą gdyż niska temperatura spowalnia procesy chemiczne i tym samym ogniwa mają większy opór wewnętrzny.

Akumulatory NiCd, NiMh (trochę mniej) mają duży prąd samorozładowania, co oznacza że pozostawione w szufladzie na miesiąc (NiCd) lub 3 (NiMh) rozładują się i nie będą zdatne do użytku. Akumulatory o mniejszym prądzie samorozładowania wprowadziła na rynek firma Sanyo (marka Eneloop). Mogą one przeleżeć rok i po tym czasie można je użyć, jednak producenci zalecają by po roku przeprowadzić pełny cykl rozładowania i ładowania. Ponadto zalecają przechowywanie nieużywanych akumulatorów w temperaturze ok. 4 st. C (gdzieś w lodówce obok białych robaków nie będą problematyczne). Akumulatory litowo jonowe choć wolniej się rozładowują, to im też nie służy długie leżakowanie. Szkodliwe jest pozostawienie w pełni naładowanego akumulatora (tak się robi z innymi akumulatorami). Akumulator do długiego przechowywania należy naładować w 60% i najlepiej również trzymać w lodówce (obok robaczków i akumulatorów NiMh do aparatu fotograficznego).

Baterie w pakietach mają to do siebie, że poszczególne ich ogniwa są ze sobą połączone blaszkami przygrzanymi do ich obudów. Połączenia są pewne, ale trudno wymienić poszczególne ogniwa w takiej baterii. W takich bateriach często są montowane termistory, które informują ładowarkę o temperaturze akumulatorów. Ładowarka powinna przerwać ładowanie jeśli temperatura ogniw przekroczy 45 st. C. Wysokie temperatury w czasie ładowania spowodowane są dużym prądem.
Podstawowy tryb ładowania akumulatorów NiMh lub kwasowych (żelowych) to 1/10 pojemności ładowanego akumulatora. Akumulator o pojemności 2 Ah (2000 mAh)należy ładować prądem 200mA (0,2A) przez 12 godzin. Do tego celu wystarczy zasilacz o odpowiednio wysokim napięciu i układ ograniczający prąd ładowania (np. rezystor szeregowy). Zbyt długie ładowanie powoduje utratę pojemności akumulatora (rozkład elektrolitu). Ładowanie prądem 20 godzinnym może być prowadzone bez przerwy, choć w przypadku Akumulatorów NiCd korzystniejsze jest doładowywanie impulsowe.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W moją wypowiedź wdarła się mała nieścisłość. Pisałem, że akumulatory NiMh mają mniejszy prąd samorozładowania niż akumulatory NiCd i to jest prawda, ale dla akumulatorów z serii Eneloop (Sanyo, Panasonic) i podobnych (R2U - Varta, Recyko+ - GP, itd.). Zwykłe akumulatory NiMh mają prąd samorozładowania wyższy niż akumulatory NiCd.
Akumulatory NiCd w porównaniu do akumulatorów NiMh mają mniejszą oporność wewnętrzną (producenci piszą o impedancji) i w dodatku w trakcie kolejnych ładowań nie wzrasta ona tak, jak w akumulatorach NiMh.

Share this post


Link to post
Share on other sites
A wystarczyło zapytać i poprosić o wyjaśnienie... prąd samorozładowania a co to jest? Co ty znowu za filozofije wymyślasz... aby popłynął prąd musi być obwód elektryczny zamknięty w/g Prawa Ohma: prąd w przewodniku jest wprost proporcjonalny do przyłożonego napięcia i odwrotnie proporcjonalny do rezystancji przewonika- to taka podstawa Elektrotechniki... A przyczyną samorozładowywania się ogniw elektrycznych są:

chemicznym rozkładem katody;
naturalną dezagregacją (rozpad cząsteczek )anody;
obecnością zanieczyszczeń w anodzie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Reklamują jako 2 w 1 , ja dostrzegłem jeszcze trzecią możliwość.
GP Charge Any Way, czyli ładowarka USB dla akku ni-mh, PowrBank dla urządzeń oraz jako pudełko do przechowywania zapasowych akumulatorków, lub baterii http://pl.gpbatteries.com/gpchargeanyway/?acceptGDPR=1&utm_source=Facebook&utm_medium=PL%2C+A18%2B%2C+Outdoor&fbclid=IwAR2jFmNiTTmZkxDAy28yHdDLSNluRqEQ5OAb1q2OJ1eK_iZaCsSovY8zGlo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information