Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

bjar_1

Nie ukończona parowozownia Radom-Potkanów

Recommended Posts

Czy któryś z kolegów spotkał się z epokowymi zdjęciami (ewentualnie z okresu peerelu) nie ukończonej przez Niemców parowozowni Radom-Potkanów budowanej w związku z powstaniem linii kolejowej Radom - Łódź?
Ostatnio się tam szwędałem i przyznam, że sprawa mnie zainteresowała. Ruiny nadal robią wrażenie mimo tego, że w okresie powojennym były źródłem odzyskiwania cegły przez okolicznych mieszkańców...

W temacie: http://kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic.php?id=561

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aż tak starych zdjęć raczej nikt nie posiada, mnie też zaciekawił ten obiekt. Pytałam o jego historię całą rodzinę, w tym wuja, który opisuje w książkach przeszłość radomskiej kultury i architektury, ale posiadają zdjęcia tylko z XXI w.
Miałam plany, aby zapytać przypadkiem spotkanych ludzi, którzy mieszkają blisko niedokończonej parowozowni. Niedługo tak chyba zrobię, żeby dowiedzieć się czegoś więcej, czy też jakimś cudem zobaczyć starsze zdjęcia

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zdjęcia mogą istnieć - ktoś mógł cyknąć jakieś w latach np. 50-tych czy 60-tych, kiedy pozostałości było trochę więcej niż teraz. Gdybyś się czegoś dowiedział, to daj tutaj znać. Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Trzeba by pogrzebać w radomskim archiwum, ale wiecznie czasu nie ma...

Share this post


Link to post
Share on other sites
jeden z użytkownikó fb pod tematem napisał cyt:
Niemiecki Ostbahn wykupił od prywatnych właścicieli ziemię na Podkanowie jesienią 1943 roku rozpoczęto budowę najnowocześniejszej w Europie lokomotywowni i warsztatów kolejowych na nowo budowanej linii Berlin - Wschód. Zatrudniono około 800 robotników (w tym przymusowych) i wiele firm, a pracami kierowali niemieccy inżynierowie kolei: Wolfgang Trebor, Jochannes Khan, Hans Dietrich i inni. Zelektryfikowano wówczas teren, zabudowano kilka ulic (obecnie: Odlewnicza, Strunowa i Wielkopolska oraz częściowo: Krychnowicka, Krakowska i Żelazna), wzniesiono dwie wieże ciśnień (jedna przetrwała), sieć bocznic kolejowych, tunel, budynki administracyjne i inne obiekty. Rozpoczęto budowę potężnej lokomotywowni i warsztatów kolejowych oraz nasypów kolejowych do Chotczy nad Wisłą. Ustabilizowanie się frontu pod Wisłą (VIII 1944) przerwało roboty kolejowe: nie zabudowano mostu nad Chotczą, linii kolejowej i lokomotywowni. Na bazie niektórych obiektów zbudowano po wojnie na Potkanowie Fabrykę Łączników, a w pobliżu: Ciepłownię "Południe, "Techmatrans, "Global Cosmed i kilka innych przedsiębiorstw. Wycofujący się Niemcy zabrali ze sobą dokumenty zakupu ziemi od rolników (zaniżone ceny) oraz plany całego obiektu."

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dzięki za informacje! Jakbyś coś jeszcze trafił, to śmiało dopisuj!

Share this post


Link to post
Share on other sites



×
×
  • Create New...

Important Information