Woodhaven Napisano 7 Sierpień 2013 Share Napisano 7 Sierpień 2013 Curtis Hawk II 2 Export C/N H81 (D-IRIK) now & beforehttps://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=peqMxtLLy4M Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
LeszekS Napisano 31 Sierpień 2013 Share Napisano 31 Sierpień 2013 31.08.2013 r. o godzinie 19,00 w MLP rozpocznie się pokaz akrobacji lotniczej w wykonaniu Iskier i Żelaznych, a to z powodu obchodów 50 lecia MLP. Będa także artyści Opery Krakowskiej.Nie zauważyłem nigdzie na forum informacji o tym. Może jeszcze chętni zdążą.pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woodhaven Napisano 4 Wrzesień 2013 Share Napisano 4 Wrzesień 2013 Szczątki lewej lotki samolotu PZL 23 Karaś Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
macvsog Napisano 18 Listopad 2014 Share Napisano 18 Listopad 2014 http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=14912F-105 pięknieje NARESZCIE !!!!Gdyby tak samo odświeżyć F-5 i A-37 to było by piękne trio... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
macvsog Napisano 23 Październik 2015 Share Napisano 23 Październik 2015 Jeszcze więcej zdjęć F-105:http://odwaszegofotokorespondenta.blogspot.com/2015/10/f-105d-thunderchief-w-krakowie.htmlW pełni podpisuję się pod oczekiwaniem odnowienia F-5 i A-37!!! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacek Dąbrowski Napisano 23 Październik 2015 Share Napisano 23 Październik 2015 Podniesiony z dna Bałtyku wrak Douglasa A-20 oczekuje obecnie w warsztacie Muzeum Lotnictwa Polskiego na zabezpieczenie przed postępującą korozją"Rozwaliło mnie.Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hood Napisano 25 Październik 2015 Share Napisano 25 Październik 2015 W temacie wyciągania eksponatów i późniejszego postępowania ze sprzętem to trzeba się uczyć od fanów pojazdów pancernych. Po co go było w ogóle ruszać jeśli nie było zabezpieczonej kasy na renowację. Za chwilę zostanie z niego kupka kurzu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
husky1 Napisano 14 Wrzesień 2016 Share Napisano 14 Wrzesień 2016 Saunders-Roe (Saro) Skeeter - kolejna maszyna skonstruowana przez Polaka. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spirit of Warsaw Napisano 22 Marzec 2017 Share Napisano 22 Marzec 2017 03 luty 2017 r. Ach ta aerodynamika, taka sytuacja...;) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bodziu000000 Napisano 15 Listopad 2018 Share Napisano 15 Listopad 2018 http://www.muzeumlotnictwa.pl/odbudowa_hangaru/Odbudowa łukowego hangaru 2. Pułku LotniczegoMuzeum Lotnictwa Polskiego planuje odbudowę łukowego hangaru ekspozycyjnego w miejscu oryginalnego hangaru zniszczonego w 1945 roku wraz z wykorzystaniem ocalałych reliktów budynku. Projekt jest kolejny etapem rekonstrukcji i rekompozycji terenu lotniska i budynków 2. Pułku Lotniczego w Krakowie, w ramach działań dotyczących zagospodarowania Lotniczego Parku Kulturowego, który ma połączyć funkcje muzealne, dydaktyczne i rekreacyjne w jedną całość wg koncepcji architektoniczno-krajobrazowejopracowanej na Politechnice Krakowskiej pod kierunkiem prof. dr hab. inż. arch. M. Łuczyńskiej-Bruzdy. W ramach zadania planuje się realizację rekonstrukcji hangaru ekspozycyjnego wraz z infrastrukturą techniczną i zagospodarowaniem terenu zlokalizowanego w południowej części działki nr ewid 14/242 w obrębie 0004 Śródmieście w Krakowie. Jest to pierwszy etap odbudowy zespołu hangarów 2. Pułku Lotniczego w Krakowie. Docelowo zakłada się również odbudowę drugiego, bliźniaczego hangaru oraz zagospodarowanie terenu. Parametry budynku: Powierzchnia zabudowy - 2869,55 m^2Powierzchnia użytkowa3602,56 m^2Powierzchnia całkowita - 3821,55 m^2Kubatura budynku - 22180,36 m^3Ilość kondygnacji - 1 Rekonstrukcja zespołu i rekompozycja hangaru planowana jest przy zastosowaniu współczesnych materiałów i wyeksponowaniu oraz trwałym zachowaniu istniejących pozostałości historycznego budynku i placu manewrowego. Prace mają objąć: - rekompozycja elewacji frontowej (północnej) hangaru stalowego w pierwotnym miejscu, jak również przywrócenie na elewacjach biało-czerwonych szachownic; - odtworzeniu bryły hangaru w ich pierwotnym rzucie (zg. z badaniami georadorowymi). Za wyjątkiem zachodniej części rzutu - zachodnia ściana będzie oddalona od istniejącego reliktu ściany szczytowej pierwotnego hangaru o 4,8 metra. Istniejąca ściana szczytowa pozostanie jako trwała ruina, odpowiednio zabezpieczona konstrukcyjnie, a także zabezpieczona przed dalszą erozją spowodowaną działaniem czynników atmosferycznych (zg. z programem prac konserwatorskich); - odtworzenie bryły oznacza także przywrócenie charakterystycznego łuku kratownicowego od strony elewacji frontowej (wschodniej) jako elementu dekoracyjnego. Projektuje się odtworzenie jednego łuku; - zabezpieczenie i wyeksponowanie istniejących płyt betonowych przed hangarem (zg. z programem prac konserwatorskich). Oszacowane koszty inwestycji ogółem: ok. 7,2 mln zł + 23% VAT W 2017 roku dzięki dofinansowaniu zadania ze środków będących w dyspozycji Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa opracowano dokumentację budowlaną. W roku obecnym Muzeum kontynuuje etap przygotowania inwestycji. Dzięki środkom Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przyznanym w ramach programu /Infrastruktura Kultury,/w wysokości 120 000 zł, Muzeum opracowuje techniczną dokumentację wykonawczą niezbędną do rozpoczęcia robót budowlanych zaplanowanych na przyszły rok." Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
les05 Napisano 12 Marzec 2020 Share Napisano 12 Marzec 2020 Dotacja z ministerstwa kultury pomoże w renowacji unikalnych samolotów z muzeum Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie przeprowadzi kompleksową renowację trzech kolejnych statków powietrznych ze swojej kolekcji - samolotu myśliwskiego MIG 19 PM oraz śmigłowców SM-1 i BŻ-1 GIL. Będzie to możliwe dzięki dotacji z resortu kultury. Jak poinformowała w środę Ewa Cuber-Strutyńska, kierownik Działu Inwentaryzacji Muzealiów MLP, prace zostaną przeprowadzone w ciągu najbliższych dwóch lat. „Będą to jak zwykle kompleksowe renowacje, obejmujące zarówno powłokę zewnętrzną, jak i wnętrza kabin” - wyjaśniła. Dzięki przyznanemu dofinansowaniu przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Wspieranie Działań Muzealnych jeszcze w tym roku wyremontowane zostaną dwa śmigłowce - SM-1 i BŻ-1 GIL. Dla zwiedzających zostaną one udostępnione w grudniu tego roku. Łączny koszt prac szacowany jest na około 86 tys. złotych. Dłużej, bo dwa lata, będą trwały prace związane z przywracaniem świetności samolotu myśliwskiego MIG 19 PM. Maszyna zostanie zaprezentowana po remoncie w grudniu 2021 roku. Całkowity koszt prac oszacowano na około 190 tys. zł. Większość pieniędzy pochodzi z dotacji MKiDN, reszta – ze środków własnych krakowskiego muzeum. Przedstawicielka placówki przypomniała, że w poprzednich latach dzięki wsparciu finansowemu resortu kultury udało się przeprowadzić kompleksową renowację kilku samolotów: Jak-11, Jak-17 UTI, Jak-23, LWD Zuch 2, LWD Żuraw, MD-12F i jednego śmigłowca: SM-2. Wszystkie odnowione eksponaty można oglądać na ekspozycji stałej MLP. Powstałe w 1963 roku Muzeum Lotnictwa Polskiego chroni i prezentuje polskie oraz światowe dziedzictwo lotnicze. Jest jednym z największych europejskich muzeów tego rodzaju. Zbiory liczą ponad 200 samolotów, szybowców, śmigłowców, ponad 140 silników lotniczych i zestawy rakietowe. W muzeum jest też zbiór książek o lotnictwie, ponad 20 tys. zdjęć oraz kolekcja orderów i odznaczeń licząca ponad 2 tys. eksponatów. Krakowskie muzeum mieści się w wyjątkowym historycznie miejscu: zajmuje fragmenty dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny, jednego z najstarszych lotnisk w Europie. Już w 1892 r. na tym terenie stacjonowały balony obserwacyjne armii austro-węgierskiej, a po przejęciu go od zaborców w 1918 r. lotnisko stało się pierwszą bazą lotniczą niepodległej Polski. Odbudowane po II wojnie światowej funkcjonowało do 1963 r. http://niezalezna.pl/315532-muzeum-lotnictwa-z-dotacja-resortu-kultury Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
husky1 Napisano 24 Maj 2020 Share Napisano 24 Maj 2020 Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie wzbogaciło się o nowy eksponat – śmigłowiec PZL Kania, przekazany przez policję. Maszyna przez wiele lat służyła w krakowskiej Sekcji Lotnictwa Policyjnego. Jak poinformowała w piątek placówka, śmigłowiec o numerze rejestracyjnym SN-51XP przez kilkanaście lat był użytkowany przez krakowską policję, której sekcja lotnictwa mieści się na terenie muzeum. Sekcja ta użytkowała śmigłowce PZL Kania – najpierw jeden, później dwa egzemplarze – w latach 1996 – 2014. Egzemplarz przekazany do MLP przed przybyciem do Krakowa był jeszcze eksploatowany przez policję w Poznaniu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bodziu000000 Napisano 3 Grudzień 2020 Share Napisano 3 Grudzień 2020 https://muzeumlotnictwa.pl/muzeum/pl/3785-2/ "Muzeum moje widzę ogromne… Wszystko kiedyś się kończy. Bycie Dyrektorem Muzeum Lotnictwa Polskiego również. To było wspaniałych 31 lat (z hakiem!) . W mej ocenie udało mi się zrealizować większość z najważniejszych kierunków działalność Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie w ciągu tych trzech dekad, gdy miałem zaszczyt i przyjemność być dyrektorem tej wyjątkowej placówki. Zaznaczam, że ta jedna z najbardziej rozpoznawalnych w świecie instytucji kultury Województwa Małopolskiego przeszła w tym okresie nie tylko głęboką transformację, ale i udało się mi zbudować silną relacji z otoczeniem Muzeum i zachodzącymi w jego orbicie zmianami. Stanowisko dyrektora objąłem 1 czerwca 1989 r. jako zwycięzca konkursu, rozpisanego pół roku wcześniej przez Dyrekcję Generalną Lotnictwa Cywilnego. W pierwszych miesiącach pracy zająłem się renegocjacją, a następnie wstrzymaniem realizacji umowy o współpracy z berlińskim Muzeum Techniki – podpisanej w 1986 r., a merytorycznie szkodliwej dla najcenniejszej części naszych krakowskich zbiorów. W oparciu o dotacje Ministerstwa Kultury i Sztuki, za mojej kadencji uruchomiono pionierski program kompleksowej rekonstrukcji kilkunastu najstarszych muzealiów. Od 1989 roku podejmowałem starania o powiększenie powierzchni budynków ekspozycyjnych oraz rozszerzenie terenu Muzeum. Starania te zostały uwieńczone sukcesem, kiedy to decyzją Ministra Obrony Narodowej sąsiadujące z Muzeum dwa wojskowe magazyny oraz plac manewrowy przekazane zostały na potrzeby naszej instytucji. Na ekspozycję silników, którą z powodu dużej liczby eksponatów zdecydowano się oddzielić od płatowców, przeznaczony został specjalnie do tego celu zaadaptowany jeden z przekazanych przez wojsko magazynów. Udało mi się nie tylko zachować bezcenne zbiory, ale i stworzyć dla nich godne miejsce z należna oprawą. Dziś mogę się zatem odwoływać się do takich pojęć́, jak „muzeum otwarte” czy „muzeum uczestniczące”. Przyjęta przed laty prze ze mnie filozofia strategii działań odchodziła od Muzeum w roli li tylko biernego opowiadacza pasjonujących dziejów awiacji na rzecz aktywnego uczestnika dziejącej się historii, a co za tym idzie – zwiększenia obecność tej wyjątkowej instytucji w przestrzeni publicznej Województwa Małopolskiego, metropolitalnego Krakowa, Polski, Europy i świata. Muzeum Lotnictwa Polskiego to fragment pierwszego lotniska niepodległej Rzeczypospolitej. To dziedzictwo, tradycja i kultura miejsca. To również przestrzeń będąca immanentnym elementem całościowego odbioru historii awiacji. W ciągu wspomnianych trzech dekad we współpracy z doktorem Krzysztofem Wielgusem i Zakładem Architektury Krajobrazu Politechniki Krakowskiej stworzony został program Lotniczego Parku Kulturowego, scalającego obiekty Muzeum z elementami dawnej infrastruktury rakowickiego aerodromu. W wyniku tych działań tereny Muzeum rozrosły się z 4,5 ha do prawie 40 ha. W 1993 roku oddany został do użytku nowy pawilon wystawowy, nawiązujący swym wyglądem do hangarów z lat 20. Prezentowane są w nim samoloty z pionierskiego okresu lotnictwa oraz I wojny światowej, w tym jedyne zachowane na świecie egzemplarze LVG B.II, Albatros B.II, DFW C.V oraz rosyjskiej łodzi latającej Grigorowicz M-15. Zanim jednak gotowy był ów nowy budynek, w 1992 roku Muzeum Lotnictwa Polskiego wystąpiło ze śmiałym projektem utworzenia Lotniczego Parku Kulturowego, opracowanym wspólnie z Instytutem Krajobrazu Politechniki Krakowskiej. Projekt ten spotkał się z poparciem ze strony Zarządu i Rady Miasta Krakowa, Wojewody Małopolskiego, Zarządu Województwa Małopolskiego, decyzją których na realizację Lotniczego Parku Kulturowego przekazane zostało około 30 ha terenu, a sam projekt włączony został w strategię rozwoju Województwa Małopolskiego. Jak bardzo pomysł wyprzedzał swoje czasy świadczyć może fakt, iż projekt ustawy zachęcającej do tworzenia tematycznych parków kulturowych powstał dopiero w roku 2002, czyli w 10 lat po tym jak z pomysłem takim wystąpiło krakowskie Muzeum. W 2001 roku zakończono formowanie kopca widokowego i wałów ziemnych określających nową perspektywę lotniska i oddzielających je optycznie od pobliskich osiedli mieszkaniowych. Wzdłuż wału utworzono plenerową wystawę samolotów odrzutowych, obrazującą rozwój samolotów bojowych służących w lotnictwie polskim od lat 50. po dzień dzisiejszy. Nie bez powodu ekspozycję tę nazwano więc Aleją MiG-ów. W ten sposób prace w południowej części terenów Muzeum dobiegły końca. W międzyczasie zaczęliśmy remontować budynki, hangary, scalać teren dawnego lotniska i przewracać mu funkcje lotnicze. Powiększyła się także kolekcja samolotów (dziś jest ich ponad 250), mamy największą na świecie kolekcję silników lotniczych i innych pamiątek związanych z awiacją. Są tu unikaty z okresu pionierskiego i Wielkiej Wojny – na świecie takich maszyn jest w sumie 70, w naszych zbiorach aż 15! I oczywiście powstał też Gmach Główny Muzeum, budowla wielokrotnie nagradzana. Oprócz Hangaru Głównego – i oddawanej obecnie do Państwa dyspozycji wystawy pod nazwą „Skrzydła i Ludzie XX w”. – Muzeum oferuje w zaadaptowanych dawnych budynkach wojskowych trzy specjalistyczne ekspozycje – kolekcję ponad 150 silników lotniczych, przestrzeń „Meta-Muzeum” oraz „Magazyny Historii”, czyli wyjątkową prezentację autentycznych samolotów z okresu pionierskiego, oczekujących na całościową renowację. Te wystawy są nie tylko przejawami nowatorskiego podejścia do zagadnień muzealnictwa lotniczego, ale i stanowią element całościowej ścieżki zwiedzania. Udało mi się z pomocą wielu ludzi przywrócić do życia dawny pas startowy czyżyńskiego lotniska. Co roku odbywały się tu Małopolskie Pikniki Lotnicze – impreza rekreacyjna, której głównym elementem są pokazy lotnicze. W międzyczasie powstały kolejne dwa hangary. W jednym z nich mieści się obecnie Baza Lotnictwa Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie – tym samym udało się osiągnąć przewodni cel: lotnisko żyje! Operujący niemal codziennie z lądowiska policyjny helikopter jest niezaprzeczalnym dowodem przywrócenia czyżyńskiemu lotnisku jego właściwej jego funkcji. Staramy się cały czas integrować środowisko braci lotniczej – przy Muzeum Lotnictwa Polskiego działa Stowarzyszenie Seniorów Lotnictwa. Ci fantastyczni ludzie spotykają się tutaj co miesiąc – jedni, z racji wieku, odchodzą do „Niebieskiej Eskadry”, inni przychodzą, kultywując pamięć o osiągnięciach Polskich Skrzydeł. Czas i miejsce związane nierozerwalnie ze sobą. Koła historii toczą się nieubłaganie – tych 31 lat minęło bardzo szybko. Mało, tylko, zaledwie trochę ponad jedno pokolenie. Jednak z drugiej strony to prawie jedna czwarta dziejów całego lotnictwa! Przemykają mi w pamięci nazwiska, maszyny, wspomnienia i przyszłe, awangardowe koncepcje. Z perspektywy tych ponad 31 lat, mając w pamięci zasługi i duch miejsca, jak się okazało jedynie czasowo pozbawionego funkcji lotniczych, lotnisko – mogę z dumą stwierdzić „Muzeum widzę moje ogromne”. I zostawiam je w dobrych rękach – mojego zastępcy – Krzyśka Mroczkowskiego. Przepracował ze mną ponad 20 lat. Zaczynał jako młody magister, a dziś jest doktorem habilitowanym. Wygrał konkurs na bycie szefem tej wspaniałej instytucji, gdyż jest człowiekiem kompetentnym, który zna, rozumie i kocha lotnictwo oraz historię, potrafi też zarządzać instytucją tej klasy. Muzeum dzięki temu trwało i trwać będzie. Genius Loci. Do zobaczenia Krzysztof Radwan" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
les05 Napisano 3 Grudzień 2020 Share Napisano 3 Grudzień 2020 Jak pomyślę, że w Poznaniu czołgi są pod dachem a w Krakowie połowa? samolotów nie, to trochę mnie to wkurza. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojtek_1 Napisano 3 Grudzień 2020 Share Napisano 3 Grudzień 2020 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Blonia Czyzynskie Napisano 7 Grudzień 2020 Share Napisano 7 Grudzień 2020 Drodzy, Pytanie do Was: co to jest ta jasna obwódka w prawym górnym rogu na poniższym zdjęciu ? Oraz co może znajdowac sie wew. tej jasnej obwódki ? Macie jakieś pomysły co to może byc ? Zdjęcie to podobno lotnisko w Czyżynach po wrześniowym bombardowaniu. Z góry dziekuje za wszelkie sugestie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
les05 Napisano 15 Grudzień 2020 Share Napisano 15 Grudzień 2020 W dniu 3.12.2020 o 23:56, Wojtek_1 napisał: Muszą starać się podłączyć pod Min. Kultury jako Narodowe Coś Tam, Coś Tam, bo z budżetu samorządu długo nie pociągną. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spirit of Warsaw Napisano 13 Luty 2021 Share Napisano 13 Luty 2021 Nowa inicjatywa MLP - Czasopismo muzealne Aviator Krakowski w PDF https://muzeumlotnictwa.pl/muzeum/pl/czasopismo-muzealne-aviator-krakowski/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.